Misija „Salforda” u Srbiji je, čini se, pri kraju. Igra se
poslednji čin, jer prema najavama čelnih ljudi do kraja naredne
godine ovaj investicioni fond odlazi s našeg tržišta. Drugim
rečima, novog gazdu traže za sve svoje fabrike i dobro poznate
brendove kao što su „akva viva”, „knjaz Miloš”, „plazma”,
„kravica”.
Aranđelovačka fabrika vode možda bi uskoro mogla da
bude preimenovana u „Knjaz Pepsi”, jer je potvrđeno da je ova
multinacionalna kompanija već u pregovorima o kupovini sa „Salfordom”.
U redu za prodaju su i najvećesrpske mlekare, kao i udruženi
konditorski gigant „Bambi Banat”.
Prema logici kapitala investicionih fondova, posao je završen
uvećanjem vrednosti kupljenih kompanija. Racionalizovane i
svedene na meru profita, one se prodaju, uz ostvarivanje visokih
prinosa. Nezvanična očekivanja koja se ovih dana proturaju u
javnosti su da se za „Knjaz” može dobiti oko 200 miliona evra,
što znači da mu je vrednost u odnosu na vreme kupovine od pre
nepune četiri godine udvostručena. Naime, za ovu punionicu vode
je iskeširano oko 90 miliona evra i petnaestak miliona evra
socijalnog programa. Nepoznato je kolike su bile investicije „Salforda”
i koliko ih je koštala racionalizacija poslovanja. S obzirom na
to da će se druge „Salfordove” fabrike na prodaju nuditi naredne
godine, još je rano za računice koliko će u tom slučaju sadašnji
vlasnik zaraditi. Inače, otprilike, zbirna suma je da je ovaj
fond, što u samu kupovinu fabrika, što u investicije i socijalni
program, do sada uložio oko 350 miliona evra. To se negde uklapa
s prvobitnim najavama iz 2003. godine, kada je „Salford” prvo
kupio „Imlek”. Svojevremeno je tadašnji predsednik investitora
ovog fonda Džek Barbanel za naš list izjavio da je njihova želja
da se vrednost kupljenih kompanija na dugi rok poveća za 300–400
odsto.
Iako nam „Salford” već petu godinu drži lekciju o tome po
kojim principima posluju investicioni fondovi, srpska javnost je
ostala uskraćena za bilo kakvu informaciju o tome ko su zapravo
njegovi vlasnici. Objašnjeno je da je reč o koncentraciji
međunarodnog kapitala koji traži pogodno tle za njegovo
uvećanje, a u javnosti je bilo špekulacija da tu ima ruskog
kapitala, ali i „našeg”, iznetog u inostranstvo devedesetih
godina prošlog veka.
Kada je „FPPBalkanLimited” kupio „Knjaz”, što je bila jedna
od najkontroverznijih privatizacija, kada je iz igre izbačen
Vlade Divac, pomogao im je Milan Beko.
– FPP je znaodaćeim, akouspejudakupe „Knjaz”, „Salford”
pomoćiuupravljanjuiorganizovatiposao. Pošto oni tada nisu imali
svoj ofis u Srbiji, pomogao im je Beko i njegova kompanija „Ros”
koji su bili zastupnici FPP pri kupovini „Knjaza Miloša”. Tada
je „Salford” odlučio da Miša Beko bude prvi vršilac generalnog
direktora u „Knjazu”, kako bi izvršio restrukturiranje i
postavio stvari na svoje mesto. I to jeuspešno uradio. Njegov
ugovor je bio od šest do devet meseci. Posle toga se završila
uloga Milana Beka u neposrednom upravljanju – govorio je
svojevremeno Slobodan Petrović, generalni direktor „Salforda” za
Srbiju.
Takođe, na brojnim sajtovima, i ime Borisa Berezovskog,
odbeglog ruskog tajkuna, pominjalo se u vezi sa „Salfordom”, ali
ta spekulacija nikada nije potvrđena, kao, uostalom, i mnoge
druge.
U prilog ovim poslednjim sumnjama svakako ide i to što se
drugi svetski investicioni fondovi baš nisu „zapatili” u zemlji
Srbiji. Konkurenti su im, uslovno rečeno, navodno britanski fond
„Ašmor” koji je prošle godine od takođe investicionog fonda „Midlend
resorsiz” kupio mesnu industriju „Karneks”. „Ašmor” je u svoje
vreme bacio oko i na „Ce market”, a slati su signali da je
zainteresovan i za uljaru „Vital” i PIK Bečej, ali su ih u svim
ovim prodajama nadigrali domaći igrači – Miroslav Mišković,
Predrag Ranković Peconi i Đorđije Nicović. I u slučaju ovih
fondova, nikakvi podaci o vlasnicima nisu dobijeni.
Prema ekonomskoj definiciji poslovanja investicionih fondova,
oni ne ulažu da bi zauvek ostali u nekoj kompaniji, već da je
kupuju da bi je unapredili, povećali vrednost i zatim, narodski
rečeno, sada bolje utreniranu, preprodali. Za ovaj posao, kako
pokazuje ovdašnje iskustvo, dovoljno je nekoliko godina.
U našim prilikama bilo je već nekoliko slučajeva preprodaje
fabrika pa je, između ostalog, vlasnik „Delte” Miroslav Mišković
Peconiju prodao dve uljare, a Zoran Drakulić je „preprodao”
Zaječarsku fabriku kablova.
„Salford” je u našim prilikama dobio i dodatno ime „Dunav
hrana grupa”, što ukazuje da mu je cilj širenje u regionu,
striktno u proizvodnji hrane. Posle „Imleka”, usledila je i
kupovina drugih mlekara – „Subotičke”, „Novosadske”, zaječarskog
„Impaza”, kao i zemunske mlekare koja je pretvorena u magacin,
zatim dve konditorske industrije – većeg „Bambija” i manjeg
„Banata”, kao i,naravno, „Knjaza Miloša”. I u regionu su
kupovali fabrike iste delatnosti, u BiH tri mlekare, a u
Makedoniji samo jednu. Kao razlog zašto su za investicije
izabrali baš Srbiju, u to doba 2003. godine još sa posledicama
ekonomske krize devedesetih, Slobodan Petrović je imao konkretno
objašnjenje:
– Meni srpsko tržište ne deluje toliko riskantno kao što se
strancima čini. Na Balkanu je odabrana Srbija, jedna od
poslednjih zemalja jugoistočne Evrope kojesu ušle u tranziciju,
a strategija je kupovina prerađivačke industrije hrane i pića,
sa krajnjim ciljem da se napravi jedan regionalni holding u ovoj
oblasti poslovanja. Tako će se stvoriti jake i internacionalno
prepoznatljive kompanije koje će moći uspešno da se takmiče na
regionalnom tržištu.