Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
   
 

KOMENTARI

Kosovo i Metohija

   

 

Zoran Ćirjaković

Odlazak lažnog Gandija

Objavljujući prošle godine da je teško bolestan, Ibrahim Rugova (61), rekao je: "Ubeđen sam da ću dobiti ovu borbu i da ćemo raditi zajedno na još bržem priznanju kosovske nezavisnosti od strane naših američkih i britanskih prijatelja". Rugovi nije uspelo da ostvari životni cilj i postane prvi predsednik nezavisnog Kosova. Kosovski Albanci i njihovi prijatelji sada će morati sami da nastave put ka kosovskoj nezavisnosti.

Prethodnih godina Rugova je stekao puno američkih prijatelja i dobio nadimak sa kojim će ući u istoriju. "Balkanski Gandi" je devedesetih goste primao u skromnim prostorijama "Udruženja pisaca Kosova", ispod uramljene diplome doktora sa pariske Sorbone i fotografije sa papom Vojtilom. Obraćajući se zapadnim sagovornicima na pristojnom francuskom, krhke građe i neuredne masnjikave kose, uvek zamotan svilenim šalom i sa cigaretom u ruci, Rugova je mnogima ličio na nemarnog egzistencijalističkog intelektualca.

Na kraju susreta sa "prištinskim Sartrom" skromog opusa svaki posetilac je dobijao kartu "Republike Kosova" (delo predsednikovog sina, kako bi gostu sa ponosom šapnuo jedan od servilnih savetnika) i "parče nezavisnog Kosova" u formi svetlucavog komada rude prošaranog kristalima i raznobojnim mineralima. Na stolu u Rugovinoj kancelariji, pored malene američke i EZ zastave, stajao je obično i svežanj salveta na kojima je pisalo "Republika e Kosoves - Presidenti". Hiljade zapadnih novinara, diplomata i humanitarnih radnika odlazilo je iz Rugovine kancelarije sa oštrim kamenom zavijenim u "predsedničku salvetu".

Mnogi od njih nisu krili svoje oduševljenje "jugoslovenskim Havelom". Ovaj bivši član Saveza komunista ušao je u politiku u vreme pada berlinskog zida i trijumfa "plišane revulucije" u Pragu, kada i njegov kolega Vuk Drašković, drugi pretendent na titulu ovdašnje inkarnacije češkog pisca-predsednika. Za razliku od glasnog i bradatog vođe SPO-a koji se bavio formiranjem paravojne garde koliko i rušenjem Miloševića, tihi i suzdržani Rugova uporno je govorio o nenasilnom otporu Albanaca "aparthejdu", "kolonijalizmu" i srpskoj represiji i tvrdio da između Slobe, Vuka i Koštunice nema nikakve razlike.

Pojedini američki posetioci vremenom su počeli da vide lažnog prištinskog Gandija kao smešnog, pompeznog i izveštačenog narcisa koji kosovski problem čini još težim. "Nije mi jasno kako je uspeo da tako lenj i ljigav, sa tim lažnim osmehom i praznim rečima, zavede toliko diplomata. Valjda su mislili da je pametniji i drugačiji samo zato što govori francuski i nosi onu smešnu ešarpu oko vrata. Bio je toliko servilan i svima nam se stalno uvlačio. Pomišljao sam da veruje da je vazelin najefikasnije oružje kojim se može dobiti nezavisnost", rekao je jedan zapadni stručnjak za Balkan koji se sa Rugovom redovno sastajao krajem devedesetih.

Problem nije u obilju vazelina, ljigavosti i lošem stilu, već u tome što zapadni sagovornici uglavnom nisu videli da ovaj umišljeni parazit i malograđanin nema ničeg zajedničkog sa Gandijem. Mnogi od onih koji će narednih meseci odlučiti o trajnom statusu Kosova prevideli su da se iza pacifističke fasade okićene svilenim šalom krije netolerantni ekstremista koji godinama beskompromisno insistira na maksimalističkim ciljevima.

Suština gandizma je aktivizam i spremnost da se pruži ruka "neprijatelju" koju je Mahatma demonstrirao u najtežim trenucima indijske istorije. Umesto aktivnog otpora, Rugova je nametnuo imperativ ostvarenja maksimalističkog zahteva i "pasivni pacifizam", što je samo drugo ime za strategiju da se ne čini ništa, da se dozvoli da se situacija pogoršava i frustracije prerastu u potoke krvi.

Njegov pacifizam nije podrazumevao rad na postizanju mirnog rešenja i istorijskog sporazuma sa Srbima, već ubeđenje da će neko drugi doći i ratovati umesto Albanaca, da će NATO ili Amerika izvojevati totalnu pobedu na kojoj je uvek insistirao i za koju je odbijao da se bori na bilo koji način. Rugova je jedan od najodgovornijih što smo na Kosovu posle štrajka rudara i uličnih protesta umesto albanske verzije poljskog sindikata "Solidarnost" dobili okrutnu OVK-a.

Opterećen manijom veličine i kompleksima uskogrudog provincijskog intelektualca koji je video nešto sveta, Rugova nije tražio ničiji savet. Svoje savetnike doživljavao je kao stoku i tako se prema njima ophodio čak i pred stranim sagovornicima. Povremeno su njegovi frustrirani bliski saradnici stidljivo ukazivali zapadnim izaslanicima na diktatorske sklonosti predsednika bez harizme i šarma.

Tim Džuda je uporedio DSK, Rugovinu stranku, sa Miloševićevim SPS-om. Oni koji bi se suprotstavili svom bolesno ambicioznom vođi bili su šikanirani i izloženi prljavim napadima u "Boti Sot", nezvaničnom partijskom glasilu. Niko od iole sposobnih i moralnih osnivača DSK danas nije uz doživotnog predsednika.

Čak je i proalbanska Međunarodna krizna grupa (ICG) u izveštaju objavljenom u maju ove godine optužila Rugovin Demokratski savez Kosova za kopiranje komunističkog modela i nedostatak demokratskog instinkta, a samog Rugovu prikazala kao "neaktivnu i autoritarnu... osobu nalik sfingi". ICG je preneo i da je Rugova unutar DSK formirao "Otadžbinsku bezbednost", partijsku tajnu policiju. Ova tajnovita paravojska je u svom drugom saopštenju navela da "nadgleda aktivnosti DSK... i uživa poverenje predsednika Rugove".   

Ono što se moglo čuti od Rugovinih saradnika je, kako kaže moj sagovornik, da ovaj samozaljubljeni "pastir smatra narod koji ga je izabrao ovcama". Ne pokazujući saosećanje ni za albanske, a kamoli srpske žrtve, Rugova je otvorio put za one koji su se kasnije okupili u OVK-a i koji su, kako piše Škeljzen Malići, verovali "da je ustanak neizbežan, bez obzira na žrtve". Strategija OVK, koju je Rugova svojim nečinjenjem učinio privlačnom, bila je jednostavna: " Izgubićemo 50.000 ili 100.000 ljudi, ali ćemo konačno biti slobodni".

Na polulegalnim izborima 1992. godine Rugova je dobio sadamovskih 99,9 % glasova, ali tu se više slala poruka neprijateljima i saveznicima nego što se birao vođa. Kosovskim Albancima je bilo puno lakše nego zapadnim obožavaocima "prištinskog Gandija" da polovinom devedesetih zaključe da ako se iz strategije "nenasilnog otpora" sasvim izbaci otpor (kao što je uradio Rugova), ono što ostane nije "nenasilje" već beznađe i očaj. OVK nije jedini proizvod albanske frustracije Rugovinim samovlašćem, impotencijom i nevešto prikrivenom arogancijom. On je omogućio stvaranje političke klime u kojoj su kosovski Albanci razumeli da "sloboda od Srbije" znači i "slobodu od Srba". Ovakvo "oslobođenje" se može sprovesti samo brutalnim etničkim čišćenjem i ubijanjem, kakvo smo videli marta 2004. godine.

Sa susreta sa Rugovom pamtim njegov monoton, naglašeno mučenički ton, groteskno ukrućenu "vladalačku" pozu i jedno popodne u proleće 1998. kada je albanski kolega ponudio da nam pokaže kuću svog predsednika. Odveo nas je u jednu prašnjavu ulicu kakva se mogla videti na obodu gradova u siromašnijoj polovini bivše Jugoslavije. U redu novih gastarbajterskih kuća, toliko ružnih da ostavljaju malo sumnje da je zidar odradio i posao arhitekte, prištinski kolega pokazao nam je kuću u čijem se dvorištu sušio donji veš. Tada sam prvi i jedini put video gaće jednog predsednika.

Zapadni izvori tvrde da je Rugova promovisao jednog drugog stanovnika ova kućerine u kosovsku kombinaciju Miroslava Tuđmana i Marka Miloševića. Naime Rugovin sin Uke danas je ne samo "jedan od ključnih ljudi na tatinom   dvoru" već i jedan od najprivilegovanijih i najbogatijih kosovskih biznismena. Nedemokratičnost, nepotizam i apsolutna lojalnost uvek su bili glavni stubovi Rugovine politike.

Predsednik Kosova je možda mogao da navede kao svoje uspehe to da je NATO 1999. godine ipak dobio najvažniju albansku bitku i da srpska južna pokrajina danas više liči na pravu državu od dejtonske Bosne. Rugova je mogao i da istakne da je to postignuto uz otprilike petinu od pedesetak hiljada žrtava koje su smatrali prihvatljivim njegovi oponenti, nestrpljivi zagovornici oružanog ustanka.

Rugova je uspešno plasirao i promovisao tezu da su Albanci sasvim drugačiji od genetski genocidnih Srba. Uz nemalu pomoć Miloševićeve nasilne, autistične i bahate politike, on je uspeo da svoj nasilju sklon, u oružje zaljubljeni narod predstavi kao suprotnost krvožednoj neprijateljskoj naciji. Albanci su njegovu stategiju nenasilnog otpora masovno usvojili jer su poveravali da je u posthladnoratovskom svetu najefikasnija, iako je, kako piše Malići u tekstu "Samorazumevanje Albanaca", zahtevala prihvatanje "vrednosti do kojih Albanci nikada nisu držali, kao što su nenasilje, strpljenje, neuzvraćanje na napade i uvrede".

Nasuprot "balkanskog kasapina", kako je Time magazin nazvao Miloševića, stvorena je fama o Rugovi kao simbiozi Gandija, Havela i Solženjicina. Ova lažna slika godinama je podgrevana uglavnom zato što su sve alternative Rugovi izgledale mnogo gore. Ne verujem da može da bude neka uteha da je baš to jedan od glavnih rezulatata Rugovine katastrofalne petnaestogodišnje politike. Zapadni političari ipak nisu uspeli da reše kosovski problem za života svog "miroljubivog prijatelja".

 

 
     
     
 
Copyright by NSPM