Jovo Bakić
DESNI I LEVI POLITIČKI EKSTREMIZAM U
SRBIJI
Sve krajnje desničarske stranke u Evropi
imaju sličnosti po društvenome profilu pristalica.
Istraživanja pokazuju da je tipičan birač
koji u Evropi glasa za krajnju desnicu nezaposleni muškarac potprosečnog
obrazovanja i prihoda do 25 godina starosti, koji živi u predgrađima
velikih gradova ili u manjim varošima i snažno opaža etničku
pretnju. U strukturi pristalica Srpske
radikalne stranke, takođe, oni sa nezavršenom ili završenom
osnovnom školom predstavljali su 1990-ih nešto iznad jedne trećine
(35 odsto), a potom su sledili oni koji
su završili radničke i srednje škole sa po nešto više od četvrtine
(28 procenata) u strukturi stranačkih
pristalica. Takođe, najbrojnije kategorije zanimanja među
pristalicama srpskih radikala bile su manuelni radnici bez
kvalifikacija, službenici i tehničari,
kvalifikovani radnici, te nezaposleni. Jedino obeležje po kojem se
Srpska radikalna stranka razlikuje od svojih ideoloških sestara u
drugim zemljama Evrope jeste dob stranačkih pristalica. Naime,
prosečna starost pristalica SRS iznosi 42 godine.
Ove značajke društvenog profila
pristalica SRS pre 2000. godine ostale su na snazi i posle 5.
oktobra 2000. Istraživanje kojim je rukovodio
Srećko Mihailović izvedeno 2005. pokazalo
je da se 50 odsto pristalica SRS
subjektivno oseća gubitnicima u procesu društvene transformacije u
periodu 2000-2005.
Nekvalifikovani
i kvalifikovani radnici, nezaposleni
i seljaci predstavljaju okosnicu biračkog tela SRS-a
i danas. Ono pripada slabije
obrazovanom, na manuelni rad oslonjenom i siromašnijem delu
srbijanskog društva, nesposobnom da se
snađe u društvenim lomovima koje donose preklapajući procesi
informatičke revolucije, globalizacije i
post-socijalističke društvene transformacije.
Radikalna
desnica ne samo u Srbiji već i u celoj Evropi kombinuje
socijalnu i nacionalnu demagogiju
ubeđujući da ima jednostavna
rešenja za složene probleme, te da jedina
može pomoći ugroženim društvenim slojevima.
Čini se da stav credo quia absurdum est
(Verujem, jer je apsurdno!) nije rezervisan samo za
religiozno, već i za političko opredeljenje onih koji se nalaze u
lošem društvenom položaju. Veruje se basnoslovnim obećanjima
najbeskrupuloznijih upravo zato što je primamljivo verovati u nešto
lepo, neočekivano i neobično, pa makar bilo sasvim razumu
nepojmljivo, neverovatno i apsurdno.
Istraživanja
u Zapadnoj Evropi pokazala su da povećanjem broja useljeničkih
etničkih grupa u nekom regionu raste broj onih koji u većinskoj
naciji glasaju za krajnju desnicu.
Slična,
mada ne i istovetna, pravilnost postoji i u Srbiji. Iako u njoj nema
mnogo od Srba etnički različitih useljenika, Kinezi
tek
odnedavno pristižu, ipak
Romi i
tradicionalne nacionalne manjine (Albanci, Madžari, Bošnjaci, pa čak
i brojno zanemarljivi Hrvati) predstavljaju u posleratnim uslovima s
jedne strane, ugroženo stanovništvo, a sa druge, od traumatizovanih
pripadnika srpske većine, bez obzira da li se radi o starosedelačkom
ili izbegličkom stanovništvu, opaženu pretnju, naročito ako
se radi o pograničnim područjima.
Tradicionalno dobri izborni rezultati
Srpske radikalne stranke u Vojvodini mogu se barem jednim delom
tumačiti upravo težnjama dela madžarske nacionalne manjine
predvođene Savezom vojvođanskih Madžara da izvojuju etničku
autonomiju, kao i težnjama pripadnika većine drugih nacionalnih
manjina (Slovaci, Rumuni, Rusini itd.), od kojih nijedna pojedinačno
prema poslednjem popisu iz 2002. ne prelazi tri
odsto vojvođanskoga stanovništva, pa shodno tome ne može
pretendovati na ostvarenje etničke autonomije, da u savezu sa
manjinom vojvođanskih Srba ojačaju autonomiju cele Vojvodine u
okviru Srbije. Naime, posle ratnih trauma, napose
de facto, ako već ne i de iure
gubitka Kosmeta, svaki pomen autonomije nekoga dela teritorije
Srbije opaža se kao neposredna pretnja teritorijalnoj celovitosti
Srbije.
Krajnja desnica koja deluje u
post-socijalističkom društvu neguje u svojoj
ideologiji snažniji anti-komunizam no krajnja desnica u Zapadnoj
Evropi koja se usredsredila na odbranu
Evrope od muslimanskih useljenika i
amerikanizacije. Sem toga, nasleđe dalje, ali i bliže prošlosti
vezane za nacionalne netrpeljivosti u Jugoslaviji pospešilo je
fašiziranje različitih grupa intelektualaca,
pokreta i stranaka.
Treba, međutim, primetiti, da dok jedno
krilo srpske krajnje desnice, okupljeno oko organizacije Obraz
i sličnih organizacija i intelektualaca, koje gaji sećanje na
Dimitrija Ljotića i njegovu fašističku
organizaciju Zbor, nije u idejnome pogledu mnogo odmaklo od
uzora iz perioda između dva svetska rata i deluje sa svojim
korporatističkim i klerikalnim zahtevima u modernim uslovima veoma
anahrono, pa je sledstveno u praktičnoj
politici neuspešno, dotle je drugo krilo srpskih krajnjih desničara,
okupljeno u i oko Srpske radikalne stranke, ostvarilo tokom
poslednjih šesnaest godina, a i nastavlja da ostvaruje uspešne
izborne rezultate.
U krajnje levičare
u Srbiji
spadaju oni malobrojni najčešće mladi ljudi,
gimnazijalci i studenti, okupljeni u marginalnim
socijalističko-komunističkim i anarhističkim udruženjima. Zajedničko
im je neprijateljstvo prema kapitalizmu, NATO-u
i imperijalizmu, religiji, nacionalizmu, liberalizmu, fašizmu i
radikalnoj desnici,
svima koji se zalažu za kapitalističke društvene odnose, napose
prema »buržoaziji« i privatizaciji, te prema svim postojećim
parlamentarnim i vanparlamentarnim strankama.
Ovi »gnevni mladi ljudi«
ideološki izjednačavaju i bacaju u koš kao »liberalne«
tako raznorodne časopise
i emisije kao što su ideološki
neodređena, ali jasno proamerička
Helsinška povelja i
desno-liberalna Nova srpska politička
misao, te
levo-liberalna emisija
Radija B92 Peščanik.
Jednostavno rečeno, ekstremističkoj misli nisu svojstvena višeslojna
i nijansirana analiziranja društvene stvarnosti, pa stoga nije ni
spremna na razlikovanje njima doduše neprijateljskih, ali međusobno
veoma različito ideološki usmerenih časopisa i emisija.
S druge strane, ima i
produbljenih analiza kada su u pitanju propagatori domaćega
neoliberalizma, tj. »perjanice terora slobodnog tržišta«. Tako je
izvesni Komesar na internet-forumu
Socijali front oštroumno uvideo koja
je to ideologija i koji su pojedinci na intelektualno-ideološkoj
sceni Srbije najpogodniji za napad sleva, tj. za radikalno levu
propagandu:
Pomenute
individue (Ivan Janković i Borislav Ristić) zastupaju stavove koji
se kreću u rasponu od usvajanja intelektualne antiratne pozicije
"Druge Srbije" do glorifikacije Draže Mihailovića, Augusta Pinočea i
ratne politike Džordža Buša, od tirada protiv države i birokratije
do obožavanja konzervativnih vrednosti nacionalne tradicije i
patrijarhalne porodice. Sve je ovo protkano najzagriženijim
antikomunizmom i zapenušalim tržišnim fundamentalizmom, izraženim u
drečećim parolama i bombastičnim frazama. Kada svoje vizije
poželjnog društva izražavaju na ovaj način, oni zapravo prikazuju
kapitalizam idealnotipski, u zaoštrenoj formi, u njegovim krajnjim
konsekvencama.
Doduše nisu svi
članovi foruma Socijalni front, na
kojem učestvuju kako anarhisti, tako i marksisti-lenjinisti,
jednako sofisticirani, pa se može pročitati i
sledeće: “Kada kažemo Fašizam mislimo
na ideje koje propagiraju ljudi koji stoje iza internet magazina
Katalaksija«. Svakako, ovde se već ne bi moglo govoriti o
višeslojnom posmatranju stvari, već čitalac prisustvuje
homogenizaciji raznovrsnih neprijatelja.
Inače, osim humanističke usmerenosti,
pismenost i teorijska sprema odvaja krajnje levičare od krajnjih
desničara. Sa prvima bi se moglo diskutovati čak i na teorijskome
nivou, a sa drugima, kojima su boja kože, verska ili nacionalna
pripadnost glavni argumenti, bilo kakva rasprava je teško zamisliva.
Jedan od
osnovnih problema krajnjih levičara u ovoj zemlji je taj što oni
nemaju organizovanu i jaku političku stranku oko koje bi se
okupljali, pa iako ne dele baš sve ili čak većinu njenih stavova.
Oni su osuđeni na tavorenje i iscrpljivanje u neretko besplodnim
teorijsko-ideološkim raspravama. Razume se, ako povremeno dignu
glavu, lako dobiju po njoj od brojnijih i agresivnijih desnih
ekstremista, kao što se na primer desilo
prilikom podrške koju su dali srbijanskim homoseksualcima 2001.
godine.
Istorijski gledano, tek
strah od nekog radikalno levog rešenja problema kapitalističkog
društva vodi humanizovanju života u kapitalizmu. Zato ne bi bilo
loše kada bi levi kraj političkog spektra ojačao (ne preterano,
naravno), jer bi time verovatno i krajnji desni pol oslabio, pa bi
se uspostavila kakva takva ravnoteža ideološki raznobojnih
političkih snaga u Srbiji.
Čini se da je režim
Slobodana Miloševića u Srbiji dodatno delegitimisao leve pokrete,
ako već ne i leve ideje. Utoliko, izgledi levice u Srbiji su u
doglednoj budućnosti, možda, slabiji negoli u bilo kojoj drugoj
evropskoj zemlji. Ona nije zastupljena u političkoj borbi nijednom
ozbiljnom političkom organizacijom, izuzev SPS-a koji gubi biračko
telo, a materijalno je niko ne pomaže ni u zemlji ni van nje.
Nad
tekovinama 5. oktobra se
nadvija opasnost desnog radikalizma. Srpska radikalna stranka je
upravo ona stranka oko koje se kao oko kakve meteorom pogođene
planete koja je izgubila raniju putanju kretanja i sada bezglavo
pokušava u nju da se vrati okupljaju različiti dezorijentisani
sateliti. Ova stranka je središte
okupljanja brojnih nacionalno frustriranih, socijalno ranjivih i
lično osujećenih, a politički nažalost neobrazovanih ljudi, koji u
društvenom preobražaju Srbije prolaze loše, osećaju se ugroženim i
nesigurnim, društveno odbačenim, bez vere u budućnost.
Radikale, međutim, prate i ideološki
sasvim uobličeni,
pa makar i malobrojni desni ekstremisti
i neonacisti poput npr. ozloglašenog Nacionalnog stroja i drugih
ćelavaca (skinheads).
(tekst je objavljen
iz dva dela u rubrici Pogledi u dnevnom listu Politika)
|