Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
   
 

KOMENTARI

Politički život

   

 

Marinko M. Vučinić

STRANKE SU KRIVE

U nekoliko tekstova koji su posvećeni analizi uzroka sve veće pasivizacije i apstinencije naših građana u političkom životu i na izborima Desimir Tošić uporno nastoji da označi upravo beslovesne i neodgovorne građane kao glavne uzročnike širenja ove razorne apstinencije. Sigurno je da demokratsko društvo ne može biti stabilno i funkcionalno ako su građani u toliko visokom procentu van matice političkog delovanja i života.

Tošić je u tekstu „Krive su i stranke i birači“ izneo mišljenje da su naši politički analitičari, koji su skoro u većini populisti, želeći da se dodvore biračima svu krivicu za drastičan rast apstinencije svalili na stranke. Ovaj autor, međutim, smatra da fokus pažnje i analize treba usmeriti ne na stranke već na birače, koji infantilno podržavaju mišljenje da se nije pojavio 6. oktobar i čak su iskazali veliko razočaranje u politiku novih postoktobarskih vlasti. Pritom, skloni su i da neosnovano tvrde da pojedinac ne poseduje uverenje da njegov glas zaista može nešto da promeni. Tošić smatra da građani i birači nisu u pravu od početka do kraja.

U čemu se, po mišljenju ovog autora, ogleda politička infantilnost i nedoraslost naših birača i građana? Odgovor leži u stavu da pojedinac, mimo političkog udruživanja, ne može ništa da učini u demokratskom društvu i da naši birači, bez obzira na to što upućuju otmen poziv strankama da oblikuju politiku zemlje, nisu u stanju da slede utvrđenu stranačku politiku. Naprotiv, oni se usuđuju da na lokalnim izborima glasaju za male stranke koje skoro ništa ne vrede u političkom životu. A tek kakav je politički prestup ako građani glasaju za predstavnike grupe građana! To je onda zaista neoprostiva i neodgovorna politička egzibicija!

Građani nisu dovoljno disciplinovani i odgovorni jer ne slede bez ostatka politiku velikih parlamentarnih stranaka, a birači razbijaju teško uspostavljeno političko jedinstvo tako što su do sada osnovali preko 300 političkih stranaka. I te stranke, kako navodi Tošić, nisu došle s neba. One su deo građanstva i društva u celini, u kojem u prošlosti nema stranačkog političkog života, takoreći šest decenija od diktature kralja Aleksandra 1929. do višestranačkog pokušaja iz 1990. godine. Našim „biračima se čini da mnogo znaju o demokratskim sistemima i metodama, a svoje znanje dobijaju iz žute i crne štampe“, a i teško se odvikavaju od nasleđa jednopartijskog režima.

Ovako izgleda svojevrsno političko ruženje naših građanski maloletnih birača i to je način rasuđivanja o našem savremenom političkom životu i tradiciji, kojem je inače sklon Tošić. On nije usamljen u takvom načinu gledanja na naš politički život, a to potcenjivanje demokratskog kapaciteta i tradicije dolazi upravo iz redova političkih predstavnika koji se samoproklamuju kao zagovornici izvorne liberalno-demokratske ideologije.

U osnovi pozicije Desimira Tošića je rezolutna tvrdnja da mi i nemamo validnu demokratsku tradiciju vrednu spomena i da je naš građanin nesposoban za ozbiljno i promišljeno političko rasuđivanje, te je zato lako dostupan i prijemčiv plen političkih populista i nacionalista. Ne može se politička istorija našeg naroda svoditi na prekid stranačkog života od šest decenija, već se razmatranje suštine i značaja naše političke i stranačke tradicije mora obaviti sa mnogo više ozbiljnosti i volje kako bi se sagledala sva kompleksnost istorijskih i društvenih okolnosti određene političke epohe. Svaka simplifikacija može biti efektna i dopadljiva, ali nam ne može dati pravu sliku o stvarnim dometima i sadržajima naše političke tradicije.

Stranke su u Srbiji osnivane u vreme kada se i u evropskom političkom životu oblikovao i razvijao klasičan stranački pluralizam. Iz tog razloga može se sa puno izvesnosti reći da Srbija u svojoj političkoj tradiciji ima politički pluralizam oslonjen i razvijan, uz velike teškoće i protivrečnosti, na liberalnim i demokratskim idejama koje su dolazile iz okrilja evropskog političkog života i iskustva. Birači u Srbiji ne mogu se izlečiti od jednopartijskog sindroma ako im se stalno servira da neumitno pripadaju političkoj tradiciji autoritarizma, jednoumlja i netolerancije.

Naša politička istorija i pluralistička tradicija je mnogo složenija i slojevitija od pukog i proizvoljnog svođenja na šezdesetogodišnji prekid stranačko-političkog života. Međutim, i taj period nije bio prazna, politička crna rupa, već je i u njemu trajala teška i stalna borba za uspostavljanje demokratije.

Birači su od uvođenja političkog pluralizma u Srbiji, nakon pada Berlinskog zida i rušenja socijalističkog poretka, počeli da se odvikavaju od jednopartijskog načina vladavine. Ali bez obzira na to što Tošić, u suštini, amnestira naše političke stranke od odgovornosti za bujanje sve rasprostranjenije apstinencije u našem postoktobarskom demokratskom društvu, upravo su velike političke stranke najmanje odmakle u distanciranju od jednopartijskog shvatanja i vršenja vlasti. Pritom, njihov način funkcionisanja i unutrašnja struktura daleko su od demokratskog ustrojstva.

Naše velike parlamentarne stranke danas su organizacije zatvorene u uske krugove, pretvorene u klasične interesne lobije. U njima se, pre svega, ceni i podstiče podaništvo i odanost stranačkoj oligarhiji i sviti. Zato su upravo tako nedemokratski i hijerarhijski struktuirane stranke glavni krivac i uzročnik za sve veće širenje apstinencije na izborima i u celokupnom društvu. Šta je, inače, prvenstveni politički zadatak stranaka ako nije u tome da razvijaju i podstiču aktivno učešće svojih članova, ali i građana, a samim tim i birača, da što aktivnije participiraju u političkom životu jedne zajednice?

Apstinencija je najrečitija kritika upućena prvenstveno našim zatvorenim, korumpiranim i sebi dovoljnim strankama. One nisu sposobne i spremne da pokrenu ni svoje članstvo, koje im sada služi samo kao prigodna kulisa na stranačkim skupštinama i manifestacijama. Članstvo je sada na marginama uticaja i odlučivanja, a presudnu i odlučujuću reč imaju i vode dobro uigrani pripadnici stranačke oligarhije.

Desimir Tošić bi mogao da nam u jednom od svojih mnogobrojnih tekstova pruži i analizu sprovođenja odluke o neposrednim izborima u Demokratskoj stranci. Posebno bi bilo zanimljivo videti koliki je procenat članova ove stranke izašao na neposredne unutarstranačke izbore i koliko je opštinskih odbora sprovelo ovu statutarnu mogućnost.

U pokušaju da potkrepi svoju staru tezu o nepostojanju našeg aktivnog građanina, Tošić je izneo stav da se “ne sme zaboraviti da pobeda DOS-a nije bila izraz jednog uobličenog izgrađenog pokreta nego navala jedne lavine nezadovoljnika iz više razloga i sa više stana“. U ovako iznetom stavu može se videti sva površnost i promašenost teze o nepostojanju građanina u našem neposrednom političkom iskustvu.

Upravo je oblikovanje spontanog i u velikoj meri samorodnog i samosvojnog građanskog pokreta iz 1996. godine, kada je vođena velika i uporna borba za priznanje izborne pobede na lokalnim izborima, bila ona prekretnica u razvoju i stasavanju opozicionog delovanja u Srbiji. Od tada je konačno građanski pokret postao glavna i presudna okosnica i inspiracija promena u Srbiji. On je bio ona prelomna i odlučujuća snaga koja je podeljene i zakrvljene stranke okupila oko radikalnih zahteva za definitivno i beskompromisno rušenje starog autoritarnog režima.

To je bila formula Demokratske opozicije Srbije, čija je suštinska snaga proisticala iz najšireg građanskog i društvenog pokreta koji je bio vođen odlučnošću građana ove zemlje da se obave radikalne promene. Stranke su bile na tragu ovog pokreta i imale su dovoljno političke hrabrosti i umešnosti da mu daju jasan akcioni zamajac i profil. Nije to bila lavina nezadovoljnika. Bilo je to izražavanje nezadovoljstva uobličenog u jedinstveni demokratski i građanski pokret, u čijoj je osnovi bio zahtev za temeljnom promenom kulturnog i političkog obrasca i načina vođenja i shvatanja vlasti.

Kako kasnije nije došlo do ovako shvaćenih i traženih radikalnih promena u društvu, usledio je sasvim logičan odgovor građana. Povukli su se u apstinenciju, a politički prostor opet su zauzeli stranački aminaši, pretvarajući politiku u bezočnu trgovinu poslaničkim mandatima, potkradanje parlamentarnog budžeta, odbranu vlasti po svaku cenu, političke obračune, potiranje elementarne ljudske i socijalne solidarnosti, razaranje sistema vrednosti i, konačno, nesposobnost da se rešavaju najvažnija društvena i ekonomska pitanja - nezaposlenost i sve veće siromaštvo.

I sada se još taj infantilni i razmaženi birač - koga, kako to kaže Tošić, suviše optimistički nazivamo građanin - usuđuje da postavi pitanje: zašto se nije dogodio 6. oktobar ? Apstinencija birača je stoga najbolji i najrečitiji odgovor na ovo pitanje, jer građani znaju da nije ostvaren radikalan raskid sa prethodnim režimom i da su iznad svega izneverena izborna obećanja da će u novom demokratskom društvu biti sprovedena, pre svega, elementarna pravda i da će se u politiku vratiti već zaboravljena načela morala, pravdoljubivosti i čestitosti.

Za Desimira Tošića apstinencija je bolest koju treba lečiti. Međutim, lekovi koje on propisuje samo će je još više produbiti.

30. maj 2006. godine

 
 
Copyright by NSPM