Rodoljub Šabić
KOLEGIJALNOST, ZANAT NAJSTARIJI
Eksperti kažu da je ukrštanjem
različitih baza podataka moguće saznati praktično sve o psihološkom
profilu onog na koga se podaci odnose
Istraživanja javnog mnjenja u SAD pokazuju da čak 80 odsto američkih
građana pravo na privatnost stavlja, po važnosti, odmah iza prava na
život i slobodu. Na sličan način se, izvesno, prema ovom pravu
odnose i građani većine drugih država. Čak i u siromašnim zemljama,
onim čiji građani su suočeni sa mnoštvom egzistencijalnih problema,
privatnost stoji visoko na lestvici društvenih vrednosti. To je
jednostavno logična posledica stare, vekovne, velike čovekove
potrebe da bude „ostavljen na miru”.
Moderno doba je, s novim problemima i novim tehnologijama, donelo i
evoluciju predstava o pravu na privatnost. Od rudimentarnog prava
„da ne budeš uznemiravan” stiglo se do kompleksa prava vezanih za
podatke o ličnosti, uključujući, razume se, i pravo da se njima
raspolaže. Problemi pravne zaštite ne tiču se više samo privatnosti,
već i brojnih drugih aspekata zaštite i uslova i načina raspolaganja
podacima o ličnosti. A razloga za efikasnu zaštitu, mada nismo uvek
toga svesni, da iz dana u dan ima sve više.
Pre
otprilike dve godine, američki časopis za politiku i kulturu
„Reason” u saradnji sa distributerom satelitskih snimaka Air Photo
US, na zaista spektakularan način je ukazao na neslućene mogućnosti
(zlo)upotrebe podataka o ličnosti. Svaki od preko 40.000
pretplatnika ovog časopisa dobio je svoj potpuno individualizovan,
„lični” primerak – na naslovnoj strani se nalazila fotografija
njegovog bliskog susedstva s crveno zaokruženom kućom u kojoj
čitalac obitava i natpisom „Znamo gde živite”.
Na
zadnjoj strani časopisa nalazila se reklama prilagođena ličnim
svojstvima, zanimanju pretplatnika i lokalitetu gde je nastanjen.
Sve je to predstavljalo šlagvort za urednički tekst u kome je
analizirana dostupnost ličnih podataka i mogućnost njihove upotrebe,
odnosno zloupotrebe. Akcija je s razlogom uzburkala javnost. Budući
da je izvedena uz korišćenje, u osnovi šturih podataka dobijenih pri
zasnivanju pretplatničkih odnosa, postavilo se pitanje šta je sve
moguće izvesti uz korišćenje daleko bogatijih baza podataka kojima
određene, vladine ili nevladine strukture, raspolažu.
Takve
baze podataka se svakodnevno uspostavljaju, a u ovom kontekstu
posebno su zanimljive dve oblasti, marketing i bezbednost.
Svakodnevno, milioni ljudi razne podatke o sebi daju kupujući
posredstvom telemarketa, i-mejla ili pošte. Isto to rade učestvujući
u nagradnim igrama, uzimajući kredite, zasnivajući pretplatničke
odnose. Najčešće daju više podataka nego što je potrebno. Eksperti
kažu da je ukrštanjem ovakvih, različitih baza podataka, moguće
saznati praktično sve o psihološkom profilu onog na koga se podaci
odnose.
Istovremeno, sve češće, bezbednosne strukture pojedinih država
pozivajući se, pre svega, na razloge borbe protiv terorizma i
organizovanog kriminala, insistiraju na uvođenju biometrijskih
identifikacionih dokumenata, snabdevenih elektronskim čipovima.
Razume se, to podrazumeva uspostavljanje i organizovanje daleko
kompleksnijih baza podataka. Šta sve o profilu, sklonostima,
komunikaciji, kretanju ili drugim pojedinostima o nekoj ličnosti,
može da se sazna korišćenjem takvih baza, teško je i pretpostaviti.
Sticajem okolnosti i kod nas je trenutno aktuelan zakonodavni
projekat koji ima za cilj da dobijemo „pametne” lične karte. To je
izazvalo oštro, ozbiljno sučeljavanje brojnih oprečnih stavova. S
jedne strane su argumenti onih koji se pozivaju na efikasnost u
borbi protiv kriminala, kao i na načelnu prednost korišćenja
modernih tehnologija, a s druge onih koji upozoravaju na moguće
teške povrede privatnosti, odnosno ugrožavanja ljudskih prava i
sloboda uopšte.
Bez
obzira na to kome su prihvatljiviji prvi, a kome drugi argumenti,
jedna stvar, kao očigledna, ne može biti predmet spora –
realizacijom započetog projekta, Srbija će se svrstati u grupu od
svega nekoliko evropskih zemalja čiji građani imaju biometrijske
lične karte, a istovremeno će ostati verovatno jedina zemlja koja
nema savremen, s evropskim standardima usaglašen Zakon o zaštiti
podataka o ličnosti. Pomalo paradoksalno, zar ne? Već ova okolnost,
i kad ne bi bilo drugih razloga, dovoljna je da bez odlaganja
dobijemo i taj zakon.
Zakon
bi, razume se, morao uvažavati standarde i iskustva izgrađene u
zakonodavnoj praksi EU i zemalja članica. Najkraće, to znači da mora
da obezbedi tri prioritetna cilja. Prvo, da afirmiše pravo ličnosti
da, u načelu, sama odlučuje o obradi i upotrebi podataka o njoj,
drugo, da precizno definiše okolnosti i uslove pod kojima se podaci
o ličnosti mogu obrađivati i koristiti bez njene saglasnosti, i
treće, najvažnije, da uspostavi efikasan mehanizam pravne zaštite za
sve eventualne slučajeve povrede prava.
(Autor
je
Poverenik za informacije)
[objavljeno: 10.08.2006.
u Politici]
.
|