Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
   
 

KOMENTARI

Politički život

   

 

 

Pavle Milenković

»Vojvođanski fašizam» i internet (1)

U poslednjih deset godina sadržaji koji su dostupni posredstvom Interneta predstavljaju bogat izvor za sociološka i psihološka istrаživanja, ali i izazov za unapređenje i modifikovanje metoda rada u obradi ovih sadržaja. Globalni, eksteritorijalni i dinamički karakter iskaza dostupnih putem globalne mreže, odnosno putem Internet distribucije digitalnih podataka (world wide web) otvaraju novu dimenziju u proučavanju vrednosnih stavova. Namera ovog rada je da predstavi stavove, iskazane u elektronskoj formi putem Interneta, o statusu i budućnosti Vojvodine, kao i o identitetu „Vojvođana“.

Predmet analize su prvenstveno iskazi koji se, u vidu tekstualnih poruka, mogu pronaći na i nternet forumu Vojvodina Cafee, sa šarmantnim podnaslovom forum sa pogledom na ravnicu (http://vojvodina. phpbbweb.com), sadrži forume koji su podeljeni u pet oblasti: Generalna diskusija, Vojvodina Caffe na jezicima Vojvođanskih naroda, Kultura i umetnost, Razonoda i Informatika. Sudeći po ekstenziji phpbbweb.com, reč je o sajtu koji je fizički postavljen van granica Srbije i Crne Gore, na nekom od namenskih servera u inostranstvu, na kojima je moguć zakup domena u svrhu web foruma. Grafičko okruženje sajta i raspored menija sa funkcijama su tipski.

Sajt beleži 160 registrovanih korisnika u trenutku zaključenja ovog teksta, ali taj broj nije pouzdan. Usled isključenja nekih korisnika – uglavnom zbog otvorenog neslaganja sa stavovima ostalih učesnika foruma – ima slučajeva njihovog ponovnog registrovanja pod drugim imenom. Isto tako, od ukupnog broja registrovanih korisnika, tek manji deo aktivno učestvuje u forumu koji se ovde analizira. Pouzdanih podataka o polu, starosti, stalnom mestu boravka učesnika u forumu nema, jer je reč o opcionim podacima u postupku registracije (tj. nisu obavezni: osim korisničkog imena i lozinke, jedino je dovoljno priložiti e-mail). Na osnovu sadržaja poruka, može se zaključiti da je otprilike trećina učesnika foruma nastanjena van granica Srbije i Crne Gore. Ukupan broj učesnika na forumu, odnosno autora poruka koje su ovde analizirane je 26. Od toga je osam moderatora, ostali su obični korisnici. Ovim brojem (26) obuhvaćeni su autori koji praktično na svakoj stranici imaju po nekoliko poruka, kao i oni koji su se potpisali ukupno samo jednom. Ukoliko se primeni kriterijum učestalosti poruka pojedinih učesnika na forumu, onda bi se broj onih koji često učestvuju na forumu sveo na deset. Ukupan broj analiziranih poruka je 316, u okviru 24 tema. (2) Poruka sa najranijim datumom je od 17. aprila 2005, a poslednja je od 25. februara 2006.

Iskazi koji su obuhvaćeni ovom analizom nalaze se u okviru oblasti Generalna diskusija, (3) i pododeljkom s naslovom identičnom naslovu celog portala: Vojvodina. Analizirani iskazi se mogu, grubo i uopšteno, podeliti u tri grupe: oni koji se odnose na pitanje otcepljenja Vojvodine od Srbije, i njenog budućeg postojanja kao nezavisnog međunarodnog subjekta; iskazi o identitetu i specifičnosti Vojvodine i vojvođana, i iskazi koji upućuju na etničku i potencijalno unutaretničku distancu, iskazanu kroz razliku između tzv. „starosedelaca“, „Lala“, i „srbijanaca“, „dođoša“. Subjekti ovih iskaza mogu se podeliti u dve grupe: moderatori, i članovi foruma. Na žalost, kod analize stavova o etničkoj distanci nedostajući podaci o etničkoj pripadnosti nosilaca iskaza mogu predstavljati teškoću, tako da ta analiza nije sprovedena dosledno, već samo u naznakama, mada bi se etnička pripadnost mogla rekonstruisati na planu sintakse i stila poruka. Analizirani iskazi mogu se pronaći, mada u neznatnoj meri, rasuti po forumima u svim oblastima, ali njihova koncentracija najveća je u navedenoj podgrupi, kao i u podgrupi Politika, koja, međutim, za ovu priliku neće biti analizirana.

Pitanje statusa Vojvodine kao autonomne jedinice unutar Republike Srbije, i njenog odvajanja sticanjem nezavisnosti je pitanje koje dominira ovim forumom. Praktično svaka tema dovedena je u vezu s ovom mogućnošću. Izuzev u nekoliko slučajeva, samostalni status Vojvodine u odnosu na Srbiju („Republika Vojvodina“) smatra se ne samo poželjnim, nego i glavnim ciljem većine učesnika i moderatora foruma. Ovde će biti navedene karakteristične formulacije i žanrovski modaliteti kojima se ovi ciljevi iskazuju:

– Povodom izgleda „Zastave Vojvodine“: „Ako dođe do NEZAVISNOSTI VOJVODINE (A duboko sam uveren da hoće), po meni bi Zastavu trebalo menjati“; „Neka je i ovakva dok ne postanemo republika a onda ćemo je menjati“ (4)

– Povodom sadržaja posvećenih Vojvodini na medijima, identifikacija članova foruma sa stavovima govornika koji se zalažu za samostalni status Vojvodine („Pa ova žena – Sonja Biserko – ispala veći AUTONOMAŠ od Pajtića“) (5); povodom informacije o održavanju okruglog stola o Vojvodini u američkom Stejt dipartmentu, kao i komentari učesnika foruma povodom ove informacije („APSOLUTNO PODRŽAVAM SVE KORAKE U NAPORIMA ZA USPOSTAVLJANJE NAŠE VOJVODINE“) (6); povodom napisa u Dnevniku od 20. 11. 2005 godine, pod naslovom Treba li Vojvodina da se izjasni o strategiji države prema Kosovu?, koji je na forumu preuzet u celini, iskazuje se strah od ukidanja vojvođanske autonomije od strane Srbije, i poziva se na „POLITIČKO UJEDINJENJE – SVIH – VOJVOĐANSKIH SNAGA – JER JE U PITANJU OPSTANAK VOJVODINE – A SAMIM TIM I NJIH“ (7); povodom natpisa o otvaranju „vojvođanskog biznis centra u Parizu“, komentar: „SAMO NEKA NASTAVE TAKO. MOGU TI POSLOVNI CENTRI – DANAS – SUTRA – DA PRERASTU I U DIPLOMATSKA PREDSTAVNIŠTVA – AKO ZATREBA“ (8)

– žanrovski zanimljivo je i iznošenje scenarija o mogućem međunarodnom priznanju Vojvodine, u formi „astrološkog predviđanja“: „Priznanje Kosova biće inicijalna kapisla za početak otcepljenja Vojvodine. Plan za njenu samostalnost počeće da se pravi od avgusta 2006, a kako „zvezde” pokazuju, u skorijoj budućnosti, tačnije – 2008. – Vojvodina će postati samostalna država. Svi će je hteti, ali će ona zadržati svoju suverenost i biti priznata od međunarodne zajednice do 2010“ (9). Komentari na ovaj scenario uglavnom su afirmativni (10), dok su ublažavanja strateške prirode („malo uzdržavanja ne bi bilo na odmet“), i s nešto više političkog realizma (11), uz iskazanu zabrinutost oko samog mehanizma priznanja: „Sva nastojanja centralista da se o Vojvodini odlučuje referendumom se moraju odlučno izbeći, jer Vojvodina nije nastala referendumom“ (12). Na naivno pitanje jedne od učesnice foruma o izvoru ovih predviđanja nije odgovoreno. „Pomalo proučavam astrologiju... Jasno mi je kako se astrološki prognozira budućnost jedne države, ali mora se znati datum "rođenja" da bi prognoze bile tačne. Iz kojih izvora su navedene prognoze i koji je datum uzet za "rerođenje" Vojvodine?“ (13) Računa se, isto tako, i s internacionalizacijom „vojvođanskog pitanja“: „TENZIJE - INCIDENTI - I PRITISCI - IPAK POMAŽU VOJVODINI DA SE NJENO PITANJE BRŽE INTERNACIONALIZUJE - A SAMIM TIM I REŠI“ (14).

Razlozi za poseban status Vojvodine u odnosu na Srbiju uglavnom su ekonomske prirode, ali su podjednako prisutni iskazi kojima se naglašavaju kulturne i „civilizacijske“ razlike. Manihejska stereotipizacija s apokaliptičnim prizvukom dominantna je odlika ovih iskaza. Preovlađujući argumenti za samostalnost Vojvodine leže u nepremostivoj razlici između Srbije i Vojvodine, počev od benignih razlika u mentalitetu i stilu života (15), do težih, dualističkih karakterizacija kojima se Srbija označava kao „primitivna“, „parazitska“; pokvarena“ i „maliciozna“, potom kao „zla“, „krastava sa otrovnom jabukom“, „maćeha“, čak, zločinačka i ubilačka: „VOJVOĐANSKA DECA ĆE BITI PRIMORANA DA IDU TRBUHOM ZA KRUHOM U BELI SVET! OSTAJAĆE SAMO STARI!!! NJIMA ĆE KAD UMRU – SRBIJA UZIMATI KUĆE I ZEMLJU – I DAVATI DOĐOŠIMA! DOVLAČIĆE DOĐOŠE – KOJI ĆE ČIZMOM STAJATI NA VRATIMA VOJVOĐANA – I PO POTREBI IM – ODRUBLJIVATI GLAVE!“ (16) Nasuprot tome, Vojvodina je „DOVOLJNO JAKA I BOGATA DA MOŽE BITI SAMOSTALNA“ (17), i „Evropska – u svakom smislu“ (18). Ona je „GRAĐANSKA, PAORSKA, DOMAĆINSKA VOJVODINA VOJVOĐANA“ (19) Najzad, njoj se tepa, ona je „Voša“. Vezivanje Vojvodine za Srbiju može samo biti pogubno: „Madžari idu NAPRED a srbija ide NAZAD u Tursko doba (...) Nisam Madžar ali bih radije sa njima neg sa srbijom!“ (20)   Evo jedne razrade odnosa između Srbije i Vojvodine:

„Ima još nešto što SVARNO pokvari raspoloženje svakom ko uđe u Vojvodinu iz EU (Madžarske) PREvelika šarena tabla ka kojoj piše dobrodošli u srbiju. Ma da se čovek ispovrati kad je vidi pa što to ***** nemetu na ulaz u Beograd di joj je i mesto???? Ma šta imamo mlogo pričati sve nešto sanjanu o državi"srbiji" ma koja država ??????+? Ni pasoš no lične isprave nemaju ko ni državu!!!!!

A o istoriji da nepričamo ko još slavi bitku koju su izgubili pa još malo će im trebati viza da idu tamo da slavu tu glupost. Pa kako tek ondak Vojvodina može biti srbija kad se zna da je srbija na Balkanu (opet Turska reč) a Vojvodina deo Panonije!!!! Kako ondak da budemo srbija??????

Ma treba opet pustiti u pogon ZEMUNSKI KARANTIN !!!!!!! I onaj papir prevaru iz 1918 spaliti!!!!!!!!(pa zar to nije bilo na probu?????) A ne lupetarati o nekom dogovoru sa srbijom. Ustvari nedogovaraju se oni loše(po nas i druge) ode im njiova matica Kosovo(zajedno sa njovim istorijskim GLAVNIM GRADOM srbije) ode im takozvana" Republika srpska"

A DAJBOŽE ŠTO PRE I VOJVODINA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!“ (21)

Ovaj tekst višestruko je zanimljiv. Prvo, on iskazuje odvratnost prema obeležjima suvereniteta države Srbije („PREvelika šarena tabla“, „ma da se čovek ispovrati“, „ni pasoš ni lične isprave“), agresivno insistiranje na razlici („srbija na Balkanu“, „Vojvodina deo Panonije“, „opet pustiti u pogon ZEMUNSKI KARANTIN“), te isključivost („ma šta imamo mlogo pričati“, „ma koja država“). U čitavom tekstu Srbija je pisana malim slovom, dok su ostala vlastita imena pisana pravopisno korektno, izuzev imenskog prideva   (Turska – tursko, „turska reč“), da bi se naglasila „povezanost“ Srbije s Turskom, i opozicija prema Vojvodini („deo Panonije“). Zanimljivo je, isto tako, da je Srbiji, Vojvodini, Balkanu, Turskoj, EU i Mađarskoj (koja je pak u tekstu „Madžarska“), kojima su kontekstualno, linearno i prećutno priznati epiteti suvereniteta, pridružena „Panonija“, koja je geografski pojam, bez političkog sadržaja. Najzad, semantičko pomeranje od književnog srpskohrvatskog jezika ka vojvođanskom dijalektu, koje je uočljivo i u drugim porukama ovog foruma, govori o potrebi da se razlikovanje u odnosu na Srbiju sprovede do kraja, i na nivou jezika.

Na forumu ima iskaza koji se kreću mimo „glavne struje“, ali su oni manjinski, i predmetom oštrih osuda. Učesnici foruma koji su otvoreno protiv ideje samostalnosti Vojvodine izbačeni su sa foruma. Insistiranje na razlici između „srbijanaca“ i „srba“, te generalno između „srba“ i vojvođana“, nazivanje neistomišljenika na forumu Turcima, Bugarima, predstavljaju dominantan rečnički korpus. Ova netolerantnost predstavljena je, međutim, kao patriotizam, i podignuta na nivo pravila foruma: „1. diskusija ne pretenduje da bude demokratska , shodno tome ko god se ne pridržava pravila biće banovan/brisan.

2. svi koji učestvuju na ovoj diskusiji moraju da vole Vojvodinu . Ako je ne vole – ne treba da budu ovde . Ima puno drugih diskusija i gde mogu da hvale i kude koga i sta hoće, ovde toga nema. Tačka“ (22). Ovaj komesarski ekskuzivizam, u vidu prava arbitriranja oko toga ko voli a ko ne voli Vojvodinu, dovešće to isključenja svih članova foruma koji „Vojvodinu ne vole“. Simptomatično je, međutim, da se „ljubav“ prema Vojvodini ovde identifikuje s a „borbom“ za njeno „međunarodno priznanje“, odnosno „status Republike“.

S druge strane, identitet Vojvodine i vojvođana predstavljeni su blago, gotovo poetično. „Vojvodina je VOJVOĐANSKA. Ni Srpska, ni Mađarska, ni Rumunska, ni Hrvatska, pogotovo ne Turska. Vojvodina pripada svim njenim žiteljima – Vojvođanima – bez obzira na njihovu nacionalnost ili religiju“ (23). „Idealnotipski“ vojvođanin opisan je uglavnom na sledeći način: „Prosečan Vojvođanin nema ništa protiv: Lepe Brene, agrominimuma, seksa, lokalnih izbora, statistike, brzih pruga i kneževine Monako. Prosečan Vojvođanin i kad ima – nema ništa protiv. Prosečan Vojvođanin ima traktor, ali kad zatreba – ume da potegne kuku i motiku. Prosečan Vojvođanin peva kad hoće, zviždi kad mu dođe. On je lep kad je lep, ali je gadan kad je gadan . Prijatelje bira, ali ga neprijatelji nerado biraju. Taki je jer je uvrnut, pa već ma vole pupušku neg pušku, a opet, ume da opali po labrnji. To kanda, zato to više voli da mu puca prsluk nego da mu pucaju iznad glave. Prosečan Vojvođanin može da nema košulju, ali ne može da nema komšiju kome će i oca i mater, ali i leba i soli. On ume da živi kao Bog, ali i da umre kao čovek, ono će da da rod, ali neće da da njivu! (...) Prosečan Vojvođanin je po zanimanju: pesnik, seljak, ministar, radnik, fudbaler, kavaljer, lutalica, kosmonaut, zajebant, naučnik i uopšte – bavi se prosečnim vojvođanskim profesijama.

Prosečno vojvođansko ime je i Panta, i Pišta, i Viorel, i Jan, i Mišel, i Džonatan, i Vinetu ako treba, jer mu je i cveće takvo: Lala može da živi uz svako cveće ali ne i uz KOROV!“ (24).

Najzad, komentar jednog od učesnika foruma, povodom pisanja hrvatskog dnevnika Jutarnji list ( Austrijanac zbog folka ubio Srbina, 31. 01.2006): „Da smo mi to radili kad' je trebalo... Ne baš ubijali, al'... Brat Austro-Ugar shvatio da više ne može da čeka! Pre presude tom sudiji u sudnici treba jedno 3 dana glasno puštati tu „muziku“, oslobodio bi Austrijanca i još naredio da se onaj Dizelaš sa'rani u neobeleženu grobnicu!“ (25) Uočljivo je retoričko priklanjanje principima verske i nacionalne tolerantnosti, da bi se odmah potom pročitali ovakvi iskazi: „ OVO JE NAŠA BORBA NA ŽIVOT I SMRT! NE VERBALNA I MISAONA - VEĆ STVARNA! ILI MI - ILI ONI! TREĆEG NEMA! NEMA USTUPANJA I UZMICANJA!“ (26) Opšta odlika većine analiziranih poruka na forumu je pribegavanje formulacijama tipa mi-oni, naše-njihovo, itd.

Poseban problem predstavlja žanrovsko lociranje ovih stereotipizacija, odnosno vrsta iskazane distance prema Srbiji i“srbijancima“. Ona obuhvata istovremeno kulturne i socijalne odlike, ali se tiče podjednako i odlika srpskog etnicititeta, kao što su jezik, pismo (ćirilica), istorija srpskog naroda, folklor, muzika. „Mi“ („vojvođani“) i „oni“ („srbijanci“) kao eksplicitno jezičko podvajanje dobija razmere etničke distance u većini iskaza analiziranog foruma. U stvarnom socijalnom prostoru, ova distanca je merljiva, ali ostaje pitanje njenog socijalnog identiteta i epistemološkog statusa. Da li Vojvođanin sa svojim kulturnoistorijskim zaleđem („Austro-Ugarska“), folklornim odlikama („bećarac“ i „tamburica“), te jezikom („laloški“ kvazi-jezik, koji dominira kao forma iznošenja stavova većine učesnika foruma), opstaje u iskazanom polaritetu kao pripadnik „nacije“ spram „Srbijanca“ kao Srbina iz Srbije i pripadnika „druge“ nacije, koja se pak doživljava kao opasnost? Ovo pitanje, koje figurira i na stranicama foruma, nije razvijeno do kraja. (27)

 

Fusnote:

1. Tekst predstavlja deo studije koja je pod nazivom STAVOVI O STATUSU VOJVODINE NA INTERNETU objavljena u zborniku: Milan Tripković (prir.), Multikulturna Vojvodina u evropskim integracijama , Novi Sad: Filozofski fakultet, Odsek za sociologiju, 2006, str. 269-284.

2. Neke od tema su: Da li ste za autonomiju Vojvodine, Država Vojvodina , Astrološka predviđanja za Vojvodinu , Balast Vojvodine , Srbija preti Vojvodini , Sukob civilizacija , Vojvodina pod lupom Evrope .

3. Ova oblast obuhvata sledećih deset tema: Bircuz , Politika , Vojvodina , Religija i verske tradicije , Psihologija, filozofija i sociologija , Ženski kutak (kokošinjac) , Muški kutak (volov gaj) , Romantični kutak , Humor i Kujna .

4. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Vojvođanska zastava . U sklopu ove teme priložena je i slika zastave.

5. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Vojvodina pod lupom Evrope . Na forumu je priložen sadržaj razgovora u okviru emisije Utisak nedelje (B92, autor Olja Bećković), od 16. oktobra 2005. Gosti emisije Sonja Biserko, Bojan Pajtić i Jelena Marković.

6. Ova informacija preneta je na forumu u celosti, videti: http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Vojvodina u Stejt dipartmentu . U daljem tekstu će se, kod upućivanja na izvore delova teksta u navodima, umesto ustaljene konvencije da se izvor navede u zagradi odmah iza navoda, izvori preuzeti sa Interneta navoditi u fusnoti dnu teksta iz čisto grafičkih razloga: suviše su dugački, i opterećuju praćenje osnovnog teksta.

7. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Važno! Kosovo – Vojvodina .

8. ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Vojvodjanski biznis centar u Parizu .

9. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Astrološka predviđanja za Vojvodinu .

10. „Vojvođani, još malkice pa ćemo imati našu DRŽAVU VOJVODINU!!!“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Astrološka predviđanja za Vojvodinu )

11. „Zvuči dobro! Ali potpuna autonomija je sasvim fino rešenje. Osim toga, ulaskom u Evropsku Uniju državne granice neće biti ni tako važne. Važno je da obezbedimo prestanak odliva kapitala iz Vojvodine, a to se sada može postići samo dobitkom pune autonomije, koje je jedino moguće realno rešenje u sadašnjim političkim uslovima“   ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Astrološka predviđanja za Vojvodinu ).

12. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Astrološka predviđanja za Vojvodinu .

13. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Astrološka predviđanja za Vojvodinu . Naime, oblast astrologije koja se bavi sudbinom država i naroda zove se mundana astrologija. Njena predviđanja zasnovana su po analogiji sa natalnom astrologijom: da bi se predvidela sudbina neke države neophodno je uraditi nebesku kartu u trenutku njenog rođenja. Sa astrološkog stanovišta tumačenje budućnosti ovde Vojvodine je nepotpuno, jer nedostaje tačan datum njenog rođenja.

14. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Tenzije ipak pomažu Vojvodini .

15. „Mi nismo šajkača, opanci i šljivovica, mi smo šešir, štrudla i špricer“, veli jedan od učesnika foruma ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Da li mi vojvođani možemo biti deo ovog? ).

16. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Novi incidenti u Vojvodini .

17. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Balast Vojvodine .

18. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html tema Država Vojvodina .

19. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Država Vojvodina , str. 2.

20. ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Važno! Kosovo – Vojvodina.

21. ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Važno! Kosovo-Vojvodina ). Ni u ovom, kao ni u ostalim tekstovima koji su preuzeti sa različitih foruma, nije činjena nikakva lektorska korekcija; intervencija je činjena jedino kod ispravljanja slovnih znakova s, z, dj, u š, ž, đ (na primer: raspolozenje, raspoloženje, itd.)

22. I dalje: „3. ako se diskutant ne slaže (uglavnom politički) sa većinom na ovoj diskusiji, ili sa moderatorima, biće zamoljen da svoje gledište/mišljenje iznosi pažljivo, bez inata, svađe, tvrdoglavosti... jer, kao što stoji u prvoj tački - diskusija ne pretenduje da bude demokratska i većina (pa ni moderatori) neće dugo trpeti negiranja onoga što tvrdi ta većina, a zbog toga i jesmo ovde svi zajedno (zbog mišljenja većine, ne zbog negiranja).

4. Vojvodina je na prvom mestu. Sve ostale razmirice ostavljamo za kasnije. Ko je veći "autonomaš", ko je više voli, kojim putem stići do željenog... to nije važno u ovom trenutku. Stvar je ozbiljna.

5. izražavanje ljubavi prema jednoj i jedinoj, našoj Voši, je dozvoljeno u neograničenim količinama“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Daje se na znanje! ). S druge strane, opšta pravila foruma, o čemu se stara admistrator celog sajta su sledeća:

„ Na forumu je zabranjeno:

– svaki vid diskriminacije.

– svaki vid pornografije.

– vređanje i omalovažavanje bilo kog člana foruma.

– strogo je zabranjeno širenje rasne, verske i nacionalne netrpeljivosti.

– zabranjeno je korišćenje pogrdnih korisničkih imena, uvredljivih i nepristojnih potpisa i avatara“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Pravila foruma ).

23. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Balast Vojvodine.

24. ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Vojvođanin .

25. http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Sukob civilizacija . Vest koja je objavljena u dnevniku Jutarnji list preuzeta je na forumu u celini.

26. Na drugom mestu: „ OVO JE BORBA ZA OPSTANAK! ILI JESMO - ILI NISMO! JA NISAM SPREMAN DA STAVIM GLAVU NA PANJ BEZ BORBE!“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Važno! Kosovo -Vojvodina! , str. 1). Grupa istraživača koja je istraživala govor mržnje na ekstremističkim Internet sajtovima (uzorak od 157 sajtova) ustanovila je da je 21.7% od ovog broja deklarativno odriče rasizma i ostalih vidova netrpeljivosti, da bi odmah iza toga usledili iskazi tipa: „Vi znate ko su vam neprijatelji. Ne gubite vreme. Delajte odmah!“ (Gerstenfeld, Grant, Chiang 2003:7). Na forumu Vojvodina, koji je predmetom ove analize, mogu se pročitati i ovakvi predlozi: „Da li ste za formiranje 'Anđela Čuvara' u Vojvodini – grupe za zaštitu građana i imovine? Njihov zadatak bi bio patroliranje ulicama gradova i mesta u Vojvodini – i paženje na red i mir“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Da li ste za formiranje „Anđela Čuvara“ u Vojvodini, str. 1)

27. Problematizujući neke ideje „građanskosti“ (Balibar 2003),   nije problematično reći da je nacija konstrukt, ali s kakvim sadržajem? „Koja je to narodnost ili nacionalnost?? Vojvođani?? Koji je to jezik – Vojvođanski – lalinski??“ ( http://vojvodina.phpbbweb.com/vojvodina.html , tema Država Vojvodina , str. 3). Istorijski pak gledano, pretpostavka za govor o „naciji“ jeste ideja suvereniteta i iskustvo suverenosti.

Autor je profesor na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu)

 

 
 
Copyright by NSPM