Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
Debate:
Kosovo i Metohija
Srbija i Crna Gora
Srbija i NATO
Srbija među ustavima
Crkva i politika
Kuda ide Srbija?
Svet nakon 11. septembra
Istina i pomirenje na ex-YU prostoru
   
  Komentari:
Politički život
Kolumne Đ. Vukadinovića i S. Antonića
Kulturna politika
Ekonomska politika
Polemike
BiH - deset godina posle Dejtona
Savremeni svet
   
  Pregledi:
Prenosimo
Prikazi
Hronika
Ankete
   
 

KOMENTARI

Reagovanje iz LDP-a na kolumnu Slobodana Antonića - prenosimo Politiku

 

 

Bojan Đurić

U iskrivljenom ogledalu

Povodom teksta „Srbija u PK utopiji

Slobodan Antonić, kolumnista i politički analitičar, u svojoj najnovijoj „analizi“, objavljenoj u četvrtak (25. oktobra) na stranicama „Politike“, pokušao je da pogleda iza ogledala, kako se, ako smem da primetim, pomalo pretenciozno, zove njegova redovna kolumna. Nevolja je, međutim, u tome što njegova analiza predloga zakona o zabrani diskriminacije, koji je parlamentu podnela Liberalno-demokratska partija, najviše liči na izobličenu sliku iskrivljenog ogledala. Antonić ovoga puta pokušava da analizira i kritikuje neka rešenja pomenutog predloga zakona, a da pri tom o onome o čemu piše ne zna gotovo ništa. Autoru pomenute kolumne ne zameram što pravo i pravne standarde ne poznaje, ali mi smeta što kao politički analitičar svoje neznanje koristi kao oruđe za napad na političku stranku čiji mu se stavovi ne dopadaju. To, bojim se, može da naruši ionako upitni kredibilitet analitičara Antonića.

Nemam nameru da kolumnistu podučavam pravu. To nije moguće, ne samo zbog činjenice da bavljenje tako složenim pravnim fenomenima kakav je diskriminacija zahteva izvesno pravno obrazovanje i talenat. Zaludan je to posao i iz jednog drugog razloga: onaj ko uči mora imati i želju da nešto sazna i ozbiljno prihvati.

Ipak, Antonić je u svom tekstu načinio toliko materijalnih grešaka, nadam se slučajno i iz neznanja, da tekst svakako zahteva reakciju. Tako, kaže da u Zakonu o braku piše kako je brak zajednica muškarca i žene. Tačno je da takva definicija bračne zajednice postoji u našem pravu, ali ne postoji nikakav „zakon o braku“. Porodičnopravne odnose, uključujući i pitanja braka, kod nas regulišu Ustav i zakon koji se zove: Porodični zakon. Ne znam kako je onda moguće da Antonić citira odredbu, čak i član, zakona koji ne postoji niti je pod tim nazivom ikada postojao. Ili je to neko došapnuo Antoniću, pa on nije pažljivo prepisao? Da zna išta o hijerarhiji pravnih normi, autor kolumne se ne bi plašio da LDP želi ovim zakonom da ukine „društvenu instituciju braka“ kao zajednice muškarca i žene. To, prosto, nije moguće – zakonom se ne mogu menjati odredbe Ustava pa ni ona o tome ko može da zaključi brak (čl. 62 Ustava).

U želji da napadne LDP, Antonić ismejava i mnoga ponuđena rešenja koja predstavljaju razradu ili potvrđivanje nekih odredbi Ustava Srbije za čije usvajanje se zalagao. Kolumnista „Politike“ kritikuje definicije diskriminacije postavljene ovim zakonom koje se njemu čine neprikladnim i preširokim. Da je pogledao članove Ustava koji slede posle preambule, video bi da se diskriminacija na suštinski isti način definiše samim Ustavom. Suvišno je reći da takva određenja postoje i u potvrđenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima koji našim građanima garantuju da neće biti diskriminisani (čl. 14 Evropske konvencije o ljudskim pravima; čl. 2 i 26 Pakta o građanskim i političkim pravima).

Dalje, Antonić pokušava da ismeje kategoriju „dobrovoljnog ispitivača diskriminacije“ koju, u svojoj opsesiji nevladinim organizacijama, označava kao „NVO agent-provokator“. Ono što Antonić ne zna, a autori i predlagači znaju, jeste da ovo nije nikakva izmišljotina nego legitiman i dopušten metod za utvrđivanje i dokazivanje diskriminacije koji je već priznat i u našem pravu i pred našim sudovima. Antonić bi kao dosledni legalista morao da zna da su i Vrhovni sud Srbije i niži sudovi u nizu slučajeva prihvatili dokaznu snagu izjava lica koja, u situacijama kada postoji sumnja na diskriminaciju, predstavljaju neku vrstu „testera“ kako bi se u zakonom utvrđenom postupku dokazala diskriminacija. Ne bih da nerviram Antonića, ali ovaj metod dokazivanja je potvrđen i u praksi drugih država, pa i međunarodnih pravosudnih institucija čiju je nadležnost prihvatila Srbija. Za one koji ne znaju – Vrhovni sud Srbije je pre nekoliko godina, u slučaju Krsmanovača, presudio da korišćenje dve grupe dobrovoljnih ispitivača, jedne koju su činili Romi i druge u kojoj su bili Srbi, jeste legalno i potvrdio da su njihova svedočenja pokazala da je Romima (tamnoputima u rečniku Antonića) bio protivpravno zabranjen ulaz na jedan bazen u Šapcu.

O pitanjima legitimnosti prebacivanja tereta dokazivanja kod utvrđivanja diskriminacije ne vredi ni trošiti reči. To je nemoguće ukratko objasniti ako sa druge strane imate autora koji se zadovoljava doskočicama o peruti i njenom lečenju.

Neke druge doskočice o utopijama koje Antonić citira na kraju teksta su zaista smešne, mada pomalo neukusne. Ali, kada smo već kod utopija, da razmislimo i o ovoj: zamislite PK utopiju u kojoj se onaj ko piše o stvarima koje ne zna da bi napao one koje mrzi, korektno naziva političkim analitičarem. Ne morate da zamišljate. Živimo je.

pravnik, član Političkog saveta LDP-a

[objavljeno: 27.10.2007.]

 

 

 
 
Copyright by NSPM