Veran Bakotić
Trojanski konj Druge Srbije
Diskurs vulgarne srpske
desnice ima dva lika: onaj arhaični, koji se ni u čemu ne razlikuje
od diskursa istorijskog fašizma (kakav može da se sretne na bizarnim
internet stranicama i u sadomazohističkim klubovima diljem Evrope i
SAD-a) i, sa druge strane, lik samozvane Druge Srbije, koji se krije
iza malograđanske uglađenosti i odavno potrošenih mantri meta-rasističkog
projekta multikulturalizma i političke korektnosti. Tekst Milorada
Vukašinovića pokazuje koliko je Mario Kalik bio u pravu kada je
povukao znak jednakosti između dva lika srpske desnice, kada je
pokazao da su "klerofašizam" i "mondijalizam" samo dve strane istog
novčića. Međutim, ono što Kalik nije naglasio, a što, zahvaljajući
trudu Vukašinovića, sada možemo neposredno da vidimo, jeste to u
kojoj se meri ova dva diskursa međusobno nadopunjuju, proizvode,
održavaju i odražavaju.
Prvo, moram da kažem da je
možda uzaludan, ali u svakom slučaju, hvale vredan napor Kalika da
podigne nivo rasprave na šarenim stranicama NSPM-a - časopisa kome,
pre svega, treba odati priznanje za toleranciju, pluralizam i
otvorenost za drugačije mišljenje. Mada u monotonom medijskom
prostoru Srbije, NSPM, kao što sam rekao, predstavlja osveženje i
pravu oazu slobodnog mišljenja, naličje ovakve otvorenosti čine
pojedinačni ispadi ekstremista (obe) Srbije. Pomenuti ekstremisti
imaju mnogo zajedničkih osobina, a ona osnovna osobina, koja "bode
oči", jeste nizak nivo političke i teorijske kulture. Zbog toga,
nemam nameru da se spuštam ispod nivoa Maria Kalika, tj. na nivo
Milorada Vukašinovića, i da prebrojavam srpska krvna zrnca
Konstantina Popovića - Koče, Iva Andrića ili Oskara Daviča. Međutim,
želim da pokažem, upravo na primeru Vukašinovića i sličnih
ekstremista, kakav je mehanizam reprodukcije vulgarne desničarske
ideologije već dve decenije na delu, i to na celoj srpskoj medijskoj,
kulturnoj, odnosno političkoj sceni.
Nedavni sukobi beogradske
omladine sa snagama reda ni u čemu se ne razlikuju od sličnih
događaja u drugim evropskim gradovima. Setimo se samo nemira u
pariskim predgrađima. I tamo su, kao i u Beogradu, mladi na mladosti
svojstven i pomalo neartikulisan način, izražavali nezadovoljstvo
socijalnim, u prvom redu ekonomskim, statusom, odsustvom perspektive,
nepovoljnim uslovima za školovanje i zapošljavanje i sl. Napadi na
simbole SAD ili globalnih finansijskih institucija, takođe, nisu
beogradska/srpska invencija, već su deo levičarskog folklora još iz
vremena otpora vijetnamskom ratu. I na Zapadu, kao i u Srbiji,
vladajuće strukture nazivaju protestante "huliganima", krijući se
iza zaštite reda i poretka, što je, kao što znamo, eufemizam za
zaštitu vlastitih interesa. Međutim, ono što otporu srpske omladine
daje posebnu boju, jesu interpretacije ovih događaja koje dolaze iz
redova Druge Srbije, koja se upinje ne bi li dokazala kaku su klinci
iz radničkih predgrađa - koji su uglavnom rođeni u vreme rata i koji,
s obzirom na vreme u kome su živeli i na uslove u kojima su se
školovali, o savremenoj istoriji nemaju pojma - dakle, kako su ti
klinci ni manje ni više nego eksponenti najmračnijih ideologija
snaga poraženih u Drugom svetskom ratu. I to nije sve: u mlade "huligane"
i "neonaciste" prstom upiru upravo deklarisani desničarski
ekstremisti, koji su, u vreme kad današnji "huligani" jos nisu bili
rodjeni, otvoreno bljuvali mržnju prema drugim nacijama i rasama i
pozivali na rehabilitaciju eksponenata pomenutih ekstremnih
desničarskih ideologija.
To što su dojučerasnji
desničarski ekstremisti obukli novo ruho, osnovali nove partije i
brzo se ukrcali u voz za Evropu, ne bi smelo da nas zavara. Jer, reč
je o istom obrascu. Možda je najbolji primer Nikola Samardžić, koji
je pre nešto više od jedne decenije, na stranicama vodećeg
ekstremističkog glasila sejao najvulgarniju rasističku propagandu,
čistio Evropu (i Bosnu) od muslimanskih elemenata, upirao prstom u
francuske filozofe jevrejskog porekla, buncao o judeo-masonskoj
zaveri i sl. Danas podjednako rasističkim rečnikom opisuje onaj deo
Srbije koji ne zadovoljava njegove (arijevske) standarde. Ovakav
razvojni put srpskih desničara, neko je nedavno opisao kao "evoluciju
ljotićevaca u neoljotićevce". (Neo)ljotićevska priroda političkog
projekta "Druga Srbija", kao što su neki teoretičari već pokazali,
bila je prirodna oaza za paljansku svojtu, koja se, posle
vojno-političkog sloma, panično odricala sramnog porekla. Druga
Srbija postala je srpski Paragvaj, obećana zemlja, azil za verbalne
ratne zločince.
Ali, kako je Drugoj Srbiji
upalila ova, ne naročito domišljata, kamuflaža? Glavnu ulogu u
skrivanju ratnih zločinaca iza maski mirotvoraca, u relativizaciji
ekstremno desničarskog karaktera političkog projekta "Druga Srbija",
odigrali su arhaični, usamljeni, egzotični primerci tzv. istorijskog
fašizma. Mada u široj populaciji, a posebno među omladinom, niko
nije čuo za antisemitske pamflete, Protokole sionskih mudraca i
sličan trećerazredni ideološki otpad, s vremena na vreme
pojavljivali su se izvesni isfrustrirani pojedinci, ili potomci
kvislinga i ratnih profitera, koji su opravdanom socijalnom buntu
ogromne većine srpskog naroda pokušavali da prišiju etiketu fašizma.
Klinci iz radničke Rakovice, a da o tome ništa nisu znali, postali
su preko noći "pravoslavni fundamentalisti", pa čak i "neonacisti".
Međutim, ovakvu interpretaciju socijalnog bunta srpske omladine i
uopšte širokih slojeva naroda, oberučke su prihvatile nevladine
organizacije i drugi aparati Druge Srbije. Sada je Druga Srbija
mogla da dokazuje da se iza protestnih kolona otpuštenih radnika
kriju zahtevi za uspostavljanjem etnički čiste "Velike Srbije". Sada
je, na primer, Teofil Pančić - u čijim se kolumnama nalazi više
rasističkih stereotipa nego u sabranim delima Vojislava Šešelja -
mogao da igra ulogu pacifiste, levičara ili antifašiste... Tako su
institucije, čija je rasistička priroda upisana već u njihovom
nazivu ("dekontaminacija"), mogle da prodaju lažnu sliku o vlastitoj
političkoj misiji ("denacifikacija").
Mada je časopis NSPM odigrao
usamljenu, prvoboračku i gotovo herojsku ulogu u razobličavanju
političkog projekta "Druga Srbija", ipak su se i na ovim stranicama,
s vremene na vreme, pojavljivali neki tekstovi čija se uloga
sastojala u kompromitaciji nesumnjivo principijelnog uređivačkog
kursa. Dešavalo se, čak, da iz najbolje namere, jedan od urednika
napravi po neki lapsus. Mislim na gospodina Antonića. U sasvim
utemeljenoj kritici kulturne politike Druge Srbije, g. Antonić je u
jednom trenutku otišao predaleko pa je, kritikujući ideološku
produkciju partijske aktivistkinje Biljane Srbljanović, istim
potezom udario i po najznačajnijim predstavnicima savremene zapadne
kulture, od kojih su mnogi delili politička uverenja koja se od
uverenja B. Srbljanović razlikuju kao nebo od zemlje. Time je g.
Antonić nehotice učinio kompliment gđi Srbljanović, smeštajući njenu
sumnjivu književnu produkciju u društvo najznačajnijih predstavnika
savremene umetnosti. Naravno, g. Antonić je sociolog a ne teoretičar
ili istoričar umetnosti, tako da je sasvim jasno da njegov potez
nije bio rezultat loše namere. Isto tako, u dugo očekivanoj kritici
Filozofije palanke, tog kvazi-filozofskog političkog pamfleta gurua
Druge Srbije, g. Antonić, želeći da ukaže na nesumnjivo očajan
teorijski nivo R. Konstantinovića, uzima u odbranu neke podjednako
sumnjive likove iz bliže i dalje prošlosti, a sve po principu
"neprijatelj mog neprijatelja je moj prijatelj". Naravno, jadan nivo
pismenosti i teorijske utemeljenosti R. Konstatinovića i sličnih
profitera smutnih vremena zaslužuju najoštriju kritiku, posebno ako
imamo u vidu činjenicu da izvesni krugovi od ovakvih pojava
pokušavaju da naprave kultne autore. Međutim, ponekad se dešava da
sa prljavom vodom izbacimo i dete.
|
|