Goran Ilić
Geopolitički kavkaski rulet
Kompleksnost pitanja državnosti
kavkaskih naroda dolazi do svoje tačke usijanja u danima kada se
održava Olimpijada u Pekingu. Pri tome, sukob na Kavkazu preti da
postane Balkan devedesetih posle kojeg neće biti trajnog mira na
jednom širokom geopolitičkom prostoru. Fokus svetske javnosti je
usmeren na Kavkaz, gde već godinama postoji latentni sukob u
Čečeniji i Nagorno-Karabahu, ali je sukob koji vidimo na teritoriji
Gruzije, geopolitički ključan za ceo prostor Kavkaza.
Geneza osetinsko-gruzijskog sukoba
seže daleko u istoriju, a količina istorije koja utiče na
sadašnje stanje je skoro neverovatna. Da podsetimo na samo neke
činjenice u vezi Osetije.
Osetini, Alani ili Jasi
su različita imena za stari indoevropski narod, iranskog porekla,
čiji jezik spada u grupu satemskih jezika, u koju spadaju i svi
slovenski jezici, za razliku od germanskih i romanskih jezika, koji
pripadaju kentumskoj grupi. Grupa Osetina koja je u ranom Srednjem
veku stigla do Pirineja i Orleana zajedno sa Vandalima, iščezla je
tokom vremena asimilujući se u okolne narode.
O uticaju Alana danas govori samo
geografija, jer na primer, velike ruske reke Don, Dnjepar, Dnjestar
imaju čista osetinska imena i to u nauci nije sporno, iako danas na
pomenutim rekama ili nema ili ima zanemarljivo malo Osetina.
Taj nekada moćni narod koji je
pronosio slavu širom Evrope čuvene alanske konjice, najzad
se sakupio i smirio na Kavkazu, gde je bilo mnogo drugih naroda sa
kojima će deliti istorijsku sudbinu. U
prvom redu tu su pravoslavni Gruzini, kao i Čečeni koji su bili
pretežno muslimani. U osmom veku moćna
Alanija ima izlaz na Crno More i predstavlja važnu trgovačku zemlju.
Pod naletima srednjovekovne Vizantije, Kumana, Pečenega, Mongola i
drugih osvajača, alanski vladari
pribegavaju savezništvu sa Gruzijom, a savez sa Gruzijom dostiže
svoju kulminaciju 1187. godine kada alanski knez David Soslan uzima
za ženu caricu Tamaru i postaje rodonačelnik dinastije koja će
upravljati Gruzijom sledećih 6 vekova.
Alani koji su sačuvali svoju
aristokratiju postepeno dolaze je u dodir sa ruskom pravoslavnom
civilizacijom, pa nije bilo čudno što su se mnoge alanske kneginje
udavale za ruske vladare (tako je
Vsevolodova supruga bila Marija, alanska princeza, čiji će unuk
kasnije postati Sveti Aleksadar Nevski).
Srodnost Alana sa Protobugarima, koji će i sami primiti Pravoslavlje
u vizantijsko-slovenskom kulturnom krugu će još više pojačati svest
o svom iransko-sarmatskom poreklu, i biće
brana turanizaciji i islamizaciji kojoj su bili izloženi narodi
Kavkaza.
Drugim rečima, dolazi do
duhovne integracije Rusa i Osetina,
pogotovo od 1767. godine kada najveći deo Osetije ulazi u sastav
Ruskog Carstva. Osetini počinju da
doživljavaju Moskvu kao svoju pravu prestonicu, a s obzirom da je
većina Osetina pravoslavne vere, to im ne predstavlja problem.
Naravno, nisu svi Osetini bili pod ruskim uticajem. Jedna grupa koja
se 1239. godine preselila u Mađarsku biće postepeno hungarizovana,
pri čemu i danas njihovi potomci žive u
mađarskoj županiji Jas-Nađkun Solnok, a zovu ih Jasima. Trag Osetina
sačuvan je u imenima naseljenih mesta- Jaši u Rumuniji, ili selo
Jasak na Fruškoj Gori u Srbiji.
Najzad na samom Kavkazu grupa Osetina
pada pod uticaj Kabardinaca, istočnočerkeskog plemena, koje u 17.
veku uvodi islam u toj oblasti. I dok je Iron kao najveća osetinska
oblast u sastavu Ruskog Carstva, Tualag, najjužnija osetinska oblast
postaje deo pravoslavne Gruzije, i tako će biti sve do 1801. kada
Rusija zauzima celu Osetiju, koju 1843.
ruska administracija deli na severnu i južnu, od kojih je Južna
Osetija postala Osetinski okrug u okviru Tbiliske gubernije. Suživot
pravoslavnih Gruzina, Rusa i Osetina tokom 19. veka bio je na
visokom nivou, ali je primećeno da etnofiletistički impulsi i
nacionalizam dobijaju na značaju. Posle Oktobarske Revolucije
samostalna unitarna Gruzija postoji od 1918. do 1921. godine kada je
priključena SSSR-u, a aprila 1922. formirana je autonomna oblast
Južna Osetija u okviru Gruzijske SSR. U vreme raspada SSSR-a,
početkom devedesetih, Gruzija je proglasila nezavisnost i vratila na
snagu Ustav iz 1918. godine po kome je Gruzija unitarna država. To
je imalo za posledicu bunt Osetina koji su još u jesen 1990.
proglasili Južnu Osetiju suverenom Republikom u sastavu SSSR, a
Tbilisi je u decembru 1990. uveo vanredno stanje u gradu Chinvali,
posle čega nastaje dvogodišnja gerilska borba za nezavisnost Južne
Osetije, uz prećutnu podršku Rusije, koja će jednostavno ignorisati
referendume za pripajanje Južne Osetije Ruskoj Federaciji.
Ipak 98 procenata stanovništva
Južne Osetije je dobilo
rusko državljanstvo, budući da ne žele državljanstvo
Gruzije.
Juna 1992. godine uz posredništvo
Rusije, dogovorena je obustava vatre između Gruzina i Osetina,
a upućene su i mirotvorne trupe iz Rusije, naročito iz Severne
Osetije, i same Gruzije, koje nadgledaju predstavnici Organizacije
za bezbednost i saradnju u Evropi (OEBS). Od tog vremena
pa sve do ove godine nije bilo eskalacije
nasilja u Osetiji, a Gruzija protestuje zbog onemogućavanja povratka
gruzinskim izbeglicama u Južnu Osetiju. Stanje zamrznutog konflikta
posle šesnaest godina primirja eskaliralo
je u pravi rat baš pred prve dane Olimpijade u Pekingu, što je
bacilo u senku taj veliki sportski događaj, a reprezentativci
Gruzije su napustili Olimpijadu, što je donelo globalnu medijsku
pažnju. Da situacija bude još složenija Abhazija, crnomorska oblast
naseljena tim severnokavkaskim narodom uglavnom muslimanima, mada
ima i pravoslavnih Abhaza, sredinom devedesetih je, takođe, krenula
putem Osetije, i proglasila je nezavisnost od Gruzije, uz jake
konflikte i ogromna razaranja. Abhaze,
kojih ima manje od 200.000 podržavaju proruski dobrovoljci, a
Abhazija se teritorijalno naslanja na Rusku Federaciju i putevi su
odlični, za razliku od Južne Osetije, koju planinski prevoji grubo
geografski dele od severne Osetije, koja je u sastavu Ruske
federacije.
Sada su
obnovljeni sukobi i u Abhaziji i u Osetiji, što privlači vanrednu
medijsku pažnju, a pogibije civila nikog ne ostavljaju ravnodušnim.
Predsednik Gruzije Mihail Sakašvili optužio je Rusiju za
nepoštovanje teritorijalnog integriteta Gruzije, dok se zvanična
Moskva poziva na pravo da štiti ruske državljane ma gde bili, a
Gruziju optužuje za akt agresije protiv civilnog stanovništva i
mirovnih snaga u Južnoj Osetiji. Savet bezbednosti UN nije uspeo da
usaglasi stavove povodom najnovijih dešavanja na Kavkazu, dok je
Zapad pozvao na uzdržanost i poštovanje teritorijalnog integriteta
Gruzije. Humanitarna katastrofa u kojoj ima na hiljade žrtava i
mnoštvo izbeglica, dovodi do tačke usijanja konflikt Gruzije i
Rusije.
Dok borbe traju, u ruskoj javnosti polako se sve više čuju
glasovi da bi Moskva mogla da prizna nezavisnost Abhazije i Osetije.
Iz perspektive Gruzina, Abhazi i
Osetini su separatisti, koji su proterali etničke Gruzine sa
teritorije države Gruzije, a Gruzini su najstariji kavkaski narod,
koji po njima ima istorijsko i moralno pravo da se uspostavi ustavni
poredak na celoj teritoriji zemlje. Tačno je, dakle, da su Gruzini
bili na Kavkazu, pre Osetina, jer Gruzini pripadaju južnokavkaskim
narodima, koji su među prvima primili pravoslavlje
i vekovima imali patrijarha i služe se,
kao i Rusi i Srbi, julijanskim
kalendarom. Međutim, Osetine bi teško
mogli proglasiti dođošima, ako su oni na Kavkazu bar od osmog veka
kada su imali moćnu alansku državu sa
sedištem u Magasu. Gruzinski jezik nije srodan nijednom susednom
kavkaskom jeziku, tako da po toj jezičkoj izolovanosti Gruzini
pomalo podsećaju na Baskijce, pa je
Osetinima bilo veoma teško da se asimiluju, jer je jezička barijera
bila prevelika.
Sa druge strane, Osetini, kao potomci
srednjovekovnih Alana, veruju da imaju pravo na svoju državotvornost
na Kavkazu, jer su tu već imali državu, a smatraju da su u vreme
Sovjetskog Saveza sprovođene mere nasilne gruzifikacije Osetina.
Naravno, Osetini ne zaboravljaju da istaknu činjenicu da je i sam
Staljin bio Gruzin. Etnička distanca pravoslavnih Gruzina i Osetina
nikad nije bila veća, a eto bar 14. vekova su živeli jedni sa
drugima, a sad žive (i ratuju) jedni pored drugih.
Uzroci gruzinsko-osetinskog sukoba
tiču se interpretacije nagomilane istorije, u kojoj svako priča
svoju priču i ima svoju istinu. Dijalog dva kavkaska pravoslavna
naroda vekovima je omogućavala moćna pravoslavna Rusija, a kako sada
stvari stoje, možda je i prava ideja ovog rata u Južnoj Osetiji bila
da se Rusija odluči ko joj je bliži srcu -
Gruzini ili Osetini. Rusija neće moći još dugo da igra
sadašnju igru koja je uspostavljala balans među različitim takmacima
na Kavkazu.
Karte su podeljene, i to ne po
konfesionalnoj osnovi. Na Kavkazu imamo podelu na proruske režime i
one koji to nisu. Da se stvari menjaju iz korena, pokazuju i drugi
signali - vojna saradnja Jermena, Abhaza i Rusa, politička osovina
Čečena, Ukrajinaca i Gruzina čime nastaju nova,
do skora nezamisliva savezništva. Posle ovog direktnog sukoba
ruskih i gruzijskih oružanih snaga, Rusija je srednjeročno najveći
gubitnik. Čak i da bude evidentna potpuna
pobeda rusko-osetinskog oružja, u jednoj pravoslavnoj petomilionskoj
zemlji, kao što je Gruzija, javiće se
izrazita rusofobija, što je možda i bio nečiji cilj.
Velika je verovatnoća, da će posle
završetka oružanih sukoba, početi nova vrsta rata, oko
interpretacije samog sukoba, a obe strane će početi prikupljanje
dokaza o genocidu i etničkim čišćenjima koje je izvršila protivnička
strana.
Naravno da je u celu priču upleten i
Čejhanski naftovod i nedavni sporazum Rusije i Turkmenistana o
energetici, koji je iskomplikovao ionako komplikovanu situaciju na
svetskom tržištu energenata. Ako je Rusija uspela da povrati uticaj
u Turkmenistanu, posle ovog avgustovskog sukoba sa Sakašvilijem,
Gruzija će krenuti, ubrzanim korakom, baš poput Juščenkove Ukrajine
ka punopravnom članstvu u EU i NATO.
Možda je ovo pravi momenat da se
zamislimo koji su uzroci sukoba među pravoslavnim narodima i da je
taj nedostatak komunikacije među pravoslavnima doveo prvo do
nerazumevanja tuđe istine i do svojevrsnog nacionalnog egocentrizma,
poznatijeg pod imenom etnofiletizam, koji je iznad Istine stavio
pojmove etnosa i demosa. Što se Srba tiče, bar onih koji su
pravoslavni, simpatije su im na strani Rusije ma protiv koga
ratovala. Izgleda da se
Srbi drže testamenta Svetog Petra Cetinjskog iz 1830. godine.
Srbi vole Rusiju i to je očigledno, a bilo bi dobro kada bi češće u
svojim molitvama i mislima pominjali i druge krštene narode. Srbi bi
mogli da upoznaju bolje i pravoslavne Gruzine, Osetine, Abhaze i
time bi im bila jasnija predstava o pravom stanju na Kavkazu, koje
je koliko god se to nama činilo,
neverovatnim složenije od stanja na Balkanu. Politički krov sveta je
Kavkaz, a nije ni Balkan ni Tibet, iako su mnogi imali drugačije
ideje za 2008. godinu. I
nije slučajno da je Nojeva Barka stigla baš na Ararat.
|
|