Slobodan Durmanović
Odjeci poruka bosanskog reisa
Vrhovni
poglavar Islamske zajednice u BiH reis Mustafa ef. Cerić već
godinama izaziva velike nedoumice oko identiteta bosanskih
muslimana, pa, ipak, svaka njegova nova poruka iznova produbljuje ne
samo nedoumice među muslimanima, već i podele između muslimanskog i
hrišćanskog stanovništva u BiH. Pri tome je ponekad zaista teško
odrediti gde reis Cerić čini veću štetu: unoseći smutnju među
sunarodnike koji sebe doživljavaju Bošnjacima/Bosancima ili budeći
prezir i šireći nepoverenje kod Srba i Hrvata.
K(ak)o se pravi Britanac u Bosni?
« Mi smo
Bosanci po naciji, a po etničkom određenju smo Bošnjaci. Kad kažemo
da smo Bosanci po naciji, to znači isto kao kad bi vam Englez rekao
'mi smo Englezi po etničkom određenju, a po nacionalnom i državnom
uređenju smo Britanci'. E, i mi smo tako(...) Mi smo Bosanci po
nacionalnom određenju, a po etničkom smo Bošnjaci. Zato Bosanci mogu
biti različitih vera i različitih etničkih grupa u Bosni. Kulin ban
je Bosanac. On nije bio ni Hrvat, ni Srbin, već je to naš deda u
kojeg mi treba da se ugledamo», doslovce je rekao reis Cerić pred
oko 20 000 vernika na svečanosti koja je održana u Šarenoj džamiji u
Gračanici u nedelju 13. jula.
Ovom izjavom,
gotovo kao ni jednom ranije izrečenom, reis Cerić, sem smutnje kod
muslimana i prezira kod hrišćana, izazvao je i podsmeh među
ateistima. Smišljajući kako treba da izgleda neizgrađeno „bosanstvo“,
a zatim izvodeći akrobatsko poređenje „bosanstva“ sa nacionalnim
osećanjima stanovnika Ujedinjenog Kraljevstva Velike Britanije i
Severne Irske, vrhovni poglavar Islamske zajednice u BiH „zgodno“ je
negirao nacionalnu odrednicu Srbima, Hrvatima i Bošnjacima, svodeći
ih na „etničke grupe“ kao Engleze, Škote, Velšane i Irce. No, možda
reisovo „poređenje“ nije bilo baš nenamerno: možda je taj duhovni
vođa bosanskih muslimana mislio da, pošto u BiH nema snažnog
kohezionog faktora među tri nacije, on može biti neka vrsta
„bosanskog kralja“, slično kao u Ujedinjenom Kraljevstvu ?! Svaka
vrsta poređenja je, najblaže rečeno, neukusna, a nosi posebnu crtu
ludosti ukoliko sam reis Cerić možda pomišlja da se politički
kruniše i tako započne svoju vladavinu nad svim „etničkim grupama“ u
BiH. Takva vladavina u reisovoj izvedbi zasnivala bi se, dakako, na
šerijatskom pravu: on to ni ranije nije negirao, iako je dobro
poznato da se hrišćanima u BiH dizala kosa na glavi uvek kad bi reis
ili neko od njegovih sličnomišljenika pomenuo kako su u vreme
Otomanske imperije tadašnje vlasti „pokazivale visok stepen
tolerancije prema nemuslimanima“ !?
Iako zvuči još
luđe od te konstatacije, vredi se ponovo zapitati i da li reisu
Ceriću neko u Londonu nije možda sugerisao da poredi tamošnje
„etničke grupe“ sa ovdašnjim konstitutivnim narodima ? Ako je to
neko sugerisao, teško je poverovati da je to činio na način na koji
je to izrekao „savetovani“ reis. Ili je, pak, neko od britanskih
pomagača došapnuo reisu da to nesrećno „poređenje“ iskoristi tek kao
puko sredstvo do cilja, odnosno: kako bi se Cerić približio za još
koju stepenicu više zamišljenoj stolici „evropskog muftije“, tj.
vrhovnog verskog vođe svih muslimana koji žive u Evropi, kako je to
već zamišljeno pod okriljem Forin ofisa, tačnije u njenoj službi
poznatijoj pod skraćenicom EIWG (Grupa za saradnju s islamskim
svetom), o čemu smo ranije već pisali(2).
Ove sumnje
navode na opasnu poruku narodima koji žive u BiH: ako, dakle,
„nadležne“ službe u britanskoj vladi ne prezaju ni od „huškanja“
reisa Cerića na izgradnju „bosanske nacije“ po njihovim zajedničkim
merilima, i to zarad dugoročnog cilja pacifikacije muslimana na
Ostrvu kroz Cerićevo (ne)formalno „evropsko muftijstvo“, onda bi
Srbi i Hrvati, pa čak i deo Bošnjaka, mogli ozbiljno da posumnjaju
da ih Cerić, uz pomoć svojih britanskih prijatelja, i doslovno huška
jedne na druge.
Uostalom, takve
sumnje reis je neprestano budio godinama ranije svojim izjavama o
naslonjenosti Bošnjaka na osmansko/tursko nasleđe. Razlika je,
dakle, taktičke prirode: ne bi li nekako odagnao oštre kritike zbog
turkofilije, reis se u projektu izgradnje „bosanske nacije“, na
koji, dakako, ne polaže jedini autorska prava, sada vratio korenima
srednjevekovne „bosanske državnosti“. Ipak, moglo se jasno primetiti
kako se reis Cerić sve više zaplitao nastojeći da što preciznije
„utvrdi“ identitet bosanskih muslimana. Elem, ispod plašta retorike
o srednjevekovnim „dobrim Bošnjanima“ koje je svojim sunarodnicima
predstavljao kao njihove zajedničke pretke, reis nije mogao - a
možda nije ni hteo - da sakrije svoja iskrena uverenja da je
identifikacija sa „dobrim Bošnjanima“ samo pomoćno sredstvo za
održanje mita o istorijskom kontinuitetu bosanske države i u periodu
turske okupacije, odnosno u vremenu snažne islamizacije „dobrih
Bošnjana“. Valjalo je, dakle, islamski identitet istaći kao
predominantan u kolektivnom sećanju stanovnika Bosne i Hercegovine
koji sebe doživljavaju kao Bošnjaci/Bosanci i, pritom, ubediti ih da
je sasvim prirodno što su njihovi preci „dobri Bošnjani“ snažno
prigrlili vrednosti svojih osvajača u toj meri da su njihovi potomci
postali gotovo nesvesni svojih neislamiziranih predaka. Odnosno: da
im do svesti dopre jedino delić prema kojem se - u interpretaciji
sarajevskih istoričara - prirodno i istorijsko pravo na današnju BiH
priznaje samo onima koji se prvenstveno osećaju kao (nad)nacionalni
Bosanci.
Ukazivanje „sjajne“ okupacije
No, pravi
kuršlus nastaje, odnosno, prave namere se naziru, kada baštinici ove
bošnjačke/bosanske (nad)nacionalne škole počnu malo iskrenije da
govore o svojim osećanjima. Najupečatljiviji primeri potiču upravo
od reisa Cerića, a uzbunjujući su tim pre što je reč o verskom vođi
bosanskih muslimana. Posebno je značajna njegova poruka na Šestom
evroazijskom islamskom veću od pre tri godine, kada je s ponosom
govorio o vezanosti za turskog sultana Mehmeda Fatiha, inače
poznatog po tome što je razorio srednjevekovnu bosansku državu.
„Osećam se ponosnim što danas ovde mogu kazati da se ponosim što sam
potomak Mehmeda Fatiha koji je moje pretke upoznao sa islamom,
rekao je tada reis Cerić. Njegovo potonje pozivanje na Kulin bana
licemerno je u meri u kojoj to sam reis objašnjava pre neku godinu.
„Neka svima bude jasno da mi, dobri Bošnjani, imamo tri lika, tri
vidika, kroz koji vidimo sebe i svet oko sebe. Prvi lik i naš vidik
je Mehmed Fatih koji nas je naučio da volimo islam“,
rekao je, pored ostalog, Cerić, podsećajući da su ostala dva lika
Gazi Husrev beg i - Alija Izetbegović.
I tada je,
posebno pominjanje sultanovog i Izetbegovićevog imena, bilo dovoljno
Srbima i Hrvatima da naslute gde bi se za njih završili Cerićevi
„vidici“, a još bolju priliku za loše slutnje reis Cerić im je
pružio pre nepune dve godine u obraćanja lokalnim muslimanima
prilikom obnove porušene džamije u Rogatici, na istoku RS. !Ovako
kad vas vidim, ne mogu da prepoznam koji je Bošnjak, a koji je
Turčin, jer ste svi isti, kao da vas je jedna majka rodila. Ovde
moramo biti jedno, ne možemo biti dvoje i zato predlažem da svi mi
ovde budemo Turci(...) I mi jesmo Turci, po našem povjesnom sećanju,
povjesnom određenju, identitetu islama koji su nam Turci doneli.
Ali, mi jesmo i Bošnjaci“,
slikovito je objasnio reis Cerić. A onda je ove godine reis,
izgleda, samo obnovio svoje znanje o tim „sjajnim“ danima
osmanlijske/turske okupacije BiH. „Turska je naša mati, tako je bilo
i tako će ostati(...)BiH ima pravo i obavezu, zajedno sa Turskom,
pokazati lice islama na kome se vidi viševekovna tradicija
tolerancije i međuverskog suživota“,
isticao je reis Cerić.
Ne treba,
zaista, posebno podsećati da su sve ove poruke naišle na užas i
prezir među Srbima i Hrvatima, koliko vredi ukazati na
makijavelističku tendenciju koju u „bosanskom islamu“ protežira vrh
Islamske zajednice u BiH predvođen svojim reisom, a koja je možda
najjasnije sažeta u ranijoj izjavi jednog od najsnažnijih islamskih
autoriteta u zemlji, Džemaludina Latića, u kojoj ovaj docent
sarajevskog Fakulteta islamskih nauka poručuje „da mu je bliži
musliman iz Malezije nego Hrvat sa Stupa“.
Nakon te poruke, o Latićevoj „bliskosti“ Srbima i ostalim Hrvatima
suvišno je, izgleda, i govoriti...
Elem, zalaženje
reisa Cerića i njegovih sličnomišljenika u vode političkog islama/islamizma
nije nelegitimno, ali onda, istovremeno, ne bi trebalo imati
nikakvih iluzija prema cilju kojem teže Cerić, Latić i ostali. Ako
se na kratko vratimo njihovom uzdizanju značaja turskog nasleđa za
identitet bosanskih muslimana, onda je taj islamistički cilj
izuzetno jasan. Ako se, pritom, podsetimo da je „kemalistička“
Turska daleko od uzora muslimanske zemlje za reisa Cerića, a da je
Mustafa Kemal Ataturk, najblaže rečeno, omražena istorijska ličnost
i među bosanskim islamistima, onda izgleda poprilično jasno čemu
teže reis Cerić i njegovi sličnomišljenici. Reis Cerić, zapravo,
ukazuje bosanskim muslimanima na jednu drugačiju Tursku, kakva se
polako pomalja pod vlašću turskih islamista, ali, istovremeno,
reisovo ukazanje sunarodnicima kod njihovih hrišćanskih komšija budi
loše slutnje na vreme koje je u kolektivnom sećanju hrišćana na
prostorima BiH uglavnom zabeleženo po zlu. To je, u suštini, ključni
razlog zašto se reisovo ukazanje na „sjajno“ vreme okupacije
doživljava kao opasno ne samo među Srbima i Hrvatima u današnjoj
BiH, već i među onima koji sebe opisuju pre svega kao slobodomisleće
građane, bez obzira da li se u politici ideološki profilišu kao,
recimo, levi liberali ili, pak, kao liberalni nacionalisti na sve
tri strane.
Srbi i Hrvati
su, izgleda, već odavno navikli na poruke reisa Cerića i gotovo da
više ni ne reaguju, valjda s ubeđenjem da od duhovnog vođe bosanskih
muslimana ništa bolje ni ne mogu očekivati. Još veću opasnost u
reisovim ukazanjima, po sopstveni koncept „bosanske građanske
države“, naslutili su liberalni intelektualci u Sarajevu. Povod za
oštru reakciju našli su u porukama bošnjačkih mladića koji su, nakon
nedavne fudbalske utakmice Hrvatska-Turska, nosili turske zastave i
klicali „majci Turskoj“ kako u Sarajevu, tako i u Zenici i u još
nekim gradovima u Federaciji BiH s bošnjačkom većinom. Tarik Haverić
je zaključio da su bošnjački najvijači Turske „samo sledili“ poruke
koje im upućuje njihova verska i politička elita, primećujući kako
se „u javnom prostoru ulaže neviđen trud da se Muslimani Turcima što
više približe i s njima izjednače, na afektivnom i istorijskom
planu“.
Ovu vrstu identifikacije Asim
Mujkić, jedan od najistaknutijih idejnih zastupnika „bosanske
građanske države“, doživljava kao ozbiljan udarac toj ideji, između
ostalog, „zato što je to identifikacija s okupatorskom silom koja je
ugasila bosansku državnost u petnaestom stoleću i istrebila
bošnjačko-muslimansku inteligenciju u zametku u devetnaestom
stoleću, na čijoj negaciji se
temelji moderni politički identitet Ataturkove Turske“.
Napokon, izraz
kolektivnog pristajanja Bošnjaka „da se prvo bude musliman“ Emir
Imamović posmatra kao „uvod u katastrofu“. „Kada se ova zemlja
jednom podeli, a sve je manje razloga da se to ne desi, hrvatska
teritorija biće deo već dobro reformisane Hravtske, a srpski -
Srbije. Ono između će se možda formalno zvati Bosna, ali će
suštinski biti evropska verzija Gaze, kojom će vladati nedodirljivi
nosilac ahmedije, potencijalno doživotni reis Mustafa Cerić i oni
kojima on da atest za političko delovanje“,
navodi Imamović.
Jedan od onih
koji takav „atest“ već uveliko poseduju jeste i muftija sa
„periferije“ Islamske zajednice u BiH, reis Muamer Zukorlić, glavni
muftija Islamske zajednice u Srbiji, koja je izabrala Sarajevo kao
svoj „duhovni centar“. „Mi Tursku doživljavamo kao svoju majku koja
je pre sto godina, zato što je morala, ostavila svoju decu. Sada
dolazi da ih vidi: Bosnu kao najstarije dete, ovo albansko što je
ojačalo i nas u Sandžaku, kao najmanje i najmlađe dete, koje se
najviše voli“,
izjavio je nedavno Muamer ef. Zukorlić.
U njegovoj
poruci nije teško prepoznati eho poruka Mustafe ef. Cerića. Izgleda,
međutim, da je svim tim porukama zajednička nada islamskih verskih
vođa u povratak „sjajnih“ vremena okupacije/kolonizacije, dakako, sa
svim političkim modifikacijama koje nosi vreme sadašnje, vreme u
kojem turski islamisti učvršćuju vlast i polako pokušavaju da šire
svoj uticaj na balkanske muslimane. Izvesno je i da u Islamskoj
zajednici u BiH i njenoj „podružnici“ u Srbiji ne manjka
raspoloženja za prihvatanje i dalje širenje tog uticaja;
raspoloženja koje sarajevski filozof Enver Kazaz opisuje kao
„spremnost na autokolonizaciju bošnjačkog identiteta na račun
turkofilije“.
No, u najmanju
ruku je perverzno očekivati da Srbi i Hrvati u BiH budu neutralni
prema Cerićevim i Zukorlićevim pozivima „majci Turskoj da ponovo
prigrli balkanske muslimane u svoje naručje. Ako ništa, a ono bi
barem bilo poštenije da reis Cerić i njegovi sledbenici, ispod
plašta reislamizacije, prestanu pričati lokalnim hrišćanima i
ateistima bajkovitu priču o njihovoj „multikonfesionalnoj“ BiH.
Insistiranje na izgradnji takve „multikonfesionalne“ BiH neminovno
vodi ka destabilizaciji ionako krhkog „dejtonskog konsenzusa“ i, u
krajnjoj liniji, može pre doprineti razgradnji i raspadu dejtonske
BiH, negoli opstanku stabilne „jedinstvene bosanske države“. Elem,
ne treba puno sumnjati da bi ogromna većina Srba i Hrvata požurila
da se iseli iz takve državne tvorevine, a pitanje je samo da li bi
ih trenutne okolnosti mogle sprečiti da sa sobom „ponesu“ i svoj
komad zemlje.
Slobodan Durmanović,
Islamski radikalizam i teroristička pretnja u BiH, NSPM,
vol. XIV (2007), no. 1-2
|
|