Vladimir Todorić
Ipak je povezano
Iako u idealnom svetu, od čega smo mi veoma
daleko, hapšenje Karadžića i odmrzavanje Privremenog sporazuma ne
treba da budu povezane i uslovljene stvari, nažalost jasno je da
je našoj javnosti jedino preko oportunizma moguće objasniti zašto se
hapse haški optuženici, jer je bilo kakva druga argumentacija
izostala. Kasnije je još dodato nespretno objašnjenje kako jedino
poštovanjem međunarodnih obaveza Srbija može da računa na zaštitu
međunarodnog prava u borbi za Kosovo. Ove dve stvari barem bi Srbija
morala da pazi da drži striktno odvojeno a naročito da ih ne
povezuje u kontekstu trgovine, iako suštinski naravno da je sve
povezano.
Hapšenjem Karadžića se sa pravom očekivalo da
stupanje na snagu Privremenog sporazuma sa EU dođe mnogo brže nego
što se to sada najavljuje za septembar bez obzira na pitanja
procedure. Vreme ispred nas u kojem će se između ostalog poklopiti
izveštaj Bramerca i Generalna skupština UN će pokazati koliko je
moguće držati evropske integracije i Kosovo odvojeno, naročito
ukoliko zemlje EU koje su priznale Kosovo nameravaju da uslove
odblokiranje Privremenog sporazuma odustajanjem Srbije od procedure
pred Međunarodnim sudom pravde (MSP). Srbija realno nema mogućnosti
da odustane od najavljene inicijative kojom zaista može naneti
veliki udarac Ahtisarijevom planu jer bi time izgubila svaki
kredibilitet, ali isto tako može doći u sukob sa istim onim zemljama
kod kojih neumorno lobira za nastavak evropskih integracija Srbije.
U pitanju nije samo buduća odluka suda koja može biti blamantna za
sve zemlje koje su priznale Kosovo, već što bi sa pomenutom
procedurom u septembru mogao otpočeti scenario „okretanja stolova“ u
korist Srbije, barem na prvi pogled.
Elem, možda je to velika novost za neke, za
nekog i šok, ali Srbija ima trenutno ima dosta razloga da bude
zadovoljna sa rezultatima ograničavanja „nadzirane nezavisnosti“ i
Ahtisarijevog plana. Iako je velika većina zemalja EU priznala
Kosovo, a to su uglavnom one zemlje od kojih zavisi da li će Srbija
dobiti Privremeni sporazum i status kandidata, dok god se makar samo
jedna protivi nemoguće je očekivati da se Prištini obećana „evropska
perspektiva“ pretoči u nekakav opipljiv ugovor kakve su sve ostale
zemlje regiona potpisale. Taj faktor sigurne „evropske budućnosti“
je neizostavan faktor stabilizacije ovih izmučenih prostora, ili
prostije rečeno šargarepa koju Brisel neće moći ponuditi Prištini.
Tačno je da će zamenu za to pokušati da nađe u
finansijskoj i tehničkoj pomoći što preko već organizovane
donatorske konferencije za Kosovo (sakupljeno 1,2 milijarde evra) i
EULEKS-a, ali skoro polovina celokupne pomoći će završiti u zemljama
od kojih je i došla preko ugovarača iz EU, što je dobropoznato
iskustvo svih zemalja regiona. Nije za potcenjivanje bilo kakva
pomoć koja i nama dolazi kojom se renoviraju bolnice, putevi,
elektrane i sl, ali pravi ekonomski napredak dolazi samo od dolaska
stranih investitora koji jedini mogu smanjiti nezaposlenost koja na
Kosovu iznosi 40%. Za pretpostaviti je da velike evropske kompanije
neće biti impresionirane apstraktnom „evropskom budućnošću“ Kosova i
da će se odlučivati za manje rizične zemlje za ulaganje. Građanima
Kosova će dve-tri godine posle februarskih slavljeničkih uličnih
plesova, postati jasno da nisu otklonjene političke prepreke za
njihov ekonomski napredak i da nisu prešli na drugu obalu.
Sa druge strane, po najoptimističkom scenariju
Srbija će u međuvremenu postati kandidat za ulazak u EU, steći
kredibilitet demokratske zemlje koja je završila saradnju sa Hagom i
privući značajne strane investicije koje će učvrstiti njen
međunarodni položaj. Sa tako okrenutim stolovima biće potpuno jasno
gde se za Prištinu nalazi „Sveti gral“, a to će biti pravna
sposobnost da potpiše sporazum sa Evropskom unijom. Dok god nema
legalnog rešenja u UN, tj nove rezolucije, sedam zemalja EU neće
odobriti takav sporazum, a do ovog prvog neće doći bez pristanka
Srbije, ako pretpostavimo da će Rusija ostati na sadašnjim
pozicijama.
Gde je onda problem kad sve izgleda tako
ružičasto i sjajno? Upravo u tome što šanse Srbije da spreči punu
nezavisnost Kosova zavise od njenog progresa ka Evropskoj uniji koje
mogu da blokiraju zemlje koje su uložile svoj kredibilitet i što je
još važnije novac u nezavisnost Kosova. Za sada se to prepliće ili
skriva sa holandskim stavom prema Srebrenici ili Mladiću, ali se
vidi iz izjava Bernara Kušnera i drugih da bi to moglo biti i javno
rečeno. Najbolja stvar koju bi Srbija mogla sada da uradi je
hapšenje Mladića jer bi ukinula svaki manevarski prostor za
neprimenjivanje SSP-a, razgolitila eventualnu dvostruku politiku
prema sebi i unapredila pregovaračku poziciju.
Ukratko rečeno, nemoguće je imati paralelno
proces pred Međunarodnim sudom pravde dok je Privremeni sporazum (SSP)
na snazi jer niko u EU nije toliki mazohista. Ukoliko ne bude
pokrenut proces pred MSP-om Srbija gubi moguću prednost oko Kosova,
a ako ne odustane od te zamisli imaće velike probleme oko napretka
ka EU. Rešenje će možda biti u tome da Srbija ne odustane od svoje
zamisli, ali da ne uspe u njoj iz različitih razloga, da bi svi
sačuvali obraz.
Ipak, pored sve neugodnosti koje takvo saznanje
nosi, mora se reći da će se problem Kosova rešavati u kasnijem
odnosu Evropske unije prema Srbiji, jer je realno očekivati da se
status kvo ne može održati po pretpostavljenom ulasku Srbije u EU.
Politika Evropske unije se više neće voditi po principu davanja
podrške proevropskim snagama u Srbiji radi njihove pobede na
izborima jer su svi izbori već završeni. Pitanje će se morati
raščistiti na jedan od dva moguća načina: ili će Srbija prihvatiti
sadašnji model nezavisnosti Kosova ili će predložiti novo rešenje u
određenom momentu i situaciji, a da to ne bude neki reciklirani Hong
Kong već nešto smislenije i iskrenije.
Urednik Srpske pravne revije |