Sreten Sokić
SAVREMENI NEUSPEH REFORMI
Neuspeh ostvarivanja koncepcije, strategije i vulgarnih obećanja vlasti da će u našu zemlju pohrliti „strateški investitori” i najnoviji neuspesi „aukcij ske privatizacije”, najsažetije, gotovo potpuni neuspeh „privatizacije u funkciji razvoja” i svekolikog ekonomsko - socijalnog poboljšanja zajedno sa nenadoknadivim pro mašajima ekonomske politike i otsustva reformi - stvorili su „plodno tlo” za takozvane „institucionalne investitore”, tj. svojevrsni amalgam akcija iz akcijskog fonda i akcija „malih” akcionara u novom vidu rabote sa investicionim fondovima putem tek započete prakse srpske privatizacije „preuzimanja putem javnih ponuda”.
U Srbiji obećanje reformi postaje najznačajniji unutra šnji faktor opstanka vladajućih političkih i ekonomskih snaga na odlučujućim pozicijama u kojima se određuje na ša sudbina. Obilje analiza upućuje na zaključak da su naše „reforme” samo marketinške prirode ili potpuno neprimere ne stvarnosti i mogućnostima. Naravno, uz realnost da su „ spoljni faktori” i njihovi savetnici u centru egzistentnih antagonizama i neuspeha. Kreatori ove „simbioze strategi je” iskazuju apsolutno (gotovo hemijsko) jedinstvo u imunosti na argumentovane kriti ke i u izigravanju bilo kakve vrste progresivnih promena a sve izvan stvarnog putokaza i jedinog optimalnog puta.
U obilju „ocena i izvešta ja” o tranziciji i reformama u Srbiji susrećemo raznovrsne p rikaze i analitičke „doprinose” u kojima se „sagledava realan domet” reformskih po maka ceneći normativne preduslove - broj donetih za kona, uredbi i njihovih izmena i dopuna i dr. - a kada je u pitanju predmet našeg razmatranja oni su i krajnje nekritič ki usvajani, nerealni, pogrešni, nepotpuni i protivurečni, a ne dubinu i obim realnih promena. Nižu se, u ne malom broju, pokušaji „raznovrsnih piskarala”, kojima je vlast iznad svega, da se analizom „političkih, pravnih i ekonom skih promena” od 5. oktobra 2000. dokažu i pokažu spektakularni rezultati i još značajnija dostignuća u smislu re formskog sprovođenja i svih onih brojnih kvalitativnih faktora bolje budućnosti i boljeg života odnosno njegove suštine.
Sve kritike se žestoko ili većinom glasova (u raznim te- lima) žestoko odbacuju. Ne prihvata se da ocena postignutih ostvarenja i rezultata „tranzicionih promena” mora pre svega imati svoje uporište u ekonomskim, socijalnim i po litičkim činjenicama. Znači, pre svega, na realnostima i efektima promena, rezultanti koje uvažavaju činjenje, ne- činjenje i pogrešnost učinaka sinteze onoga što aktuelna vlast naziva „inauguracijom tranzicije”.
Izdvojili smo ovde, nekoliko ocena koje su u političkoj funkciji (ali i sa ulogom gotovo presudnog uticaja). „Ocena trogodišnjih reformskih zahvata u Srbiji (radi se o peri odu od „5. oktobra 2000. godine”) jeste da je bilo pozitiv nih pomaka, ali i nečinjenja i grešaka u zahvatima što se naročito u 2003. ispoljavalo u usporenom rastu, visokoj stopi nezaposlenosti, niskoj stopi investicija, niskoj konku rentnosti, visokom spoljnotrgovinskom deficitu, sporom rastu novog privatnog sektora, niskom nivou stranih investicija, nereformisanom realnom sektoru, visokim subven cijama, nerazvijenom finansijskom tržištu, nereformisa nom javnom sektoru, nerazvijenosti institucija i državne administracije, a sve uz donacije i kredite”. Verovao čitalac ili ne, ovo je ocena Instituta G17, Izveštaj o tranziciji u Sr biji i Crnoj Gori, Beograd, mart 2004. str. 1.
Moguće je ovde redati brojne neuspehe. ali pomenimo još nultu akumulaciju, najezdu gubitaša i dužnika po ra znim budžetski regulisanim osnovama, odsustvo tržišnih uslova poslovanja, ali i brojne negativne trendove koji vo de ekonomiju u potpuni raspad sa nenadoknadivim socijal nim posledicama i gotovo likvidiranim regularnim uslovima života građana. Svetska banka, takođe, već više godina ocenjuje da naša zemlja „tek sada kreće u odlučnije re forme”.
Ipak, vlast nije uspela da uveri građane i međunarodne ekseprte u spektakularne uspone koji se već „doživljava ju”. Demistifikacija ovako primenjene ideološke mani pulacije bez obzira na svoju neozbiljnost razotkriva opa snost „sopstvene demistifika cije” od snage činjenica koje optužuju, „rezultata” de struktivnih namera sa one strane demokratskih principa i subjektivističkog zakidanja ekonomije i razvoja. Ovde se ne radi o različitim shvatanjima već o uvažavanju činjeni ca ili njihovoj gruboj zloupotrebi u interesu „svoga džepa i slave”. Praksi razbacivanja sa neistinama suprotstavila se (na svoj način) najnovija ocena Evropske banke za obnovu i razvoj (objavljena 02. novembar 2004.). Prema ovome iz veštaju naša zemlja (SCG) je „pala” na 23 (dvadeset treće) mesto od 27 (dvadeset sedam) zemalja u tranziciji koje je već više godine EBRD pratio. Samo smo u jednom malom broju „reformskih oblasti” ispred „problematičnih republi ka bivšeg Sovjetskog Saveza”. Ova Banka ocenjuje da po većini „validnih pokazatelja” nismo se pomakli od sredine 2003. godine. SCG je jedina zemlja iz regiona jugoistočne Evrope koja ,još nije krenula” u drugu fazu tranzicije tako da „nije dobila od Evropske komisije studiju o izvodljivo sti za početak pregovora o pridruživanju EU”. Glavni eko nomista ove institucije ističe: „ par proteklih godina obeležilo je razočaravajuće usporavanje reformskih proce sa ... postoji i žalosna podela i lična surevnjivost unutar re formskih krugova što je sve oslabilo reformski pokret”. Po najnovijoj oceni (oktobar 2004.) Svetskog ekonomskog foruma o globalnoj konkurentnosti rangirane su 104 zemlje, a SCG se nalazi na 89. mestu i u odnosu na prošlu godi nu beleži pad od čak 12 mesta”. U isto vreme prisutne su bezbrojne „aktivnosti” Međunarodnog monetarnog fonda u okviru kojih je i izričit zahtev (što je uspeo da postigne tek u oktobru) da smanji deficit budžeta Republike Srbije za 2004. (na oko 2,5 odsto planiranog BDP), a za 2005. na oko 20 milijardi.
Reformske „nedoslednosti” i „klasične greške”, ničim utemeljen subjektivizam sa obiljem nepouzdanog i relativ nog, neznalačkog i besmislenog, sa virtuelnostima i neostvarivim obećanjima vlasti sve više postaju neizdrživa glavobolja „inostranog faktora” i svih onih inostranih centara moći koji su bili presudni u promeni karaktera i sadržaja vlasti, nosilaca i izvršilaca.
Sve su to (ne)očekivani potresi koji, očigledno, nisu opravdana nepromišljenost ili neozbiljnost, nisu samo nesposobnost vlasti, nisu nepouzdanost, već bi se zaključilo, nepostojanje strategija.
U ovim tendencijama javili su se i novi krizni momenti u izgradnji zajednice Srbije i Crne Gore. Otvoreni su procesi i napori za nove promene i „uređivanje” odnosa, po kušaj odlaganja izbora za Skup štinu SCG i nove „normativne građevine”, puteva nereforme vojske i dr. Tu su i aktuelni pro blemi za ekonomiju tranzicije u uslovima postojanja „ jedne za jednice, a dva nezavisna eko nomska sistema”, haosa u diplo matiji koja sve više postaje put državnog preinačenja i niza po kušaja (tzv. jezička svojstva) ko jima se dokazuje opravdanost odvajanja Crne Gore. Zatim, sve igre i strategije oko pokrajina. Prednjače tačno određene, i u nizu, a vezane za Kosovo i Me tohiju. Postrojavaju se zastupni ci i branioci istorije i budućnosti ali i pojedinaca iz vlasti koji apsolutno nemaju svoj stav već njihovo najaktuelnije ponašanje grdno miriše na neverovatan pokušaj operacionalizacije i izražavanja onih koncepcija koje stratezi primene sile zagovaraju u svetskim razmerama (kao novo-staro pravilo).
Kada su u pitanju naučne i analitičke ocene naše dru štvene i ekonomske stvarnosti preovlađuje mišljenje da je na sceni novi propali nenaučni i utopistički eksperiment, a ja dodajem i nova nenadoknadiva avantura političkih oli garhija i da se (skoro) bespovratno udaljujemo od temeljno osmišljenih, reformski celovitih procesa i sistema prome na, promena karaktera ekonomskog poretka, konstituisan ja savremenih ekonomskih i političkih institucija sa preciznim nacionalnim strategijama i dr.
Može se konstatovati da svi relevantni podaci upućuju na zaključak da smo u smislu reformskog karaktera eko nomskog sistema i adekvatne ekonomske i razvojne politi ke sve dalje od savremenih svetskih tendencija. Srbija je neposredno nakon dvehiljadite godine nenadoknadivo propustila šansu da udvostruči rast društvenog proizvoda, po veća strana ulaganja, ubrza privredni rast i društveni raz voj. Ambiciozni razvojni i scenario i rast standarda ostao je u pukim političkim obećanjima i normativnoj „šumi” uglavnom neadekvatnih zakona, uredbi i odluka vlasti da bi se kasnije srušio se kao kula od karata. U tom kontekstu niz predloženih programa reformi i donetih zakona, njiho vih izmena i dopuna, uredbi sa obiljem novih institucija, agencija, centara i zavoda pokazuju nerazumevanje naše stvarnosti (od strane kreatora ovih akcija), ali i samih te melja savremene tržišne privrede. Odgovarajuća privatiza cija, izgradnja ekonomskih i tržišnih instituta, adekvatnih privredno-sistemskih rešenja, moderne menadžerske funk cije, celovite ekonomske politike i dr. tek predstoje.
Ekonomskim istraživačima i kompetentnim poznavao cima naše savremene ekonomske i razvojne stvarnosti više je nego jasno da novi srednjoročni makroekonomski okvir utvrđen u Memorandumu o budžetu i ekonomskoj i fiskal noj politici za 2005. godinu sa projekcijama za 2006. i 2007. godinu nosi sa sobom obilje nerealnosti i neobjektiv nosti, bezbroj jadnih i neveštih, nestručnih i gotovo paradoksalnih nemogućnosti. Pomenimo ovde samo tri: a) odr žavanje makroekonomske stabilnosti i planirani privredni rast nemaju uporište u realnim ekonomskim mogućnosti ma i reformskim zahvatima koje se očekuju - nema uslo va za održiv privredni i socijalni razvoj, teško je očekivati ubrzanje restrukturiranja preduzeća i banaka, „nove investicije u izvozno orjentisane delatnosti” koje bi omogućile » tehnološku modernizaci ju uspešnih firmi i pove ćanje konkurentnosti, iz voza i deviznog priliva», olaku reformu javnih preduzeća i pokušaja ras prodaje njihovih delova, uspešnu privatizaciju malih i srednjih preduzeća, uspešnih banaka (sada je aktuelna takozvana privatizacija tri veoma značajne, a još četiri se najavlju ju) i prirodnog kapitala (od Telekoma i Mobtela do elektronskih frekvencija, većih sobraćajnica, ka pitalnih investicija i drugih mogućnosti, zatim, realnih i na principima ekonomije zasnovanih koncesija), a sve uz „dugoročno održiv eko nomski rast zarada” iz ekonomske produkcije i dr. b) nere alnost i „čisti amaterizam” aktuelne budžetske politike sadrži nekoliko neminovnosti koje narednu godinu ne samo da čine izgubljenom već vrlo rizičnom: 1) njegov recesioni karakter, 2) neizvesnosti efekata primene Zakona na do datu vrednost zajedno sa preteranim budžetskim očekivanjima, 3) nova iskušenja „dužničkog ropstva” i presudne za visnosti od MMF (Međunarodnog monetarnog fonda) v) usvojene najnovije „strateške projekcije” oporavljanja pro izvodnje i standarda više liče na kasapljenje nepostojećeg. Umesto tobožeg realnost i mogućnosti su surove: bez stope rasta od najmanje 10 odsto godišnje, predstoje nam stvarnost, suprotna od vulgarizma raznoraznih obećanja, koja nas udaljuje od Evrope dalje od petnest godina a od najsavremenijih promena u globalnim razmerama gotovo bespovratno.
Stavljajući u službu provereno „iskustvo” u preinačenju čitavog postsocijalizma ipak je glavobolja uzdrmala i sve one (stratege multilateralnih, bilateralnih, regionalnih i dr. interesa) koji ostvaruju pojedine segmente globalnih i ge ostrateških ciljeva vezanih za Balkan i našu zemlju. Preru šene mere „kreatora krize” i puteva izlaska iz nje nisu se samo pretvorili u sumnju već i svoju suprotnost.
Mi se u ovome tekstu nećemo baviti celinom reformskih stranputica već samo onih koje su vezane za aktuelni trenutak privatizacije u Srbiji sa posebnim osvrtom na po javne oblike pokušaja da se posredstvom takozvanih inve sticionih fondova ostvari privatizacija akcija „malih” akci onara i akcija koje se nalaze u akcijskom fondu i ubrza strategija takozvanih „preuzimanja”.
Kuda ide srpska privatizacija Dug je i trnovit put privatizacije u Srbiji. Od 1987/88, preko zakonskog toka revalorizacije iz 1994. godine kada se svojinska transformacija putem upisa i otplate internih deonica „vraća retroaktivnom revalorizacijom” na „pola znu tačku”, pa preko - sada vrlo aktuelne besplatne pode le (insajderski oblik) akcija (ili sa popustom), uz obaveznu uplatu u Akcijski fond 40 odsto akcija, u vremenu do pred kraj 2000. godine. Od 2001. godine dolaze novi takozvani autsajderski uslovi, pravila, mogućnosti privatizacije. Mnogo je bilo zastupnika i branioca pojedinih faza i načina sprovođenja. Statistički: niz je ministara sprovodilo opredeljeno i neopredeljeno, a stvarnost je tekla, naučno i stručno razumno i nerazumno objašnjavano. Na delu su se mnoge „ideologije i koncepti” pokazali. Ali ne i dokazali. Rekli bi smo da ne nedostaje naučno izučavanje svih onih negativnih iskustva koje liče na „smrtnu presudu”.
Od 2001. godine vlast svestrano i celovito koristi priva tizaciju za punjenje budžeta i bespovratno topljenje kapi tala zemlje. U praksi je, naj verovatnije, 75 odsto priho da od privatizacije odlazilo ,,u budžet republike Srbije i koristi za popunjavanje bud žetskog deficita”. Gotovo da je nemoguće za istraživače da utvrde egzaktnu cifru jer od 2000. godine nije razma tran i usvojen Završni račun budžeta Republike Srbije ni za jednu budžetsku godinu.
Upotreba novca od privatizacije (t.j. potencijalnog investi cionog kapitala) za obezbeđivanje pokrivanja klasičnih budžetskih troškova (dominantno za likvidnost izdataka za klasične državne funkcije) postaje praksa nezavisno što MMF i Evropska banka traže „smanjenje javnih izdata ka”. Ova sredstva postaju fiskalna potencija (a ne razvoj na) suprotno logici kapitala, moderne ekonomije i reform skih potreba. Ovim postupcima kao i odsustvom adekvat ne kontrole predprivatizacionog i postprivatizacionog po stupka država je, ne samo aktuelnim zakonskim regulati vama i načinom njihovog sprovođenja, sama sebe inaugurisala u centralni organ odlučivanja u procesima privatiza cije.
Privatizacija je umesto poluge promena postala dekora tivno okvir učvršćenja oblika vladanja, Srbijom vlada „avet mrtvih” preduzeća, nezaposlenih ljudi i duhovi obećanih investicija kao carstvo spiritualnih i virtuelnih lepota zemlje. Može se dokazati sa bezbroj pokazatelja i poda taka da je vlast (od 2001. godine) stvorila poseban oblik i sadržaje privatizacije (sa logikom, nazorima i praksom) u kojima cveta praksa van zakonodavne regulative sa znat no izraženim sumnjama prisustva mita i korupcije i goto vo svih pojavnih oblika sive ekonomije. Praksa privatiza cije se udaljila od „zakonskih osnova” koje je odobrila (nametnula) Svetska banka.
Ipak, i pored primera za „ekonomsko i zakonodavno” poštovanje politički je u velikom broju slučajeva sankcio nisano uobličavanje prakse koja je „sa one strane” eko nomske procene vrednosti kapitala, na bazi realnog vrednovanja imovine i cene „kapitala kao svojstva”. Međutim, ovde pravimo razliku između raznovrsnih „materijalnih uslovljavanja” i „političkih oblika privatizacije za 'svoje ljude'“ od onih regularno primenjenih zakonski regulisanih formi i postupaka. Praksa privatizacije (i tenderska i aukcijska) izostala (i sve se manje čak i pominje) je nužnost realne procene svih faktora koji utiču na cenu naših preduzeća. Umesto realnog utvrđivanja vrednosti kapitala Uredbama se otišlo na teren vulgarne rasprodaje putem aukcija („početna cena na aukciji je gotovo pet puta manja od procenjene”). Pomenimo da je ne manjeg značaja praksa „direktne prodaje” (primer SARTID-a i dr.). Tu je i praksa prodaje preduzeća tenderom u kojem je učestvo vao samo jedan kupac (tako je prodato do septembra 2003. petnaest preduzeća). Najpoznatiji su slučajevi: Du vanska industrija Vranje, šećerane - Jugozapadna bačka, Donji srem, Jedinstvo „koje su firmi MK Komerce proda te za po tri evra” uz velika „investiciona ulaganja - izme đu pet i sedam miliona po šećerani”. Uz to i da otplati du gove. „ Ne zna se da li je MK Komerce do danas otplatio dugove”. Niz je slučajeva u kojima se „minimizuju soci jalni troškovi privatizacije” i čine druge radnje koje nisu u skladu sa zakonski regulisanom procedurom niti sa sklopljenim ugovorima.
U nizu drugih slučajeva „privatizacije” je dominiralo otsustvo ekonomske logike i tržišne cene kapitala. Pome nimo ovde samo procenu Prof. dr Jovana Rankovića, eksperta za procenu vrednosti kapitala: „Po tome je sa mo za tri godine (1999, 2000. i 2001.) nominalna vrednost sopstvenog kapitala porasla za gotovo 4,5 puta (450 odsto), a počev od 1994. do kraja 2003. godine no minalna vrednost sopstvenog kapitala porasla je za oko 60 puta (6.000 odsto)”. Prema procenama neuposleni kapital se u Srbiji danas kreće u relacijama 3,5 milijardi EURA u zemlji i oko sedam milijardi EURA domaćeg kapitala ko ji figuriše u inostranstvu.
Dominantna orijentacija na „knjigovodstvenu vrednost preduzeća” uz uvažavanje takozvanih „prethodnih obave za prema državi”, primenu raznovrsnih formi „likvidacio nih postupaka”, nekontrolisanog uvećanja „troškova pro daje u procesu privatizacije” (finansijski savetnici, eksper tize poslovanja, izrada raznoraznih „profila kompanije” i dr.), političkih navijačkih strasti i drugih neprimerenih sadržaja „ubrzanih aukcijskih privatizacija” oficijelno je zasnovala praksu neuvažavanja elemenata za procenu vred nosti kapitala koji su izostali u najvećem broju privatiza cija sa „strateškim partnerima” a i u brojnim aukcijama. Odustalo se i od neophodnog ponderisanja kriterija: cena kapitala, socijalni program, nivo investicija i ekološki programa ili se išlo na pojedinačno (subjektivno) utvrđi vanje, ne retko i nakon pojavljivanja kupaca, odnosa ovih kriterija.
Veoma aktuelni problem je i sama „cena preuzimanja” zajedno sa cenom akcija „malih” akcionara u postupku preuzimanja.
Zanemarljiv broj „strateških investitora”, stranih direktnih investicija i sve manji prihodi od aukcijske priva tizacije izgleda da su vlast uverili da smo u ovoj sferi ,,do terali cara do duvara” pa se krenulo ka investicionim fon dovima.
Investicioni fondovi i privatizacija u Srbiji Dosadašnje svetsko iskustvo vezano za investicione fondove - prvi otvoreni je nastao 1924. u Americi, danas u SAD 70 miliona pojedinaca u skoro 40 miliona domaćinstava u posedu je oko 40 miliona akcija u investicionim fondovima, a prisutni su u većini zemalja (ili kao državne ili pak samostalne institucije) zemalja „tranzicije" Centralne i Istočne Evrope - govori da su se oni javili u velikom broju, da su one investicione kompanije ali kao finansijske institucije koje mobilišu kapital više pojedinaca zbog ulaganja u skup hartija od vrednosti, da su to profesionalne firme, da se plasman ostvaruje u finansijske instrumente (akcije, menice, obveznice, blagajnički zapisi i dr.), da se novac plasira u ime i za račun ulagača pod finansijski najpovoljnijim uslovima na tržištu novca. Menadžment kompanije je sastavljen od profesionalaca koji ostvaruju ciljeve akcionara na osnovu utvrđene strategije i portfolio strukture. Rečju, investicioni fondovi su dobro poznati u sferi trgovine hartijama od vrednosti na osnovama profita i logike plasmana kapitala.
U zemljama „postsocijalističke tranzicije" fondovi su nešto drugačiji: ili su to državni (građani dobijaju akcije prilikom privatizacije u jednom ili više fondova) kao u Poljskoj i Rumuniji. Druga vrsta su fondovi (Bottom ap) za čije delovanje država ureduje zakonski okvir (Češka, Litvanija, Slovenija, Rusija i dr.), dok građani koji dobijaju akcije u privatizaciji imaju mogućnost da investiraju kroz investicione fondove ili, pak, samostalno. Nije postojala zakonska mogućnost da fondovi namerno obezvrede akcije. Ipak može se reći da je bezbroj slučajeva da su investicioni fondovi osnivani i kreirani tako da se posredstvom njih obogati mali broj ljudi (političari, privredni rukovodioci partijski tajkuni i dr.).
Pojava investicionih fondova u Srbiji nije pokazala praksu zbog koje njihovo prisustvo možemo opravdavati, razumeti i prihvatiti. Ne možemo ni negirati potrebu njihovog prisustva niti njihov početak rada «sa jednog kraja» koji nije na osnovama kapital svojine i kapital funkcije.
Već sada se može uočiti sva složenost problema «nadiranja i širenja» u Srbiji. Ne možemo i ne smemo prećutkivati da je nemoguće da ovi investicioni fondovi ponude Kopernikov obrt u privatizaciji u Srbiji. Privatizacije posredstvom finansijskog tržišta akcija je model koji će zahtevati niz preduslova vezanih za preciznu i relevantnu regulativu i ekonomskih preduslova.
Pojava investicionih fondova u aktuelnoj privatizaciji akcija «malih» akcionara i akcija iz državnog «akcionog fonda» relativno je nova pojava kod nas. Slično je stanje i kada je u pitanju njihova uloga u «prometovanju akcija na finasijskom tržištu». Istina, neki investicioni fondovi kao Salford (sedište na Kanarskim ostrvima) - prisutan u srpskim mlekarama, sa otvorenim ambicijama za Soko Štarka, kolebanjima oko Knjaza Miloša i dr., zatim Midlend, FPP Balkan Limitid (sa Kajmanskih ostrva), St. Mihael Enterprises - i drugi na srpskom tržištu - i svih onih kojima je «neuhvatljiva vlasnička struktura». U zemljama u kojima «zakonodavstvo ne obavezuje da strukturu svog kapitala učine preglednom» investicioni fondovi postaju «opasni igrači».
U Srbiji niz preduzeća koje imaju akcije u svojini «malih» akcionara i Akcijskog fonda (koji je mamutska, neangažovana i profesionalno-ekonomski-socijalno institucija) postaju realnom ekonomskom politikom najprilagodljivije, najmanje otporne na «bilo kakvu» privatizaciju, a čak i u slučaju da dođe do grešaka i promašaja, posledice koje društvo trpi (po normativnim kriterijima) su minorne. Rečju, niz je pogodnosti novom «privilegovanom nadiranju» investicionih fondova.
Ovogodišnjim zakonskim uslovima o trgovini hartija od vrednosti i drugim finansijskim instrumentima (sl. Gl. RS br. 55/ 2004.) započinje nova faza privatizacije i trgovine hartijama od vrednosti u Srbiji koja očigledno, već na samom početku, „nagodbenim ugovorima sa vlašću" u ovakvim pokušajima privatizacije ne donosi ništa dobro.
Raznovrsne forme investicionih fondova sa nedovoljnom zakonodavnom regulativom ekonomskih, državnih, grupnih i svojih (fondovskih) mogućnosti, uloge i načina rada (mi smo jedna od retkih zemalja «postsocijalističke tranzicije» koja nije izradila i usvojila zakon o ovim fondovima) unose nove «skrivene» forme i oblike privatizacije i trgovinu hartijama od vrednosti (ne tiče se samo berzanskih poslova i uloge posredničkih kuća kao internih brokera). Najnovija praksa «trgovanja akcijama» kao forme novog oblika privatizacije negira najosnovnije principe ekonomije, kapitala i unosi potpunu konfuziju u ovu sferu reformi.
U potpunosti se slažemo da ovim poslovima i najnovijim aktivnostima, koje su uzrok raznovrsnih konfuzija i konflikata, pogoduje društvena realnost: «Iz prethodnog perioda okončane privatizacije u akcionarskim društvima do 40 odsto kapitala u prioritetnim participativnim akcijama koje su date Akcijskom fondu, a o čijoj prodaji brine Agencija za privatizaciju. Iako im te akcije ne daju pravo upravljanja, te dve državne institucije se nameću za arbitran sudbine društva, Umesto da se koncentrišu na najbolju prodaju tih akcija, što im nalaže zakon» (Ekonomska politika, 20. septembar 2004.). Istovremeno se procenjuje da «105 građana Srbije poseduje akcije nekih preduzeća». U ovom stanju postaje skoro masovna pojava investicionih fondova (brojni domaći investitori organizuju se u fondove u inostranstvu) koji posredstvom nazovi brokera i berzi stvaraju stanje novoga haosa u privatizaciji.
Pokazalo se da su i jedni i drugi potpuno nespremno dočekali to što im se dešava. Situacija u vezi sa kompanijama «Knjaz Miloš» «Centroproizvod», «C market» to najbolje pokazuje. Nije nerazumno objašnjenje akcionara da žele da postupe po principu «bolje vrabac u ruci nego golub na grani», odnosno, da žele da se oslobode akcija i za njih dobiju što više novca. Pitanje je, međutim, šta iza toga sledi. Iskustvo pokazuje da se novac dobijen prodajom akcija najčešće troši za kupovinu nekretnina i obnovu trajnih potrošnih dobara, dok je manje od 10 odsto investirano u otvaranje novih radnih mesta i pokretanje sopstvenog biznisa. Prodati akcije ili ne, dilema je za čak više od 65 hiljada tzv. malih akcionara u «tranzicionoj Srbiji».
Pošto se te firme i onako prodaju za 1/5 neke svoje vrednosti, to bi svaki profesionalni investitor mogao da nađe interese da plasira svoja sredstva u njih ili da podrži politiku da domaća lica, menadžeri i zaposleni ostvare njihovu kupovinu. Po logici stvari, oni pružaju najveće garancije za uspešnu privatizaciju u kratkom roku. Stoga bi bilo značajno da se investicioni fondovi razviju, a da se u početku podrže upravo ovakve inicijative. Jedan deo te aktivnosti relativno uspešno obavlja republički Fond za razvoj, ali on iz mnogo razloga, ne može da zameni ulogu investicionih fondova. Očigledno je dakle, da će razvoj investicionih fondova biti spor, ali bi njihovo organizovanje u formi prelaznog rešenja, radi uspešne podrške privatizaciji malih i srednjih preduzeća, bilo korisno za ovu zemlju. Ukoliko razvoj investicionih fondova kod nas ne bude išao ovim putem, postoji velika opasnost da propuštene šanse dovedu do toga da «postanemo stranci u sopstvenoj zemlji». Treba imati na umu da se privatizacija obavlja jednom zauvek, pa se i propuštene šanse u ovom sektoru, samo jednom događaju.
U ovim aktivnostima od presudnog društvenog značaja potrebno je imati u vidu i praksu, koja je veoma rasprostranjena u „postsocijalističkim" zemljama, da inostrane firme i investicioni fondovi kupuju tržište, kao što je kod nas bio pokušaj «C Marketa». Ovi investitori nemaju želju da razvijaju domaću privatizovanu firmu, što su uostalom pokazala iskustva susednih zemalja. Kod takvih investitora, domaće firme se pretvaraju u skladišta i servise stranih roba i one faktički neposredno uništavaju domaću industriju. Kada su u pitanju domaći tajkuni oni poseduju bolje informacije, rade poslove privatizacije na principima klasične sive ekonomije, a često iza njih stoje ogovarajuće političke strukture.
Podsticaj investicija u Srbiji i perspektive investicionih fondova
U Srbiji je poreskom politikom, a posebno porezom na dodatnu vrednost koji počinje da se primenjuje od 01.01.2005. godine, stvorena posebna pozicija investicionim fondovima. Može se konstatovati da poreska politika u Srbiji, u celini, određuje «prefrencijalni poreski tretman» investicionim i razvojnim fondovima. Da li će upravo oni imati presudnu ulogu u daljem procesu privatizacije koja će (kao nova faza) uslediti ostaje da se oceni. Od ovih fondova se očekuje obezbeđivanje investicionih sredstava u prodaji akcija, a time i prikupljanju dodatnog kapitala sa međunarodnog sekundarnog tržišta.
U Srbiji postoji Zakon o hartijama od vrednosti i Zakon o penzionom osiguranju. Osim Zakona o investicionim fondovima, nedostaje i Zakon o osiguravajućim kompanijama, kao i zakonski okvir za regulisanje poslovanja alternativnog penzionog osiguranja. Zakonodavna regulativa vezana za investicione fondove treba da reguliše veoma značajan aspekt finansijskog tržišta, njihovo mesto i ulogu ne samo na tržištu hartija od vrednosti, rad, upravljanje, zaštitu svojinskih prava, način prikupljanja akcija malih akcionara i eventualnu vezu sa Akcijskim fondom, način prikupljanja slobodnih sredstava privatnih lica i stratešku strukturu njihovog portfolija. Usmeravanje ovih sredstava u razvojne projekte treba da predstavlja strategiju regulisanja rada. Posebno je značajno urediti sprečavanje špekulativnih poslova ovih fondova. Po ugledu na zemlje sa zrelim finansijskim tržištem, zakonodavac mora da propiše specifičnosti u pogledu poslovanja zatvorenih investicionih fondova, koji bi mogli da emituju obveznice i preferencijalne akcije. Regulisanje insajderske trgovine i nedozvoljene operacije hartijama od vrednosti, moraju zakonski da se regulišu i kod investicionih fondova.
Da bi Srbija spremno dočekala formiranje i prisustvo novih ili značajniju ulogu postojećih investicionih fondova, ne smemo zanemariti činjenicu da je neophodno hitno pristupiti različitim vidovima edukacije kako privrede tako i menadžmenta, političkih struktura, ali i konkretnih nosilaca pojedinih privatizacija u kojima akcije «malih» akcionara imaju, po sadašnjim propisima, presudnu upravljačku funkciju i poziciju. U sklopu tih realnosti poziciju i ulogu investicionih fondova treba opredeliti i regulisati organizovano i hitno. Više od decenije kašnjenja za zemljama post-socijalističkog režima, treba iskoristiti da bi se izbegle njihove greške. Naravno, od zakonom determinisane i organizovane detaljno regulisane pozicije i ponašanja investicionih fondova, korist treba da ima sveukupna ekonomija. Finansijski sistem koji poseduje razvijenu infrastrukturu i liberalno tržište po pravilu lakše privlači strane portfolio investicije.
Jedan od načina da se akcionari uvedu u svet kapitala je značajnije prisustvo «regulisanog i profesionalnog ponašanja» investicionih fondova u Srbiji. Oni bi najlakše mogli da postanu i alternativni vid štednje. Mali akcionari, koji raspolažu akcijama preduzeća u kojima su radili (ili koje su «upisali»), prodajom tih akcija mogli bi da kupe akcije investicionih fondova, čime bi upravljanje sopstvenim kapitalom prepustili, pretpostavlja se, uspešnim menadžerskim timovima. Naravno, u uslovima kada bi menadžment tih fondova ostvarivao prevashodni zadatak da dobrim plasmanima tih sredstava obezbedi da vlasnici akcija dobiju veće dividende nego što bi bile kamate na oročeni novčani iznos u bankama.
Analitičari tvrde da nije nelogično što naši ljudi koji dođu do para prodajom akcija, čiji su vlasnici postali besplatno ili sa popustom, smatraju da im je najsigurnije da kupe nekretninu ili da eventualno te pare pretvore u devize a možda polože i u banke. Ali, ukazuju i na to da je nedostatku preduzetničkog duha doprinela i neizgrađenost nekih, u svetu inače tradicionalnih institucija, poput berzi, ili «klasičnih formi» investicionih fondova i naravno edukacija građana o svi pretpostavkama i uslovima «dobrog posla oko akcija kojima raspolažu».
Potrebno je, takođe, istovremeno, ceniti u kojim oblicima (sa aspekta svih oblika optimizacije interesa investicionih fondova) i u kojim uslovima, odnosno čemu dati prednost. Ovi fondovi moraju, sa svoje strane, utvrditi politiku i strategiju ponašanja i pojedinačnih mogućnosti imajući u vidu sledeće zakonske mogućnosti: a) obezbeđivanje poslovnim subjektima u Srbiji dugoročnih sredstava putem participacije u vlasništvu (učešće u kapitalu); ovde se otvaraju dve strategije: vremenski ograničena ili vremenski neograničena i manjinski oblik odnosno većinski, b) otkup akcija iz Akcijskog fonda (za slučajeve optimalne po fond) koji će biti veoma aktuelan ove i iduće godine, v) otkup akcija malih akcionara - vlasnika koji su neorganizovani i upućeni na raznovrsne brokersko-dilerske kuće (Komisija za hartije od vrednosti zabranila je rad na 60 dana dve brokerske kuće - Emisio broker i Senzal - zbog žalbe malih akcionara «Knjaza»), ovlašćene banke i druga lica (posredstvom članova Berze), shodno čl. 52. Zakona o hartijama od vrednosti, g) Otkup dužničkih hartija od vrednosti, d) Otkup varanta za kupovinu akcija ili obveznica, e) Otkup depozitnih potvrda, kao i drugih hartija od vrednosti.
U vremenu koje je pred nama izvesno je očekivati saradnju investicionih fondova sa privatnim penzionim fondovima i preuzimanje tradicionalnih tržišta osiguravajućih kompanija u domenu, pre svega životnog, ali i drugih oblika osiguranja i dr.
Veoma je značajno da fondovi za investicije i razvoj veoma hitno postanu značajan subjekt u finansijskom sistemu i privatizacionim aktivnostima u Srbiji. U tom pravcu aktivnosti iskazuje se kao presudno vlasničko učešće u preduzeću pa sve do većinskog u suvlasništvu i korporativno-menadžerskom upravljanju.
Od izuzetne važnosti je opredeliti državnu «reformsku» strategiju, i razvijati aktivnosti zasnovanu na njoj, čak i pre donošenja Zakona o investicionim fondovima. To nam nameće i aktuelna stvarnost oko «Knjaza Miloša» koja se ne može smatrati kao „šamar koji ima očinski karakter". Ne samo zbog diverzifikacije plasmana i profitabilnosti, zbog prirodnog kapitala i njegove adekvatne zaštite, već i zbog efikasnosti ostvarivanja osnovne ciljne funkcije privatizacije u Srbiji.
Dalji preobražaji u našoj zemlji ulaze u aktivan odnos prema činjenicama koje potvrđuju da bez temeljnih društvenih i ekonomskih reformi nema širih demokratskih procesa i progresivnih razvojnih rezultata. Videli smo u ovom tekstu da je to i optimizacija unutrašnjih mogućnosti, očekivanja i neminovnosti. To je i zahtev međunarodnih institucija koje egzaktno mere procese reformi i tranzicije.
Nezavisno od složenosti i neminovnih konflikata, pred nama je nezaustavljiv proces reformskih preobražaja, korenito izmenjena mobilizacija sopstvenih snaga i resursa, ostvarivanja i obezbeđivanja sistema istinske pluralističke demokratije i socijalne pravne države u kojoj se poštuje dostojanstvo čoveka i ostvaruju ljudska i građanska prava i slobode u skladu s načelima demokratskog poretka, u okviru koga se u savremenim uslovima postižu društveni, ekonomski i kulturni napredak i socijalna sigurnost.
Radi se o procesima u kojima se tržište i tržišne institucije nameću kao osnova privredno-sistemskog modela i ekonomske, odnosno razvojne politike u opštem okruženju adekvatnog ekonomskog poretka, institucija sistema vlasti i složenih tendencija savremene globalizacije svetske ekonomije. Privatizacije i uloga investicionih fondova u njoj ima ograničenu ulogu i mogućnosti.
(Autor je profesor ekonomije na Fakultetu politi čkih nauka u Beogradu)
EKONOMSKA POLITIKA , 27. decembar 2004, 17. januar 2005.
|