Saša Gajić
SP U NEMAČKOJ 2006: DUH VREMENA
Mada je Svetsko prvenstvo u fudbalu završeno pre
skoro tri nedelje, jednomesečno takmičenje najboljih nacionalnih
sastava, makar i smanjenim intezitetom, i dalje zaokuplja pažnju
ljubitelja „najvažnije sporedne stvari na svetu“. Neki u tome vide
još jednu potvrdu da je fudbal najveći opijum za mase, dok drugi,
poput islamista, u njemu vide sredstvo da se odvuče pažnja vernika
od Boga i svetskih teskoba i legitimiše jedan nepravedan poredak
sveta (Gadafi je tako fudbal nazvao „savremenim ropstvom“).
O upotrebi fudbala u druge svrhe imali smo prilike
da se uverimo i prilikom prepucavanja evropskih i naših zvaničnika
oko toga „ko je kriv za poraz od Argentine“ a „ko se nije ni
plasirao“ u završnicu Svetskog prvenstva. Videli smo kako su mlade
afričke nacije kroz navijanje za Ganu težile afirmaciji sopstvenog
identiteta, evropski „stari narodi“ našli prostor za kanalisanje
patriotskih strasti, a Iran npr. da potvrdi ispravnost puta islamske
revolucije.
Bez obzira na preterivanja i politička poentiranja,
fudbal je uvek bio (i ostao) mnogo više od igre. Svetska prvenstva u
fubalu uvek su u velikoj meri odslikavala trenutno stanje u svetskim
odnosima, tj. ono što filozofi nazivaju „duhom vremena“. U vreme
pred Drugi svetski rat fubal je odslikavao sukobe totalitarnih i
demokratskih nacija; u hladnoratovskoj epohi, pored sučeljavanja
blokova, ponajviše želju ka reafiramciji evropskih i
latinomameričkih nacionalnih država.... Šta nam o stanju sveta
govori ovaj, nedavno završeni mundijal?
Kao prvo, srušena je lažna predstava o „fubalskoj
svetskoj hijerarhiji“ koja se razlikuje od poretka globalnog sveta,
prema kojoj je Brazil „usamljena supersila“ kojoj su evropske sile u
opadanju (Francuska, Nemačka i Italija) jedini potecijalni takmaci,
dok su zemlje Trećeg sveta, kao rezervoari „igračkih sirovina“
istovremeno i potencijalne sile u usponu. Naprotiv, u svetu fubala
je kao i u svetskoj politici – fubalska i svetska lopta se vrti oko
evroatlanskih super–struktura ( u politici između SAD i EU, a u
fudbalu unutar EU). Svi ostali predstavljaju, u manjoj ili većoj
meri, sirovinsku bazu fudbalskih talenata.
Dok je svetski klupski fubal odavno pretvoren u
takmičenje sportskih nadnacionalnih korporacija (Liga šampiona kao
savršeni primer), Svetsko prvenstvo se sada pretvara u simulaciju
starog, nacionalnog fubala iz prošlih vremena. Sa njim se
identifikuju patriotske strasti, kroz njega se kanališe u javnoj
sferi ozloglašeni nacionalizam – on se kroz fubal, na kraju, i i
banalizuje i pacifikuje. Ovo Svetsko prvensto bilo je pravi vatromet
„strogo kontrolisanog“ i usmeravanog nacionalizma, naročito unutar
evropskih naroda.
Međutim, jačina fubalskih reprezentacija, kako
događaji već decenijama pokazuju, nije uzrokovana jačinom
nacionalnog sentimenta koji prati reprezentacije, već jačinom države
i organizacije koja stoji iza fubala. Krah istočnoevropskog fubala u
Nemačkoj
(uključujuči i ukrajinski koji se provukao do
četvrtfinala) pokazuje odsustvo države, a ne nacionalizma, koga
ovde, kao i uvek, ima na pretek.
Svetsko prvenstvo u Nemačkoj predstavlja trijumf
konzervativnog pristupa u fubalu (koji je zacario na SP 1998) i
kolektivizma superstruktura u koje su ugrađeni brendovi pojedinih
„fubalskih starova“, tj. nadmoć organizacije nad pojedincem i smrt
individualnosti. Simptomatično je da ovo SP nije porodilo ni jedni
pravu novu zvezdu, već su se najbolje pokazali stari „fublaski
brendovi“ uklopljeni u timsku igru. Južnoamerički fudbal, koji se od
propasti „herojske“ brazilske reprezentacijeiz '82 predvođene Zikom,
trudio da se modernizuje i postigne balans evropskog timskog
kolektivizma („mašinerija“) i individualističke lepršavosti, na ovom
prvenstvu je doživeo krah. Brazil se, paradigamatično, potpuno
„izgubio“ protiv „francuske mutitkulturne mašine“, dok se tehnički
sjajna Argentina, na trenersko-taktičkom nivou (katastrofalni
potezi trenera koji je izveo Rilkemea i Krespa) pokazala nedorasla
mehanicističkoj taktici „pancera“.
Činjenica da Zidanov crveni karton zarađen reakcijom
na rasističku provokaciju Materacija privlači više pažnje od same
finalne utakmice, govori više od kvalitetu fubala, nego što nam
pruža nadu da u „dehumanizovanom“ fubalu, makar i kroz incidente,
još progovara emotivno i iracionalno. Naprotiv. Zidanov „oproštajni
gest“, racionalan u trećesvetski getima iz kojih je ponikao a kojim
se brani porodična čast po svaku cenu, samo pokazuje kako
fukncioniše savremeni korporativni fudbal koji se hrani „mladim
mesom“ iz trećesvetskog predgrađa, uzgred podižući neke od njenih
pojedinca na tron slave. To nije herojski čin, jer u svetu profita,
osim ovakve retke odbrane časti, herojstva više nema.
Rušenje Ronaldinjovog spomenika u Brazilu pokazuje
da su to shvatili i brazilski navijači. Insprisani pojedinci,
„heroji“ koji u jednom trenutku nadahnuća mogu da preokrenu meč i
postanu „veći od života“ kakvi su bili Pele ili Platini, u
globalizovanom fudbalu, ma koliko željeni, više ne postoje.
Poslednji, a možda i najveći od njih, bio je Maradona.
(objavljeno u „Politici“ 27.07.2006.)
|