Miša Đurković
Guča i Egzit pred ogledalom
Dva festivala su uz obilatu državnu pomoć postala brend, pa je vreme
da ogromni profitni potencijal dokažu na čistim tržišnim osnovama

Za
jednu nesrećnu i mnogim nevoljama pritisnutu zemlju kao što je naša,
previše je mastila potrošeno na popularnu muziku i njena simbolička
i ideološka značenja. I sedam godina posle takozvanih demokratskih
promena na krajnje neukusan način se imputira političko značenje
određenim manifestacijama koje bi pre svega morale da budu ono što
su u svetu: komercijalna hedonistička okupljanja na kojima
racionalni potrošači uživaju u predstavama za koje su platili
tržišnu cenu.
Ako
je zbog silnih vrednosnih konfuzija u tranziciji do sada i bio
razumljiv pomenuti neukus, ovo leto bi definitivno trebalo da označi
njegov kraj, utoliko pre jer su sve generacije ostvarile zenit u
svojim očekivanjima. Starim šezdesetosmašima je dolazak „Stonsa”
ispunio višedecenijski san, mi mlađi smo videli „Peperse” kao
vrhunac onoga što pop muzika nudi u poslednjih desetak godina, Egzit
već teško sastavlja listu potencijalnih hedlajnera koji još nisu
gostovali, a od Guče se očekuje da sa Bregovićevim koncertom bude
ustoličena kao jedna od najjačih letnjih manifestacija u Evropi.
Sve
ovi događaji odrađeni su uz veliku pomoć države u svakom pogledu pa
i finansijskom. Teza ovog članka je da sa tom praksom treba
prekinuti.
Prvo me kao poreskog obveznika zanima koliko će novca razni nivoi
budžetskih vlasti izdvojiti za ova dešavanja. Iskustvo govori da su
ta sredstva ogromna. Egzit, na primer, finansijski znatno podržavaju
gradske vlasti, pokrajinske vlasti i republika!
Ako
je Guča ranije i mogla da opravdava takvu pomoć jer predstavlja
autentično stvaralaštvo sa ovih prostora, Egzit tu vrstu opravdanja
nema. Opšta je ocena da su najdosadniji deo Egzita dešavanja na
Fjužn stejdžu, gde godinama svira istih desetak bendova iz Srbije i
Hrvatske. Egzit predstavlja i promoviše pre svega angloameričku
pop-muziku pa treba očekivati da teret finansijske podrške preuzmu
bogate multinacionalne kompanije, jer imaju čist finansijski, možda
i nacionalni interes da se ovde promovišu.
U
Guči se očekuje više od pola miliona posetilaca, a multinacionalne
kompanije za proizvodnju piva i sličnih stvari već su tamo uveliko
prisutne. Zato je vreme da se državno finansiranje i ovog festivala
uveliko smanji ili ukine. I Egzit i Guča su uz obilatu državnu pomoć
postali brend i izgradili ogromni profitni potencijal. Vreme je da
se taj potencijal realizuje učešćem ozbiljnih sponzora i
funkcionisanjem oba festivala na čistim tržišnim osnovama.
Pošto je to nemoguće preko noći, treba dobro analizirati
izvodljivost tog projekta, ali o tržišnom razvoju ovih manifestacija
ne bi smelo da bude sporenja. Ako sadašnji menadžmenti nisu sposobni
da posluju po tržišnim kriterijumima, treba ih promeniti. Od države
je sasvim dovoljno to što je do sada uradila i što obezbeđuje
prostor i infrastrukturu.
Država bi, ako konačno definiše ikakvu ozbiljnu kulturnu politiku,
morala strateški da pomaže pokretanje sličnih manifestacija u drugim
krajevima. Neko je primetio da Srbija neće postati ozbiljna država
dok Niš ne postane ozbiljan grad. Jug i istok Srbije su nažalost
područja koja sve više umiru u svakom pogledu, pa je od suštinske
važnosti da država i kulturnom politikom pomogne da Niš, Stara
planina, Kladovo, Raška ili Zvečan dobiju bar jednu manifestaciju
internacionalnog tipa zasnovanu na uzusima popularne kulture. Nije
jasno zašto je, na primer, pored svega što je smešteno u Novi Sad,
tamo morao da se spakuje i novi „nacionalni filmski festival”. Zašto
ne u neki od pomenutih gradova? U Nišu filmski festival već postoji
pa je valjda lakše bilo da se on strateški transformiše nego da se
pravi novi.
Postavljajući model za buduće delovanje država ni sa tim novim
projektima ne bi smela da stvara trajne budžetske ovisnike. U redu,
tokom toliko i toliko godina, dok ne stane na noge i ne postane (ako
postane) atraktivna za veliki broj posetilaca. Posle toga zna se –
čisto tržišna manifestacija.
Uzgred, Guča i Egzit, kao veoma složeni fenomeni, uz to solidni
modeli razvoja festivalske politike, zaslužuju da se sačini ozbiljna
evaluacija i analiza mnoštva propratnih efekata.
Dok
je Guča očigledno pomogla afirmisanju mladih stvaralaca, orkestara i
solista, Egzit uz svu pompu i promovisanje rok i pop muzike nije
podstakao rađanje nijedne iole zanimljive domaće grupe ili izvođača
u poslednjih sedam godina.
Grand međutim na čisto tržišnim osnovama svake godine izbaci novu
postavu: još jedan dokaz da popularnu kulturu za razliku od elitne
treba prepustiti tržištu.
Naučni saradnik Instituta za evropske studije
[objavljeno: 24.07.2007.] |