Dragana Kanjevac
Srpska kulturna politika – ironija, paradoks ili oksimoron

Da li je ovaj naslov samo efektan ili,
nažalost, realan? Zašto srpska kulturna politika zvuči kao nešto
nemoguće? Ako kulturu razumemo izvorno kao gajenje i obogaćivanje,
negovanje onog što je ljudsko, teško se može govoriti o srpskoj
kulturnoj politici u turbulentnim devedesetim i dvehiljaditim.
Poznato je o kakvom je rastakanju postojećih identiteta i sistema
vrednosti došlo u ovom periodu, a posle kakvog perioda. U tom
smislu, nije moguće govoriti ni o postojećem kulturnom obrascu.
Slobodan Jovanović iz svog vremena takođe izveštava o tome da ne
postoji srpski kulturni obrazac, za razliku od političkog i
nacionalnog koji su bili, kako navodi, manje-više izgrađeni. Od tada
je napredak Srbije vidljiv utoliko što sada ne funkcioniše ni po
kakvom političkom, nacionalnom ili racionalnom obrascu; može biti
upravo zbog kontinuiranog nedostatka kulturnog obrasca.
Ratnih devedesetih država je prepustila tržištu
formiranje vrednosti i ukusa, zadovoljivši se, sa svoje strane,
ratnom propagandom i nesmetanim razvojem lojalnih umetnika i
intelektualca. Kulturni heroj ratne Srbije devedesetih bio je
ćelavac, hibrid ratnika, dizelaša i lokalnog kriminalca. Kulturni
heroji ili poželjan stereotip dvehiljaditih je usavršena, biznis
varijanta – tabloidni par dobitnika tranzicije, uspešni tajkun ili
njegov sin sa pevačicom, manekenkom ili spikerkom. Ili tajkunova
ćerka sa tajkunovim sinom. Ili tajkunova ćerka sa pevačem, i tako
dalje. Ko je kupio jahtu, a ko ulovio veliku ribu? U
dezorijentisanoj Srbiji iscrpljenoj dugotrajnim patološkim pojavama
i stalnim sukobima, nemoćnoj da utvrdi identitet i eventualne
interese, formiranje vrednosti i ukusa prepušteno je skoro
isključivo tržištu popularne kulture. (Nezavisno od srpske tužne
priče, estradizacija javnog i političkog života jedna je od
globalnih pojava, gde dojučerašnji referencijali postaju samo
simulakrumi medijskog društva.)
Bilo koji da je model kulturne politike u
upotrebi (a izgleda da je državni model Srbiji srcu drag),
autentična kulturna politika jedne zajednice trebalo bi da sadrži
strategije podsticanja i promocije ljudskog kvaliteta. U prevodu –
ako napraviš nešto dobro, ne bi trebalo da imaš problema da nastaviš
da radiš ono što ti ide od ruke. Da li ovo zvuči kao opis srpske
stvarnosti? Teško. Teško ovde ide bilo kakvo osmišljavanje ili
uvođenje smisla. Haos je daleko prikladniji ambijent za koruptivne
radnje, toliko bliske ovdašnjem načinu života. Uznemiravajuće poznat
opis poluintelektualca Slobodana Jovanovića može danas da bude
obogaćen samo još žalosnijim opisima:
„On je dobar ’laktaš’ – izraz jedan koji je
prodro u opštu upotrebu jednovremeno s pojavom poluintelektualca.
Pretpostavimo da se u njega probudila politička ambicija i da je
uspeo postati ministar. Taj položaj mogao je ugrabiti samo kroz
silno guranje i strmoglavu jagmu, i zato će smatrati da je to sada
nešto ’njegovo’. Iz te svoje tečevine, ili bolje reći plena, gledaće
da izvuče što više ličnog ćara.“
„Jedan poluintelektualac“, navodi S. Jovanović,
„kad je čuo da se govori o njegovoj ostavci, rekao je: 'Ko je lud da
se odvaja od punog čanka?!' Njemu je izgledalo nepojmljivo da se
čovek ne koristi ministarskim položajem, kao što bi bilo nepojmljivo
da čovek kraj punog čanka ostane gladan.“
Zašto su ovi loši primeri tako dugotrajni? Da
li je zajednica uopšte moguća uz neprestanu mržnju i loše namere? Bez
zajednice nema identiteta, ni kulture, a naročito ne kulturne
politike. Sukobi koncepcija i ideja jesu demokratska tekovina, ali
stalni sukob na svim nivoima – uglavnom oko ličnog interesa –
zamrzava sve procese. Na delu je nekakav gotovo manihejski dualizam
stereotipova, lažnih predstava koje se nameću kao tačka
opredeljivanja. Po matrici o dve Srbije – koja koliko detektuje,
toliko i neguje podelu – imamo izbor između nacional-domaćina i
mondijalista, Egzita i Guče, urbanog i ruralnog, folka i roka, i
sličnih navodnih parova suprotnosti. Fundamentalne strategije u
Srbiji su one fatalne: korupcija i negativna selekcija, javašluk, uz
neprekidni konflikt na svim nivoima.
ANTIKULTURA I PSEUDOKULTURA
Podela na dve Srbije nosi dva kulturna
ekstrema, tačnije dva stereotipa, kojim se često uprošćeno
objašnjava složena srpska stvarnost. Mogli bismo ih nazvati
antikulturni i pseudokulturni. Na jednoj, antikulturnoj strani je
narodnjački stereotip oličen u Velji i Palmi, ranije u verziji
popularnih Bidže i Rake. To je čovek iz naroda, domaćin. Bolje zna
da uradi nego da priča priče. On je mačo tip, prezire kulturu i
intelektualce. Indikativna je skupštinska epizoda u kojoj Ilić,
povodom prisutnog ministra odbrane Borisa Tadića, drži govor da
ministar treba da bude dasa, a ne ko neka baba Simana, itd. Ilićevo
psovanje novinara, kao i snimak sa Palminim uveravanjem da je razlog
što nije doveo Mocarta i Betovena da mu sviraju na uvce isključivo
njegova mladost za njihovog života, pravi su hitovi na internetu.
Pseudokulturni stereotip nije tako slikovit.
Pseudokulturni čovek je i Sterijin gospodin Ružičić, a danas je to
provincijalni kosmopolita – građanin sveta koji ima saosećanje za
sve i svakog, samo ne za svog prostog komšiju došljaka koji sluša
narodnjake.
Ovi ekstremi došli su na videlo u TV duelu
Vesne Pešić i Dragana Markovića Palme, o kojem je precizno i
nadahnuto pisala sociolog Olivera Pavićević u tekstu “Lepotica i
zver“, objavljenom na sajtu NSPM-a.
„Primetna je bila i želja korpulentnog Palme da
sa tako obrazovanom i ’šlifovanom’ sagovornicom ostane na adekvatno
visokom nivou, te se mora priznati da se mnogo trudio da mu se ne
omakne neka dobronamerna psovka ili uvreda uobičajena za pripadnice
ženskog pola. Toliko je on vodio računa o toj činjenici,
ponavljajući uporno da poštuje dame i da je uvek vrlo kulturan, da
je posle jednoglasne ocene voditeljke i same Vesne da je neotesan i
neprijatan sagovornik do neizdržljivosti ostao dirljivo razočaran.
Čak skrušen i začuđen, pitao je voditeljku da mu objasni u kojim
delovima nije bio kulturan, znajući da nijednom nije opsovao ili
nešto slično. Ne shvatajući da je njegov džentlmenski stav bio
oduvan onog trenutka kada je već izbezumljena Vesna rekla da on ne
zna ništa o tome o čemu govori, Palma nije ni primetio kada je rafal
ličnih uvreda i komentara na temu ličnog života sagovornice, optužbi
o izdajstvu, saradnji sa stranim neprijateljem iz poglavlja o Sonji
Biserko i slično pretvorio njegov nastup u grubo vređanje. U tom
trenutku dobijamo obrazac onoga što se dešava na planu odnosa
građanska–narodnjačka Srbija. Na jednoj strani popovanje, na drugoj
vređanje, na jednoj zgroženost, na drugoj inat, na jednoj strani
gadljivost, na drugoj brutalnost. Jer, sa druge strane, razumljiva
iziritiranost Vesne Pešić odavala je utisak nesposobnosti i nemoći
da se održi u razgovoru, ali prevashodno očaj što se uopšte našla za
istom stolom sa takvim seljačko-biznismenskim mutantom.“
POLITIZOVANA KULTURA UMESTO KULTURNE POLITIKE
Politička elita uveliko doprinosi
marginalizovanju značaja kulture. To se videlo u natezanju prilikom
sastavljanja nove vlade kada je ministarstvo kulture svrstano u ona
nebitna ministarstva, koje služe kao sitnina u stranačkom
potkusurivanju. Dovitljivi Dinkić tada je izneo predlog rešenja
raspodele vladinih resora, po kojem bi se ministarstva rangirala po
važnosti, pa se tako bodovala u raspodeli stranačkog plena. Nije
objavljeno koliko je bodova dobilo nesretno ministarstvo kulture,
ali je verovatno bilo favorit u „derbiju začelja“. Nema Srbija
vremena za shvatanje značaja kulture u savremenom ekonomskom razvoju
ako tu nema mogućnosti da se poneko dobro „ugradi“, i to odmah. O
klanovskom i privatizovanom načinu odlučivanja u domaćem kulturnom
životu u nekoliko tekstova objavljenih na sajtu NSPM-a pozabavio se
Marinko M. Vučinić:
„Nesmetano i permanentno delovanje klanova samo
nam otvoreno ukazuje na nedostatak precizno i objektivno utvrđenih
estetskih kriterijuma, kao i na nepostojanje jasno profilisane
strategije razvoja kulture i precizno formulisane i osmišljene
kulturne politike u našem društvu. Zato se i može dešavati da
nedostatak kulturne politike bude stalno zamenjivan sada već i
neprikrivenom privatizacijom odlučivanja o prioritetima u razvoju
kulture.
„... upravo je o tome reč, o nepostojanju
kulturne politike koja će precizno odrediti kriterijume, vrednosne
standarde, prioritete i prihvaćena estetska merila za stvaranje
sistema vrednosti ugrađenog u kulturni obrazac jednog društva.
Očigledno je da mi nemamo tako postavljen, osmišljen i vrednosno
struktuiran koncept izgradnje kulturne politike. Zato se nužno
javljaju stari politički (sada demokratski) komesari, i to u
grotesknom obličju novih velikodušnih mecena i političkih arbitara,
koji otvoreno instrumentalizuju svoju političku poziciju tako što
postaju glavni i jedini centar političkog odlučivanja i upravljanja
kulturom. A pri tom se ne zna koju to kulturnu politiku zastupaju,
osim što sami sebe, okruženi poniznom kulturnjačkom tzv. elitom,
proglašavaju za vrhovne žrece našeg kulturnog života.”
I tako dok, kao u lošem domaćem filmu,
partijski komiteti i dalje biraju direktore domova kulture, nije
važno koji je model kulturne politike proklamovan. Korupcija je
hitrija od svake regulative. Kriterijum odlučivanja i vrednovanja je
pseudoideološki, reč je zapravo o interesnom odlučivanju maskiranom
u politiku.
U kojoj meri je ideologizovano i politizovano
područje popularne kulture, najbolje govore rasprave o turbo-folku.
Da li je turbo-folk zvučni izraz Miloševićeve Srbije, ili globalni
fenomen nastao pod uticajem tržišta – zvuči kao akademsko pitanje.
Međutim, kada u prepunom Beogradu za Srpsku novu godinu nastupi Ceca
i obrati se voljenom premijeru koji cupka u publici, to je već
politički skandal. Ovde muzika i loš ukus nikad nisu samo muzika i
loš ukus. Ekstremno opredeljivanje je obavezujuće i u pitanjima
ukusa. Tako, ako ste bili protiv rata i Miloševića, morate da mrzite
Kapora, a da obožavate, recimo, Vidojkovića.
SUVIŠE VELIKI ZA MALE STVARI – SRBIJA NA
SAMOPOSMATRANJU
U sadašnjem kontekstu, zanimljiv je osvrt
Slobodana Jovanovića na antički kulturni ideal koji je podrazumevao
oblagorođivanje pojedinca, a ne usavršavanje društvenih ustanova:
“Oni nisu brinuli o usavršavanju društvenih
ustanova, nego o oblagorođivanju pojedinaca. Oblagorođivanje je
trebalo da počne samopromatranjem i samosavlađivanjem. Čovek ne sme
robovati svojim strastima: umesto da vladaju one njime, neka vlada
on njima.“
Koliko je samoposmatranje i samosavlađivanje
daleko od savremenog čoveka uopšte, a naročito u Srbiji! Bilo bi
korisno da se u maloj Srbiji ne insistira toliko na velikim
projektima, skupim spektaklima i velelepnim građevinama. Mali
projekti, lokalne mikrokulturne inicijative daleko su potrebniji od
onih megalomanskih, koji odaju inferiornost i provincijalnost.
Svetski je trend visokog vrednovanja kulture kao privredne grane, a
neophodna je i svesti o tome da je kultura snažan pokretač razvoja
kvaliteta života, biznisa i ekonomije. Tim je veća šteta ako je
odlučivanje o domaćoj kulturi tako nušićevsko – utešna nagrada za
stranačku trgovinu ili privatna privilegija.
(Prilog sa skupa "Kulturna politika u Srbiji" koji je u
organizaciji NSPM održan 31. avgusta i 1. septembra na Tari.)
|