Marinko M. Vučinić
Postoje li biblioteke bez izdavača
Pre
nekoliko dana kolegijum Ministarstva kulture Republike Srbije
objavio je saopštenje u kome se navodi da je, uprkos obimu
nasleđenih, preuzetih i neizmirenih obaveza koji ostavlja malo
mogućnosti za obimnije i temeljnije finansiranje novih projekata
tokom ove godine, ipak pronašlo mogućnosti da za ovogodišnji otkup
knjiga (na ime otkupa publikacija knjiga objavljenih u 2006. godini)
obezbedi sredstva od 90 miliona dinara. U ime Ministarstva otkup će
obaviti Narodna biblioteka Srbije, koja će dati logističku i
organizacionu pomoć, ali će – što je još važnije – predložiti novi
model za predstojeći otkup.
Sredstva za otkup knjiga nisu iz tekućeg
budžeta Ministarstva kulture, već su dobijena na konkursu za
sredstva iz Nacionalnog investicionog plana. Za potrebe lokalnih i
matičnih biblioteka otkupljivaće se pre svega dela koja imaju
izuzetan značaj za našu kulturu, a koja će unaprediti bibliotečke
fondove. Prema predloženom modelu otkupa Narodne biblioteke Srbije,
primenjivaće se dvostepena selekcija, što znači da će u prvom krugu
stručna komisija Ministarstva kulture izabrati najkvalitetnija dela
iz različitih literarnih i naučnih oblasti koja zadovoljavaju visoke
estetske standarde, nakon čega će biblioteke širom Srbije sa
utvrđenog spiska birati naslove, shodno potrebama i procenama
čitalačke publike. Takođe, obaviće se i rangiranje biblioteka u
odnosu na raspon sredstava predviđenih za otkup.
Upravnik Narodne biblioteke Srbije Sreten
Ugričić dao je, verovatno kao idejni tvorac, bliže objašnjenje ovako
koncipiranog modela otkupa. Prema njegovim rečima, suština je u tome
da se otkup obavlja “za“ biblioteke, a ne „od“ izdavača. U
dosadašnjim razgovorima otkup je uvek posmatran kao pomoć
izdavačima, a ne bibliotekarima. Zbog toga je smisao ovog drugog
stepena selekcije da se otkup što više približi potrebama samih
biblioteka i čitalaca. Biblioteke su u obavezi da publikacije biraju
sa spiska iz najmanje četiri navedene oblasti. Ugričić je dosadašnji
model ocenio kao centralizovan, pri čemu biblioteke nisu imale
uticaj na odabir koji je u skladu sa lokalnim potrebama.
Prema rečima upravnika Narodne biblioteke, novi
model bi predstavljao radikalnu prekretnicu u formiranju dosledne
kulturne politike u ovoj oblasti. Međutim, svaki model, ako se
primenjuje mimo realnog života, ostaje samo dobar i često utopijski
pokušaj. Sledeći ovako postavljenu logiku Sretena Ugričića, i novi
model otkupa ne donosi nikakvu decentralizaciju, već je sprovodi na
sofisticiraniji način, koristeći se nekom vrstom odbrane čitalačkog
populizma.
Mora se reći da je njegova logika, u najmanju
ruku, čudna i neobična. Ako bez veće zluradosti pokušamo da tumačimo
ovako postavljen model, onda pre svega moramo da primetimo da on
svedoči o stvarnom odsustvu kvalitetne i jasno profilisane kulturne
politike kao ostvarivanju određenog kulturnog obrasca. Nije jasno na
osnovu kojih je i čijih analiza i procena Ministarstvo kulture
usvojilo upravo model otkupa knjiga koji će sprovoditi Narodna
biblioteka Srbije, čija je suština u tvrdnji njenog upravnika da se
otkup vrši za biblioteke, a ne od izdavača, jer ne treba ni da bude
pomoć izdavačima, već odraz potreba biblioteka i čitalaca.
Može se postaviti pitanje šta će nama onda
uopšte izdavači ako su, u stvari, apsolutno isključeni iz stvaranja,
verifikacije i sprovođenja modela otkupa knjiga za biblioteke. Oni i
sada funkcionišu bez ikakve pomoći države i ostavljeni su na čistini
divljeg tržišta i ogoljene komercijalizacije. Oduzima im se i
mogućnost da ta neredovna i mala sredstva koja su dobijali iz otkupa
knjiga budu barem mala podrška države izdavačkoj delatnosti. Sada
dobijamo model koji ne predviđa aktivnu i stvaralačku ulogu izdavača
u obrazovanju nabavne politike u bibliotekarstvu. A nabavna politika
je od posebnog značaja budući da sažima brojne faktore i znanja, kao
i svojevrsnu inspiraciju i knjižarsku intuiciju. Tu delatnost ne
može da obavlja svako jer je veoma specifična i zahtevna, pri čemu
se mora voditi računa o celini bibliotečke, izdavačke i kulturne
produkcije. Ovako postavljen model otkupa knjiga ne donosi promenu,
već afirmiše novi monopol, zaogrnut velikom brigom za lokalne
biblioteke i potrebe čitalačke publike.
Delovanje klanova i kulturnjačkih koterija
uobičajena je pojava u našoj kulturi, pa zašto bi trebalo da bude
drugačije kada je u pitanju stvaranje i sprovođenje novog modela
otkupa knjiga. Reč je o realnoj i egzaktnoj finansijskoj moći koja
se sada nalazi van uticaja javne sfere u kulturnoj politici, koja
mora biti pre svega izraz javnog interesa i što šireg uključivanja
javnosti, znamenitih kulturnih poslenika, ustanova i asocijacija u
njeno stvaranje, oblikovanje i sprovođenje.
Kada se sagleda sadašnje stanje u našem
izdavaštvu, ne može nas iznenaditi činjenica da je čitalačka
publika, koja treba da ima jednu od odlučujućih uloga pri izboru
naslova u otkupu knjiga, uglavnom okrenuta komercijalnim izdanjima.
Isključivanje izdavača iz procesa otkupa knjiga za biblioteke izraz
je svojevrsne kulturnjačke demagogije, iza koje se krije tobožnja
velika briga za potrebe čitalačke populacije. Ako pogledamo ko čini
većinu te čitalačke publike u našim bibliotekama, uvidećemo da su to
uglavnom učenici osnovnih i ređe srednjih škola, mali broj studenata
i osiromašeni penzioneri, koji svakako ne mogu kreirati kvalitetnu
nabavnu politiku jer će se otkupljivati pre svega školska lektira i
komercijalni hitovi.
Ovo situaciju teško će promeniti i
najkvalitetniji bibliotekari koji su bili i ostali nezaobilazan
činilac u kreiranju kvalitetne i raznovrsne nabavne politike. Zato
je pozivanje upravnika Narodne biblioteke na približavanje potrebama
lokalnih biblioteka i čitalaca svojevrsna opsena, budući da se iza
ovako postavljenog modela krije zapravo odbrana mogućnosti da se
stvori monopol jedne – ma koliko značajne – ustanove kulture, a
isključe izdavači i mnoga druga kulturna udruženja i strukovne
organizacije.
Umesto da novi, stvarno decentralizovani model
otkupa knjiga bude što šire i mrežno postavljen, on je redukovan na
aktivnost i logistiku jedne kulturne ustanove i njen model otkupa,
koji nije dobio nikakvu javnu potvrdu.
Postavlja se pitanje šta će se desiti ako izbor
stručne komisije ne bude odgovarao lokalnim potrebama biblioteka i
čitalačke publike, što je sasvim realno očekivati. Onda ćemo –
sledeći ovako koncipiran model otkupa knjiga – bibliotekama nametati
nabavnu politiku, ne vodeći mnogo računa o čitalačkim potrebama.
Našoj javnosti je poznato šta se desilo sa priznanjem za najčitaniju
knjigu u bibliotekama Srbije koju je godinama dodeljivala Narodna
biblioteka. Jednostavno je promenjen način dodeljivanja ove nagrade
jer su rezultati najbolje svedočili o nedostatku ozbiljne kulturne
politike, kao i dobro promišljene potpore društva našoj izdavačkoj
delatnosti i stvaranju uslova za stasavanje nove čitalačke publike
koja neće hrliti samo najnovijim komercijalnim hitovima.
Za utehu izdavačima može da posluži najava
inicijative Narodne biblioteke o predlaganju konkursa za nove
naslove od posebnog značaja za našu kulturu. Konkurs bi, verovatno,
raspisalo Ministarstvo kulture, a Narodna biblioteka sačinila i
sprovodila model predlaganja i štampanja kapitalnih izdanja.
Neizvesno je na koji će način biti rešeno pitanje finansiranja i
otkupa časopisa u Srbiji ako se i ovde bude primenjivao sličan
model. U tom slučaju, izdavači časopisa će doživeti još crnju i
neizvesniju sudbinu.
A možda su biblioteke moguće i bez izdavača,
pisaca, prevodilaca i knjižara. Ko zna, u našoj kulturnoj politici
sve je moguće. Srbija je zemlja svakojakih čuda, u šta se
svakodnevno uveravamo. Ipak, izdavači knjiga u Srbiji su najveće
čudo, dokaz neverovatne vitalnosti, jer opstaju i štampaju
izvanredne i kapitalne knjige (van vladajućih komercijalnih tokova),
koje služe na čast našoj kulturi, samim tim i našem društvu. Još kad
bi ovu činjenicu prepoznali i u našem ministarstvu kulture. Njima je
očigledno mnogo lakše da brigu o otkupu i kreiranju kvalitetne
nabavne politike administrativno prebace na Narodnu biblioteku i
prepuste je na milost i nemilost novom modelu otkupa, do sada
neviđenoj inovaciji.
Sve ovo govori o tome da je u Srbiji neophodno
formirati nacionalni savet za knjigu koji će obezbediti kvalitetno
zasnivanje i strateško pozicioniranje položaja naše knjige u ukupnoj
kulturnoj politici. Jedino se na taj način mogu izbeći improvizacije
i svojevrsni monopoli.
10.
avgust 2007. godine, Beograd
|