Branko Radun
Lokacija "izgubljenog raja"

Kada bi vas neko upitao zašto idete
na odmor, najčešće negde na more, verovatno biste ga pogledali kao
da je čudak jer je taj “običaj” postao nešto normalno i uobičajeno.
Ipak, nije uvek bilo tako jer je turizam pojava vezana za moderno
doba i zapadnu urbanu civilizaciju. Doduše, njegova geneza je,
istorijski gledano, znatno starija. Ako zanemarimo pojavu antičkog “praturizma”,
o kome svedoči recimo i Apulejev Magarac (“rimski road movie”),
njegovi počeci se detektuju u vreme renesansne tranzicije masovnih
“hadžiluka” u moderna turistička hodočašća.
Sama ideja “turističkog raja” –
“paradiza” – mnogo je dublja nego što se, na prvi pogled, čini.
Turizam je pokušaj povratka u “rajsko stanje”, ili pak ponovna
izgradnja “raja na zemlji”. Marksisti bi rekli da je budući
komunizam istorijsko ponavljanje besklasnosti “prvobitne zajednice”.
Takav levičarski hilijazam je moderni derivat “levih religijskih
pokreta” srednjovekovnog društva. Savremeni turizam nosi taj pokušaj
povratka “rajskoj nevinosti”, kao i hodočasničkog nastojanja da se
ode negde drugde i postane neko drugi. On je stoga i simulacija
društvene jednakosti (na plaži su svi isti) i privremeno bekstvo od
represivne društvene i poslovne kulture (socijalni ventil). No,
ključno je da se “izgubljeni raj” doživljava kao mesto ostvarivanja
čulne sreće i materijalnog blaženstva (kao u islamskom dženetu).
Ideologija turizma shvata se kao
pokušaj da se ponovo pronađe ili stvori prostorno-vremenski
lokalizovan zemaljski raj. Zato je prirodno što se slike turističkog
“ideala” nastavljaju na religijske predstave rajskih vrtova koji su
locirani u egzotičnim predelima “orijenta” i “južnih mora”. Krajem
srednjeg i početkom novog veka bili su “u modi” mnogobrojni opisi
egzotičnih dalekih zemalja, mitskih “rajskih ostrva”, “zlatnih
gradova” i “izvora večne mladosti”, za kojima se tragalo i koji
predstavljaju arhetipska mesta turističke “sakralne geografije”.
Mesta na obali koja imaju toplu klimu, dobroćudne stanovnike i druge
preduslove za uživanje kvalifikuju se na izboru za postmoderni raj
koji više nije geografski definisan.
Kroz prosvetiteljski mit o “dobrom
divljaku” koji živi na nekom egzotičnom ostrvu, postavljaju se
temelji turističke mitologije naturalističkog eskapizma. U
devetnaestom veku Gogen svojim „bekstvom iz civilizacije“ na
egzotična ostrva, na kojima slika „svoju“ mladu tahićansku lepoticu
od trinaestak leta, daje najlepše „turističke razglednice“. U novije
vreme na tom povratku prirodi i “rajskoj nagoti” naročito
insistiraju zagovornici nudizma i “turistički levičari” koji slede
“naturalističke tradicije” zapadnih anarho-jeretičkih pokreta i
hilijastičkih učenja. Međutim, svima je jasno da je “turizam kao
ostvarena utopija” kratkotrajna iluzija u kojoj, kao u nekoj
predstavi, svi učestvuju. Naročito oni koji od toga imaju koristi,
pre svega industrije turizma i zabave, ali i establišment koji zna i
oseća da je masama potrebno dati “hleba i igara”.
Kada biste opet preciznije postavili
pitanje “zašto idete na more”, dobili biste mnogo odgovora. Od onih
da čovek zaista ima potrebu da se odmori i da je to dobro za
zdravlje, da pobegne iz uzavrelog grada, zabavi se, pronađe nekoga
ili doživi nešto (expirience), do toga da ponovo okupi pomalo
rastočenu porodicu ili “vezu”. Sve ovo mogu biti realni razlozi ili
racionalizacije nekih dubljih motiva, poput želje da se barem malo
okusi od “paradiza” ili da se bude deo “društvenog događanja”.
Masovna kultura, nimalo slučajno,
promoviše turizam kao nešto bez čega se ne može zamisliti savremeni
život, pa se tom “imperativu” liberalne materijalističke paradigme
milioni povinuju po inerciji ili, srpski rečeno, “kad idu svi –
moramo i mi”. Turizam je zapravo najjasnije manifestovanje
malograđanske kulture življenja, a potamnela koža, suveniri i
fotografije sa letovanja najčešći materijalni izraz.
SRPSKA TURISTIČKA GEOPOLITIKA
Ono što nas ovde prevashodno zanima
jeste srpska varijanta turističke ideologije. Pored univerzalnih
osobina postmoderne turističke “ideologije”, kod nas postoje neke
specifičnosti ili su bar neke karakteristike više ili manje
istaknute. U tranzicionoj Srbiji turizam je nešto više od “modnog
imperativa”. On je i drugde – a kod nas naročito – pokazatelj
socijalne uspešnosti ili neuspešnosti. Tranzicioni gubitnici su oni
koji nemaju dovoljno novca da priušte pristojno letovanje, dok oni
koji sebe vide kao “tranzicione dobitnike” idu na bolje i
egzotičnije turističke destinacije. Nekada su radničko-sindikalni
turizam i niske cene vanpansionske potrošnje omogućavali i običnom
svetu “da uživa” u čarima domaćeg mora, planina ili banja, dok je
tako nešto danas, sa dominacijom tržišne orijentacije, za mase
osiromašene ratovima i tranzicijama postalo teško dostupno. Stoga su
mnogi, da bi se ipak predstavili kao neko ko nije “gubitnik”,
spremni da tokom godine štede i zadužuju se kako bi otišli desetak
dana “negde na more”.
Prema socijalnom statusu i slici
koju o tome žele da ostave, ljudi biraju destinacije. Oni sa
najplićim džepom idu na crnogorsko primorje u “privatnoj varijanti”
ili kod “nekih prijatelja”. U igri je i Bugarska, ali i pred i
postsezona u Grčkoj. Oni koji su tranzicioni dobitnici ili pak žele
da ih tako posmatraju najčešće idu u Grčku (ostrva po mogućstvu) u
bolje apartmane ili hotele, ili i u Tursku. Oni koji pripadaju malom
procentu zaista imućnih (ili onih iz “srednje klase” koji žele da ih
tu pribroje) idu na ostrva, najbolje egzotična, na krstarenja i
slično. Uvek je prisutna, kao uostalom i na Zapadu, težnja nižih
klasa da oponašaju one više od sebe (bar za jedan nivo) tako što će
se okititi njihovim statusnim simbolima, u koje spadaju i egzotične
turdestinacije.
KAPUĆINO NA STRADUNU
Pored socijalnog statusa, i drugi
faktori utiču na izbor mesta letovanja. Nama su interesantni oni
koji su determinisani stavovima i stereotipima koje jedna zajednica
ima o drugoj. Dakle, pozitivan ili negativan odnos prema nekoj
zemlji, njenom narodu i tradiciji doprinosi odabiru mesta letovanja.
Prema rečima jednog poznanika, on pripada retkoj srpskoj porodici
koja nije želela da letuje na hrvatskom primorju osamdesetih jer su
imali rođake koji su stradali od ustaškog terora. Dakle, traumatično
istorijsko iskustvo srpskog naroda u Hrvatskoj i BiH nije značajno
uticalo na „izbor mora“. Posle tragičnog iskustva ratova iz
devedesetih, kada su Srbi „etnički očišćeni“ iz Hrvatske, situacija
se znatno promenila u pogledu slabog prisustva srpskih turista u
Hrvatskoj. No, i tu je, čini se, više u pitanju hrvatski animozitet
prema građanima Srbije koji se zato ne mogu tamo osećati opušteno,
nego dejstvo „srpskog turističkog nacionalizma“.
Uočava se i napor da se nekako
„reafirmiše“ hrvatsko primorje, što ide od pozivanja na
jugonostalgiju do pomodnog „multi-kulti“ dijaloga i „integrativnih
procesa“. U tom malograđanskom veličanju „dubrovačkog Straduna“
prednjače neki navodno „veliki evrosrbi“. Njima se čini da je
hrvatsko nekako sve bolje, lepše i evropskije od srpskog, pa je tako
i more lepše od, recimo, grčkog. Ovde se meša žal za „starim dobrim
vremenima“ od pre nekoliko decenija sa popularnim mitom kako je
Hrvatska u svemu „naprednija“ od Srbije.
To što građane Srbije u Hrvatskoj
dočekuje Tompson, u očima domaćih kroatofila, poput Gorčina
Stojanovića, vidi se tek kako mali „dečji ustašluk“, koji ne može da
se poredi sa „razlivenim nacizmom“ koji im se priviđa kod nas. Tako
govoriti o letovanju u Hrvatskoj gotovo da predstavlja znak
raspoznavanja među anacionalnim pripadnicima urbanog Beograda i,
recimo, Novog Sada. To što automobili sa srpskim tablicama ni sada
nisu dobrodošli na hrvatskom primorju i što po Dubrovniku piše da
nemaju „parče pice“ jer to zvuči nekako srpski, njih nimalo ne
zabrinjava. Ako su činjenice u sukobu sa ideologizovanim stavovima i
stereotipima – utoliko gore po činjenice.
„CRNA GORA POBEDITI MORA“
„Drugo more“ koje izaziva
kontroverze kod srpskih turista jeste crnogorsko. I pored toga što
je Crna Gora od pre godinu dana „nezavisna od Srbije“, neki će i
dalje tamo ići na odmor što zbog tradicije, što zbog rođačkih i
prijateljskih veza, ili pak zbog nekretnina naših građana i
preduzeća. Pored tih „prozaičnih razloga“, na pozitivnu odluku da se
putuje u Montenegro utiče i činjenica da tamo živi narod nama po
svemu blizak i da se približno trećina građana te nove države
izjašnjava kao Srbi.
Da se „srodno privlači“, kako kažu
antički Grci, dokazuje i turizam u kome religijska, kulturološka i
istorijska bliskost ima ulogu u odabiru turističke destinacije. Tako
ne čudi što, recimo, Rusi vole da letuju u pravoslavnoj Crnoj Gori,
Grčkoj i na Kipru (kao i Srbi uostalom). I ne samo to, Rusi ulaze u
Crnu Goru sa velikim kapitalom, kupujući preduzeća i dobar deo
obale. Tako u Paštrovićima odnedavno postoji više od sto milionera
koji su to postali prodajom kuća i zemljišta „braći Rusima“. (Neki
kažu da je to bolje nego prodaja obale Albancima, kao u slučaju
kontroverznog iznajmljivanja Svetog Stefana na više od trideset
godina singapurskoj firmi iza koje stoji albanski kapital.)
Sa druge strane, „odvajanje“ Crne
Gore od Srbije prirodno je izazvalo i određeni animozitet dela našeg
stanovništva. Tako stav „nema šanse da im dođem na more“ dele i
urbani „evropejci“ koji su nezadovoljni uređenošću života i nivoom
uljudnosti na crnogorskom primorju sa domaćim „patriotama“ koji
Crnogorcima ne mogu da oproste „izdaju“. Agresivna dukljanizacija
crnogorske istorije, u kojoj se Srbija nastoji predstaviti kao
„okupator“, i podrška Podgorice albanskom projektu nezavisnog
Kosmeta samo dolivaju ulje na vatru anticrnogorskih stavova kod
domaćeg „srbijanskog izolacionizma“. Stiče se utisak da neki
politički krugovi i intelektualne kuhinje kojima se u državnoj
zajednici Srbije i Crne Gore priviđao ostatak „velikosrpskog
projekta“ dodatno potpiruju anticrnogorska osećanja, što utiče i na
odabir turističke destinacije. Ipak, teško je proceniti koliko je na
manji odlazak građana Srbije u Crnu Goru uticao raspad
srpsko-crnogorskog „braka“, a koliko pojava atraktivnijih i
jeftinijih turističkih ponuda u Grčkoj i Turskoj. Kao komentar
možemo samo ponoviti onaj vic u kome „Srbin“ kaže „Crnogorcu“ da ide
u Tursku na more, a ne u Crnu Goru, jer je jeftinije, kvalitetnije,
a „uostalom, i duže smo bili u zajedničkoj državi“.
„UPLATIO GRČKU“
Sve ovo govori o tome da je turizam
značajan civilizacijski, kulturološki, ekonomski, pa i politički
fenomen. Ozbiljne države usmeravaju svoje turiste prema onim
državama sa kojima imaju bliske i partnerske odnose, pa se na taj
način i „prebijaju neki dugovi“. No, kod nas turizam (kako domaće,
tako i strane destinacije) dugo neće biti deo ozbiljne razvojne
strategije, već samo povod za taktička prepucavanja. Da je to tako,
pokazuju i nedavna „trvenja“ u srpskoj vladi oko toga da li će ići
ili ne na odmore. Nije prošlo ni dva meseca od formiranja vlade a
već se pokrenulo pitanje godišnjih odmora. To ne bi bilo
problematično da neki članovi vlade, poput potpredsednika Đelića, u
predizbornoj kampanji nisu obećavali da nova vlada ima toliko posla
da ni neće ići na odmor. S pravom neki mediji postavljaju pitanje da
li vlada treba da ide na odmor kada se ovih meseci očekuje
razrešenje konačnog statusa Kosova, a tu su i drugi nagomilani
problemi, zbog čega vlada ima lošu startnu poziciju na mnogim
frontovima.
Tako
se i ovo benigno pitanje kod nas koristi za stranačka nadigravanja i
odmeravanja snaga. Potpredsednik vlade Đelić je, naravno, protiv
letnjeg odmora, dok je njegov politički i „turistički“ oponent
ministar Dinkić već, kako kaže, uplatio Grčku. Da ne bi ispalo da
nemamo razumevanja za naše „umorne“ političare i da oni ne bi
trebalo da idu na „zaslužene odmore“. Pošto su velikim tranzicionim
uspesima omogućili građanima Srbije da letuju na egzotičnim mestima,
zašto i vladini funkcioneri ne bi mogli malo da se odmore? Pa i oni,
valjda, imaju dušu.
|