Bogdan Tirnanić: Tirnanija
Stonsi, post scriptum
Koncert legendarnog “Kamenja” u Beogradu, mada prvorazredni kulturni
događaj, inspiriše neke da kažu kako je samo Guča pravi “srpski
brend”. To je lažna dilema u svetlu “crne hronike” ovog leta

Jesam li vas već masirao pričom o tome na koliko sam koncerata
Rolingstonsa bio prisutan? Nema veze, ponoviću: bio sam na dva
koncerta. Što se originalnog zvuka grupe tiče, nije bio idealan
trenutak: Stonse je tada usmeravao američki pijanista Bili Preston.
Ili neki drugi američki pijanista, nije ni važno.
A koncerti o kojima je reč održani su u Zagrebu, danas gradu u
inostranstvu. Tada je, međutim, Zagreb bio u Jugoslaviji. Budući da
nisam neki veliki jugonostalgičar (nisam zapravo nikakav), već više
lokalpatriota beogradske provenijencije (tzv. Beograđanin po
zanimanju), svih prethodnih godina malo me je tištala činjenica da
Mik i društvo uporno izbegavaju ušće Save u Dunav. Ma, dobro: nisu
dolazili jer ih tako nešto nije mnogo ni interesovalo, a bilo je i
perioda kada nisu mogli da dođu sve i da su hteli. Tako su, ako
ništa drugo, propustili da se upišu u srpsku istoriju.
I tako, da skratim, najzad su stigli. Da li su se odlučili za
Beograd (i Budvu) zato što su oronule starkelje kojima je mesto u
dalekoj prošlosti roka? Ni slučajno. Bez obzira na ubitačni protok
vremena, Stonsi su institucija hodajućih legendi. Praše sa neviđenom
energijom kao u danima kada su izlazili iz puberteta. Kao što,
takođe, povremeno greše. Njihov polet je neiscrpan. Bilo kako bilo,
svaki koncert Rolingstonsa je uvek prvorazredni medijski događaj
koji se ne propušta. Više desetina hiljada ljudi nije onomad, one
subote, propustilo šansu da se u to uveri.
Ali, više od same svirke, koja je ekskluzivno vlasništvo ljubitelja,
dolazak Kamenja indikativan je kao polit-sociološki input, to jest
kao povod raspravi šta subotnji koncert govori o stanju srpskog
društva i srpske svesti uopšte. Neki misle da je to bio eklatantni
dokaz kako se Srbija promenila, da sada sigurnije korača ka Evropi,
jednom udaljenom kontinentu. S druge strane, sudeći po anketi
Tanjuga, većina građana misli da je, u pomenutom smislu, svirka na
Ušću beznačajna.
I ko je onda u pravu? Teško je reći. Oni koje je bilo baš briga za
Džegera i kompaniju donekle su u pravu, jer, osim što je koncert
Stonsa doprineo popravljanju globalnog imidža države, novine
svakodnevno svedoče kako je Srbija i dalje zemlja crne hronike.
Doduše, ubistva iz sačekuša kao instituta mafijaških obračuna nešto
su se proredila, ali se zato u redovima običnog sveta umnožavaju:
jedan ubio bivšu ženu, drugi usmrtio devojku na javnom mestu zato
što ga je ostavila, unuk likvidirao dedu, deda unuka, usmrćena
čitava porodica odgajivača pasa, a i komšijin pas smrtno stradao. U
tim obračunima retko se koristi vatreno oružje. Uglavnom rade noževi
i sekire, a zabeležen je i slučaj zločina onom alatkom za košenje
trave. Sve kao u XIX veku. Otuda je zbilja jasno da se Srbi nisu
dozvali pameti samo zato što su u Beogradu (i u Budvi, mada je to
takođe inostranstvo) svirali Stonsi. Nemam ništa protiv takvog
stava. Bilo bi i glupo da tvrdim nešto suprotno. Stvarnost bi me
lako demantovala.
Otud me više brine nešto drugo. Naime, oni koji su unapred izjavili
da ga majci neće prismrdeti spektaklu na novobeogradskoj poljani,
delili su se u dve grupe: jedni su se pravdali tvrdnjom da je muzika
Stonsa arhivska istorijska činjenica, a da su obaška Bitlsi
svojevremeno bili bolji, što je sve plitkoumno, da ne kažem da je u
maniru opančarski pokondirene tikve, dok su drugi, odranije poznati
po svom patriotskom statusu, zastupnici teorije o domaćinskoj
Srbiji, rekli da ih Džeger ne interesuje, ali kako će, ne samo iz
inata snobovima iz kruga dvojke, obavezno posetiti Sabor trubača u
Guči, koji je prava srpska stvar, a o Ceci već i da ne govorimo. To
je slično uverenju nadrilekara da se neka smrtonosna bolest pouzdano
leči čajem od trava ubranih pored puta (lat. urinare).
Da se razumemo: bio sam par puta u Guči za vreme trubačkog
nadmetanja, i mislim da je to bila zgodna lokalna priredba sa
nezanemarljivim uticajem na oživljavanju interesa za autentični
narodni melos (poznat i kao world music). Zahvaljujući Guči,
saznali smo da zvuci rodnog kraja nisu samo pesme u obradi,
novokomponovane gastarbajterske poskočice i turbo-folk. Uostalom, da
budem sasvim jasan, ono što svira Boban Marković (a pre njega
Salijević, Bakić i Sejdić) jeste, van svake sumnje, prava umetnost.
I američki džezeri se time inspirišu.
Problemi su nastali onog trenutka kada je nekome palo na um da Sabor
trubača instalira kao veliki srpski brend. To je predstavljalo
opasnu zabludu: kako napraviti brend od nečega što je već po sebi
brend? Time je dodatno popločan put u pakao: Guča je, poslednjih
sezona, veliko vašarište, tamo se krka i pije, povraća po ulicama i
kenja po kukuruzištima, a desilo se i jedno ubistvo. A i svirka je
sve slabija: nešto otud što se veliki trubači više ne rađaju, no
više otuda što se takmičari, od kojih većina ne zna note, sviraju po
sluhu, prisiljavaju da udovolje muzikološkim pravilima koja ubijaju
dušu. Ne bi me otud iznenadila nečija tvrdnja da Guča, onakva kakva
je danas, pogoduje mentalitetu noža i sekire, srpskoj bolesti na
smrt.
Da li to znači kako sam pristalica ideje da se Guča ukine? Ni
slučajno. Samo bih želeo da se ona svede u pređašnje okvire, da se
vrati sama sebi i postane normalan kulturni događaj kao što će možda
biti normalno da Stonsi i sledeće godine sviraju u Beogradu. Da
skratim: dilema ili Stonsi ili Guča je lažna. Nije reč o dilemi tipa
ili Zvezda ili Partizan. Više me to podseća na hipijevsko –
neomarksističku jednačinu ili biti ili imati (jer, kako ćeš biti ako
nemaš ništa) ili, jednostavnije, na krucijalnu dilemu samozvanih
intelektualaca iz minulih vekova – ili Šekspir ili kobasice. Rešenje
je prosto: i Šekspir i kobasice. Dakle – i Stonsi i Guča. Samo se
tako postaje normalan. Što se, pak, tiče ubilačke upotrebe noža i
sekire u samrtnoj hronici ovog leta, možda bi Šekspir imao šta o
tome da napiše, ali to nije stvar koju će ispraviti Mik Džeger ili
Boban Marković. Druga je medecina potrebna. Rokeri i trubači u tome
mogu samo igrati ulogu flastera. Oni nisu sterilna gaza koja je
melem za ranu. Ali, bez flastera gaza ničemu ne koristi.
|