Dragomir Anđelković
Politički snobizam
“Plemstvo … povilo
se i povinovalo pred G. i proglasilo ga za prvog džentlmena Evrope.
A čovek se pita kako li plemstvo zamišlja džentlmena, kad je G. tako
nazvalo. Šta znači biti džentlmen? Znači li to biti častan, biti
dobar, biti plemenit, biti hrabar, biti mudar, i posedujući sve te
osobine, služiti se njima na što je moguće lepši način? Da li
džentlmen treba da bude odan sin, veran suprug, čestit otac? Treba
li njegov život da bude pristojan?”
Vilijem M. Tekeri
PONIZAN, A SA VISINE
GLEDA
Reč snob prvi put je
zabeležena početkom 18. veka u V. Britaniji. Tada je to bio naziv
za obućara škotskog porekla. No, kako je sve intenzivnije provejavao
„duh“ moderne epohe, sve više „obućara“ je u materijalnom pogledu
prevazilazilo pređašnje feudalne gospodare. Njihova deca dospevaju i
u elitne škole, ranije namenjene plemstvu. Tamo je bila praksa da se
pored imena učenika navede i titula. Otuda, uz ime onih koji je nisu
imali, upisivano je – snob. To je bila skraćenica od latinskog
izraza – sine nobilitate (bez plemstva). Ima mišljenja da se
kod određivanja takve skraćenice radilo o klasnom cinizmu,
tj. o cinizmu onih koji su se osetili povređenim
time što su bili izjednačeni sa pripadnicima „trećeg staleža“. Otuda
je skraćenica „slučajno“ glasila isto kao popularni naziv za
škotskog obućara! Tek da se zna, ko je ko!
Izraz snob je do
početka 19. veka široko prihvaćen na engleskom govornom području.
Brzo postaje i „internacionalan“. Tako su prvo nazivani skorojevići,
ljudi narodnog porekla koji su se obogatili i pokušavali da uđu u
redove „visokog društva“. U nastojanju da to postignu, često su
nekritički podražavali one sa kojima su hteli da budu u društvu.
Mnogi su u tome preterivali, i to do komičnih razmera. No, još nešto
je bilo u pitanju – kada se neko dugo kiti „paunovim perjem“, svi na
to naviknu, pa smatraju da je to prirodno stanje stvari. Kada neko
ko „do juče“ to nije radio, počne tako da se ponaša, to deluje
komično i onima koji su u pogledu bogatstva bili iznad njega i onima
koji su mu bili jednaki. I da ne preteruje sa „kićenjem“, obe
kategorije bi mu se podsmevale – malo iz zlobe, a malo jer se ljudi
obično čude i smeju onome na šta nisu navikli. Plemići su zavideli
mnogim „snobovima“ jer su spram njih, neretko, već bili sirotinja.
Narod je bio kivan pošto su dojučerašnji sapatnici počeli prezrivo
da ga gledaju sa visine.
Međutim, pojam
snobizam uskoro poprima mnogo šire razmere. Za to je zaslužan V. M.
Tekeri. On se pozabavio raznim pojavnim oblicima snobizma, pišući za
popularan časopis „Panč“. Na osnovu tog materijala je nastala
Tekerijeva „Knjiga o snobovima“. A autor je, proučavajući snobizam,
izveo zaključak: da se „ogroman procenat snobova može naći u svakom
društvenom sloju ovog smrtnog sveta.“ Tako se iskristalisala
definicija, uobičajena i kod nas, prema kojoj je snob - čovek koji
se slepo povodi za modom, i bespogovorno prihvata vrednosti staleža
od prestiža (pripadao im, ili ne). To je čovek koji je „pokondiren“
i neizostavno nadmen prema „nižima“ od sebe, kao što je neretko
servilan prema onima koji su iznad njega. Bez obzira da li misli da
se za „Olimp“ kvalifikovao svojim poreklom, uspehom u karijeri,
imovinom, „prosvećenošću“ …
„POLITIČKA GOSPODA“
Iz snobizma se ljudi
oblače na „poželjan“ način, voze neke modele automobila, idu u
klubove koji su IN, druže se sa ljudima koji su na glasu, ali i
ispoljavaju politička ubeđenja! Naravno, kada se neka vrsta
opredeljenja nametne kao „prestižna“, ili bar „karakteristična“ za
one društvene slojeve sa kojima se snob poistovećuje. Međutim, to
što snob „usvaja“ neka politička ubeđenja, ne znači da je u tome
iole postojan. Tim pre, ne znači da stvarno razume ono „zašta je“!
Pošto je Vojislav
Koštunica u drugoj polovini 2000. godine, postao „zvezda“, jedna
moja poznanica, inače „upućena“ u politiku koliko i u nuklearnu
fiziku – postala je njegov obožavalac. Kako je govorila: „Pa on se
sastaje sa svetskim državnicima, koji za Miloševića nisu hteli ni da
čuju“. Voja joj je delovao kao prosvećeni Evropljanin. No, nije joj
dugo tako delovao. Nije umeo da se tako „nosi“, da bi dugo ostao
poželjan u očima pomodara. Tim pre, što se nije olako divio onome za
čim moja poznanica „uzdiše“. Njoj je važno da sa zemljom koju
oličava serija „Seks i grad“, imamo prijateljske odnose (pa čak i
dok nas iz nekog razloga zasipa ognjem, ili nam otima deo
teritorije). I nije joj jasno kako neko može da ugrozi te odnose,
zbog „staromodnih“ nacionalnih interesa.
U međuvremenu, u
njenom krugu se iskristalisalo mišljenje da ljudi koji su IN, koji
su fini i civilizovani – „vole“ Čedu. Otuda, „voli“ ga i ona. Kad
god je sretnem izrecituje mi neku „poemu“ o „civilizatorskoj misiji“
i „veličanstvenosti“ LDP-a. A program te partije je „čitala“, taman
koliko i program DSS-a. Znači, verovatno nije ni čula da partije
imaju zvanične, pisane programe. No, to joj ne smeta da bude
agresivni prozelita. I da iskreno veruje da je prosvećen samo onaj
ko se poveo za stavom kakav je „njen“, pa i normalan. Ostali su
„divlji“, i, naravno, gleda ih sa prezirom! Ili, ako ih dobro
poznaje – sa sažaljenjem!
Ipak, Čeda je suviše
napadan, a možda i iskren da bi ušao u širu „modu“. Izgleda da je
osuđen na to da ga ushićeno slave jedino u okviru pojedinih
subkulturnih grupa i „klubova“ fanova. No, zato je Boris Tadić
postao nova „zvezda“. Lep, fin, donedavno odmeren i tolerantan,
umešan u ćaskanju, sposoban da istakne „opšta mesta“ po kojima se
prepoznaju urbani „Evropejci“, uspeo je da na mnoge ostavi utisak.
Tim pre, što je vešt marketing menadžment DS-a, uspeo da nametne
stereotip da je ta partija nosilac evropskog duha i preporoda. Pa i
oni što ne gaje nadu da ćemo baš sutra stići u EU, niti da DS nešto
čini da naš sistem postane manje orijentalan i ustajao, a više
evropski funkcionalan, deklarišu se kao pristalice te stranke. Jer,
sramota je da „prosvećen“ čovek to ne bude. Ili, bar da to ne kaže u
društvu isto tako „prosvećenih“ ljudi i s prezirom izrekne pokoju
reč o „prostom“, „zatucanom“, ili „zaslepljenom“ narodu koji ne deli
njihovo mišljenje i podržava razne „mračnjake“.
SNOBIZAM ILI MODA?
Da budemo pošteni,
skoro svako povremeno, ispoljava nešto iz „domena“ snobizma.
Naravno, da bismo postali snobovi moramo da zaokružimo „sistem“, da
zaslužimo tu „titulu“. Većina ljudi to ipak nije postigla, niti želi
da postigne. Takođe, većina ne potcenjuje, i ne prezire druge, jer
ispoljavaju politička ubeđenja različita od njihovih. Niti obožava
EU, SAD, ili Solanu, već samo kalkuliše kako će bolje živeti. Drugim
rečima, iako se većina povodi za „političkom modom“ koja vlada u
„krugu“ do koga im je stalo, nije isključiva i nadmena, niti tim
ubeđenjima napaja „pokondirenost“. Znači, i nije uplovila u vode
„političkog snobizma“.
Svakako, ni puko
robovanje modi, makar bez „negativne energije“ koju snobizam sa
sobom nosi, nije opravdanje. Jer, ko se nekritički za modom povodi,
ne vodi mnogo računa o tome da li su u pitanju prave vrednosti ili
se radi o nečem negativnom. Važno je da privlači pažnju, da se
vrednuje među pripadnicima grupa do kojih je pomodarima stalo, bez
obzira da li se radi o ispoljavanju mondijalističkih, neofašističkih
i nekih drugih ekstremnih ideja.
S druge strane, mnogi
naši „politički snobovi“ nisu uistinu pravi snobovi. Jeste da su
isključivi, jeste da su umišljeni, ali nisu kulturni! Snob, makar po
spoljnoj formi, mora da bude „gospodin“. Makar pomalo izveštačen,
ili s druge strane, urbano nonšalantan odnosno ekscentričan. Inače
poprima groteskni vid. Kažu, odmah posle rata, na neki prijem u
Londonu, tek prispele žene naših, uglavnom narodskih „partizanskih
diplomata“, došle su u čipkastim kombinezonima. Ti raskošni, ali
ipak intimni odevni predmeti delovali su im kao večernje haljine.
Neretko, ni naši samozvani prosvećeni Evropejci, do danas nisu mnogo
odmakli u pogledu kultivisanosti. I sami toga ponekad svesni, svoje
kulturne nedostatke pokušavaju da nadomeste ekstremističkim,
negativnim odnosom prema sopstvenom narodu. Uz nadu da će ih neko
kome se dive pohvaliti, i tako nahraniti njihov prostački snobizam.
Ima tu, ponekad, još
nečega. Tekeri je, bar u vezi sa jednom kategorijom snobova,
primetio zanimljiv fenomen – oni se dive onome što preziru. Valjda,
svesni da sami nemaju neke kvalitete, demonstrativno preziru one
koji ih imaju. Verovatno i neki naši sunarodnici znaju da su
nedostojni da budu Srbi. Uz mane, naš narod ima i vrline – one koje
ogorčeni srbomrsci, smatraju da nemaju. I zato ljuto mrze svoj
narod, i nastoje da leče komplekse gledajući ga sa visine.
Da ne zaboravim još
jedan neobičan fenomen. To je da „modu“ često respektuje, pa joj
ponekad i podleže, i onaj protiv koga je uperena. Više puta sam bio
u prilici da slušam kako se neki radikal napadno uzdržava da kaže
išta loše o B-92 ili bojovnicima tzv. „druge Srbije“. Čini mi se i
da u jedinicama lokalne samouprave, gde je SRS godinama imala vlast,
ništa sistematski nije preduzeto kako bi tamošnjim medijima bio
nametnut trend širenja neke njihove „nove mode“. Da li je to
manifestacija kompleksa odbačenog? Da li je to kontraproduktivno
ispoljavanje želje za prihvatanjem? Makar i po cenu podilaženja
tuđem, neosnovanom i u odnosu na sebe uvredljivom snobizmu! Ili se
radi o pogrešnoj političkoj proceni?
* * *
Naš veliki književni
kritičar i esejista, Bogdan Popović (1864-1944), isticao je da
džentlmen nije samo osoba finih manira, solidnog obrazovanja i
dostojanstvenog držanja. To nije ni osoba koja vlada sobom, a ne
dopušta da hir vlada njom. Uslov da bi sve rečeno imalo celovit
smisao, uslov bez koga nema džentlmena – to je moral! To je
poštovanje drugih ljudi, bez obzira na to ko su i šta su!
Živimo u vremenu kada
je marketing umnogome amortizovao, ako ne i zamenio, ubeđenja. Kada
je „specijalizacija“ potisnula stari humanistički ideal svestranog
čoveka. Kada je gotovo sve postalo „komercijalno“. Kada su popustile
spoljne moralne stege, i unutrašnje osećanje sramote. Usled toga je
priča o džentlmenima u naše doba nategnuta. Ali to ne znači da treba
bagatelisati „džentlmenski ideal“, da se treba određi nastojanja da
na pravi način budemo ljudi od „prestiža“. Takođe ne znači ni da
skrštenih ruku treba da posmatramo kako snobizam zadobija sve
značajniju ulogu i na polju političkog opredeljenja. To važi i za
plitkoumno sleđenje mainstream tendencija, nametnutih od strane
„ideološkog aparata“ u službi vladajuće globalne elite, i njihovih
domaćih sledbenika.
Moda može da bude i
pogubna. Da mnoge od nas, radi dobrog „glasa i stasa“, odvede u
propast. Da nas navede da budućim generacijama u nasleđe ostavimo
onakav svet kakav im sigurno ne bismo poželeli. Samo kada bismo
hteli da malo ozbiljnije razmislimo o onome što se oko nas dešava,
ali i da pokušamo da sagledamo da li, kada su u pitanju političari
od „poverenja“, iza lepe „maske“ postoji još nešto „lepo“. Na kraju,
dobro bi bilo da se setimo posledica Geteovog romana „Jadi mladog
Vertera“. Posle njega je postalo popularno samoubistvo iz
romantičnih pobuda. Iz mode su se mnogi mladići ustrelili, i to zbog
trivijalnih razloga.
Tim pre, kada se radi
o „političkoj modi“, posledice za društvo mogu da budu mnogo gore.
Uostalom, svedoci smo da su oni koji pričaju o evropskim
vrednostima, i ističu svoju urbanu kultivisanost, dočepavši se
vlasti, počeli na policijsko-orijentalan i medijsko-totalitaran
način, da se obračunavaju sa opozicijom i delom stanovništva koji je
aktivno podržava. Za to vreme deo javnosti kome bi, sudeći bar na
osnovu vrednosti za koje se načelno zalaže, policijska brutalnosti,
političko šibicarenje i medijsko jednoumlje, trebalo da zasmetaju,
zdušno aplaudira vladajućim strukturama. Štaviše, oni koji taj
segment stanovništva sačinjavaju, bez osećanja srama, pa čak i
svesti da ne postupaju moralno, sigurno samozadovoljno o sebi i
dalje misli kao o evropejskoj eliti na „primitivnom“ Balkanu.
|
|