Milorad Belančić
Povratak palanke
Pitanje je: šta se zaista dešavalo
poslednjih dvadesetak godina na ovim balkanskim, ex-jugoslovenskim,
post-jugoslovenskim i/ili srpskim prostorima? Teško je poverovati da
najprimereniji odgovor na to pitanje može da se nađe u jednoj knjizi
koja je napisana i objavljena pre četrdeset godina (tačnije: 1969.
god.). Reč je o Filosofiji palanke Radomira Konstantinovića.
Ta knjiga, koja nije proročka, olakšava nam da shvatimo strukturalnu
poziciju i ulogu palanke i palanačkog duha u događajima koji su nas
„snašli“ na kraju XX veka. Ne samo posledice nego i uzroci tih
događaja traju i danas. A aktuelnost Filosofije palanke se
čak i uvećala... Ipak, tu knjigu prate i otpori i
nerazumevanja koji su, reklo bi se, zakoniti sastavni deo
konstitucije samog duha palanke. Zato razumevanje svega što nam se
desilo poslednjih dvadeset (i više) godina počev od analiza
Filosofije palanke ne može da ne uključi u sebe i razumevanje
tih otpora i nerazumevanja.
Filosofija palanke
je bila (i ostala) kritičko dešifrovanje lokalnog (srpskog i
balkanskog) palanačkog duha i nimalo inferiorno otvaranje ka
visokoj evropskoj kulturi modernosti. Uporište je bilo lokalno, a
pozicija evropska. Samo, to ne treba shvatiti na suviše krut način.
Jer, palanka je svuda, i u lokalnom i u globalnom, moguća, a moguća
je, kako tvrdi Konstantinović, upravo kao nemoguća! Način pisanja,
koji imamo u Filosofiji palanke, naprosto, ne beži od
paradoksa i zato je blizak nekim tokovima savremene francuske
filozofije i, pre svega, onome što se danas zove dekonstrukcija.
U tom načinu pisanja na delu je svojevrsna dekonstrukcija palanačkog
duha. Pri tom, ostaje pitanje: hoće li ikada
biti stvarno moguće razdelotvorenje duha
palanke na ovim prostorima? Ili ćemo, kao po nekom ukletom pravilu,
uvek trpeti njen u isti mah nadmoćni i nemoćni
povratak? Dokle će bauk, avet ili zloduh palanke da kruži nad
ovim prostorima, kako bi svaku priču o dekonstrukciji na brdovitom
Balkanu unapred obesmislio ili sveo na donkihotsku pustolovinu?
Paradoksi jednog
nerazumevanja
Jedan od ključnih naloga duha
palanke je nalog banalnosti: nemoj da filozofiraš. To se,
naravno, tvrdi i u samoj Filosofiji palanke. Danas imamo
neobičnu situaciju da se ta ista poruka – nemoj da filozofiraš
– na implicitan ili eksplicitan način upućuje samoj Filosofiji
palanke. Nazovimo to filmskim obrtom čiji rezervni naziv glasi:
palanka uzvraća udarac... Videćemo, ubrzo, da motivi za jedan takav
postupak ne moraju biti isključivo palanački, već i
savremeno-politički.
Evo jednog
takvog slučaja: Slobodan Antonić, politički komentator i sociolog,
nedavno je, u listu Pečat, u tri nastavka objavio tekst koji je
kritički uperen protiv Konstantinovćeve Filosofije palanke.
Iz nekih pobuda (koje ćemo pokušati da, koliko je to moguće,
razjasnimo) on je u tom tekstu izjavio kako je Filosofija palanke
puna nerazumljivih iskaza, da je „napisana teškim i nerazumljivim
pseudo-hegelijanskim jezikom“, tako da je „njeno čitanje za mnoge
predstavljalo razočarenje“. Implicitna poruka tvrdnje je da
Filosofija palanke, sve u svemu, ne zavređuje skoro nikakvu
pažnju, bar ne ljudi koji drže do zdravog razuma. Ipak, Antonić je
toj knjizi posvetio nesrazmerno veliku pažnju u odnosu na njenu
„beznačajnost“... Zašto je to učinio? Zašto bi se uopšte čovek bavio
nečim što mu je nerazumljivo? Antonić, štaviše, pretenduje da bude
oštar kritičar tog što mu je po vlastitom tvrđenju nerazumljivo.
A to je, bez sumnje, veoma opasan poduhvat. Jedan od problema s
nerazumevanjem sastoji se u činjnici da oko nas šetaju mnogi
pojedinci koji nikada ne bi „priznali“ da nešto ne razumeju, već bi
uvek pre tvrdili da to i nije vredno razumevanja. Pri tom bi, po
svoj prilici, onome koga ne razumeju uputili proverenu poruku koja
glasi: nemoj da filozofiraš. Ali tu je, naravno, reč o nekoj
vrsti socijalne patologije ili ideološke igrice kakvu u palanačkim
predelima treba očekivati mnogo pre nego u civilizovanim.
Savršeno je normalno
(usuđujem se da ovde upotrebim tu riskantnu reč) za svakog pojedinca
tvrditi da neke stvari razume, a druge ne. Tako, recimo, pisac ovog
teksta bez problema može da tvdi da mu Filosofija palanke
nije nimalo nerazumljiva knjiga (zato je, uostalom, povodom nje
i sam napisao knjigu koju je nazvao: Genealogija palanke),
ali, isto tako, može da izjavi da su mu nuklearna fizika ili
molekularna biologija savršeno nerazumljive stvari... Pri tom njemu
ne pada na pamet da te nerazumljive stvari kleveta zato što mu one
nisu razumljive. Zašto onda neko ko nije filozof misli da je
potrebno da jedna takva knjiga kao što je Filosofija palanke
bude (i) njemu savršeno razumljiva?
Tu bi se priča o Antonićevom
nerazumevanju Filosofije palanke negde i završila, da on ne
tvrdi, pride, kako u toj knjizi postoji i jedna logička klopka!
Pošto u njoj piše da palanački duh sve što ne razume odmah odbacuje,
iz toga, po Antoniću, sledi da svako ko kaže da ne razume iskaze u
Filosofiji palanke rizikuje, tom tvrdnjom, da ga proglase
palančaninom... Ta „vešto postavljena logička klopka“ je „odvraćala
većinu čitalaca od javnog saopštavanja onoga što vide i osećaju“…
Problem s ovakvim raskrinkavanjem Konstantinovićeve „logičke klopke“
sastoji u sledećem. Ako neko Filosofiju palanke ne razume
naprosto zato što je ne razume, a ne zato što je to nerazumljivo
štivo, onda tu nikakve logičke klopke nema... Znači treba pogledati
da li ima nekih ljudi koji razumeju taj tekst, koji su o njemu
pisali, analizirali ga, raspravljali s njegovim tezama itd., pa ako
njih ima onda je priča o logičkoj klopki bespredmetna. No, tu, kao i
svugde, postoji i jedna rezervna mogućnost: da je čitavu priču o
“logičkoj klopki” Antonić smislio iz nekih svojih razloga, koji na
“suptilan” način opravdavaju izjavu bilo kog polupametnjakovića koji
tvrdi kako u Filosofiji palanke ništa nije razumeo! U svemu
tome ostaje zagonetno: zašto jedan ugledan sociolog hoće da po svaku
cenu, bez ikakvih argumenata i zapravo pre svake diskusije obesmisli
jednu knjigu koja je kod nas doživela brojna izdanja i o kojoj su
mnogi autori afirmativno pisali. Tu zagonetku moraćemo, u ovom
tekstu, korak po korak da odgonetamo.
Logična celina
Antonić ne propušta priliku da već
na početku svog teksta navede jednu, po njemu, tipično-nerazumljivu
rečenicu Filosofije palanke. Ona glasi: „Smernost je ovde
izraz vernosti činjenicama, koja vernost je nevernost ljubavi,
nespojiva sa banalnošću obogovljenog reda i poretka
apsolutno-činjeničkog sveta, ali koja je i nevernost samoj činjenici
jer, nalazeći njen apsolutni identitet, ne nalazi nju već je gubi u
apsolutnom ništavilu tog apsolutnog identiteta.“ Pre ove rečenice
Konstantinović navodi jedan stih Sime Pandurovića. Reč ovde
(„Smernost je ovde izraz...“) odnosi se na taj stih. Budući
da se sintagma istrgnuti iz konteksta često zloupotrebljava i
pošto je postala, takoreći, dosadna, ja je ovde neću koristiti. Neću
insistirati ni na činjenici da je Antonić u svom navođenju izbacio
jednu zagradu (u sred rečenice) u kojoj Konstantinović, takođe,
ukazuje na konstekst koji omogućuje bolje razumevanje ove rečenice.
Recimo da konstekst i nije važan. Ubrzo će se pokazati da čak i kad
se posmatra van konteksta, ta rečenica nije nerazumljiva!
U ovom trenutku, valja istaći da
Antonić ne tvrdi samo da ne razume tu rečenicu, nego i to da je
nerazumljiva bar polovina Konstantinovićeve knjige, sastavljene „iz
ovakvih rečenica“. A to onda, samo po sebi, već inkriminiše tu
polovinu… Međutim, da je, kojim slučajem, prelistavao Hegelovu
Fenomenologiju duha, ovaj sociolog bi svakako uvideo da su mu tu
bar devedeset devet posto rečenica nerazumljive, te da
Konstantinovićevih pedeset posto i nije tako strašna stvar! No,
pogledamo li malo bolje Antonićev tekst, videćemo da on ne tvrdi
samo da su rečenice kao što je gornja nerazumljive nego i to
da su se te rečenice „samo s krajnjom mukom mogle razumeti“. Kako da
razumemo ovu neobičnu ideju po kojoj se nešto što je nerazumljivo
ipak može razumeti? Nije li u tome, možda, skriven Antonićev
afinitet za paradokse?
Bilo kako bilo, bez kolebanja
nastavlja dalje Antonić: „i to razumevanje nekako je više bilo
naslućivanje ’šta je pisac hteo da kaže’, nego poimanje izvesne
složene, ali ipak logične celine“. Zašto ovaj sociolog misli da je
poimanje izvesne složene, ali ipak logične celine nužan uslov
razumljivosti nekog teksta i, naravno, onoga o čemu taj tekst piše?
Šta ako tekst i sama stvar teksta isključuje mogućnost da se uklopi
ili ukalupi u izvesnu složenu, ali ipak logičnu celinu.
Naravno, nije problem složenost nego logična celina. Šta
znači logična celina? Konstantinoviću, svakako, ne pada na
pamet da traga za logičnom celinom palanačkog duha. Niti pak za
logičnim celinama delova koji sjedinjeni čine tu mega-logičnu-celinu
koja se, onda, zove palanački duh. Po piscu Filosofije
palanke ta je celina, zajedno sa svojim delovima, uvek
paradoksalna: celina-ne-celina, ako smem ovde da oponašam njegov
način retoričkog poigravanja s takvim i sličnim paradoksima.
Poslednji filozof koji je težio da
svoju filozofiju sklopi u jednu logičnu celinu bio je Hegel. Ali, i
kod njega se do logične celine stizalo kroz protivurečnosti i
paradokse koji se na „višem“ stupnju razrešavaju... Ako bi neko od
Konstantinovića očekivao da oponaša Hegela u svojoj težnji da ponudi
logičku celinu sopstvene filozofije (ili: sopstvenog shvatanja
filosofije palanke), onda bi to zaista bilo uzaludno očekivanje.
Ipak, Antonić ne zamera toliko Konstantinoviću što sledi Hegela nego
što ga sledi na jedan pseudo (grč. pseūdos – neistina,
laž obmana) način. Ali, za razliku od Hegelove fenomenologije duha
Konstantinovićeva fenomenologija duha palanke, jednostavno, ne teži
da bude deo bilo kakve logične celine, niti pak da bude
emanacija jedne po sebi i za sebe date logičnosti palanačkog
života... Naprotiv, za Konstantinovića istina nije logična ili
logička celina nego je, pre, nemogućnost takve celine.
Odnosno, ona podrazumeva nemogućnost da se palanački život
zatvori u jednu samodovoljnu, samosvrhovitu, samocelishodnu,
samoreferentnu ili samoj sebi logičnu celinu (organizam, jedinstvo,
slogu itd.). Nesumnjiva složenost palanačkog duha (koja je njemu
samom skrivena) ide protiv njegove logične celine, kao i logične
celine njegovih delova. Zato je moguće reći da je paradosalnost prva
istina palanačkog duha.
Naravno, neko bi mogao da kaže kako
je, insistirajući na „logičnoj celini“ koja, navodno, nedostaje
rečenicama u Filosofiji palanke, Antonić, u stvari,
insistirao na formalnoj logičnosti tekstualnog izlaganja. Ali, u tom
slučaju postavlja se pitanje koliki je metodološki domašaj takvog
postupka. Logika u sebe uključuje kao svoje prvo načelo, načelo
identiteta, što etimološki znači: istovetnosti sa sobom.
Jedna zajednica, u ovom slučaju palanačka, koja teži svom
identitetu, teži zapravo istovetnosti sa sobom/sopstvom. Ali ona
nije u toj istovetnosti, ona njoj samo teži. Konstantinović
pokazuje da su te težnje uzaludne. I nikakva (palanačka, organska,
autoritarna ili ideološka) logika neće tu pomoći. Palanka nije
organizam mada bi htela da to bude. Ona teži da bude jednostavno
organsko jedinstvo i zato sebe često naziva organizmom, verujući da
je to najkraći put da dostigne svoju, navodnu, istovetnost sa sobom
ili logičnu celinu. Međutim, jednoumlje i sloga nisu isto što i
prosto funkcionisanje jednog organizma, tako da je u osnovi
represivna težnja palanke da u sebi osigura nekakvu logičnu celinu
naprosto – uzaludna.
Logika, naravno, lako izlazi na kraj
s onim što je logično. Ali, šta biva kad stvari nisu logične,
odnosno kada su paradoksalne? Da li Antonić zastupa tezu da
paradoski u životu ljudi zapravo nisu mogući, da ne postoje? Da u
stvarnosti postoji samo ono što je u skladu sa zdravim razumom i s
elementarnom logikom? Pri tom, naravno, znamo da u njoj ipak žive
ljudi čije ponašanje je često prožeto i noženo paradoksima...
Antonić koji i sam u svojim tekstovima stvara paradokse ima,
međutim, odbojnost prema paradoskima: „Uz nerazumljiv stil,
Konstantinović je gotovo svaku stranicu začinjavao i verbalnim
paradoksima...“ Evo još jedne nejasne tvrdnje. Da li Antonić hoće da
kaže kako u Filosofiji palanke pored nerazumljivosti imamo i
paradokse ili su i sami paradoksi deo (i ključni razlog)
nerazumljivosti? I da li on misli da u palanci i palanačkom duhu,
jednostavno, nema nikakvih paradoksa? Antonićev tekst vrvi od ikaza
koji deluju veoma razumno, ali kad se zagrebe ispod tog prvog
zdravorazumskog sloja, ubrzo sve postaje nerazgovetno i
neizvesno.
Palanački duh bi rado želeo da po
sebi bude logična, čvrsta, organska celina, ali on to ne uspeva, bar
ne do kraja, i upravo taj neuspeh je njegova istina! Izvrtanje i
izvrgavanje palanačke logike u paradokse prava je istina te logike!
Zato je zaista čudno kad se Antonić čudi što se „u palanci, uopšte,
na neki tajanstveni (’dijalektički’) način, sve automatski pretvara
u svoju suprotnost.“ Mali problem je u tome što čak ni ta dijagnoza
nije sasvim precizna. U palanci se težnja za organskim jedinstvom
ili homogenizacijom pre ili kasnije (a ne automatski)
izvrgava u svoju suprotnost koja nema uvek značenje kosmopolitskog,
evropskog, civilizacijskog otvaranja nego se, neki put, svodi na
očajni, razočaravajući, nihilistički, jalovi i izgubljeni
individualizam, na poražavajuće bekstvo od palanke koje, okolišnim
putevima, samo vodi ponovnom padu u nju. Drugi problem je u tome što
Antonić u tom bezuspešnom nastojanju duha palanke da se
učvrsti u svojoj istovetnosti sa sobom/sopstvom, u svojoj
patrijarhalnoj sabornosti, vidi nešto tajanstveno, umesto da
tajanstvenim, iracionalnim i fetiškim nazove samu potrebu duha
palanke da se narcisoidno zatvori u svoj „identitet“ („mi pa mi“)
ili u svoju tautološku ispraznost. Ali, ni to nije sve! Posle reči
tajanstveni Antonić, videli smo, stavlja (u zagradi) reč
dijalektički [ „... na neki tajanstveni (’dijalektički’)
način...“]. Time on hoće da kaže ili da je dijalektika sama po sebi
tajanstvena ili da je Konstantinovićeva (pseudo)
„dijalektika“ tajanstvena. Verovatno je, ipak, ovo drugo u pitanju.
Ali, šta to onda znači? Hegelijanska dijalektika preokreće stvari
(na nimalo tajanstven način) putem vlastitih antiteza, da bi
zatim tu svoju antitetiku primirila i/ili putem izvesne sinteze
uzdigla na viši stupanj. U Filosofiji palanke nema ničeg
sličnog tome, nema velike afirmativne sinteze/simbioze koja od
palanke čini dovršenu, zaokruženu, finalizovanu priču.
Konstantinović ne govori o suštini (supstanci) palanke koja u
hegelijanskom dijalektičkom maniru postaje Subjekt, već ukazuje,
upravo obrnuto, na kontrasvrhovite ili kontraindikativne efekte
njenog kretanja. Filosofija palanke nije filozofija
identiteta, tj. nije pomirenje svih belosvetskih protivurečnosti u
jednoj višoj harmoniji, već je misao koja je, pre, bliska Adornovoj
kritici identičnog ili, još bolje, dekonstruktivnom mišljenju
razlike.
Citat koji je Antonić naveo kao
dobar primer nerazumljivog u Filosofiji palanke govori o toj
palanačkoj, zdravorazumskoj ubeđenosti da je moguća vernost
obogovljenom redu i poretku apsolutno-činjeničkog sveta. Ta vernost
se izvrgava u nevernost ne zato što ona na neki tajanstveni
način to hoće nego zato što apsolutni identitet (obogovljenih)
činjenica (recimo: „svetinja“) u stvari ne postoji, tako da je takav
apsolutni identitet zapravo, kako kaže Konstantinović, apsolutno
ništavilo. Ni sam Hegel ne bi tvrdio nešto suprotno tome. U
Fenomenologiji duha imamo, recimo, ovakvu tvrdnju: „U tome
tautološkom kretanju [kretanje u kojem se razlike povlače: M. B.]
razum ostaje, kao što se pokazuje, kod mirnog jedinstva svog
predmeta, i kretanje pripada samo njemu a ne predmetu; to kretanje
predstavlja takvo jedno objašnjenje koje ne samo ne objašnjava
ništa, već je tako razumljivo [podvukao: M. B.] da ono,
pripremajući se da o onome što je već rečeno iskaže nešto novo,
naprotiv ne kazuje ništa, već samo ponavlja jedno isto“ (Beograd,
BIGZ, 1979. god, str. 94). Naravno, za Hegela je to jedna nevesela
epizoda u kretanju svetskog duha; posle razuma dolazi um itd; ali
pisac Fenomenologije duha, ipak, nema nikakvih iluzija o tome
da istovetnost sa sobom/sopstvom neke obogovljene
neposrednosti može da nam kaže nešto više od onoga što, kad malo
bolje pogledamo, nije ništa. Isto to važi i za istovetnost sa sobom/sopstvom
palanke i palanačkog duha. Potpunu ispraznost, pohabanost i niskost
palanačkih tautologija, obogovljenih, sakralizovanih entiteta,
uključujući tu i same činjenice, Konstantinović, s punim pravom,
naziva apsolutnim ništavilom. A potpuno je razumljivo i to da
postoje oni koji, jednostavno, ne znaju o čemu je tu uopšte reč!
Samo što, pri tom, nije korektno tvrditi da tu imamo nešto što je po
sebi nerazumljivo.
Vrelo palanačke doxe
Iako Slobodan Antonić nije
filozof, on je ipak sociolog od profesije i prema tome morao bi da
prizna kako iskazi poput ovog: »Niko nije želeo javno da
prizna da bar pola knjige nije razumeo«, mogu da budu verodostoji
samo ako se potvrde nekakvim sociološkim istraživanjem, anketoma i
tome slično. Pa ipak, ovaj socoiolog
bez zazora navodi anonimne svedoke
koji, mada nisu javno priznali da bar pola Filosofije palanke
nisu razumeli, ipak su to, na neki tajanstven način, dojavili njemu,
da bi on, zatim, sve to istinoljubivo obelodanio javnosti… U svemu
tome, ipak, nešto ostaje nejasno: šta uopšte i ima da se prizna
ako neko nešto ne razume?! Filosofija palanke je, hteo to
neko ili ne, jedna od najčešće objavljivanih teorijskih knjiga na
ovim prostorima poslednjih 40. godina, a to je ono što Antonićevim
paradoksima dodaje još jedno zrnce soli.
Kada je nastajala
Konstantinovićeva knjiga, pre gotovo četiri decenije, na
raspoloživoj govornoj sceni, na kojoj je jedva primetno
(ili: diskretno) dominirao (ipak dominirao!) lokalni duh
palanke, mogli su se čuti različiti teorijski stilovi čiji su
(često dobronamerni) pokušaji da iskorače iz sveta palanke
kao sveta otuđenja bili okončani – danas je to sasvim
očigledno – potpunim debaklom. Ti pokušaji iskoraka bili su
neuspešni naprosto zato što se nisu profilisali na fonu kritičkog
razumevanja samog tog duha i njegovih lukavstava. To je razlog zašto
je Filosofija palanke, u vremenu svoga nastanka, prilično
loše prošla čak i među filozofima! Jer, ta »sociologija« (duha)
palanke nije bila sociologija u uobičajenom smislu te reči; ona
stvarnost svog predmeta nije (konstativno) gradila na uobičajenom
sociološkom materijalu, na teorijski raspoloživim, pre svega
institucionalnim činjenicama tzv. društvenog života.
Filosofija palanke je sabirala svoj materijal u sferi duhovnog
(ili: kulturnog) iskustva. Taj materijal se selektivno kristalizovao
unutar društvenog mnenja (doxe) koje se beleži i iščitava u
književnim delima, pamfletima, novinskim rubrikama, ideološkim
tvorevinama svih vrsta, čak i u izvesnim teoretisanjima, pa, ako
hoćete, i filozofiji... To je, dakle, bila jedna sociologija duha
koja je, u isti mah, sociologija (palanačkog) mnenja, ali ne
i sociologija saznanja. Naime, za razliku od sociologije saznanja
koja se bavi egzistencijalnom uslovljenošću znanja (v. K.
Manhajm: Ideologija i utopija, Bgd., 1968, str. 212),
Konstantoinovićeva Folosofija palanke se bavila
palanačko-kulturnim i kultnim mnenjem čija se egzistencijalna
uslovnost transformisala u »organsku« uslovnost. Sociologija
generalno uzev, kao i sociologija saznanja, za te boje, jednostavno,
nema oko.
Ali, za boje Filosofije
palanke oko nije imala ni, kao što je već rečeno, onovremena
(reč je o 1969. godini) filozofija. Naime, filozofima je izgledalo
da analize iz Filozofije palanke (ako uopšte i mogu da se
prihvate kao metodički relevantne analize) svoj ishod ne crpe u bilo
kojoj vrsti istorijskog ili teorijskog znanja, bilo da je filozofsko
ili ne, nego iz smradnog vrela palanačke doxe, što je, bar za
filozofiju, moralo biti – nedopustivo. Kao što je, uostalom, i za
zdrav razum nedopustivo da se iz primitivno-realnog iskorači u bilo
kom pravcu! Filozofija je, oduvek, živela od deobe doxa-episteme,
tako da ovaj sunovrat u doksatičko »otuđenje« morao biti
nepodnošljiv čak i onda kada se profiliše samo kao kritičko
posredovanje, kao dešifrovanje i detronizacija vladajućeg polja
doxe. Bilo kako bilo, mnogim filozofima ovaj sunovrat u palančko
iskustvo izgledao je kao nepotrebno prljanje filozofske
refleksije! Tà, zar filozofija nije oduvek bila misao radikalnog
početka? Potrebno je samo (po ko zna koji put) iznaći jedno,
vrhovno načelo, arhimedovsku uporišnu tačku i zatim Stvar
filozofskog mišljenja može da se oseća bezbednom, na isti onaj način
na koji se u palanačkom zabranu osećamo bezbedno! Međutim,
Konstantinovićeva knjiga se bavila kritikom suviše bezbednih i
osiguranih načela. Oni kojima se to nije sviđalo po pravilu su
zaboravljali da je Aristotel već odavno našao »zadovoljavajuću«
(jer, zapravo, jedinu relevantnu) formulu za moguće traženje
načela: petitio principii! Govor načela je govor konstrukcija
koje, po pravilu, svoj dokaz vide u sebi samima. Zato nije čudno
kada se dogodi da se te lepe konstrukcije rasprše kao pena na
peščanom žalu istorije... Pa ipak, palanka ne bi bila ništa kad ne
bi težila da se osigura, učvrsti i smiri u jednom načelu koje je,
zapravo, ona sama, njena neposrednost i, zatim, njen kod ili stil
života koji tu nepostrednost učvršćuje.
Govor iz trbuha palanke
Antonić je u svojoj analizi bez
analize napravio listu paradoksalnih izraza koji se koriste u
Filosofiji palanke i pri tom je poverovao da je već samo
nabrajanje dovoljno, da ono samo po sebi predstavluja inkriminacija
tog teksta. Navešću nekoliko primera:
Najpre se navodi: insistiranje na
racionalnosti je iracionalnost. Šta Antonića tu zbunjuje? On,
očigledno, veruje da se tu krši logičko načelo protivurečja (principium
contradictionis) koje nam sugeriše: A nije non-A. Dobro. Samo,
šta ako je autor iz nekih razloga namerno ispustio jednu premisu,
tako da bi čitav izraz, u stvari, glasio: Insistranje na
racionalnosti u palanci vodi u iracionalnost (ili: u specifičnim
palanačkim okolnostima čak i insistiranje na racionalnosti vodi u
iracionalnost). Gde bi tu, onda, bio problem? Bez sumnje, nigde. Ne
samo što taj iskaz ne bi više mogao da se nazove logički
besmislenim nego bi se besmislenom morala nazvati, upravo,
tvrdnja da je on besmislen. Zatim imamo: vernost je nevernost.
Ali to je isti slučaj. Treba samo dodati u palanci i u tekstu
potrežiti konkretne razloge zašto je to tako... Onda imamo:
optimizam je pesimizam... i tu, naravno, „fali“ dosadno
insistiranje na palanačkom kontekstu, koji se, naravno, opisuje u
samoj Filosofiji palanke.
Naš sociolog entimemički
način zaključivanja, gde se apstrahuje od neke premise, smatra
(logičkim) paradoksom i, zatim, tako skrojen paradoks shvata kao –
besmislicu. Među njegovim primerima postoji i jedan posebno
zanimljiv. On glasi: smisao besmislenog... Koliko Antonić tu
sintagmu shvata kao ilustrativnu za čitav slučaj, vidi se po
tome što je nju stavio u sam naslov svog teksta. Ona je, navono,
vrhunski primer paradoksalnosti i samim tim besmislenosti. Dakle,
krajnje besmisleno je reći: smisao besmislenog. U
redu. Iz toga, shodno logici, sledi da ima smisla govoriti
jedino o besmislu besmislenog (a ne o smislu besmislenog).
Ipak, u tom slučaju, ostaje zagonetno nešto što bi Antonić morao
da nam objasni. Naime, zašto besmisao besmislenog ima
smisla, dok ga smisao besmislenog nema? Zašto je moguće
reći smisao besmisla besmislenog, ali ne i smisao
besmislenog? Najzad, zašto Antonić misli da za sintagmu
smisao besmislenog nije moguće naći kontekst u kojem bi ona
imala smisla? Šta ako je takav kontekst ipak moguć i ako se on može
naći ne samo u Filosofiji palanke nego i, gle paradoksa, i u
samom Antonićevom tekstu?! Pošto je sintagmu smisao besmislenog
stavio u naslov svog teksta, Antonić je jasno dao do znanja da
postoji kontekst u kojem ona ima smisla. Antonić naprosto ne
primećuje da na meta-nivou afirmiše isto to (smisao smisla
besmislenog) što na predmet-nivou poriče (smisao besmislenog).
Takve omaške u teoriji nisu preveliki problem; naprosto njih će uvek
biti kod onih kojima nedostaje diferencijalna i refleksivna mašta. A
to je i ovde slučaj, tako da bilo kakav izmak smisla, sa strane (=
diferencijalno) i gore (= refleksivno), po Antoniću, jednostavno,
nije moguć. A je A i tačka. To je sve. Međutim, sa zdravim razumom
se ni u kakvoj teoriji, a kamoli filozofiji, ne može daleko stići.
Situacija se pogoršava ako taj isti zdravi razum iskaže neugodnu
aroganciju u tumačenju nečega što po sostvenom priznanju – ne
razume.
Najzad, šta ako je jezik,
u stvari, »prljav«, i »ne samo zato što nikada ne može 'da kaže', da
ponovi ovu nevinost«, već i zato što je »duboko prožet smrću« (Filosofija
palanke, str. 10). Stvari se u jeziku rađaju, jer u njemu i
umiru, a tu, priznaćete, nisu čista posla! Jezik nije rečnik, kaže
Konstantinović. On isključuje osigurani smisao prozirnih semantičkih
identiteta. »Rečenica preobražava, pa tako i prlja reč. Ona je
prljanje idealne nevinosti spokojnih reči, otrgnutih iz spokojstva
rečnika. Svet palanke, viđen u ovoj svetlosti osnovne svoje težnje
koja je težnja ka trajanju, pokušava da se vrati iz rečenice u reč,
iz govora u rečnik, u stvari da ćuti onako kao što je govor rečnika,
izvan rečenice, govor ćutanja« (11). Pored implicitne kritike
nekontrolisane upotrebe pohabanih, izlizanih, palanački zagledanih u
sebe, ideoloških ili filozofskih reči ovde se zagovara i svojevrsna
afirmacija moći jezika u filozofiji i van nje.
I pored prividne
logofilije i brbljivosti koja nas okružuje, ne samo na ulici i trgu,
već i u filozofskim »hramovima«, govor semantički prozirnih
reči, u stvari, nema šta da nam kaže. Tajna ove mudrosti je u
apsolutnoj ćutnji ili, što se svodi na isto, u govoru tautologija:
to je, u stvari, »to«, ili: to je »to i to«, i tačka. Nacija je
nacija jer je Nacija. Srpstvo je srpstvo, budući da je Srpstvo.
Obogovljeni, sakralni identitet se izriče na jedini »dostojan« način
kao tautologija. Ostatak je manje-više suvišan. Poziv na to
dobrovoljno siromaštvo koje diktira apsolutnu čutnju, ta mudrost
savršenih semantičkih identiteta najčešće je, ipak, povezana s
autoritarnim shvatanjem filozofske rečenice koja je takva, to jest
autoritarna, zato što je privilegovani čuvar tajne: ima jedno
mistično utemeljenje semantičkih identiteta, odnosno rečnika u koji
imaju uvid samo nepokolebljivi vernici i oni zaista Upućeni.
Naravno, ovakvo shvatanje filosofije, kao autoritativnog
diskursa neposrednih značenja, nalazi za sebe odličnu podršku i
strukturu dočeka u ideološkom diskursu, recimo, nacionalnog,
pariotskog, patrijarhalnog i, u svakom slučaju, zakletog identiteta
(čuveno: mi pa mi) koji podrazumeva samo jednu drugu, ali
sličnu, vrstu mističnog utemeljenja. Eto zašto nije moguće govoriti
iz trbuha palanke, glasom odsustva ili, što se svodi na isto, pune
prisutnosti. Sama Stvar – pa makar ta stvar bila oličena u
srpskom nacionalnom biću – uvek već nekako govori, a to
znači da nije sama i da, zapravo, nije Stvar. Govor palanke
je govor iz trbuha palanačke neposrednosti i zato on nikada nije
spreman da svedoči o smislu svog besmisla (!) ili, ako
hoćete, o svom toposu, svojoj retorici, svom mestu u govornom
poretku, pa onda i o poretku mnjenja ili palanačkog iskustva.
Nasuprot tome, Filosofija palanke nudi poziciju jezičkog
obrta, dakle, poziciju koja ne zanemaruje jezičko-topička
obeležja vlastitog nastupa, nastupa vlastitog (tekstualnog) duha,
kao i duha same palanke. Iskustvo nam je palanačko, kaže prva
rečenica Filosofije palanke... dok su u tom srećnom vremenu
lokalni ideolozi i filozofi rađe verovali da nam je iskustvo, po
uzoru na Hegela (koji je, pri tom, postavljan s glave na noge) –
svetsko-istorijsko.
„Duh čitave nacije“
To što Antonić tvrdi da ne razume
Filosofiju palanke ne može nikakvim hokus-pokusom da legitimiše
njegova pogrešna, ako ne i zlonamerna, razumevanja i
tumačenja onih delova te knjige koji se tiču odnosa palanke i
nacije/naroda. Antonić bez ustezanja izjavljuje kako se u
Flosofiji palanke tvrdi da duh palanke „ne dolazi od našeg
neposrednog društvenog okruženja“ nego „iz izvesne više sfere koju
čini duh čitave nacije“. Još neobičnija je tvrdnja da je palanka za
Konstantinovića, u stvari, „čitav srpski narod, odnosno idealna
projekcija srpskog naroda u prošlost, sadašnjost i budućnost“. Šta
da kažemo o ovakvim tvrdnjama? Konstantinović, naprosto, ne tvrdi
ništa slično! Po njemu duh palanke ne dolazi iz duha čitave nacije
već bi se, pre, moglo reći obrnuto – da „duh čitave nacije“ dolazi
iz duha palanke – ali i to pod određenim, preciznim uslovima. Prvo,
moralo bi se znati šta uopšte znači „duh čitave nacije“. Ako
čitava nacija, u ovom slučaju srpska, podrazumeva i
one koji su neskloni duhu palanke, onda, bez sumnje, nije moguće
reći da duh čitave nacije dolazi iz palanačkog duha... U tome
je poenta! Iz palanke kao „prirodne“ homogenizacije (ili:
homogenizacije neposrednog palanačkog života u kojem još nema velike
ideologije) ipak se rađa „duh čitave nacije“ kao, upravo,
autoritarni duh koji ne dopušta pojedincima da budu „neskloni“
jedinstvu, slozi, sabornosti i, jednom rečju, homogenizaciji. Sada
je umesno upitati: otkud Antoniću sintagma duh čitave nacije
koju velikodušno pozajmljuje Konstantinoviću?! Konstantinović u
Filosofiji palanke govori o Duhu-narodu i o učenju o Narodu, i
to o čemu govori ne smatra svojim stanovištem, nego stanovištem
samog duha palanke, pa prema tom stanovištu ima kritički odnos.
„Učenje o Narodu koji će, onako kako je oličen u oblicima
patrijarhalne civilizacije, a pre svega u narodnoj pesmi, biti
osnova moderne srpske kulture, na putu ka njenom svetskom
preobražavanju i stvaranju, van svake sumnje je učenje duha palanke.
Narod je ovde Duh-narod koji je pra-duh svakog duha i nad-ja
svakoga, pojedinačnog duha.“ (269). Tu, naprosto, nema „čitavog
srpskog naroda“ nego, u najboljem slučaju, palanačkog i, zapravo,
nacionalističkog učenja o „čitavom srpskom narodu“. Ali, ako
čitav srpski narod ne prihvata to učenje o čitavom
srpskom narodu onda, za Konstantinovića, nema ni dileme šta bi ta
sintagma uopšte značila: čitav srpski narod, naprosto, nije
ništa, ni dobar ni zao, ni demon ni anđeo; on nije ništa celovito,
nije nikada čitav, jer nije niti može da bude Duh-narod kao
pra-duh svakog duha, ne može da to bude bez ostatka i, naravno, bez
(ideološkog ili političkog) nasilja nad tim ostatkom. Ukratko,
Duh-narod je fantazmatska tvorevina, koja, međutim, može da postane
opasna ideologija, a da time ipak ne izgubi fantazmatsko
značenje!
Sam palanački duh je moguć svuda, pa
i u naciji (shvaćenoj kako u etničkom tako i političkom smislu), pa
se, tako, može naći i u spoju, slozi, simbiozi s izvesnom
ideologijom nacije i nacionalnog... Ipak, sama palanka i njen duh se
razlikuju od svakog učenja (doktrine) ili ideologije čiji nastanak
mogu da pripreme ili podstaknu. Konstantinović s pravom smatra da
postoji izvesna napetost između racionalističko-trezvenog duha
palanke i iracionalne ideologije za koju on može da se zalaže.
„Pozivajući na iracionalnost nad-ja plemena, ovaj racionalistočko-trezveni
duh palanke ostaje samo na ravni poziva, na ravni ideje ili
mita o plemenskom mitu, na ravni ideologije i programa a ne na ravni
saglasnosti (duhovne) sa njim“ (291). Palanka može da ponudi
„materijal“ i podstakne na stvaranje neke ideologije, može čak da
stupi u (po pravilu kratkotrajnu) simbiozu s nekim ideologijama i
nekim politikama, ali ona sama nije ideologija, kao što
nije ni politika. Umesto ideološke kodifikacije za nju je
karakteristična stilska kodifikacija. Tu vrstu kodifikacije
treba shvatiti po modelu strukturlne kodifikacije. Zato je
ona, uostalom, podložna post-strukturalnoj kritici ili
dekonstrukciji, pa se Konstantinovićeva kritika Duha-narada može
shvatiti i kao dobar primer spontane dekonstrukcije.
Ako palanački stil (ili:
strukturalnost) nema snagu da zaustavi civilizacijske procese, on
ipak može da bude istrajni kočničar u pojmu napretka, odnosno vrlo
delotvorni zahtev upravo za nazadovanjem u napretku. Nema napretka
bez nazadovanja koje prati ideološko veličanje tradicije i,
naročito, one koja je skroz-naskroz integrisana u palanački stil kao
stil organske integrisanosti, jednostavnosti, svedenosti. Dakle, u
sintezi sa autoritarnim političkim modelima (recimo, u Srbiji
poslednjih dvestotinak godina) palanka je, često, predstavljala (i)
faktor ograničenja autoritarne samovolje. Ogrešenje o palanački duh
je, naravno, uvek bilo moguće, ali i posledice su se, pre ili
kasnije, pokazivale kao neizbežne. Taj duh je uvek naplaćivao svoje
račune. S njegovog stanovišta palanački nepodobna
autoritarnost nije mogla da prođe! Često smo bili svedoci činjenice
da autoritarni režimi u Srbiji padaju zato što su se ogrešili o
očekivanja koja su upisana u samom duhu palanke. Milošević nije pao
zato što je osiromašio Srbiju, niti samo zato što se suočio
sa demokratskom opozicijom, već i zato što je izneverio
očekivanja duha palanke. O kakvim očekivanjima je bila reč? To su
bila isti ona očekivanja koja su uzdigla Miloševića na rang
omiljenog autoritarnog političara. Kad se, međutim, pokazalo da
obećanja ne proizvode očekivane posledice, već naprotiv, ono
neočekivano i nepoželjno, onda je Milošević izgubio podršku
raz-očaranih palančana i nacionalista (bilo da su otkazali
poslušnost ili se priključili opoziciji), pa je zbog toga i – pao!
Sama demokratska opcija nije bila dovoljna za izvršenje tog
zadatka, odnosno za obaranje etabliranog autoritarnog lidera. Zato
je moguće govoriti o (politčkom) raz-očaranju u palanci
(koje, još uvek, ima integrativnu funkciju), ali i o (političkom)
raz-očaranju same palanke. Palanka je u stanju da menja
ideološke i političke kostime. Različiti nacionalizmi su, bez
sumnje, njena omiljena garderoba. Pa ipak, palanački duh nije
svodiv na nacionalizam, na ideologiju.
Kada duh palanke od svojih naloga
počne da pravi predmet implicitne ili eksplicitne „idejne“ i
„političke“ borbe, onda je lako pretpostaviti da će, u toj ravni, on
pre ili kasnije da se instrumentalizuje u korist neke „više“
političke i ideološke ciljnosti. Ali, takva instrumentalizacija
nikad nije trajna. Pre ili kasnije duh palanke biva razočaran
ideologijom i politikom čija su obećanja apsolutna, tj. nemoguća,
zato što u praksi, po pravilu, teže da potrebu duha palanke za
spokojnom neposrednošću – neutralizuju.
Čak i kada je potpuno
prepuštena sebi, kada ni na koji način nije politički
instrumentalizovana, palanka bi još uvek bila u sebi nemoguća težnja
ka vlastitom identitetu (tj. neposrednosti palanačkog života); ali
kad je uokvirena jednim političkim projektom koji nju (u izvesnoj
meri) potiskuje – što je bio slučaj s komunističkom
utopijom-na-vlasti u SFRJ, recimo, u vreme kada Konstantinović piše
Filosofiju palanke – onda tu nemamo neizbežno
potiskivanje ili njenu neizbežnu strukturu neuspeha, već nešto što
bi se, sa stanovišta duha palanke, moglo nazvati viškom potiskivanja
i neuspeha. Taj višak-potiskivanja bi, za ideju povratka palanke,
bio, takoreći, relaksirajući momenat: sve će biti u redu samo kad se
ratosiljamo komunizma! Pri tom, Ilijada i Odiseja, otuđenje i
razotuđenje ili, što se svodi na isto, povratak u zavičaj palanačkog
duha može da poprimi lik iste one utopije koja je obeležavala i samu
komunističku doktrinu! Zato duh palanke u Srbiji danas može u isti
mah da bude najžešći kritičar
komunističke-utopijske-doktrine-na-vlasti i njen »legitimni«
naslednik! Iz svega toga možemo da zaključimo da u različitim
istorijskim situacijama, s različitim teretima i opterećenjima,
navikama i tradicijama, ni jedan povratak palanke nikada
nije isti. On, jednostavno, nije ponavljanje kojim komanduje
Isto, iako bi to hteo da bude. U njemu može da se želi ista
Stvar (palanka u svojoj nemogućoj neposrednosti), ali načini na koji
se tome pristupa uvek su drukčiji. Istorijski ustanovljen poremećaj,
pometnja palanke u njenoj bilizini i odanosti neposrednom,
nužno redefiniše oblike povlačenja i povratka palanke. Te razlike,
očigledno, potiču od istorijskih incidenata s kojima ponavljanje i
povratak palanke stupa u interakciju. Istorijski gledano palanka je
uvek nekakvo cimanje palanke, ako tako može da se kaže. U tom
cimanju, najgore što može da joj se desi jeste to da se ideološki i
politički radikalizuje, da postane homogenizacija kojom komanduje
polemos. Ona to može samo ako evoluira u pravcu nacionalističke
ideologije/politike, da bi, ubuduće, bila data samo u
sintezi/simbiozi s jednim ideološko-političkim kretanjem koje se i
samo radikalizuje. Time palanka ne gubi svoju neposrednost, jer nju
ni nema, nego samo svoju težnju ka neposrednosti.
Nacionalizam je izobličenje duha palanke, ali izobličenje koje
»obećava« povrazak pravom obliku... Samo, to obećanje je uzaludno.
»Otrežnjena« palanka se uvek iznova vraća svojim paradoksima i
aporijama kao svojoj istini.
Srpski nacizam
Konstantinović ima, u Filosofiji
palanke, nedvosmisleni kritički odnos prema palanačkom shvatanju
determinizma. Potreba palanačke svesti za determinizmom
javlja se naročito u kriznim vremenima kad se količina nasilja
značajno uveća. Zato, tvrdi Konstantinović: „nema plemenske agonije
(duha palanke) koja ne bi bila u znaku rađanja jednog posebno
naglašenog determinizma. Ovaj determinizam je korenski, on
nije stvar voljnog opredeljenja a još manje intelektualnog iskustva.
On je izraz potrebe za vrhovnom (i, kao takvom, sabirajućom) voljom
kao za pra-uzrokom svega...“ (33). Slobodan Antonić je, međutim,
ubeđen da je Konstantinović zastupnik ideje o „monokauzalnosti
događaja i jednolinijskom istorijskom dešavanju“, ideje koja je
„tipična za jednostavni, magijski um“. Nesporazum ovde je zaista
fundamentalan! Nema sumnje da duh palanke do svog korenskog
determinizma stiže pomoću „jednostavnog, magijskog uma“. I sama
ideja Duha-naroda je, bez sumnje, magijska tvorevina, kao što
je i za svaki nacionalizam (uključujući tu i onaj
„demokratski“) njegova ključna kategorija nacije/naroda (ili:
duha čitave nacije), na žalost, tvorevina magijskog tipa. Ne
treba, u tom pogledu, zaboraviti ni na komunizam i njegovu ključnu
kategoriju: radnog naroda... Konstantinović se ne zalaže za
magijski determinizam bilo kog tipa, već uviđa da on, čak i kada je
korenski i bez obzira što može da utiče na pravac istorijskog
događanja, u osnovi, ide protiv istorije, jer je „duh protivljenja
istoriji“. Zato što taj magijski deterninizam ide protiv istorije,
on pre ili kasnije završava porazom. Zato je nacionalizam, u
stvari, filosofija poraza. Reč je o porazu koji se pojavljuje ako ne
pre, onda kasnije i u svakom slučaju u sudnjoj instanci, to
jest instanci fantazmatske, nebeske pobede. Nacionalizam je
magijski determinizam bidući da ne zna da se zaustavi dok, narodski
rečeno, ne lupi glavom o zid. I to je, onda, njegov
„determinizam“, njegova nužnost bez nužnosti... Pomislimo samo
koliko puta su različiti nacionalizmi gurali svoj politički projekt
do kraja, do „logične celine“ i, zapravo, do poraza koji
nikada nije dovoljno očigledan onima koji tu Stvar guraju.
Taj hinjeni determinizam palanačkog
duha, kada se vezuje uz neki nacionalistički projekt, po pravilu
(tog sopstvenog determinizma) najčešće proizvedi nasilne i
poražavajuće efekte... Ne shvatajući ni d od takvog
deternizma, Antonić ga svodi na model dijamatovskog determinizma
(po-sebi), da bi ga onda lakomisleno pripisao Konstantinoviću, uz
napomenu da on i nije ništa drugog do „kriptomarksista“! Zatim, s
tog ugodnog stanovišta, Antonić suptilnim zaključivanjem stiže do
uverenja da je u Filosofiji palanke čitava Srbija (ili: čitav
srpski narod) postala nacistička. Evo kako to zaključivanje izgleda:
„Svepalanačka Srbija se, po Konstantinoviću, samoniklo i endogeno
razvijala, morala se razviti i uvek će se razvijati samo i jedno u
nacističku Srbiju.“ Možda je danas ili juče na ovom tlu postojala
želja da se „svepalanačka Srbija“ razvija u tom pravcu, ali to sa
stavovima iznetim u Filosofiji palanke nema nikakve veze.
Koliko puta smo videli da su se
balkanski ratovi na kraju XX veka pravdali magijskim determinizmom,
u stilu: drugačije nije moglo da bude; polemos je otac
sveg događanja itd. Determinizam je tu oruđe legitimisanja jedne
performativne delatnosti, delatnosti koja gradi svoju stvarnost,
verujući u neminovnost te gradnje. Taj deterninizam nije
dijamatovski ili bilo kakav determinizam po sebi nego je
determinizam jedne fanatične vere u determinizam. Zato onaj koji,
kao Antonić, u tome vidi samo determonizam-po-sebi jednostavno ne
vidi ništa ili ne želi da vidi ništa. U Filosofiji palanke
nema ni govora o monokauzalnom kretanju Srbije u pravcu nacizma.
Pa ipak, u toj knjizi se govori o
srpskom nacizmu i poetici srpskog nacizma, ali na savim
precizan način. Najpre, insistiranje na samoniklosti srpskog (kao i
svakog drugog) nacizma neophodno je da se ne bi formirala palanačka
iluzija kako su za taj proces krivi drugi, oni s one strane
brda... „Srpski nacizam je
moguć kao i svaki drugi nacizam. On nije delo ’tuđinstva’ ili, kako
se to uobičajeno kaže, ’odrođavanja’: ako on zaista jeste
odrođavanje, on je to kao odrođavanje (otuđenje)
obogovljenog roda“ (287). U praksi, ta „nevernost rodu putem
apsolutne vernosti njemu“ pretvara rodni vilajet „u
iracionalno-večni tamni vilajet“, koji je, kao takav, stilizovan
kako na nebu tako i na zemlji. Pri tom, nacizam je samo krajnji
ideološki izraz nacionalalizma, ali i krajnji ili, ako hoćete,
ekstremni izraz duha palanke (v, str. 282). Dakle, sve to je nešto
što se dešava najpre u ideologiji, u kojoj se i duh palanke
transformiše u ekstremnu priču, stupajući u simbiozu sa militantnim
nacionalizmom. Konstantinović navodi primer Dimitrija Ljotića koji
je zastupnik „krstaškog“, ratničkog misticizma, „u stilu ’obbrane’
Hrista od marksističkog Anti-hrista“... Na prvi pogled, reklo bi se
da je teistički misticizam u spoju sa srpskim nacizmom (ljotičevskog
tipa: M. B.) „bitno protivurečan duhu palanke (dolazeći, uostalom, i
u protivurečje sa nacional-socijalizmom tim pokušajem
usposatavljanja verskog fanatizma), on je ovim misticizmom
večno-plemenskog, ’rasnog’, sasvim na putanji duha palanke okrenutog
tautologiji večno-svoga, samo-posedujućeg duha koji se, samim
posedovanjem, zatvara u krug prema svemu što je izvan njega i
što je, zato, opako-tuđinsko (i neprijateljsko, jer je tuđe)“ (282).
Tako shvaćen nacizam zaista je mogao biti autohtoni proizvod duha
palanke, a ne puki uvozni artikal. U stvari, Konstantinović tvrdi
jednostavnu stvar: budući da je zatvoren za sve drugo, samom
„logičnom celinom“ te svoje zatvorenosti, palanački duh je otvoren
za nacionalizam čak i u njegovoj ekstremnoj formi, formi nacima. On
dakle može da ideološki oblikuje i podrži nacionalizam kao
političku poziciju koja se u ekstremnim slučajevima finalizuje čak i
kao fašizam/nacizam... To nije bilo na samonikli način moguće samo u
hitlerovskoj Nemačkoj nego i u ljotičevskoj Srbiji. Pa ako je toga
bilo u Srbiji, a Ljotić je dobar primer, onda to ne znači da je
čitava Srbija bila i da će biti fašistička. Fašistički
nastrojenih pojedinaca u njoj, pa i grupa, uvek će biti, kao što ih
i danas ima (ne samo zato što se Ljotiću dižu spomenici), i biće ih
a da često o tome nemaju nikakvu samosvest.
Posmatran u granicama
morala, srpski je nacizam (u onim ideološko-političkim postavima gde
ga ima i gde se krije) stanovište koje (kao i stanovište palanačkog
duha) kaže: zlo i zločine čine uvek drugi, oni s one, druge strane
brda, nikad mi. Ukratko, nismo mi nacisti nego oni! Nacizam je uvek
njihov, a ne naš... zato im ga treba vratiti! Čitava Filozofija
palanke se bavi seciranjem latentnog nacizma koji (to se
jasno pokazalo bar na prostorima bivše Jugoslavije na kraju XX veka)
ipak, ne može da se svede na fenomen ljotićevstva i na taj
način istorijski arhivira. Pa ipak, takav nacizam ne može ni da se
pripiše »svepalanačkoj Srbiji«, jer bi, time, ona izgubila onu
specifičnost koju na primeran način rasčlanjava Filosofija
palanke. Naravno da »zdrav razum« vidi samo ono što vidi i ono u
šta se kune, pa opasnosti koje postoje kako u militantnom, tako i u
»benignom« nacionalizmu, jednostavno, ne primećuje, sve dok mu se
one ne obiju o glavu. A možda ni tada... Najzad, postoje u
palanačkom bitisanju momenti koji lako mogu da poprime groteskne
oblike. Palanački duh može da se slepo zaljubi u nacionalizam, pa
čak i u nacizam. Najbliža srpskom nacizmu bila su ideološka
razdoblja u kojima su podvrgnute ruglu sve vrednosti, u
kojima je ismejano, izigrano i karikirano i
samo dostojanstvo i tragičnost ljudskog življenja/smrti. Sama
evolucija palanačkog duha u duh nacizma je, u stvari,
najekstremnija, ne i obavezujuća, konsekvenca uvek nametljivog
povratka palanke, recimo, u njenim ekstremnim izrazima posle
zaustavljenog ili posrnulog projekta modernosti. To je još jedan
krajnji i krajnje karikaturalni oblik ispoljavanja tog duha koji je
već po sebi strukturiran kao mogućnost nemogućeg.
Nacizam palanke je radikalna (i naravno neželjena) potvrda da je ono
nemoguće u palanačkom bitisanju zaista nemoguće i da
se to potvrđuje putem destrukcije same palanke. Palanka na taj način
postaje majka svih događaja i katastrofa koji teže ne samo njenom
poopštavanju nego i destrukciji. Nacizam duha palanke je, u sudnjoj
instanci, njena samodestruktivna mogućnost, koja nju, u isti mah,
odvraća od nacizma, čini tu simbiozu s nacizmom – atoimunom (i
kontrindikativnom), tako da, pre ili kasnije, palanka vrši »izdaju«
prejake (ili: suviše gubitničke) nacionalističke političke opcije. U
nacizmu se palanka, kao mogućnost nemogućeg, i
naravno, nemogućeg ujednačavanja, jedno-obraznosti i homogenizacije,
privodi razaranju i propadanju. Ali, praktično-istorijsko propadanje
svakog nacionalističkog projekta po pravilu previše košta onu
zajednicu čiji je to projekt. S tim što, to nikada nije projekt
čitave zajednice/nacije. Pa zato ni srpski nacizam ne može da
bude nacizam Srbije. Štaviše on ne može da bude ni projekt koji
slepo sledi čitava palanka... Kao evropska zajednica, Srbija će uvek
u sebi otelovljavati i neke neuporedivo bolje, evropske
mogućnosti.
Nacionalizam kao političko a priori
Svojim proverenom postupkom
uspostavljanja “logične celine”, Antonić zaključuje da iz nekih
tajanstvenih razloga za pisca Filosofije palanke “u srpsku
palanku spada kompletno građanstvo Srbije, uključujući i naše
najveće umove. Ono što mi mislimo da je najbolje u srpskoj kulturi
pre 1941., za Konstantinovića su emanacije jednog te istog
palanačkog duha”. Zatim nam Antonić predočava listu uglednika koje
Konstantinović ubraja u “duhovne palančane”.
Da li je moguće živeti u palanačkoj
sredini, a da palanka na tom životu, makar on bio “uzorno”
građanski, ne ostavi nikakav trag? Filosofija palanke, videli
smo, počinje rečenicom: Iskustvo nam je palanačko. I tu niko
nije izuzet. Pa ako su čak i naši “najveći umovi” u stanju da
demonstriraju zavisnost od tog iskustva, to ne znači da su oni
“duhovni palančani” ili da su isključivo to. Zar to upravo ne bi bio
palanački manir vrednovanja: po svaku cenu poštedeti kritike naše
“najveće umove” kao da oni nisu ljudi nego “svetinje” koje nikada
nisu imale kontakta s palanačkim iskustvom. Kad Antonić kaže: “ono
što mi mislimo da je najbolje u srpskoj kulturi pre 1941...”, odmah
se nameće pitanje: koji mi? Nije li to mi jedno upravo
palanačko mi? U stvari, čitavu tu frazu Antonić može da
iskaže zato što o toj kulturi, zapravo, ništa ne zna
(izvinjavam se zbog ovog grubog tona, ali on mi se ovde čini
savršeno neophodnim), jer da o njoj nešto zna, znao bi i to da u
samoj toj kulturi nema jedinstvenog mišljenja o tome šta je tu
najbolje. Racimo, Skerlić je žestoko kritikovao Disa (“Poezija g.
Petkovića ima sve karakteristične crte koje je Gijo klinički odredio
kod degenerika…”; “Cela poezija g. Petkovića nije ništa drugo do
grubo jaukanje i dosadno stenjanje, nizanje u svima notama: ‘ah’,
‘oh’, ‘avaj’, ‘jao’, ‘kuku’…” itd.). Zato Skerliću, bez sumnje, ne
bi na pamet palo da Disa uvrsti na Antonićevu listu “velikih umova”.
Štaviše, Skerlić je mislio da Disa kritikuje s istinski modernog
stanovišta, a on ga je kritikovao s anti-modernog i nimalo
građanskog stanovišta... Da li iz toga sledi da je Skerlić “duhovni
palančanin”? To je poslednja stvar koju bi Radomir Konstantinović
ustvrdio! Isto važi i za mnoge druge “umove” čiji stavovi su
kritikovani u Filosofiji palanke… Kako da onda shvatimo te
Antonićeve prigovore Konstantinoviću za nešto što ovome, naprosto,
ne bi palo na pamet?
Možda se pravi Antonićevi
motivi ponajbolje otkrivaju onda kad njegov tekst počinje da se
približava kraju. Tada, u stvari, postaje vidljivo da njega uopšte i
nisu pokretali teorijski motivi u pokušaju da razume ono što ne
razume, tj. Filosofiju palanke. Prava Antonićeva vokacija tu,
jednostavno, nije ni filozofija, ni kritika kulture, ni sociologija
saznanja, pa ni sama sociologija, već je to politička analitika.
Postavlja se pitanje zašto je Antonić morao da stupi u to veliko
okolišenje da bi, na kraju, stigao do jednostavne političke osude
jedne grupe ljudi prema kojoj oseća ekstremnu odbojnost? Zato što,
bez sumnje, on pokušava da bude objektivan, nepristrasan politički
analitičar. Ali, u svom tekstu Antonić, na žalost, pokazuje i drugu
stranu svoje objektivnosti i nepristrasnosti. Ta druga strana je, na
neki način, prva, jer je ona i ranije bila prisutna u njegovim
tekstovima. Naime, posle faze objektivne analize nekih pojava
Antonićevi tekstovi su, prečesto, završavali u nekoj vrsti manje ili
više diskretnog zaklinjanja uvek istoj političkoj opciji, tako da je
njegova objektivnost po pravilu bila dobro politički preparirana.
Na kraju, Antoniću
smeta i jedna Konstantinovićeva izjava iz 1992. godine u kojoj se
tvrdi da je “nasilje u samoj prirodi nacionalizma”. Ta tvrdnja,
zacelo, nije mogla da izabere bolje vreme da bude iskazana… Naš
sociolog nju jednostavno odbaciju i time iskazuje potpunu
bezosećajnost za svo nasilje i užase koji su na ovim prostorima
izazvali razobručeni nacionalizmi svih boja… Ali, ne! Za tog
osećajnog čoveka postoji jedan nacionalizam koji je u svemu nevin,
koji ne učestvuje u toj paklenoj igri uzajamnog legitimisanja
nasilja, ili pak, ako, kojim slučajem, učestvuje on svoje nasilje
takoreći čarobnim štapićem čini – pravednim. A to je pravda
koja, onda, kaže: nema Pravde s one, druge strane brda...
Zato, najzad, Antonić veruje da
hrišćanski (pravoslavni) i demokratski nacionalisti, za razliku od
autoritarnih, u svojoj prirodi nemaju nasilje. On, jednostavno, ne
shvata da je nacionalizam po svojoj totalizujućoj konstituciji, koju
garantuje sufiks izam, autoritaran i, prema tome, nasilan.
Naravno, osećanje nacionalne pripadnosti nije po sebi nasilno, kao
što nije nasilan ni ponos koji zbog te pripadnosti može (ali i ne
mora) da se oseća. Nasilno ili autoritarno je praviti od takvih
osećanja ideologiju (ili: izam) koja bi, onda, bila
obavezujuća za čitavu naciju, dok bi oni koji, kao Konstantinović,
ne pristaju na tu ideologiju i ideologizaciju, odmah bili
kulpabilizovani, ako ne i proglašeni izdajnicima. Dakle, nacionalno
(ili: patriotsko) osećanje je nešto od čega, kao i od religijskog
osećanja, ne može, bar ne u demokratskim vremenima, da se pravi
ideologija i pogotovu ne ona koja vitla mačem. Zato je ideja
demokratskog nacionalizma, koja je Antoniću očigledno draga,
naprosto nalik drvenom gvožđu. Nacionalizam je politička
opcija koja, pre ili kasnije, i uvek čim to može, teži da
autoritarno izigra demokratiju, ako već ne i da je sruši...
Pa ipak, Antoniću se iz nekih
razloga ne dopada savršeno opravdana pomisao da je u Srbiji (kao,
uostalom, i bilo gde) moguća evolucija nacionalizma u nacizam, pa je
rađe spreman da naduvava i karikira stanovište svog oponenta, kako
bi ga zatim „uspešno“ osporio. Čini se da u njegovoj političkoj
logici vlada opsesivno pravilo koje glasi: teško onome ko dirne u
nacionalizam! Ali to opsesivno a priori, videli smo, nagoni
Antonića ne na „nerazumevanje“ Filosofije palanke, već na
jedno zlovoljno razumevanje, jednu naopaku hermeneutiku koja
prvo interpretativno izobličuje svog protivnika ili, još bolje,
neprijatelja, da bi ga onda suvereno „likvidirala“.
Dok je u početku još izgledalo da
Antonićev tekst poseduje i neki teorijski interes, na kraju se on
uspešno srozava na nivo pukog ideološko-političkog ogovaranja, što
je danas, na žalost, standarni profil naše publicističke prakse.
Naravno, svako ima pravo da se u javnom prostoru ideološko-politički
obračunava sa svojim neistomišljenicima, kao što, uostalom i ti
neistomišljenici imaju pravo da mu odgovore. Ali, problem je u tome
što niko nema teorijsko pravo da to čini preko grbače jednog teksta
– reč je, naravno, o Filosofiji palanke – koji je napisan pre
četrdesetak godina i čija sadašnja aktuelnost je veća nego što je
pre bila, ne samo zbog datih političkih prilika nego zato što je taj
tekst sjajno anticipirao aporije i paradokse onog fenomena koji
poslednjih dvadesetak godina možemo da označimo kao povratak
palanke.
U Beogradu,
kraj jula – početak
avgusta, 2008.
|
|