Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
Debate:
Kosovo i Metohija
Srbija i Crna Gora
Srbija i NATO
Srbija među ustavima
Crkva i politika
Kuda ide Srbija?
Svet nakon 11. septembra
Istina i pomirenje na ex-YU prostoru
   
  Komentari:
Politički život
Kolumne Đ. Vukadinovića i S. Antonića
Kulturna politika
Ekonomska politika
Polemike
BiH - deset godina posle Dejtona
Savremeni svet
   
  Pregledi:
Prenosimo
Prikazi
Hronika
Ankete
   
 

DEBATE

Kosovo i Metohija - Prenosimo Novosti

   

 

Dubravka Vujanović: Intervju sa Slobodanom Samardžićem

Ahtisarijevo veliko ništa

Najnoviji predlog Martija Ahtisarija objavljen je samo u medijima. Tu je, valjda, jedino viđen "na papiru". Sve ostalo je na nivou usmene komunikacije specijalnog izaslanika UN i pojedinih aktera u Kontakt-grupi. I sve je, izgleda, u funkciji "probnih balona".

U razgovoru za "Novosti" Slobodan Samardžić, savetnik srpskog premijera, ovako komentariše Ahtisarijevu "igru" kosmetskim problemom:

- Čovek ne zna šta da kaže o tome. Očigledno Ahtisari namerno daje kontradiktorne informacije. Prvo se čulo da je izvestan papir stigao do Kofija Anana i pojedinih članova Kontakt-grupe, a onda je njegov portparol izjavio da je to bio samo usmeni predlog. Ono što pouzdano znamo, jeste da, na poslednjem sastanku Kontakt-grupe krajem oktobra u Beču, Ahtisari nije imao nikakav papir. Ne verujem ni da ga sada ima. To je, dakle, jedna simulacija celog procesa.

* Pitanje je - da li je ovo što se pojavilo u medijima u poslednja dva dana stvarno Ahtisarijev predlog, ili nije?

- To jeste Ahtisarijev predlog. Ali, to je jedno veliko ništa.

* Stiče se utisak da Ahtisari namerno stvara zabunu i taktizira s ciljem da izdejstvuje pomeranje rokova...

- Slažem se da je u pitanju taktiziranje. Očigledno je ono posledica problema sa kojima su se on i neki akteri iz Kontakt-grupe suočili u poslednjih mesec, mesec i po dana. U osnovi je jasan stav Rusije da preferira rešenje koje će poštovati obe strane - Beograd i Prištinu. Kao i stav da se rešenje mora tražiti u pregovorima. Ahtisari je sada u teškoj nedoumici jer ne može da završi posao do 2006, a to je imperativ koji mu je neko dao.


DIMNA ZAVESA

* ON se poziva na rokove Kontakt-grupe...

- Ne. Iza tih rokova je verovatno Amerika. Kontakt-grupa ima stav da "treba uložiti svaki napor" da rešenje bude do kraja 2006. godine. To znači da na nivou Kontakt-grupe postoji otvorenost. Ona radi po logici kompromisa i nema strogo definisane rokove.

* Zna li se, uopšte, po čijim direktivama radi Ahtisari, s obzirom na to da ne poštuje smernice Kontakt-grupe, a zbog toga, opet, ne trpi sankcije?

- Očigledno je da ne deluje po preporukama koje mu je dao Kofi Anan. On sada, zapravo, baca dimnu zavesu i namerno daje protivrečne izjave. Da je poštovao smernice Generalnog sekretara UN, a ne pojedine nalogodavce iz Kontakt-grupe, do sada bi nešto postigao.

* Kome i zašto odgovara odlaganje statusa?

- Ne bih znao da odgovorim na to pitanje. Odlaganje niti šteti, niti koristi bilo kome. Ali, činjenica da se rešenje prolongira rezultat je jedino toga što SAD sa Rusijom i Kinom to nisu "uglavile". Nisu se dogovorili. Tu je problem. Jer, da su se oni dogovorili, ne bi referendum odložio stvar. Nametnuli bi rešenje sutradan.

* Zašto više nema pregovora?

- Ahtisari je sve učinio da se statusno pitanje odugovlači. On će sve učiniti da pregovore zaključi. Pokušaće, verovatno, da organizuje jedan "pozorišni" sastanak, posle čega će konstatovati da kompromisa nema, i sve će se svesti na njegov predlog. Jer, njemu, kao navijaču albanske strane, ne odgovara nastavak pregovora.

DVA KORAKA

* Ima li srpska strana razloga za zadovoljstvo Ahtisarijevim predlogom? Ipak, ne pominje se izričita nezavisnost?

- To apsolutno ne bi bilo dovoljno za nas. A i Rusija je protiv toga. Tako nešto na Savetu bezbednosti ne bi prošlo. Jer, bilo kakva nova rezolucija morala bi da potvrdi suverenitet Srbije. Jednostavno, nijedna rezolucija ne može da krši Povelju UN, koja je stariji dokument od svih drugih međunarodnih ugovora koji kasnije nastaju.

* Što Americi, koja protežira novu rezoluciju, očigledno, nije mnogo važno...

- Dovijanje Sjedinjenih Država, zapravo, ima za cilj da se posao obavi u dva koraka. U prvom koraku, da se oduzme suverenitet i teritorijalni integritet Srbije, tako što ih u novoj rezoluciji, koja će zameniti 1244, neće pominjati. Ali, se neće pominjati ni nezavisnost. U drugom koraku bi se, verovatno, dala nezavisnost.

* Koliko možemo biti sigurni u čvrst stav Rusije i Kine?

- Zasada smo sigurni. Rusija insistira na tome da se proces nastavi, da se odvija u okviru UN i da se ne nameću veštački rokovi.

* Ima li Srbija strategiju za ono što sledi? U kojim rokovima će se stvari, uopšte, dalje odvijati?

- Mi se borimo da se proces vrati u normalne okvire. I tražimo saveznike koji će nam pomoći u tome da se ovaj problem rešava kompromisno. Zasada nemamo nikakve vremenske rokove, niti signale da će pregovori biti nastavljeni. Imamo samo alternative u ponudi. Na primer, kaže se da, ako bismo do kraja godine raspisali izbore, onda bi predlog rešenja bio odložen. Ako toga ne bude, onda bi, navodno, ranije izašli sa predlogom.

* Hoćemo li se rukovoditi time?

- Opet je to dimna zavesa. Pretnja praznom puškom. Zato ne treba mnogo da se osvrćemo na to. Neka oni daju dokument kada procene da treba. Nama je jasno da mi nismo problem, niti se rešenje odlaže zbog nas. Izbori su naše unutrašnje pitanje.



* Da li je moguće, sredinom iduće godine kada mu ističe mandat, Ahtisarija zameniti fleksibilnijim šefom pregovora?

- Ne. Oduzimanje mandata Ahtisariju napravilo bi problem onom ko mu je mandat dao. On jeste opterećenje za pregovore, jer je navijač, ali nije realno očekivati da bude smenjen. Ne treba da zahtevamo nešto što nećemo dobiti.


OPERIŠU SMRĆU


* Jeste li izgubili nadu u kompromis sa Albancima?

- Kompromis se mora tražiti. Ali, ako postavite stvari kao Albanci: nezavisnost ili smrt, onda Ahtisari to malo modifikuje, pa kaže: uslovna nezavisnost ili smrt, onda se to još malo sredi, pa kažu: državni atributi ili smrt, tada se suviše operiše sa smrću kao alternativom. Onda smo došli do toga da pretnja nasiljem postaje legitino sredstvo političke borbe koje neki prećutno prihvataju i pred kojim se povlače. To je legitimacija nasilja u eri borbe protiv terorizma.

Večernje novosti 03.11.2006.

 

 

 
 
Copyright by NSPM