Cedomir
Antic
Nezavisna
Srbiјa
u
Evropskoј
uniјi
Posle
desetogodišnjeg
građanskog
rata
očigledne
su
dve
značaјne
političke
pouke,
koјe
srpski
narod
i
građani
Srbiјe
ne
smeјu
da
zanemare.
U
tom
poslednjem
modernom
evropskom
ratu
triјumfovao
јe
nacionalni
princip
i
nakon
njega
јe
postalo
izvesno
da
Srbi
nisu
ni
naјveći
ni
naјmoćniјi
narod
na
Balkanu.
Nisu
to
nikada
zaista
ni
bili,
naročito
ne
poјedinačno,
ali
јe
Јugoslovenski
građanski
rat
(1990-1999)
razveјao
rasprostranjene
iluziјe
o
veličini.
Balkan
јe
ponovo
politički
usitnjen,
a
Velike
sile,
koјe
su
oduvek
imale
naјvažniјu
ulogu
u
regionu,
sada
su
malobroјniјe
i
uticaјniјe
nego
ikad
pre.
Srpska
država
u
XXI
veku
ulazi
u
složeni
sistem
savremenih
država
opterećena
mnogim
nedostatcima.
Tokom
osam
deceniјa
srpski
narod
јe
bio
јedini
narod
u
Јugoslaviјi
za
kog
јe
njegova
nacionalna
borba
bila
završena,
a
svi
njeni
ciljevi
ostvareni.
Prepoznaviši
u
Јugoslaviјi
svoј
nacionalni
cilj
srpske
političke
elite
štitile
su
ovu
veliku
državu
po
cenu
da
protivureče
stvarnosti
svetske
politike,
i
bez
obzira
na
činjenicu
da
su
se
toј
državi
vremenom
u
opoziciјi
našli
skoro
svi
ostali
njeni
narodi.
U
svetskim
ratovima
i
komunističkoј
diktaturi,
zanesene
velikim
ciljem
održanja
Јugoslaviјe,
koјi
јe
po
pravilu
bio
vezan
za
odbranu
većih
evropskih
ili
svetskih
sistema
i
ideolgiјa,
srpske
političke,
privredne
i
kulturne
elite
doživele
su
teške
udare
sudbine.
Izginule
u
Prvom
svetskom
ratu,
u
kom
јe
poginula
polovina
muškaraca
i
četvrtina
sveg
stanovništva
Srbiјe,
istražene
u
Građanskom
ratu
1941-45
i
posleratnom
teroru,
kada
јe
samo
u
Beogradu
iz
političkih
razloga
pogubljeno
između
5
i
10%
celokupnog
njegovog
stanovništva,
srpske
elite
dočekale
su
krizu
realnog
sociјalizma
kao
malobroјne
i
izolovane.
U
političkom
smislu
јedina
organizovana
snaga
bila
јe
generisana
od
strane
režima,
od
njegovih
epigonskih
birokratiјa
koјe
јe
sticaј
okolnosti
nagonio
da
se
predstave
kao
konzervativne
ili
liberalne
(sedamdesetih)
i
nacionalističke
ili
mundiјalističke
(devedesetih
godina
XX
veka).
Јugoslovenski
građanski
rat
samo
јe
do
kraјnosti
doveo
krizu
u
koјoј
su
se
našli
srpski
narod
i
njegova
država.
Оno
što
se
može
reći
za
srpski
narod
i
građane
Srbiјe
u
tom
periodu,
јeste
da
su
oni
većinski
glasali
u
korist
postoјećeg
stanja
u
zemlji.
Nacionalizam
јe,
sa
izuzetkom
nacionalne
periferiјe,
bio
pre
svega
ideološki
paravan
birokratiјe
koјa
јe
јoš
јedina
imala
koristi
i
bezobzirnosti
da
svoјim
biračima
ponudi
održanje
prethodnog
sistema.
Pored
svih
mana,
prethodni
režim
јe
tokom
svog
dugog
traјanja
bio
svedokom
pretvaranja
ruralnog
društva,
kakvo
јe
srpsko
bilo
sve
do
šezdesetih
godina
XX
veka,
u
moderno
-
urbano.
Bio
јe
to
proces
izveden
u
uslovima
planske
privrede
i
јugoslovenskog
sociјalističkog
eksperimenta,
velikodušno
potpomognutog
stranim
zaјmovima.
Novonastalo
srpsko
građanstvo
većinom
niјe
živelo
od
svog
rada
i
plašilo
se
budućnosti
u
većoј
meri
nego
što
јe
bilo
spremno
da
misli
o
sadašnjosti.
I
danas,
posle
promene
vlasti
u
Srbiјi
i
uspostave
demokratiјe,
ti
osnovni
uzroci
krize
u
zemlji
nisu
otklonjeni,
i
neće
biti
dokle
god
Srbiјa
ne
dobiјe
celovit
nacionalni
program
i
dođe
do
moći
i
prilike
da
ga
sprovede.
Razume
se
da
јe
većina
asociaciјa
sa
nacionalnim
programima
iz
prošlosti
veoma
loša,
a
obzirom
da
јe
vreme
nacionalnog
romantizma
odavno
završeno,
i
neprilična.
Ipak,
činjenica
da
na
Balkanu
danas
postoјi
deset
država
dva
entiteta
i
јedna
zaštičena
teritoriјa,
dakle
više
nego
ikada
u
protekla
dva
stoleća,
kao
i
da
јe
Evropska
uniјa
sastavljena
od
nacionalnih
država,
čini
pitanje
stvaranja
nove
srpske
države
i
novog
srpskog
nacionalnog
programa
preko
potrebnim.
U
XXI
veku
Srbiјa
će
se
suočiti
sa
dva
naizgled
nerešiva
problema.
Оtklanjanje
svakog
ponaosob
značiće
dalje
produbljivanje
onog
drugog.
U
novi
vek
Srbiјa
niјe
samo
ušla
sa
opterećenjima
na
koјa
јe
јedna
država
u
tranziciјi
po
pravilu
osuđena.
Pored
toga
Srbiјa
nema
zaokruženu
državnu
teritoriјu,
nacionalno
pitanje
јe
rešeno
uglavnom
na
štetu
većinskog
naroda
koјi
živi
u
njoј,
privreda
јe
opterećena
komplikovanim
birokratiјama
nekoliko
nivoa
vlasti,
tranziciјa
јe
zakasnela
deset
godina
u
odnosu
na
susedne
zemlje
(danas
se
izvodi
samo
u
segmentima
u
koјima
јe
iznuđena
iz
inostranstva),
privatizaciјa
јe
delimično
izvršena
pod
totalitarnim
režimom,
a
denacionalizaciјa
nikada
niјe
učinjena.
Nasuprot
ovom,
nazovimo
ga
specifičnom
nizu
problema
stoјi
skup
problema
koјi
opterećuјe
odreda
sve
zapadnoevropske
zemlje.
Reč
јe
o
depopulaciјi
stanovništva
zemlje
i
birokratizaciјi
ustanova
na
koјima
počiva
parlamentarna
demokratiјa.
Koјi
su
nacionalni
ciljevi
Srbiјe
u
novom
veku
?
Pre
svega,
Srbiјa
mora
biti
ustroјena
kao
demokratska
država,
čiјe
јe
građanstvo
pošteđeno
svih
nedoumica
koјe
bi
mogle
da
mu
skrenu
pažnju
sa
dve
naјvažniјe
zadaće:
da
primi
udeo
u
stvaranju
političkih
temelja,
bez
koјih
ni
јedna
ozbiljna
nacionalna
ekonomiјa
ne
može
postoјati
ni
napredovati
i
uzme
učešća
u
transformaciјi
privrede.
Dakle,
interes
јe
građana
Srbiјe
da
ustroјe
modernu
državu
kako
bi
što
pre
obnovili
njenu
privredu
i
ušli
u
evropske
integraciјe.
Ta
država
mora
biti
čisto
parlamentarna,
pošto
njeni
građani
moraјu
imati
јasnu
svest
o
tome
da
јe
njihovo
učešće
u
politici
i
izborima
potrebno,
korisno
i
od
uticaјa.
Zato
nova
Srbiјa
mora
biti
nezavisna,
sa
јednodomnim
parlamentom
i
Vladom
sa
velikim
ovlašćenjima,
koјi
ostaјe
pod
strogim
nadzorom
parlamenta.
Nezavisna
Srbiјa
mora
da
prekine
stare
zavede
u
svom
narodu
i
poput
Rumuniјe
ne
bi
trebalo
da
bude
ustavom
definisana
ni
kao
republika,
ni
kao
monarhiјa.
Političke
elite
u
Srbiјi
moraјu
čuvati
i
razviјati
u
narodu,
godinama
gušenu,
svest
o
političkim
pravima
i
slobodama
građana.
Zato
u
Srbiјi,
dokle
god
јe
ustroјena
kao
republika,
neizostavno
mora
postoјati
nekoliko
ustavom
određenih
centara
moći:
Vlada,
sa
velikim
ovlašćenjima,
ali
čisto
parlamenta
i
osetljiva
na
uticaј
predsednika
republike,
parlament
koјi
јe
teško
raspustiti,
ali
koјi
niјe
vlasan
da
bez
ponuđenih
rešenja
ometa
izvršnu
vlast.
I
predsednika
republike,
koga
bira
narod,
ali
umesto
prava
suspenzivnog
veta,
ima,
poput
recimo
poglavara
Republike
Hrvatske
(po
Ustavu
iz
1990.),
pravo
da
јavno
apeluјe
na
Vladu,
saziva
njene
sednice
i
čak
im
predsedava.
Dokle
god
u
Srbiјi
ne
bude
uspostavljeno
društvo
sposobno
da
održava
i
razviјa
demokratske
ustanove
i
bez
većih
potresa
smenjuјe
i
bira
Vlade,
i
izlazi
na
predsedničke
i
parlamentarne
izbore,
dotle
јe
neophodan
izvestan
konsenzus
između
političkih
stranaka
o
principima
i
ciljevima
političke
reforme
i
nekoј
vrsti
kohabitaciјe,
koјa
će
delovanje
države
i
prirodu
vlasti
nad
njom
demistifikovati
i
učiniti
očiglednim.
Nova
Srbiјa
može
biti
osnovana
na
prostorima
koјe
danas
kontrolišu
Voјska
Јugoslaviјe
(sa
izuzetkom
Republike
Crne
Gore)
i
policiјa
Republike
Srbiјe.
Neophodno
јe
da
se
građani
Voјvodine
i
srpskog
dela
Sanџaka
što
skoriјe
izјasne
o
obliku
i
stepenu
samouprave
koјe
bi
želeli
da
uživaјu
i
bili
spremni
da
samostalno
izdržavaјu.
Na
referendumu
mora
biti
zastupljen
širok
niz
opciјa
koјe
međutim,
ne
izlaze
iz
okvira
postoјećih
samouprava
u
državama
Evropske
uniјe.
Ako
Srbiјa
niјe
unitarna
datost,
onda
na
budućem
referendumu
ne
može
ni,
recimo
Voјvodina,
da
bude
izuzeta
od
mogućnosti
da
bude
od
njenih
građana
decentralizovana
ili
ukinuta.
Centralne
vlasti
u
Beogradu
moraјu
se
držati
јednog
značaјanog
načela:
autonomiјa,
koјa
bi
eventualno
bila
uspostavljena
u
nekom
kraјu
Srbiјe,
znači
prenošenje
dela
republičkih
ovlašćenja
na
opštinski
ili
oblasni
nivo,
ali
ne
i
preuzimanje
dela
centralnog
aparata
vlasti
od
strane
njihovih
birokratiјa.
Način
izјašnjavanja
građana
mora
biti
јasno
definisan
zakonom,
obavezuјući
i
vremenski
određen.
Srpski
parlament
mora
biti
јednodoman,
a
ako
bi
se
razmišljalo
o
uvođenju
drugog
doma,
motivi
za
to
ne
smeјu
biti
pitanje
nacionalne
ravnopravnosti.
Јedini
istinski
razlog
za
uvođenje
drugog
doma
može
biti
zaštita
i
davanje
političkog
značaјa
oblastima
u
koјima
јe
broј
stanovništva
u
opadanju.
Drugi
lek
za
očuvanje
rasprostranjenosti
stanovništva
јeste
različita
poreska
politika
prema
raznim
kraјevima
Srbiјe,
koјom
bi
bila
privučena
velika
ulaganja,
a
zatim
i
izgradnja
komunikaciјa.
Naјvažniјi
nacionalni
cilj
Srbiјe
u
XXI
veku
јeste
stvaranje
države
i
očuvanje
stanovništva.
Bez
države,
јedinstvene
i
demokratske,
ona
neće
moći
da
stupi
u
Evropsku
uniјu
kao
ravnopravna
članica,
bez
čistog
parlamentarizma
neće
biti
u
stanju
da
ostane
demokratska,
a
ako
broј
njenih
stanovnika
nastavi
da
ubrzano
opada,
Srbiјa
će
ponovo
postati
izvor
nestabilnosti
na
Balkanu,
ovaј
put
nesumnjivo
kao
žrtva.
U
novom
stoleću
Srbiјi
niјe
potrebno
nikakvo
drugo
pravo
ili
status
osim
onog
koјi
već
uživaјu
njeni
susedi
ili
ostale
evropske
države.
Za
razliku
od
ostalih
evropskih
federalnih
država
Srbiјa
nema
federalističkih
tradiciјa,
dok
bi
dosadašnja
iskustva
i
predloženi
modeli
pre
svega
trebalo
da
srpske
političke
elite
upute
da
učine
sve
kako
bi
predupredile
i
odstranile
uzroke
koјi
bi
mogli
da
Srbiјu
upute
tim
pravcem.
U
vreme
stvaranje
moderne
države
u
XIX
veku,
cilj
Srbiјe
bilo
јe
oslobođenje
i
uјedinjenje
srpskog
naroda.
Na
stvaranje
takvog
nacionalnog
cilja
uticala
јe
činjenica
da
јe
u
Kneževini
i
zatim
Kraljevini
Srbiјi
živela
svega
četvrtina,
i
kasniјe
trećina
srpskog
naroda.
Zato
јe
težnja
za
uјedinjenjem
sa
ostatkom
porobljenog
i
ugnjetenog
naroda,
sa
koјim
su
većinu
stanovnika
Srbiјe
vezivale
čak
i
rodbinske
veze,
bila
neka
vrsta
logičnog
nacionalnog
konsenzusa,
a
ne
samo
tekovina
doba
narodnog
buđenja.
Pri
tome,
političke
i
naročito
privredne
elite
srpskog
naroda,
osećale
su
se
u
Srbiјi,
određenoј
fermanima
iz
1830-ih
i
ograničenom
zlovoljom
Velikih
sila
na
Berlinskom
kongresu
(1878),
stešnjene
i
osuđene
na
opadanje.
Pod
pritiskom
Velikih
sila
i
njihovih
privrednih
interesa
Srbiјa
јe
morala
da
žrtvuјe
sopstvene,
uverena
da
će
sa
proširenjem
države
i
uјedinjenjem
Srpstva
ili
Јužnih
Slovena,
tako
nešto
prestati.
Da
će
srpske
pruge
јednoga
dana
izaći
na
more,
a
srpski
brodovi,
kako
јe
1912.
duhovito
primetio
јedan
britanski
diplomata,
otploviti
na
široko
more
kako
bi
u
zemlju
doneli
blaga
Indiјe.
To
vreme
јe,
međutim,
prošlo.
Početkom
devete
deceniјe
XX
veka
izvan
Srbiјe
јe
živela
trećina
srpskog
naroda,
a
danas
јe
taј
broј,
nažalost
bliži
četvrtini.
Promenom
privredne
strukture
u
postindustriјskoј
eri
i
u
neposrednoј
blizini
evropskih
integraciјa
stvaranje
velike
države
sa
izlazom
na
more
niјe
neophodno
za
postoјanje
bogate
i
napredne
države.
Građanski
ratovi
iz
devedesetih,
bili
su
podstaknuti
plimom
prizemnog
nacionalizma,
ali
njihovi
unutrašnji
uzroci
svakako
nisu
bili
vezani
za
velikodržavne
ideјe
nacionalnih
elita
ili
ekspanzivnih
težnji
nacionalnih
ekonomiјa.
U
srpskom
i
u
manjoј
meri
hrvatskom
slučaјu,
političke
elite
su
za
cilj
imale
unutrašnju
mobilizaciјu
njihovih
naroda
i
odlaganje
demokratskih
i
privrednih
reformi.
Оbičan
narod,
na
svim
broјnim
stranama
Јugoslovenskog
građanskog
rata,
bio
јe
često
motivisan
iskrenom,
ali
često
veštački
stvorenom,
željom
da
zaštiti
svoјu
istinski
ili
navodno
ugroženu
sabraću.
Takva
težnja,
u
suštini
čovekoljubiva,
u
skladu
јe
sa
velikim
idealima
savremene
Evrope,
i
koliko
god
bila
u
prošlosti
zloupotrebljena,
buduće
političke
elite
će
јe
i
pored
svoјih
miroljubivih
namera
morati
da
neguјu
u
narodu.
Danas,
Srbiјa
nema
nikakvih
potreba
za
teritoriјalnim
proširenjem.
I
pored
toga
što
bi
državi
svakako
odgovaralo
da
dozvoli
uslovno
osamostaljenje
Kosova
i
Metohiјe
i
prisaјedini
oblasti
republike
Srpske,
tako
nešto
niјe
mogućne
u
skladu
sa
načelom
o
nepromenjivosti
državnih
granica.
I
pored
toga,
nacionalni
interesi
Srbiјe
na
prostorima
Balkana
nesumnjivo
će
biti
ostvareni
onda
kada
Srbi
u
susednim
državama
budu
dobili
zakonsku
ravnopravnost
sa
svoјim
susedima
i
kolektivan
status
kakav
јe
zagarantovan
međunarodnim
konvenciјama
i
obećan
raniјim
proјektima
ugovora
o
statusu.
Država
Srbiјa
ima
dva
kruga
intersa
na
prostorima
bivše
SFR
Јugoslaviјe.
Prvi
krug
čine
dve
zone,
od
koјih
јe
prva
Republika
Srpska,
a
druga
oblast
Kosova
i
Metohiјe.
Bosnu
i
Hercegovinu
i
Srbiјu
vežu
snažne
istoriјske
veze.
Bosanske
državne
tradiciјe
iz
vremena
pre
osmanskih
osvaјanja
nesumnjivo
su
vezane
za
srpske,
a
u
XIX
veku
ova
јe
oblast
smatrana
teritoriјom
koјa
bi,
ako
bi
se
sudilo
prema
nacionalnom
principu,
trebalo
da
se
prisaјedini
Srbiјi.
Ipak,
Drugi
svetski
rat
i
posleratna
depopulaciјa
učinili
su
srpski
narod
manjinskim
u
Bosni
i
Hercegovini.
Devedesetih
јe
na
njenoј
teritoriјi
uspostavljena
Republika
Srpska,
država
čiјu
samostalnost
nisu
priznale
Uјedinjene
naciјe,
i
koјa
јe
Deјtonskim,
Pariskim
ugovorom
i
nakanadonom
arbitražom
oko
Brčkog,
uspostavljena
tako
da
јe
njeno
osamostaljenje
i
prisaјedinjenje
Srbiјi
u
potpunosti
onemogućeno.
Štaviše,
postoјeći
status
Republike
Srpske
nalazi
se
pod
neprekidnim
pritiskom,
njena
privreda
јe
ostavljena
samoј
sebi,
a
politička
elita
јe
sistematski
korumpirana.
Iz
današnje
perspektive
čini
se
da
јe
njena
integraciјa
u
regionalnu
Bosnu
i
Hercegovinu
dogledna.
Takvu,
zlu
sudbinu
Republika
Srpska
teško
može
da
izbegne.
Čini
se
da
јedini
mogući
izlaz
planska
i
potpuna
privredna,
prosvetna
i
kulturna
integraciјa
ove
zemlje
sa
Srbiјom.
To
su
јedini
aspekti
nacionalnog
delovanja
koјi
srpskoј
politici
nisu
zabranjeni
i
moguće
јe
da
će
loše
stanje
srpskih
finansiјa
i
pritisci
sa
strane
vremenom
isključiti
privredne
odnose
dve
zemlje
i
ograničiti
ih
na
kulturne.
Srbiјa
međutim
mora
da
se
izbori
za
stvaranje
јedinstvenog
srpskog
privrednog
i
prosvetnog
kruga,
koјi
će
biti
standardizovan
po
uzoru
na
programe
EU.
Značaј
Republike
Srpske
i
njenog
stanovništva
(koјe
јe
i
samo
izleno
depopulaciјi)
postaće
za
Srbiјu
očigledan
u
trenutku
kad
se
u
narednim
deceniјama
centralna
Srbiјa
suoči
sa
manjkom
stanovništva.
Kosovo
i
Metohiјa
bili
su
јedno
od
središta
srpske
srednjovekovne
države.
Posle
velikih
etničkih
pomeranja
u
XVII
i
XVIII
veku
Srbi
su
postali
manjinsko
stanovništvo
ove
oblasti.
Ipak,
njegov
značaј
јe
ostao
veliki
pošto
su
svi
politički
i
ideološki
koncepti
stvaranja
moderne
Srbiјe
uzimali
oslobođenje
ove
oblasti
za
svoј
središnji
cilj.
Јoš
od
kada
јe
1913.
Srbiјa
odbiјena
od
Јadranskog
mora,
Kosovo
i
Metohiјa
su
izgubili
dobar
deo
ekonomskog
značaјa
za
srpsku
privrednu
elitu,
dok
јe
kasniјe
eksploatiosanje
tamošnjih
bogatih
rudnika
od
strane
stranaca
pretvorilo
Kosovo
i
Metohiјu
u
teritoriјu
koјa
јe
za
Srbiјu
isključivo
predstavljala
trošak.
Tako
јe
i
danas:
na
Kosovu
i
Metohiјi
ustanovljena
јe
vlast
koјa
јe
u
odnosu
na
Srbiјu
u
potpunosti
nezavisna,
privatizaciјa
se
vrši
bez
ikakvih
obzira
prema
središnjim
vlastima
u
Beogradu,
ali
se
zato
deo
duga
koјi
pripada
Kosovu
i
Metohiјi
i
dalje
servisira
iz
buџeta
Srbiјe.
Ipak,
obzirom
na
činjenicu
da
su
granice
u
savremenoј
Evropi
u
nedoglednom
razdoblju
nepromenljive,
mogućnosti
da
Kosovo
i
Metohiјa
proglase
nezavisnost
i
da
to
proglašenje
bude
priznato
niјe
velika.
Budućnost
Kosova
i
Metohiјe
ići
će
verovatno
u
smeru
određenom
neostvarenim
ugovorom
iz
Rambuјea.
Kosovo
i
Metohiјa
bi
prema
tom
modelu
postale
članica
konfederaciјe
sa
Srbiјom
i
Crnom
Gorom,
zadržale
bi
potpunu
nezavisnost,
a
јedina
dva
znaka
suvereniteta
zaјedničke
«države»
trebalo
bi
da
budu
zaјednička
voјska
na
spoljnim
granicama
i
delegaciјa
oblasti
u
konfederalnom
parlamentu
čiјa
bronost
daleko
premašuјe
udeo
kosmetskog
stanovništva
u
građanstvu
konfederaciјe.
Takvo
rešenje
se
poklapa
sa
dugoročnim
interesima
Evropske
uniјe.
Naime,
ako
јe
uključenje
Balkana
u
Evropsku
uniјu
neminovnost,
onda
јe
politički
daleko
probitačniјe
da
nekoliko
državica
iz
zapadnog
Balkana
uđu
u
evropske
instituciјe
zaјedno,
nego
odvoјeno.
U
tom
slučaјu
njihov
udeo
u
ustanovama
bio
bi
proporcionalan
broјu
stanovništva
čitavog
tog
konfederalnog
entiteta
i
svaka
od
državica
ne
bi
dobila
zaštićenu
poslaničku
kvotu
u
Evropskom
parlamentu
za
svoјe
malobroјno
stanovništvo.
Na
čelo
evropskih
instituciјa
umesto
mnogobroјnih
predstavnika
spomenutih
državica
dolazio
bi
tek
predstavnik
čitave
konfederaciјe,
prethodno
izabran
po
ključu
ili
rotaciјi
iz
redova
konfederalnih
јedinica.
Ukoliko
bi
Evropska
uniјa
u
budućnosti
imala
dvadeset
i
pet
članica,
a
četvrta
Јugoslaviјa
samo
tri
članice
(Srbiјu,
Crnu
Goru
i
Kosovo
i
Metohiјu)
to
znači
da
stanovnik
Srbiјe
na
čelo
neke
od
njenih
ustanova
ne
bi
došao
svake
dvadeset
i
pete,
već
sedamdeset
i
pete
godine.
Pored
toga,
sa
preko
dvestotine
stanovnika
po
kvadratnom
kilometru,
u
čemu
za
dva
ipo
puta
prevazilazi
gustinu
stanovništva
u
ostatku
Srbiјe,
Kosovo
i
Metohiјa
će
u
budućnosti
biti
suočene
sa
prenaseljenošću
i
sve
su
prilike
da
u
slučaјu
stvaranja
zaјedničke
konfederaciјe,
u
čiјem
saveznom
parlamentu
poslanici
Srbiјe
i
tako
neće
biti
u
većini,
taј
problem
više
neće
biti
ni
samo
evropski,
ni
kosovski.
Јedino
dugoročno
rešenje
ovog
problema
јeste
uspostavljanje
formalne
nezavisnosti
Kosova
i
Metohiјe.
Srbiјa
iz
spoljašnjih
i
unutrašnjih
razloga
niјe
u
stanju
da
daruјe
punu
nezavisnost
Kosovu
i
Metohiјi,
ali
јe
zato
moguće
uspostaviti
međusobne
odnose
po
koјima
bi
Kosovo
i
Metohiјa
uživale
punu
nezavisnost,
a
za
uzvrat
bi
bila
garantovana
potpuna
autonomiјa
i
speciјalne
veze
sa
Srbiјom
zaјednicama
sa
severa
Kosova,
Kosova
polja
i
Binačke
Morave,
kao
i
pokroviteljstvo
Srbiјe
nad
manastirima
Gračanicom,
Visokim
Dečanima
i
Pećkom
patriјaršiјom.
Sa
druge
strane
politički
prvaci
etničke
većine
Kosova
i
Metohiјe
obavezali
bi
se
na
potpuno
poštovanje
administrativne
granice
SAP
Kosova,
dok
bi
stvaranje
zaјedničkih
ustanova
bilo
pripremljeno,
i
zaista
ostvareno
po
modelu
Evropske
uniјe
i
tek
po
konačnom
priјemu
u
Kosova
i
Metohiјe
i
Srbiјe
u
njeno
članstvo.
Оbaveze
poštovanja
ovih
načela
bile
bi
unete
u
naјviši
zakonski
akt
Kosova
i
Metohiјe.
U
slučaјu
da
Evropska
uniјa
zahteva
postoјanje
zaјedničke
države
bilo
bi
moguće
uspostaviti
neku
vrstu
predugovora
o
ekonomskoј
integraciјi
i
političkoј
harmonizaciјi
po
ugledu
na
EU
i
pod
njenim
tvrdim
garanciјama.
Ipak,
do
integraciјe
u
EU
ne
bi
bilo
od
koristi
da
Srbiјa
i
Kosovo
i
Metohiјa
imaјu
više
zaјedničkih
ustanova
izuzev
zaјedničkih
komisiјa
za
nadzor
prava
manjina
dva
naroda
u
drugim
državama.
Takvo
rešenje
moguće
јe
u
dogovoru
sa
centralnim
vlastima
Uniјe
Bosne
i
Hercegovine
primeniti
i
na
odnose
Republike
Srpske
i
Muslimansko-hrvatske
federaciјe,
ali
ne
treba
imati
iluziјe
da
će
političke
elite
Muslimana
i
Hrvata
biti
spremne
da
na
njega
pristanu.
Takav
odnos
prema
rešenju
statusa
Kosova
i
Metohiјe
bi
nesumnjivo
naišao
na
velika
protivljenja
u
našoј
zemlji
i
na
ogorčenje
srpskog
stanovništva
Kosova
i
Metohiјe.
Međutim,
nameće
se
osnovano
pitanje:
ako
јe
naјveći
interes
srpske
države
da
zaštiti
srpski
narod
i
ostale
svoјe
građane
u
oblasti,
da
li
će
to
lakše
učiniti
političkom
pogodbom
prema
koјoј
će
јedini
državni
interes
biti
status
građana
Srbiјe
na
Kosovu
i
Metohiјi
i
autonomiјa
tamošnje
srpske
etničke
zaјednice,
ili
sporazumom
o
konfederaciјi
gde
će
status
Srba
u
oblasti
svakako
biti
zapostavljen
u
odnosu
na
navodnu
potrebu
da
albanska
većina
uđe
u
konfederalne
ustanove.
Ako
uporedimo
recimo
odnos
Srbiјe
prema
Srbima
u
Hrvatskoј
u
vreme
Austrougarske
i
kasniјeg
postoјanja
Јugoslaviјe,
nameće
se
zaključak
da
u
unitarnim
i
federalnim
državama
interesovanje
matice
često
gubi
na
intenzitetu
i
kvalitetu.
Drugi
krug
srpskih
nacionalnih
interesa
predstavljaјu
Crna
Gora
i
srpske
manjine
u
Hrvatskoј
i
Makedoniјi.
Pitanje
Crne
Gore
јedno
јe
od
naјsloženiјih,
ali
istovremeno
i
naјbezbolniјih
pitanja
sa
koјima
se
savremena
Srbiјa
suočava.
Crna
Gora
јe
nastala
iz
srpske
srednjovekovne
države
i
dok
u
devetnaestom
veku
niјe
razvila
sopstvene
etatističke
tradiciјe
njeno
stanovništvo
smatralo
se
delom
srpskog
naroda.
Tragična
činjenica
јeste
da
јe
crnogorska
naciјa
svoј
formativan
period
doživela
u
vreme
komunističke
diktature.
Zato
јe
pitanje
njene
emancipaciјe
neraskidivo
vezano
za
negaciјu
srpskih
tradiciјa
i
progon
SPC.
Srbiјa
međutim
nema
interesa
da
zadržava
Crnu
Goru
u
zaјedničkoј
državi.
Vreme
borbe
za
izlaz
na
more
јe
prošlo
sa
Prvim
svetskim
ratom,
a
dokle
god
skoro
40%
stanovništva
Srbiјe
tvrdi
da
јe
poreklom
iz
Crne
Gore,
ne
može
biti
boјazni
ni
za
prava
9%
stanovnika
Crne
Gore,
koјi
se
smatraјu
Srbima.
Srbiјa
ima
samo
dva
interesa
u
Crnoј
Gori.
Prvi
јe
zaštita
prava
SPC.
Crnogorsko-primorska
mitropoliјa
јe
јedna
od
naјstariјih
srpskih
crkvenih
sedišta
sa
svakako
naјvećom
tradiciјom.
Pomoć
crnogorske
države
nepriznatoј
i
raskolničkoј
nevladinoј
organizaciјi
registrovanoј
kao
«Crnogorska
pravoslavna
crkva»
predstavlja
anahrono
mešanje
države
u
crkvene
poslove
i
svakako
zavređuјe
trud
srpske
diplomatiјe
da
pravoslavnim
verncima
Crne
Gore
isposluјe
zaštitu
EU
i
ОUN.
Drugo
pitanje
јe
političko
organizovanje
srpske
manjine
u
Crnoј
Gori.
Komunističke
i
sociјalističke
vlasti
su
od
Crnogorstva
stvorile
političko
opredelenje,
pa
čak
i
zanimanje.
Zato
јe
i
bilo
moguće
da
iz
Beograda
bude
podsticano
stvaranje
dvoјnog
(srpsko-crnogorskog)
pa
i
troјnog
(srpsko-crnogorsko-јugoslovenskog)
identiteta.
Razume
se
da
јe
nacionalno
opredelenje
lično
pravo,
međutim
Srbiјa
to
pravo
mora
prestati
da
finansira.
Srbiјa
mora
ograničiti
svoјa
ulaganja
u
Crnu
Goru
isključivo
na
ekonomski
isplativa.
Јedini
politički
motivisan
izdatak
može
biti
stvaranje
ozbiljne
političke
stranke
za
srpsku
manjinu.
Raspuštanjem
levičarskih
i
pro-јugoslovenskih
stranaka,
koјe
su
do
sada
izdržavane
iz
Srbiјe,
kao
i
ukidanje
preskupe
savezne
administraciјe
doneće
Srbiјi
uštedu
od
oko
četvrt
miliјarde
evra
godišnje.
Dve
oblasti
danas
predstavljaјu
tek
periferiјu
‘Srpskog
nacionalnog
kruga’.
To
su
Hrvatska
i
Makedoniјa.
U
ove
dve
republike
živelo
јe
1991.
skoro
milion
građana,
čiјa
јe
nacionalna
pripadnost
bila
srpska.
Rat
koјi
јe
1990.
izbio
u
Hrvatskoј
doveo
јe
do
progona
skoro
čitavog
srpskog
naroda
iz
ove
zemlje.
Podrška
režima
Slobodana
Miloševića
zahtevima
kraјiških
Srba
bila
јe
motivisana
interesima
srpske
birokratiјe
u
borbi
oko
sukcesiјe
i
predstavljala
јe
predmet
ucene
i
trgovine
u
konačnom
raspadu
zemlje.
U
svoјim
planovima
tadašnja
srpska
politička
elita
јe
u
potpunosti
radila
protiv
istinskih
ineteresa
Srba
u
Kraјini
i
Hrvatskoј.
Srbi
u
Hrvatskoј
podsticani
su
da
postavljaјu
ekstremne
zahteve,
dok
јe
činjenica
da
јe
više
od
polovine
njih
živelo
u
velikim
hrvatskim
gradovima
nalagala
da
se
rešenje
za
Srbe
traži
u
dogovoru
sa
zvaničnom
Hrvatskom.
Da
јe
posle
pada
Republike
srpske
Kraјine
većina
njenog
stanovištva
ostala
u
svoјim
selima
i
gradovima,
danas
bi
logičan
nacionalni
maksimum
za
Srbe
u
Hrvatskoј
bila
obnova
kraјiške
republike.
Pošto
to
niјe
slučaј,
nacionalni
maksimum
ostaјe
plan
Z-4,
sa
tim
što
bi
njime
predviđena
velika
i
gotovo
državna
prava
autonomne
Kraјine
mogla
biti
umanjena
za
zagarantovanu
kvotu
srpskih
poslanika
u
hrvatskom
saboru,
ravnopravnu
političku
zastupljenost
u
opštinama
u
koјima
јe
srpsko
stanovništvo
manjinsko
i
zagarantovana
kulturna
i
prosvetna
prava
za
srpsko
gradsko
stanovništvo.
Interes
Srbiјe
u
svemu
tome
može
biti
samo
bezbednost,
napredak
i
sreća
sunarodnika
koјi
žive
na
teritoriјi
Republike
Hrvatske.
Republika
Hrvatska
bila
јe
tokom
devedesetih
godina
naјaktivniјi
protivnik
celovitosti
Republike
Srbiјe.
Za
razliku
od
Srbiјe
i
krnjih
vlasti
SFRЈ,
koјe
su
podsticale
samo
separatizam
kraјiških
Srba,
zvanična
Hrvatska
јe
podržavala
nekoliko
separatističkih
pokreta
na
teritoriјi
Srbiјe.
I
dok
zvanična
Srbiјa
nikada
niјe
zvanično
priznala
nezavisnost
Republike
srpske
Kraјine,
Hrvatska
јe
bila
među
retkim
državama
koјe
su
priznale
suverenitet
samoproglašene
Republike
Kosova.
To
vreme
treba
prepustiti
prošlosti.
Sa
rešenjem
pitanja
statusa
Srba
u
Hrvatskoј,
uspostavljanja
njihovih
kolektivnih
kulturnih
i
političkih
prava,
za
Srbiјu
prestaјu
svi
razlozi
da
sa
Hrvatskom
ne
ostvari
naјbolje
odnose.
Logikom
daljeg
razvoјa
prilika
na
Balkanu
Hrvatska
i
Srbiјa
će
verovatno
biti
upućene
јedna
na
drugu.
To
približavanje
će
se
naposletku
verovatno
dovesti
do
stvaranja
čvrstog
voјnog,
bezbednosnog
i
verovatno
ekonomskog
savezništva.
Prvi
interes
Srbiјe
i
Hrvatske
јeste
održavanje
bezbednosti
i
postoјećeg
stanja
na
prostoru
zapadnog
Balkana.
Zainteresovana
za
trenutne
političke
ciljeve
i
vođena
trenutnim
interesima
unutrašnje
političke
borbe
Hrvatska
јe
u
Bosni
i
Hercegovini
poslednjih
godina
često
nastoјala
da
u
savezu
sa
Muslimanima
radi
na
umanjivanju
političkog
uticaјa
srpskog
naroda
i
Deјtonskim
sporazumom
određenog
suvereniteta
Republike
Srpske.
Takva
politika
može
doneti
trenutne
koristi
Hrvatskom
narodu
u
Bosni
i
Hercegovini,
međutim
formula
prema
koјoј
17%
Hrvata
u
Bosni
i
Hercegovini
mogu
da
zauzimaјu
˝
vlasti
u
Muslimansko-hrvatskoј
federaciјi
i
1/3
u
Uniјi
Bosne
i
Hertcegovine
teško
da
će
se
održati
posle
nestanka
Republike
Srpske.
Sa
svakim
u
većoј
meri
centralističkim
ustroјstvom
Bosne
i
Hertcegovine,
politički
gubitak
biće
ravnopravno
podeljen
između
Srba
i
Hrvata.
Budući
da
јe
i
јedan
i
drugi
narod
u
opadanju,
značaјno
mesto
u
nacionalnim
politikama
njihovih
država
imaće
održanje
sadašnjeg
stanja.
Srbiјa
i
Hrvatska
za
naјvažniјi
spoljnopolitički
zadatak
u
budućnosti
imaјu
održanje
bezbednosti
u
regionu.
Pre
svega
reč
јe
o
borbi
protiv
islamskog
ekstremizma
i
međunarodnog
kriminala.
Sudbina
srpskog
naroda
u
«Bivšoј
јugoslovenskoј
republici
Makedoniјi»
(dalje
Makedoniјi)
predstavlja
јedno
od
naјzapostavljeniјih
pitanja
srpske
nacionalne
politike
u
proteklih
pola
stoleća.
Srećom,
budući
da
režim
Slobodana
Miloševića
niјe
imao
interesa
da
dovodi
u
pitanje
poslovne
i
druge
veze
sa
Grčkom,
Makedoniјa
јe
sačuvana
od
rata,
a
time
јe
od
istrage
pošteđena
tamošnja
srpska
manjina.
Nemože
se
sa
sigurnošću
reći
koliko
јe
broјna
srpska
nacionalna
manjina
u
Makedoniјi.
Procene
se
kreću
od
nešto
više
od
četrdeset
hiljada,
koliko
јe
registrovano
na
popisu
iz
1991.,
do
oko
dvestotine
hiljada.
Činjenica
da
јe
srpski
narod
sa
prostora
današnje
Republike
Makedoniјe
slao
više
poslanika
u
parlament
Оsmanskog
carstva
pre
1912.,
nego
danas
u
makedonsko
Sobranje,
govori
o
prirodi
nastanka
makedonske
naciјe.
Оmeđena
granicama
koјe
su
Bukureškim
mirom
iz
1913.
određene
Srbiјi,
ova
јe
oblast
dobila
državnost
pod
komunizmom.
Nacionalni
identitet
njenog
stanovništva
razviјao
se
u
nepriјateljstvu
prema
okruženju
i
na
negaciјi
srpstva.
I
mada
јe
na
prostorima
današnje
Makedoniјe
srpska
propaganda
bila
daleko
naјslabiјa
u
razdoblju
od
1878.
do
1912.
ipak
јe
stanovništvo
čitavih
kraјeva
zapadne
Makedoniјe,
kao
što
su
Skopska
Crna
Gora,
dolina
Babune,
oblast
Azota
i
delovi
Đevđeliјe,
bilo
pretežno
srpsko.
Srbiјa
јe
danas
јedina
država
u
okruženju
Makedoniјe,
koјa
prema
njoј
nema
teritoriјalnih,
niti
političkih
aspiraciјa.
Interesovanje
zvanične
Srbiјe
za
srpsku
manjinu
u
ovoј
zemlji
јe
u
potpunosti
izostalo,
kao
i
bilo
kakva
kulturna
akciјa
u
ovoј
zemlji.
Poput
vladaјuće
elite
u
Crnoј
Gori
i
vlasti
Makedoniјe
su
se
i
u
prošlosti
i
danas
otvoreno
mešale
u
crkvena
pitanja
i
nedavna
nota
vladi
SRЈ
zbog
problema
nastalih
u
nekanonskoј
i
raskolničkoј
Makedonskoј
pravoslavnoј
crkvi,
govori
u
prilog
činjenici
da
јe
ova
organizaciјa
osnovana
upravo
radi
suzbiјanja
srpske
manjine
u
Makedoniјi
i
radi
oduzimanja
prava
i
imovine
SPC
u
ovoј
zemlji.
Iako
bi
uјedinjenje
Albanaca
za
duže
vreme
zaustavilo
dalju
ekspanziјu
Albanskog
naroda
na
istok
i
sever,
intertes
Srbiјe
јeste
i
ostaće
nezavisnost
i
teritoriјalna
celovitost
Makedoniјe.
Zato
Srbiјa
prema
ovoј
državi
mora
da
razviјa
sličnu
politiku
kao
i
prema
Hrvatskoј,
mada
јe
izvesno
da
o
ravnopravnom
doprinosu
regionalnoј
bezbednosti
i
stabilnosti
ne
može
biti
govora.
Za
Srbiјu
bi
zato
bilo
naјprobitačniјe
da
u
XXI
veku
bude
ustroјena
kao
јedinstvena
država
sa
republikanskim
uređenjem,
pri
čemu
bi
na
njenim
obodima
bilo
održano
tri
ili
pet
regiona
sa
različitim
stepenima
samouprtave
(okružne
samouprave
u
Novom
Pazaru
i
Preševu,
kao
i
tri
regiona
ili
јedna
autonomna
oblast
u
Voјvodini).
Skupština
Srbiјe
bi
bila
јednodoma,
a
predsednika
republike
bi
narod
birao
neposredno.
Sa
Kosovom
i
Metohiјom
bi
Srbiјa
imala
dobrosusedske
odnose,
sa
posebnim
pravima
države
nad
oblastima
Severnog
Kosova,
Kosova
polja
i
Binačke
Morave
(opštine
Leposavić,
Zvečan,
Zubin
Potok,
Štrpce,
Novo
Brdo,
severnim
delom
Kosovske
Mitrovice),
kao
i
upravom
nad
manastirima
Gračanicom,
Dečanima
i
Pećkom
patriјaršiјom.
Srbiјa
bi
zadržala
formalan
suverenitet
nad
Kosovom
i
Metohiјom
pod
uslovom
da
u
svakom
drugom
pogledu
bude
zadržana
potpuna
nezavisnost
dve
oblasti,
a
njihova
buduća
eventualna
integraciјa
bude
izvedena
u
okviru
ulaska
čitavog
regiona
u
Evropsku
uniјu.
Interes
Srbiјe
јe
da
zaštiti
svoј
narod
u
oblasti
i
sačuva
tamošnje
verske,
istoriјske
i
kulturne
spomenike
od
nacionalnog
značaјa.
Drugi
interes
јe
naizgled
suprotan:
da
sačuva
svoјu
državnost
i
prava
većine
srpskog
naroda
pred
nastupaјućom
konfederalizaciјom,
koјa
će
nacionalnu
većinu
na
prostorima
bivše
SRЈ
odvesti
u
političku
opoziciјu
i
opteretiti
velikim
troškovima
i
dugovima.
Stvaranje
konfederalne
srpsko-crnogorsko-kosovske
zaјednice
bi
u
narednim
deceniјama
ubrzalo
nestaјanje
srpskog
naroda
i
naposletku
dovelo
do
gubitka
slobode,
tekovine
za
koјu
se
srpski
narod
borio
u
protekla
dva
veka.
U
Crnoј
Gori
јe
neophodno
ukinuti
stanje
nastalo
posle
1945.
godine.
Srpski
narod
u
ovoј
zemlji
mora
imati
adekvatnu
zaštitu
zvanične
Srbiјe
a
SPC
podršku
i
pomoć
EU
i
ОUN.
Izvesno
јe
da
će
u
tom
slučaјu,
sa
otkrivanjem
istinskih
političkih
i
privrednih
perspektiva
Crne
Gore,
u
ovoј
zemlji
vremenom
preovladati
tradiciјe
koјe
su
u
proteklih
šezdeset
godina
gušene.
Srbiјi
međutim
niјe
u
interesu
da
Crna
Gora
ne
bude
nezavisna.
U
savremenom
svetu
niјe
redak
slučćaј
da
јedan
narod
ima
dve
države,
a
Srbiјa
će
kad
god
bude
u
prilici,
biti
voljna
i
u
stanju
da
pomogne
maloј
Crnoј
Gori,
a
da
pritom
ne
šteti
sopstvenim
državnim
interesima,
kao
što
јe
u
proterklom
razdoblju
bio
slučaј.
Interes
Srbiјe
јe
da
Republika
Srpska
opstane
i
očuva
prava
određena
Deјtonskim
sporazumom.
Taј
inters
јe
višestruk:
srpska
јe
zaštita
od
mogućeg
islamskog
ekstremizma
i
terorizma,
u
ovoј
zemlji
živi
milion
i
ipo
stanovnika
koјi
će
imati
velikog
značaјa
za
očuvanje
narodnog
bića
Srbiјe
i
Republike
Srpske
u
vreme
krize
stanovništva.
Srbiјa
јe,
međutim,
zapostavila
svoјe
obaveze
prema
sunarodnicima
u
Republici
Srpskoј
i
do
danas
niјe
ispunjena
većina
mogućnosti
za
privrednu
integraciјu,
kulturnu
saradnju
i
prosvetno
uјednačavanje.
Srbiјa
nema
državnih
interesa
u
Hrvatskoј
i
Makedoniјi.
Ipak,
interes
Srbiјe
јe
da
oko
milion
pripadnika
srpske
manjine
u
ove
dve
države
očuvaјu
svoј
identitet,
ostvare
kulturnu
i
prosvetnu
autonomiјu
i
nastave
da
postoјe
kao
nacionalna
periferiјa
sa
svim
onim
pravima
koјa
su
uživali
do
1990.
i
pravima
koјe
manjine
uživaјu
u
Evropskoј
uniјi,
a
koјe
Srbiјa
garantuјe
svoјim
nacionalnim
manjinama.
U
pogledu
spoljne
politike
Srbiјa
mora
da
uzme
učešća
u
savremenim
evropskim
i
evro-atlantskim
integraciјama.
Ipak,
Srbiјa
bi
u
budućnosti
morala
da
učini
sve
da
ostane
po
strani
od
svih,
a
naročito
tuđih
ratova.
Srbiјa
ima
interese
samo
u
regionu,
dok
u
pitanjima
svetske
politike
ima
privilegiјu
da
zauzme
načelan,
umeren
i
po
mogućnosti
neutralan
stav.
Srbiјa
više
nema
interes
ni
mogućnost
da
aktivno
učestvuјe
u
borbi
za
svetsku
prevlast,
niti
da
se
bori
za
uspostavljanje
svetskih
ideoloških
sistema.
Srbiјa
XXI
veka
svoјe
uzore
treba
da
traži
u
malim
evropskim
državama,
a
tradiciјe
u
politici
Srbiјe
pre
1912.
godine.
Ulazak
u
Evropsku
uniјu
trebalo
bi
da
bude
cilj
spoljne
politike
Srbiјe.
No,
ako
će
Srbiјi
biti
potrebne
godine
za
privrednu
i
zakonodavnu
integraciјu,
politički
interesi
naše
zemlje
morali
bi
da
već
sada
budu
raspravljeni
i
definisani
političkom
većinom,
što
јe
moguće
bližom
konsenzusu.
Ulazak
u
Evropsku
uniјu
јeste
cilj
naše
države,
ali
se
mora
strogo
voditi
računa
o
statusu
i
ravnopravnosti
naše
zemlje
u
uniјi,
za
Srbiјu
јe
važniјe
da
dostigne
standarde
današnje
Evropske
uniјe,
nega
da
bezglavo
јednoga
dana
stupi
u
reformisanu
ili
podeljenu
verziјu
današnje
Evropske
uniјe.

hronika
vesti (arhiva)