Autorizovana
verzija razgovora
Reporter,12.
dec.
2001.
Koalicioni
(ne)sporazumm,
nemocno
slovo
na
papiru
Izmedu
akta
i
lakta
(Pred)izborni
dokument
DOS-a
od
pocetka
je
više
imao
karakter
deklaracije
cija
je
obaveznost
pre
svega
stvar
politicke
volje,
smatra
politicki
analiticar
Đorde
Vukadinovic
Jovica
Krtinic
Urgentnim
odstranjivanjem
potpredsednika
Demokratske
stranke
Srbije
Dragana
Maršicanina
iz
visoke
fotelje
predsednika
republickog
parlamenta,
sredinom
prošle
nedelje
prakticno
je
stavljen
"crni
flor"
na
predizborni
koalicioni
sporazum
vladajuceg
DOS-a.
Iako
su
se
obe
strane
u
dosad
najžustrijem
koalicionom
sporu
beskompromisno
pozivale
na
prava
i
obaveze
koja
iz
pomenutog
akta
proisticu,
još
jednom
se
potvrdila
ona
stara
da
se,
sve
u
svemu,
ipak
radi
samo
o
"mrtvom
slovu
na
papiru".
Vec
površnim
citanjem
teksta
Koalicionog
sporazuma
DOS-a
o
izbornoj
saradnji,
"overenog"
28.
novembra
prošle
godine,
upada
u
oci
da
u
njemu
nigde
eksplicitno
nije
ugradena
bilo
kakva
norma
koja
bi
onima
kojih
se
tice
nametala
formalno
pravnu
obaveznost.
"Nema
tu
posla
za
sud.
Takav
sporazum
može
da
bude
osnova
samo
za
politicku
ili
moralnu
odgovornost",
mišljenja
je
advokat
Ivan
Jankovic.
Da
tako
stvari
stoje
kada
je
najvažniji
akt
vladajuce
koalicije
u
pitanju,
smatra
i
politicki
analiticar
Đorde
Vukadinovic.
On
drži
da
je
ovaj
sporazum
od
pocetka
više
imao
karakter
deklaracije
koja
je
odražavala
politicki
trenutak
kao
i
da
je
njegova
obaveznost
pre
svega
stvar
politicke
volje.
"Slucaj
sa
Maršicaninom
ne
predstavlja
prvo
kršenje
ovog
sporazuma.
Podsecam
da
je
sporazum
prakticno
prvi
put
derogiran
neposredno
posle
pobede
DOS-a
na
decembarskim
izborima
kada
je
došlo
do
zatezanja
oko
izbora
ministra
policije.
To
mesto
u
republickoj
vladi
je
bilo
dodeljeno
DSS-u,
a
posle
mesec
dana
rasprave
ipak
je
odluceno
drugacije",
istice
Vukadinovic.
Rekontra:
Koalicioni
sporazum
usvojen
je
na
Predsedništvu
DOS-a
i
u
vecini
slucajeva
koji
su
bili
predmet
rasprave
unutar
vladajuce
koalicije,
ovo
telo
se
po
pravilu
sastajalo
i
arbitriralo,
donoseci
obavezujuce
odluke.
Prakticno,
od
ove
prakse
prvi
put
se
odstupilo
u
"slucaju
Maršicanin".
Razlog
zbog
kojeg
Predsedništvo
DOS-a
nije
našlo
za
shodno
da
raspravlja
o
sudbini
funkcije
na
kojoj
se
Maršicanin
našao
blagodareci
clanu
8.
Koalicionog
sporazuma
(premijersko
mesto
DS-u,
predsednik
Narodne
skupštine
DSS-u),
prema
ĐorduVukadinovicu
krije
se
u
cinjenici
što
inicijatori
smene
izgleda
nisu
bili
sigurni
u
odlucnost
svih
lidera
DOS-a
da
Maršicaninov
"odstrel"
podrže.
"Skandal
izazvan
spornim
glasanjem
poslanika
Borislava
Novakovica,
doveo
je
Đindicevu
vecinsku
frakciju
u
DOS-u
u
prilicno
defanzivnu
situaciju.
To
je
ocigledno
nametnulo
imperativ
hitnosti
akcije
Maršicaninovog
smenjivanja.
Osim
toga,
neko
je
osnovano
pretpostavio
da
svi
lideri
DOS-a
na
eventualnoj
sednici
Predsedništva
ne
bi
imali
jedinstven
stav
o
nužnosti
te
smene",
istice
Vukadinovic.
Donošenje
i
sprovodenje
u
delo
dosad
najradikalnije
odluke
kada
je
krhki
"brak"
po
imenu
DOS
u
pitanju,
zateglo
je
do
pucanja
odnose
na
relaciji
Đindic-Koštunica.
Oprezni
analiticari,
medutim,
još
iste
veceri
ocenili
su
preteranom
mogucnost
da
DSS
sada
odigra
"kontru"
-
recimo,
na
kartu
stavljanja
na
dnevni
red
pitanja
poverenja
vladi
premijera
Đindica
ili
zahteva
za
vanrednim
izborima.
"Takvu
mogucnost
na
izvestan
nacin
su
predupredile
i
Đindiceve
najave
da
bi
DSS
mogao
ostati
bez
poslanickih
mesta
u
parlamentu
ukoliko
nastavi
sa
"opstrukcijom
reformi".
Tako
se
došlo
do
situacije
da
su
predmet
potencijalne
"trgovine"
odjednom
postali
DSS-ovi
poslanicki
mandati
u
zamenu
za
neotvaranje
pitanja
poverenja
Đindicevom
kabinetu",
smatra
Vukadinovic.
On
dodaje
da
u
aktuelnom
trenutku
DSS
prakticno
nema
dobrog
poteza:
"Svaki
njihov
radikalniji
istup
bio
bi
iskorišcen
za
opravdavanje
smene
Maršicanina,
ali
i
prilika
za
optužbe
o
približavanju
SPS-u
i
radikalima.
S
druge
strane,
buduci
da
je
ucestvovao
u
vlasti,
DSS
nece
moci
da
bude
ubedljiv
faktor,
i
u
eventualnom
opozicionom
statusu
prakticno
ce
biti
'strano
telo'.
DSS
je
definitivno
napravio
seriju
loših
poteza,
a
ono
što
je
po
njega
najgore
jeste
to
što
je
iz
poteza
u
potez
pokazivao
kolebljivost".
Revizija:
Slamka
za
koju
bi,
posle
svega,
DSS
mogao
da
se
uhvati
najverovatnije
se
krije
u
ruci
Miroljuba
Labusa,
kome
se
naknadno
pridružio
i
sve
autonomniji
Goran
Svilanovic.
Njihov
predlog
da
se
pristupi
pisanju
novog
i,
po
svemu
sudeci,
konzistentnijeg
koalicionog
ugovora,
DSS
najverovatnije
nece
moci
da
odbije.
Pogotovo
ukoliko
se
u
tom
novom
dokumentu
preciznije
odrede
uloge,
prava
i
obaveze,
ali
i
mehanizmi
rešavanja
kriza
poput
poslednje.
"Glasao
bih
za
Labusov
predlog
jer
je
sada
veoma
bitno
da
se
ima
smisla
za
kompromis.
Naprosto,
bilo
bi
dobro
da
se
odgovornost
od
koje
su
jedni
stalno
bežali,
a
drugi
se
stalno
od
nje
odgurivali,
konacno
-
raspodeli",
kaže
Vukadinovic.
U
protivnom,
smatra
on,
ako
do
pribiližavanja
i
podele
odgovornosti
ne
dode,
strana
koja
sebe
sada
doživljava
kao
pobednicku,
nikako
ne
bi
trebalo
preterano
da
se
raduje.
"Najvecu
cenu
ovog
sukoba
ce
platiti
reforme.
Đindiceva
struja
ce,
doduše,
imati
trenutno
jacanje,
ali
to
nikako
nece
važiti
i
za
proces
tranzicije
u
Srbiji",
zakljucuje
Vukadinovic.
Podrška
po
svome
U
Koalicionom
sporazumu
DOS-a
o
izbornoj
saradnji,
koji
su
lideri
18
stranaka
potpisali
28.
novembra
prošle
godine,
najveci
broj
clanova
(od
ukupno
jedanaest)
tretira
pitanje
raspodele
poslanickih
mandata
i
kampanje
uoci
decembarskih
izbora.
Postizborna
saradnja
obradena
je
u
clanu
7.
u
kojem
stoji
da
se
"potpisnice
Koalicionog
sporazuma
obavezuju
da
ce
izabrani
poslanici
delovati
u
skladu
sa
politickim
nacelima
i
ciljevima
na
osnovu
kojih
su
se
udruživali
radi
zajednickog
nastupa
na
izborima".
Ova
uopštena
forma
donekle
se
konkretizuje
u
clanu
10.
koji
obraduje
problematiku
"postizborne
koalicije":
"Stranke
clanice
DOS
cvrsto
su
opredeljene
da
DOS
ostane
i
posle
izbora
od
23.
decembra
2000.
Politicka
koalicija
koja
ce
u
svom
politickom,
parlamentarnom,
medijskom
i
ukupnom
delovanju
da
podržava
rad
republicke
vlade
do
sledecih
redovnih
ili
vanrednih
parlamentarnih
izbora.
Obaveza
podrške
koalicionoj
vladi
ne
ometa
pravo
svake
stranke
na
samostalno
politicko
delovanje."
Raspodela
funkcija
obradena
je
u
clanu
8.
u
kojem
se
navodi
da
su
se
potpisnice
Koalicionog
sporazuma
saglasile
da
raspodelu
funkcija
u
Narodnoj
skupštini
Republike
Srbije,
Vladi
Republike
Srbije
i
drugim
republickim
organima
izvrši
Predsedništvo
DOS-a.
"Potpisnice
Koalicionog
sporazuma
obavezuju
se
da
za
najznacajnije
funkcije
u
Republici
Srbiji
kandiduju
najbolje
kadrove,
odgovarajuce
strucnosti,
ugleda
i
iskustva
u
obavljanju
slicnih
poslova
i
zadataka.
Na
predlog
nosioca
liste
dr
Vojislava
Koštunice,
kandidata
za
predsednika
Narodne
skupštine
RS
dace
DSS.
Na
predlog
nosioca
liste
dr
Vojislava
Koštunice
kandidat
za
premijera
bice
dr
Zoran
Đindic?"
Izbori
sa
dva
kraja
Đorde
Vukadinovic
smatra
da
su
izbori
definitivno
najbolji
poznat
nacin
za
razrešavanje
politickih
kriza.
"Širenje
straha
da
bi
izbori
u
akteulnoj
domacoj
situaciji
izazvali
zaustavljanje
reformi
i
stranih
investicija,
potpuno
je
bez
osnova",
istice
on
i
iznosi
procenu
da
je,
ukoliko
dode
do
izbora,
sigurno
da
niko
ne
bi
imao
vecinu.
"DSS
bi
osvojio
negde
oko
jednu
trecinu
i
u
tom
slucaju
Đindic
bi
bio
prinuden
da
saraduje
s
njima.
Sa
druge
strane
to
bi
prinudilo
i
DSS
da
više
ne
može
da
izbegne
odgovornost
vršenja
vlasti.
To
bi
bila
najveca
dobrobit
od
vanrednih
izbora,
koji
bi
možda
bili
i
prvi
pravi,
s
obzirom
na
to
da
dosad
nismo
imali
regularne
izbore",
smatra
Vukadinovic
i
dodaje
da
je
sasvim
prirodno
da
male
partije
okupljene
oko
Đindica
nemaju
interesa
da
se
izbori
u
skorije
vreme
dogode.
"Oni
su
svesni
da
sada
imaju
u
rukama
daleko
više
od
svoje
realne
vrednosti,
a
to
se
ne
ispušta
tako
lako.
Osim
toga,
postoji
i
jedan
ocigledan
odnos
meduzavisnosti
sa
strankom
premijera
Đindica,
zbog
kojeg
ce
izbori
još
neko
vreme
ostati
na
dugom
štapu",
istice
naš
sagovornik
i
iznosi
procenu
da
bi
na
eventualno
raspisivanje
izbora
bitnije
mogli
da
uticu
potencijalni
socijalni
nemiri,
nego
zahtev
DSS-a
i
ostatka
opozicije.
hronika
vesti (arhiva)