14. dec.
Prema Slobodanu Antoniću, trenutno gotovo da ne postoji politička kombinacija u kojoj radikali ne bi bili na dobitku. On prepoznaje dva moguća scenarija razvoja političkih prilika. Prvi: da ustav ne bude uopšte donet. U tom slučaju bi ostao sadašnji skupštinski sastav, ali u okviru njega moguće bi bilo obrazovati novu većinu u kojoj je već sada lako zamisliti radikale kao koalicione partnere Drugi: da se radikali i demokrate dogovore, jer ni bez DS ustavni referendum ne može uspeti. Antonić smatra da bi podloga dogovora mogla da bud sledeća: radikali ostavljaju Tadića na položaju, a od DS zauzvrat dobijaju "demokratsku licencu" i sa njih biva konačno skinuta stigma - "nepodobni za demokratiju". (Novosti)
7. dec
KURIR
Urednik časopisa "Nova srpska politička misao" Đorđe Vukadinović smatra da je isključenje Čedomira Jovanovića od strane vrha DS-a "licemeran čin".
- Licemerno je isključiti nekoga ko je učestvovao u osmišljavanju "Sablje", kontaktirao sa podzemljem ili mešetario u Skupštini, a pri tom se ne ograditi od svega toga. U stranci su i dalje ostali, a neki bogami i napredovali, oni operativci, svojevremeno zaduženi za "prljave poslove", poput Gorana Vesića i Boška Ristića, a o učesnicima afera "Solun" i "Bodrum" i da ne govorimo. Neshvatljivo je da DS i dalje toleriše, pa čak i nagrađuje, ljude poput Bojana Pajtića, Gorana Novakovića, Aleksandra Radosavljevića ili Nede Arnerić, ali zato isključuje Jovanovića - kaže Vukadinović, i dodaje da DS pod Borisom Tadićem pravi krupne greške.
- Nema sumnje da Čedomir Jovanović zaslužuje mnogo teže političke i krivične sankcije, ali je takođe činjenica da je on mnogo bliže izvornim principima politike Zorana Đinđića. Ne možete se pozivati na reformski kurs i Đinđićeve tekovine, a isključivati onog koji je bio nosilac svega toga. Likvidacija Jovanovića iz DS-a motivisana je isključivo ličnim razlozima. U njemu su videli potencijalnog pretendenta na presto i zato su ga uklonili - ocenjuje Vukadinović.
Ovaj politički analitičar smatra da razloge za brzo obračunavanje sa Jovanovićem treba tražiti i u približavanju izbora.
- U DS-u su svesni da bi deo njihovih glasača, pa i stranke, otišao za Jovanovićem ukoliko bi mu dali vremena da se konsoliduje. Njima se žuri da na izborima što pre kapitalizuju sadašnju poziciju, a Čeda Jovanović bi u tome i te kako mogao da im odmogne - kaže na kraju Vukadinović.
02. dec.
NIN
Alternativna misao
Posle dužeg vremena “Nova srpska politička misao” ponovo je dostupna javnosti. Više od tri stotine pedeset stranica poznati autori, poput Slobodana Antonića, Milana Jovanovića, Branislava Miloševića posvetili su temi “Izbori”, od 2000. godine do predsedničkih 2004. Autori ovog broja pružaju po mnogo čemu drugačije razumevanje izbornih modela, zakona, ustanova i ponašanja građana u Srbiji od razumevanja koje dominira u naučnoj javnosti. Taj pristup Đorđe Vukadinović, glavni i odgovorni urednik broja, naziva alternativnim, jer se njime, pre svega, izbegavaju “uvrežena stereotipna polazišta u tumačenju srpske političke scene” prema kojima su Srbi tradicionalisti, nacionalisti, nemaju političku kulturu i plaše se Evrope.
- Pristup koji se ovde nudi izbegava da ideološke stereotipe prihvati kao naučna objašnjenja, a neka oveštala naučna objašnjenja, koja dominiraju u matici naše nauke sasvim otvoreno dovodi u pitanje.Ideja je da se ode dalje od opštih mesta u razumevanju složene problematike izbora u Srbiji. Nastojali smo da pronađemo prave razloge ponašanja građana. Ova sveska sadrži kako najapstraktnije, teorijske teme i probleme tako i analize konkretnih izbora. Osim finansijskih poteškoća i to je razlog što su naši brojevi u hroničnom zakašnjenju, jer kad god bismo zaključili broj dešavali bi se neki novi izbori koje smo imali potrebu da uključimo u želji da aktuelnošću tema i kvalitetom tekstova izdržimo taj vremenski test. Uredništvo je želelo da istraži i drugačije mogućnosti odgovaranja na glavna pitanja srpske politike i zato je uz pomoć niza mlađih, u široj javnosti nedovoljno afirmisanih, naučnika koji prihvataju potrebu stalnog preispitivanja predmeta sopstvenog istraživanja, pokušalo da ode dalje od pomenute objašnjavalačke matrice u nadi da ova tematska sveska može imati pozitivno dejstvo na ovdašnju društvenu misao.
24. nov.
U sredu, 24 novembra u velikoj sali skupštine opštine Stari Grad, u 18.00 časova, održana je promocija knjige Marija Brudara: Nada, obmana, slom (Politicki zivot Srba na Kosovu i Metohiji 1987-1999). Govorili su narodni poslanik Dragan Lazić, urednik NSPM Đorđe Vukadinović i autor. >>slike i izveštaji sa promocije
26.
oktobar DANAS: Politicki analiticar Đorde Vukadinovic o rezultatima
lokalnih izbora u Srbiji
Opasnost od refereudalizacije
Sloboda
Politicki analiticar i urednik Nove srpske politicke misli Đorde
Vukadinovic u svecanom broju pirotskog nedeljnika "Sloboda",
koji je izašao povodom 60 godina postojanja lista komentarisao je
aktuelne dogadaje u zemlji.
Kako komentarišete rezultate lokalnih izbora?
- Sa jedne strane, svi znacajniji akteri govore kako su zadovoljni
rezultatima jer su osvojili vlast u vecem broju gradova i opština,
ali, sa druge strane, nema pravog pobednika jer niko nije ostvario
dominantnu poziciju na lokalu. Izborna "leopardova koža"
najbolje govori koliko su bile preuranjene prognoze nakon predsednickih
izbora da Srbija ulazi u fazu politickog bipolarizma. Umesto toga,
došlo je do prave poplave lokalnih i regionalnih partija i pokreta,
što ce sve dovesti do razlicitih, pa i iznenadujucih koalicionih
kombinacija.
Osnovna poruka ovih lokalnih izbora je da kod biraca preovladava
apatija i razocarenje u "velike" price, stranke i lidere.
Takode, u najvecoj meri se glasalo za licnosti, bez obzira kojoj
partiji pripadaju. Tako se može objasniti i uspeh Kostica, Rake,
Bidže, kandidata SPS-a, grupa gradana ili malih partija. Ovakva
personalizacija politike pored pozitivnog definisanja licne odgovornosti
ima i negativne posledice jer se uz znacajne formalne ingerencije
koje izabranim gradonacelnicima i predsednicima opština daje zakon
dodaje i neformalna moc i autoritet. To znaci da ce u zemlji u kojoj
nisu izgradene institucije pravne države oni imati veliku, pa i
presudnu moc na lokalu, uz veliku verovatnocu da se pretvore u lokalne
spahije i gospodare. To može da vodi opasnoj pojavi refeudalizacije
Srbije, kao što se nešto slicno vec dogodilo u Rusiji. Od sada ce
centralna vlast morati mnogo ozbiljnije da racuna sa ovim "oblasnim
gospodarima".
Kakve su sve moguce postizborne koalicije?
- Iako je DSS prošla relativno loše na lokalnim izborima (mada ne
toliko loše koliko su se plašili), ona je zbog svoje "centristicke"
pozicije i dalje kljucna politicka snaga u Srbiji, barem do sledecih
parlamentarnih izbora. To znaci da u uslovima nametnute politicke
polarizacije na "demokrate" i "patriote" DSS
zadržava kljucnu ulogu, jer njen izbor presudno utice na to ko ce
vladati Srbijom. Doduše, cinjenica je da se Koštunica i DSS polako
navikavaju na ulogu jezicka na vagi, a do pre godinu-dve dana radilo
se o ubedljivo najjacoj stranci i najpopularnijem lideru. DSS ima
najveci koalicioni kapacitet, ali da bi ga kapitalizovao mora voditi
balansiranu politiku koja ukljucuje opreznu saradnju i sa DS i sa
radikalima. Ako bi se potpuno okrenuo DS-u, Koštunica bi se u perspektivi
sveo na puki privezak "demokratskog bloka", i postao drugorazredna
politicka snaga. S druge strane, radi stabilizacije politicke scene
bilo bi znacajno da se radikali postepeno uvuku u institucije vlasti,
pa makar i samo ponegde, na lokalu, jer ce se tako postepeno pacifikovati
i slabiti njihov prevratnicki i "revolucionarni" potencijal.
Osim toga, Srbija je politicki veoma razudena i sasvim je razlicita
prica u Beogradu, na jugu, ili u Vojvodini. U Beogradu, recimo,
nema razloga da DSS ne ude u koaliciju sa DS-om, ali u Vojvodini,
u kojoj je DS u koaliciji sa strankom Jožefa Kase i Cankovim autonomašima
koji ne kriju separatisticke težnje, takva koalicija bi bila pogubna
kako po DSS, tako i po širi nacionalni interes.
Po vašem mišljenju kakav je odnos Vlade i Skupštine, Koštunice i
Tadica?
- Odnos Vlade i Skupštine je radikalno drugaciji od onog koji smo
imali u Miloševicevo ili Đindicevo vreme. U Srbiji se prebrzo zaboravlja
da je u vreme vladavine DOS-a iz Skupštine izbacivana najveca partija
(DSS), a prema radikalima i SPS se odnosilo kao da su gubavi. Kao
nigde u svetu, ovde je Vlada pravila svoju skupštinsku vecinu umesto
da bude obrnuto.
Odnos Tadica, kao protokolarnog predsednika koji ne želi biti samo
to, i premijera Koštunice koji ne želi ili ne ume da iskoristi sve
poluge vlasti i moci koje mu stoje na raspolaganju, za sada je snošljiv,
a tokom leta je bio i gotovo idilican. Tadic i njegov štab su ispravno
procenili da je suviše rano da krenu na rušenje Koštunicine vlade,
te da to u ovom trenutku ne bi ni Zapad podržao. Takode, želeli
su da Koštunici prepuste "vruce krompire" poput Haga ili
Kosova i Metohije, i da Vladu ruše onda kada njen rejting bude još
niži. Najnovije zaoštravanje, medutim, nece dovesti do novih izbora
i bez obzira na oštre medusobne primedbe, nece predstavljati kraj
"suživota" predsednika i premijera. Uostalom, cak i da
želi, Tadic ne može direktno srušiti Vladu jer je on ni ne podržava.
Po opstanak Vlade mnogo su opasniji konfuzni unutrašnji odnosi unutar
nje.
15. septembar 2004.
Saopštenje
Uredništva NSPM
Povodom prenošenja delova teksta »Analiza predsedničke
kampanje» autora Dejana Vuka Stankovića, objavljenog u nedeljniku
«Reporter» i prenetog na sajtu Nove srpske političke misli,
a koji su iskorišteni u sklopu propagadnog materijala Pokreta Snaga
Srbije koji je deljen kao dodatak dnevnog lista «Politika» od 15.09.2004,
obaveštavamo javnost o sledećem:
- Tekst u propagadnom materijalu PSS-a predstavlja
istrgnuti fragment iz šire analize pomenutog autora koja predstavlja
jedan od analitičkih priloga na sajtu Nove srpske političke
misli, koji su iz različitih aspekata posmatrali protekle predsedničke
izbore. U tim prilozima, a u skladu sa svojom generalnom orijentacijom
na nepristrasno i što je moguće objektivnije praćenje
političkih zbivanja u Srbiji, dužna pažnja je, razume se, posvećena
i složenom fenomenu političke karijere gospodina Bogoljuba
Karića i Pokreta Snaga Srbije, pri čemu su ocene tog fenomena
izrečene u pomenutim analizama bile vrlo različite i ni
u kom slučaju ne odražavaju stav uredništva NSPM.
- Pomenuti tekst nije pisan za
propagadne potrebe nijedne političke stranke i opcije, pa ni
Pokreta Snage Srbije.
- Pokret Snaga Srbije
nije ni tražio niti dobio odobrenje za ovaj vid korišćenja
teksta od autora, kao ni od uredništva NSPM.
- Oba fragmenta objavljena
u propagandnom materijalu PSS-a kojima u potpisu stoji Nova srpska
politička misao, zapravo su delovi jednog te istog teksta,
integralno objavljenog na sajtu www.nspm.org.yu
- Upadljivo je primetno
da fragmenti iz tekstova drugih autora koji su se pojavili u dodatku
PSS-a, nisu potpisani kao izvodi iz tekstova medija (Vreme, NIN...)
iz kojih su preuzimani. Nasuprot tome, u drugom od fragmenata preuzetih
sa sajta NSPM čak je izostao potpis autora, tako da u potpisu
stoji samo Nova srpska politička misao.
- Bez obzira što ovaj
slučaj razumemo kao svojevrsno priznanje i potvrdu ugleda koji
Nova srpska politička misao uživa u srpskoj političkoj
javnosti, moramo sa žaljenjem konstatovati da ovakva (zlo)upotreba
imena našeg časopisa nije u skladu sa načelima korektnog
ophodjenja izmedju aktera političkog života, kao ni dobrim
poslovnim običajima koji vladaju u razvijenom svetu, koji svima
treba da budu uzor i kojem sve relevantne političke snage u
današnjoj Srbiji – pa, želimo da verujemo, i Pokret Snaga Srbije
– navodno teže.
Za Novu srpsku političku
misao
Djordje Vukadinović
4. jul 2004, novinar Jelena Jovanović
Djordje Vukadinović u novom Balkanu:
Najnovije zaoštravanje situacije povodom
izručenja četvorice generala, kao na dlanu pokazalo je slabosti
i probleme, kako srpske politike, tako i politike prema Srbiji.
Najvažnije jeste dubinsko neshvatanje i potcenjivanje uloge Haškog
tribunala i njegovog uticaja na našu sudbinu, a zatim i stalna želja
da se Hag politički instrumentalizuje za uskostranačke, često i
privatne ciljeve.
Već nekoliko godina unazad stvarana
su i podstrekivana nerealna očekivanja, kako u domaćoj javnosti,
tako i kod medjunarodne zajednice, pa i samog Haškog tribunala.
Dok su neki kod gradjana stvarali iluziju da se neće i ne moraju
činiti nikakvi ustupci, drugi su, poput Vlade Zorana Đindjića, na
zapad ostavljli utisak da je izručenje onih koje traže samo pitanje
dobre volje i pritiska na Koštunicu. Drugim rečima, iz krugova bliskih
DSS i stranka takozvanog "patriotskog" bloka, stvaran
je utisak da je ta saradnja samo izraz kapitulanstva i servilnosti
dosovske vlasti, dok su iz tadašnje Vlade svetu slali signale da
je jedina prepreka Koštuničin nacionalizam i da će njegovim uklanjanjem
sa mesta predsednika Srbije sva izručenja ići kao po volji. Me|utim,
i jedni i drugi su potcenjivali činjenicu da je haško pitanje, i
inače težak nacionalni problem, a pogotovo kada mu se neodgovorno
prilazi.
Ključna greška u saradnji sa Tribunalom
učinjena je još 2001. godine kada je, pre postojanja bilo kakvog
zakona, izručen Slobodan Milošević, tako da je sada teško ubediti
zapad da bilo čije izručenje može biti problem. I sam Hag je, kao
i me|unarodna zajednica, sve vreme dodatno otežavao situaciju oko
saradnje, neprekidno ističući nove zahteve i ignorušući korake koje
je Srbija u me|uvremenu preduzela (u ovom trenutku u Haškom pritvoru
se nalaze dva bivša predsednika Srbije, bivši potpredsednik Vlade
i načelnik Generalštaba VJ). Zato se sa pravom možemo zapitati šta
je njihov cilj i stvarana namera kada je o Srbiji reč - stablilizcija
i konsolidaija države ili stalno odražavanje tenzije i držanje Srbije
pod pretnjom sankcija i me|unarodne izolacije. Nezavisno od dobrih
ili loših namera Karle del Ponte i zapadnih političkih krugova nema
sumnje da je odsustvo jedinstvenog stava i odgovorne nacionalne
politike u samoj Srbiji veoma doprinelo da haško pitanje izraste
u ovakav nacionalni problem. Naizmenična tvrdokornost jedne i bezgranična
popustljivost druge strane, svakodnevno pogoršavaju pitanje saradnje
i stvaraju nove tenzije.
Više je nego jasno da će se Hagu, nažalost,
morati pružiti mnogo više nego što bi srpska javnost volela, ali
isto tako i mnogo manje u odnosu na bezgranične aspiracije Haškog
tužilaštva, a nalaženje najpovoljnijeg odnosa unutar ove političke
jednačine, zadatak je i pokazatelj uspešne državne politike. Hrvatska
bi u tom pogledu trebalo da nam bude primer.
Pitanje je kome je u ovom trenutku,
pre nego što je novoizabrani predsednik Srbije inaugurisan, bilo
u interesu da pitanjem generala baci u zasenak i poništi barem kratkotrajnu
pozitivnu sliku o Srbiji u svetskom javnom mnenju, i ovo kratko
zatišje na domaćoj političkoj sceni. Bilo je jasno da će sa tim
pitanjem vlast morati suočiti nakon izbora, ali smo, sa druge strane,
svakako zaslužili malo predaha i poštede koji nam nisu pruženi.
Ako je to došlo kao posledica spoljnog pritiska, onda je izvesno
da, bez obzira na retoriku, ti koji to čine ne žele dobro Srbiji,
a ako je to neko uradio samoinicijativno, odavde u želji da bude
"veći katolik od Pape", onda je to znak ili potpunog političkog
diletantizma ili zle volje.
18. maja 2004. (Beta)
Agencija BETA: novinar Zlata Đorđević
Vukadinović: Sporedne teme postale sudbinska
pitanja
BEOGRAD,
18. maja 2004. (Beta) - Politički analitičar Djordje
Vukadinović ocenio je danas da je "nedopustivo i žalosno"
da
centralne teme predsedničke kampanje budu slučaj Milorada Ulemeka
i
dogadjaji oko napada na sestru pokojnog premijera Zorana Djindjića.
U izjavi agenciji Beta, Vukadinović je ocenio da je kampanja za
predsednićke izbore "prljava", da su sporedne teme postale
sudbinska
pitanja i da optuženi, njihovi advokati i porodica ubijenog
premijera, ne bi smeli da budu centar pažnje pred izbore.
"U nekoj sredjenijoj zemlji takvi maniri bili bi kažnjeni,
ali to se
kod nas ne može očekivati, jer nema ni institucija od autoriteta
koje bi ukazale na to, niti javnost ima dovoljno razvijenu svest
da bi
to primetila i kaznila", kazao je on, ukazujući na veliku odgovornost
medija koji pothranjuju takve priče.
Ukoliko javnost ne reaguje, onda ćemo do kraja kampanje imati
nastavak te borbe i iz dana u dan nove afere koje nemaju veze sa
kampanjom, rekao je on i dodao da "prljava kampanja u kojoj
niko nije
nevin ne treba da čudi pošto je u igri veliki ulog".
Predsednički izbori su, prema Vukadinovićevim rečima, za radikale
možda poslednja prilika da se domognu vlasti, za Borisa Tadića i
Demokratsku stranku da se, posle kratkog odsustva vrate na vlast,
a za
Dragana Maršićanina i Demokratsku stranku Srbije da se očuvaju na
tek osvojenoj vlasti.
Vukadinović je naveo da će predsednički izbori vrlo verovatno
odrediti sudbinu tek formirane vlade, kao i pravac kojim će se Srbija
kretati nekoliko sledećih godina.
Reakcija izbornog štaba, prema njegovim reccima, jeste neobično
žestoka i oštra, ali joj je, s druge strane, prethodnila kampanja
napada na vladu i instrumentalizacija nejasnog napada na sestru
pokojnog premijera.
16.04.04.
BLIC: U trci tri favorita
Predsednicki kandidat SRS Tomislav Nikolic rezervisao je mesto u
drugom krugu predsednickih izbora. Za drugo mesto borice se kandidat
DS Boris Tadic i kandidat koalicije DSS, G17 plus i SPO i NS Dragan
Maršicanin koji ne bi smeli da se upuštaju u medusobne konfrontacije,
vec bi kao politickog protivnika morali da markiraju Nikolica, kako
bi u drugom krugu bilo moguce da ceo demokratski blok stane iza
jednog kandidata, procenjuju politicki analiticari.
Đorde
Vukadinovic, urednik casopisa „Nova srpska politicka misao“,
kaže za „Blic“ da je Nikolic favorit za ulazak u drugi krug, te
da je izvesnije da mu se su suprotstavi Tadic nego Maršicanin.
- Odluka da se kandiduje Maršicanin nije
najsrecnije rešenje. Na papiru, on ima skoro 1.400.000 glasova,
što mu omogucava da parira Nikolicu, ali u realnosti on ce imati
problema da se nosi i sa Tadicem da bi ušao u drugi krug -
kaže naš sagovornik.
Vukadinovic objašnjava da ce problem Maršicanina predstavljati
to što iza njega stoji slaba i nesložna koalicija i da je pitanje
u kojoj meri ce stranke koje cine Vladu Srbije moci da motivišu
svoje birace da glasaju za potpredsednika DSS.
- Ubedljiv poraz Maršicanina prouzrokovao bi teške posledice po
Vladu. To bi znacilo ili parlamentarne izbore ili temeljnu rekonstrukciju
Vlade Srbije u koju bi posle izbora ušle ili DS ili SRS kojima bi,
u svakom slucaju, odgovarali i vanredni izbori -procenjuje Vukadinovic.
Ljiljana Bacevic iz Centra za proucavanje alternativa
za naš list kaže da Maršicanin nece dobiti 1.400.000 glasova koliko
je zbir glasova koji su na prethodnim izborima osvojile stranke
koje cine Vladu, jer ne može da racuna na sve glasove pristalica
G17 plus, NS i SPO.
- Deo glasaca G17 plus ipak ce se opredeliti za Tadica, a nekim
glasacima NS i SPO je bliži Nikolic nego Maršicanin - ocenjuje ona
i dodaje da je dobra strana kandidature potpredsednika DSS ta što
veci broj kandidata utice na povecanje izlaznosti biraca.
- Što veci broj izašlih, to manje šanse da Nikolic dobije u prvom
krugu - dodaje ona i procenjuje da Maršicanin i Tadic ne bi smeli
svoje kampanje da usmere jedan na drugog, vec da kao politickog
protivnika markiraju Nikolica.
Zoran Stojiljkovic, profesor Fakulteta politickih
nauka, smatra da je za drugi krug siguran Nikolic, dok ce se borba
za drugu poziciju voditi izmedu Maršicanina i Tadica.
- Pitanje je koliko glasova od projektovanih 1.400.000 može da
osvoji Maršicanin, sa druge strane Tadic je u naletu i treba racunati
da ce njemu pripasti i oko 400.000 glasova koji su bili rasuti na
prethodnim parlamentarnim izborima strankama koje nisu ušle u parlament
- kaže Stojiljkovic.
GLAS JAVNOSTI: Skupa greška DSS-a
Marketinške agencije ne znaju da li se od kandidata vladajuce
koalicije za predsednika može napraviti lider
Izbor Maršicanina
Vukadinovic: Maršicanin dobar kandidat samo ako je cilj bio
da se prekine dalji razdor vladajuce koalicije, loš ako se hoce
pobeda na izborima. Marten Bord: Vlada izabrala lošeg
BEOGRAD - Ni jedna agencija koja se bavi istraživanjem javnog mnjenja
nije do sada na svoje rang-liste ubacivala ime Dragana Maršicanina.
Potpredsednik DSS je za njih kompletno iznenadenje i potpuna nepoznanica.
Za mnoge istraživace javnog mnjenja je vec dovoljno i to da Maršicanina,
kao predsednickog kandidata, do sada nikom nije palo na pamet da
ga zamisli u toj ulozi.
Istraživaci tvrde da je sada sasvim sigurno da ce biti drugog izbornog
kruga. Pojedini analiticari su ubedeni da je kandidovanje Maršicanina
apsolutna greška.
- Predsednicki kandidati mogu sa sigurnošcu da racunaju samo na
podršku svojih stranaka, ali je nemoguce tvrditi da ce sve pristalice
stranaka koje su u vladi stati iza njenog zajednickog kandidata.
Nepoznanica je koliko ce onih koji podržavaju, pre svega G17, glasati
za Dragana Maršicanina - kaže Srdan Bogosavljevic, direktor agencije
Strateški marketing, i dodaje da stranke nisu vlasnici glasova svojih
biraca.
- Po našim istraživanjima, radikali su u
usponu i mogu da racunaju na 1,2 miliona glasova, ali to nije dovoljno
za Nikolicevu pobedu u prvom krugu - ocenjuje Bogosavljevic.
- Tadic i Maršicanin, sasvim je izvesno, povuci ce veliki broj
biraca na izbore, što jeste važno jer ce onemoguciti pobedu radikala
u prvom krugu, ali ce biti tesno ko ce od njih dvojice da se plasira
u finale. Mnogo ce zavisiti i od izborne kampanje - napominje Bogosavljevic.
On kaže da ce deo pristalica demokratske orijentacije u drugom krugu
glasati pre protiv radikala nego za demokratskog kandidata.
Radikal najjaci
Ljiljana Bacevic, upravnica Instituta za politikološka istraživanja,
smatra da je Maršicanin najbolji posle Vojislava Koštunice i Miroljuba
Labusa, koga je vladajuca koalicija imala na raspolaganju.
Ona smatra da su Tomislav Nikolic, Boris Tadic i Dragan Maršicanin
tri najozbiljnija kandidata, ali da ce kandidat radikala dobiti
najveci broj glasova.
Preletanje sa funkcije na funkciju
Strateški marketing do sada nije analizirao Maršicaninove šanse
kao predsednickog kandidata, a Bogosavljevic kaže da on jeste jak
kandidat, ali da je od njega jaci Koštunica i da bi on sa velikom
izvesnošcu pobedio u prvom krugu.
- Njegov razlog da ne bi želeo da ide s jedne na drugu funkciju
nije prihvatljiv, pogotovu sada kada je predložen Maršicanin. On
je od pocetka godine bio predsednik Skupštine, zatim je postao ministar,
a sada krece i u borbu za predsednika Srbije - ukazuje Bogosavljevic.
- On ima kompaktno biracko telo koje ne dolazi iz drugih stranaka.
Demokratski blok deli se na dva kandidata, Tadica i Maršicanina,
i za sada su oni izjednaceni - naglasila je Baceviceva i dodala
da je dobro što se kandidovao neko od jakih ljudi iz vladajuce koalicije,
jer ce to motivisati gradane da izadu na izbore i samim tim otežati
Nikolicu da pobedi u prvom krugu.
Urednik
casopisa "Nova srpska politicka misao" Đorde Vukadinovic
smatra da je odluka da Maršicanin bude zajednicki kandidat dobra
ako je cilj bio da se prekine dalji razdor unutar vladajuce koalicije
zbog najavljenih kandidatura koje bi mogle da dovedu do zaoštravanja
odnosa tipicnog za takmace u izbornoj trci.
- Medutim, s obzirom na osnovni i pravi cilj
kandidovanja, a to bi, valjda, trebala da bude pobeda na predsednickim
izborima, mislim da on nije dobro rešenje - rekao je Vukadinovic.
- Maršicanin nema prakticno nikakve šanse
da pobedi Tomislava Nikolica, a veliko je pitanje i kakve su njegove
šanse u odmeravanju sa Tadicem. Trece mesto u izbornoj trci za vladajucu
koaliciju predstavljalo bi težak poraz - smatra Vukadinovic.
On, pored toga, misli da je kandidatura Maršicanina ili veoma pogrešna
odluka koja ce skupo koštati DSS i njene koalicione partnere ili
takticki potez, cije posledice još ne mogu da se sagledaju.
Uvertira za Koštunicu
- Jedan od mogucih scenarija jeste da
se ovom kandidaturom stavlja tacka na beskonacni proces kandidovanja
i samokandidovanja iz redova vladajuce koalicije, a sa druge strane
se sondira teren i javno mnjenje i reakcija javnosti. I, ako ta
reakcija bude nepovoljna da se priprema teren za nekog drugog, odnosno
za, kako stvari stoje, prvog i jedinog pravog kandidata vladajuce
koalicije, a to je Vojislav Koštunica - rekao je Vukadinovic.
U tom smislu, zakljucio je Vukadinovic, prica o kandidatu vladajuce
koalicije ne mora biti završena opredeljivanjem za Maršicanina.
- Apsolutno je loša ideja da Maršicanin bude kandidat vlade. O njegovom
rejtingu najbolje govori podatak da ni u jednom istraživanju javnog
mnjenja do sada nije pominjan. On ne slovi u narodu kao lider i
teško je da se ta slika popravi za kratko vreme - komentariše Marko
Davidovic, direktor agencije Marten bord.
- Proteklog meseca je najbolje bio pozicioniran Tomislav Nikolic,
medutim, ukoliko SPS bude imao svog kandidata, to ce donekle umanjiti
njegov uspeh. S druge strane, cinjenica da demokratski blok ima
do sada dva kandidata umanjuje šanse svakog od njih. Do sada u istraživanjima
nismo pratili rejting Maršicanina u odnosu na druge predsednicke
kandidate - kaže Jasna Miloševic, direktor istraživanja u agenciji
Medijum Galup.
30.03.04.
Đorde Vukadinovic, politicki analiticar i urednik
"Nove srpske politicke misli", smatra da ce biti izuzetno
teško doci kako do zajednickog nastupa na predsednickim izborima,
tako i do zajednickog kandidata tzv. demokratskog bloka.
- Bice vrlo teško naci licnost koja bi mogla da zadovolji politicke
ukuse ne samo politickih rukovodstava ljuto zavadenih stranaka,
vec i njihovog birackog tela. Onaj ko bi mogao da zadovolji biracko
telo DSS i Nove Srbije teško bi zadovoljio biracko telo DS ili Saveza
vojvodanskih Madara. Nije nemoguce doci do zajednickog kandidata,
ali to nece biti lako, a pogotovo ce biti teško naci kandidata koji
bi mogao da pobedi lidera radikala Tomislava Nikolica. To da li
ce tzv. demokratski blok uspeti da se dogovori o zajednickom predsednickom
kandidatu bice najbolji pokazatelj politicke zrelosti ovog bloka,
ali i želje da zaista pokuša da spreci pobedu Nikolica na izborima
- kaže Vukadinovic za "Blic".
On smatra da kandidatura nekog od lidera politickih stranaka demokratske
orijentacije ne bi bila dobar potez i ocenjuje da su šanse predsednika
DS Borisa Tadica da bude zajednicki kandidat tzv. demokratskog bloka,
a pogotovo da pobedi Nikolica relativno male.
- Ukoliko bi DSS i pristao pod nekim spoljnim pritiskom da podrži
Tadica (što bi za DSS bio kontraproduktivan potez), pitanje je da
li bi njihovo biracko telo glasalo za lidera demokrata ili bi se
jedan deo tog tela opredelio za Nikolica. Nešto slicno važi i za
predsednika G17 plus Miroljuba Labusa, iako smatram da bi njegove
šanse da bude zajednicki kandidat i da se ravnopravno nosi sa Nikolicem
bile vece - kaže Vukadinovic. Prema njegovom mišljenju, za tzv.
demokratski blok postoje dve opcije - ili da taj blok ima više kandidata,
ili da se postigne dogovor o nekoj prihvatljivoj nestranackoj licnosti.
- Ova druga opcija bila bi bolja, ali pitanje je kako doci do takve
istaknute javne a dnevnopoliticki neopredeljene i nepotrošene licnosti,
jer su Slobodan Miloševic i DOS potrošili mnoge od njih. U Srbiji
vlada prava oseka poznatih licnosti sa cistom biografijom - kaže
Vukadinovic. Komentarišući najave da bi predsednički kandidat mogao
da bude akademik Matija Beckovic, Vukadinovic je napomenuo da je
Beckovic pogodniji za kandidata DSS nego celog tzv. demokratskog
bloka.
- To, medutim, nije nemoguce pod uslovom da to Beckovic prihvati
i da njega prihvate ostale stranke - kaže Vukadinovic.
Lj. Begenišic
www.B92.net, 3. februar
DS U OPOZICIJI: DOBITNIK ILI GUBITNIK
Beograd
-- Nakon odluke DSS-a da partnera u razgovorima o izboru predsednika
parlamenta ubuduce traži u SPS-u, postavlja se pitanje da li je
DS tom odlukom, posle maratonskih pregovora, dobio ono što je želeo.
Urednik "Nove politicke misli", Đorde Vukadinovic,
i direktor Centra za politikološka istraživanja, Ljiljana Bacevic,
slažu se da DS sada nikako nije na dobitku, ali i da je za demokrate
dobro da se malo "kovertiraju" kada je rec o vršenju vlasti.
Vukadinovic za Radio B92 kaže da je DS na gubitku jer, moguce,
nije racunao na takav ishod pregovora, ali dodaje da bi odlazak
demokrata u opoziciju bio povoljan i za njih i za srpsku politicku
scenu. "Participacija u vlasti demokratama bi donela neku vrstu
medijskog i politickog imuniteta, odnosno garancije da nece biti
predmet nekih velikih kampanja, politickih, medijskih ili, eventualno,
istraga. S druge strane, opozicionim statusom, koji im se ocigledno
sprema, dobijaju dobru priliku da srede svoje redove i da se za
godinu ili dve pojave na nekim buducim izborima kao respektabilna
opozicija i kao realan kontrapunkt radikalskoj opoziciji, drugom
polu politickog spektra", kaže Vukadinovic.
S druge strane, Ljiljana Bacevic za Radio B92 podseca da i u samom
DS-u postoje dve grupacije sa razlicitim stavom prema tome da li
njihova stranka treba da ucestvuje u vlasti ili ne, te da se to
mora uzeti u obzir kada se donosi ocena da li su demokrate sada
gubitnici ili ne. "Za DS bi bilo bolje da je ostao na neki
nacin direktno povezan sa vlašcu i direktno u vlasti, ali, s obzirom
na broj poslanika koji ima, on ce biti van uticaja na buducu vlast.
Bez obzira na to što DSS sada definitivno i neopozivo izjavljuje
da daljih pregovora i dogovora nece biti, mislim da stvar još nije
gotova i da treba da sacekamo još neko vreme", izjavila je
Baceviceva.
Ipak, potpredsednik DS-a, Boris Tadic, drugacije vidi poziciju
demokrata: "DS može biti samo dobitnik u ovakvom raspletu.
Mi cemo toj vladi biti pozicija i time cemo dokazati da nam nije
bilo više stalo do vlasti. Moram da kažem da cemo sa velikom energijom
takvoj koaliciji, kojom se vraca Slobodan Miloševic i SPS, biti
žestoka opozicija. Smatram da cemo politicki rasti i da cemo pridobijati
poverenje gradana i toj vladi ne predvidam dugi vek."
Politika, subota 31. januar 2004
VLADA - DALjE ILI BLIŽE
Raspleti, pa zapleti
DSS ima "keca u rukavu" - podršku SPS-a buducem predsedniku
parlamenta
Preksinoc i juce dogodile su se dve bitne promene u odnosima medu
pregovaracima koji pokušavaju da formiraju novu izvršnu vlast. Prvo
je Demokratska stranka Srbije pristala na vecinsku vladu, protiv
koje je izricito bila, zatim je Demokratska stranka odbila prakticno
jedini uslov DSS-a u pregovorima, a to je da do izbora vlade na
celu parlamenta bude Dragan Maršicanin ili nego drugi iz ove partije.
Kako se objašnjavaju ove promene i da li se može reci da je Srbija
u ovom trenutku dalje od formiranja novih institucija nego što je
to izgledalo u cetvrtak uvece?
Utisak je da analiticare ovi novi zapleti nisu obeshrabrili u procenama
da cemo vladu uskoro dobiti.
Glavni
urednik casopisa "Nova srpska politicka misao" Đorde
Vukadinovic kaže, pri tom, da je Demokratskoj stranci Srbije
u ovom trenutku najteže. Jer, od DSS-a svi ocekuju da ucestvuje
u vlasti, tako da ova stranka sebi i ne može da dopusti taj luksuz
da se povuce iz pregovora. Koštunicina stranka ima i najveci koalicioni
potencijal, što znaci da jedina može sa svima da pregovara. Ipak,
što zbog svojih unutarstranackih razloga, što zbog medunarodnih
faktora, oni u ovom trenutku ne mogu da racunaju na koaliciju s
radikalima i zato su uglavnom upuceni na partije takozvanog demokratskog
bloka, ukljucujuci i DS. Zbog straha da bi eventualna popustljivost
prema DSS-u oslabila pozicije u trci za celna mesta u stranci, lideri
DS-a se, medutim, prosto utrkuju u postavljanju što cvršcih stavova
u pregovorima o vladi. Zato DS nastupa veoma nefleksibilno, procenjuje
Vukadinovic.
Pozicija taoca
On smatra da Vojislav Koštunica nije smeo da dopusti ovu poziciju
"taoca" izborne neizvesnosti u DS-u, niti su funkcioneri
sa liste DSS-a smeli da optiraju za jedno ili drugo kadrovsko rešenje
u DS-u. Time je ucinjena "medveda usluga" samim kandidatima
DS-a za predsednika, a doprinelo se i njihovom oštrijem stavu prema
pregovaracima oko DSS-a.
- Koštunica nije trebalo ni da obeca da nece u vladu sa SRS-om
i DS-om. Sad je u prilici da opozove svoj stav, što je za njega
veci problem nego za vecinu drugih politicara. Jer, najveci deo
njegove "politicke težine" je u tome što je"covek
od reci". Zato mislim da ni po cenu pada popularnosti stranke
nije smeo da prihvati ovaj aranžman s vecinskom vladom. Jer, nedavno
je rekao da na to ne pristaje, ni po cenu novih izbora.
Da li je, osim izbora, DSS uopšte imao neko drugo prihvatljivo
rešenje?
Đorde Vukadinovic smatra da je izlaz mogao da bude u podršci SPS-a
manjinskoj vladi. Za DSS su bili bolji i ponovljeni izbori nego
ovo dugotrajno "laviranje" izmedu koncentracione, manjinske
i, na kraju, vecinske vlade. " I pored objašnjenja da drugog
rešenja nije bilo, mislim da ce ovaj potez negativno uticati na
rejting DSS-a", istice ovaj sagovornik.
- Za ovu stranku je bilo bolje da je odmah posle izbora izašla
s ponudom: ili manjinska vlada - ili novi izbori. Ali pošto nije
tako odmah ucinjeno, i pošto ni Koštunici novi izlazak na birališta
sada ne bi odgovarao, moguci izlaz je u tome da tri izborne liste
pokušaju da obezbede izbor predsednika Skupštine uz pomoc socijalista.
Time bi se izbegla ucena DS-a, mada je pitanje kako bi na takvu
soluciju reagovali u G 17 plus i u SPO i Novoj Srbiji.
Prihvatljiva ponuda
Nezavisno od ovih Vukadinovicevih procena o tome šta je najprihvatljivije
za DSS, pitamo ga šta ocekuje da ce se u narednih nekoliko dana
stvarno dogoditi. On ne veruje da ce Koštunica dalje popuštati.
"Mene cudi to što DS odbija da prihvati najnoviju ponudu, jer
je ona veoma povoljna za ovu stranku. Ucešcem u vecinskoj vladi
demokrate ce biti amnestirane od ranijih kritika", primecuje
on, ali i dodaje da su popuštanja,s jedne, i novi zahtevi, s druge
strane, uobicajeni za ponašanje politickih aktera, narocito na ovim
prostorima.
Procena je, dakle, da ce DS prihvatiti zahtev trojne koalicije
i tako uci u vladu, ili ce Koštunica zatražiti podršku SPS-a za
izbor predsednika Skupštine i time DS dovesti u novu poziciju. Ako
ni jedno od ova dva rešenja ne prode, preostaju novi izbori, mada
su oni zaista u drugom planu.
Šta ako DSS ipak prihvati zahtev DS-a o postizanju sporazuma "u
paketu", bez privremenog izbora predsednika Skupštine iz svojih
redova?
- Mada ni to nije iskljuceno, mislim da bi takav pristanak bilo
politicko samoubistvo i Koštunice i DSS-a - istice Vukadinovic.
- Analiticari su odmah posle izbora rekli da je najrealnije formiranje
vecinske vlade stranaka takozvanog demokratskog bloka, a ovo što
se sad dešava moglo bi se nazvati politickom igrom u kojoj svako
nastoji da najviše izvuce za sebe. Te politicke igre su ipak kratkotrajne
i nadam se da ce i Demokratska stranka morati da pokaže dobru volju,
tako da ce doci do formiranja vecinske vlade - naglašava sociolog
Vladimir Vuletic.
Da li je moguce da se u "igrama" prevrši mera i da od
vlade ne bude ništa?
Vuletic kaže da DSS u tom slucaju ima "rezervnu varijantu",
a to je podrška SPS-a. Rec je o soluciji koja dolazi u obzir tek
ako ništa drugo osim raspisivanja izbora ne bi preostalo. Medutim,
DS je svestan ovog "keca iz rukava" DSS-a, pa se procenjuje
da ce pristati na kompromise i ucestvovati u vladi. Demokratska
stranka je, doduše, opterecena borbom za svoju predsednicku funkciju,
što utice na sporost u pregovorima o vladi, ali, kaže Vuletic, "
verujem da ce se i u ovoj stranci suociti sa cinjenicama i pristti
na kompromis".
- To što juce nije postignut dogovor ne znaci da ga nece biti za
neki dan, jer žurba u konstituisanju vlade i nije narocito poželjna.
Bolje je da sporazum bude temeljan, ali dugorocniji, nego brz i
kratkotrajan. Nekoliko dana u tome ne znaci mnogo - zakljucuje Vuletic.
Danas, 16.01.04.
ĐORĐE VUKADINOVIC: Nezgodna pozicija
- Stvaranje vlade u ovom trenutku u prilicnoj
meri je nepoznanica, a ista ocena važi i za odnose DSS i G17 Plus
- kaže za Danas Đorde Vukadinovic, urednik Nove srpske politicke
misli, koji je prvi od analiticara ocenio da ce "vlada biti
manjinska, pitanje je samo koliko ce biti manjinska".
- Moguce je da su u G17 Plus nezadovoljni zato što im izmice mesto
premijera na koje su racunali. Ako bude manjinske vlade demokratskog
bloka, za G17 Plus to svakako znaci da ulazi u nju kao manjinski
partner i da ce tim kabinetom dominirati DSS. Uz to, DS, glavni
rival G17 Plus, ima lagodnu poziciju kriticara koji može da obori
vladu u svakom trenutku. Ni DSS nije bez izvesnog rizika, mada se
cini kao da drži sve karte u rukama, jer ne treba zaboraviti da
ove dve stranke imaju biracko telo koje se delimicno poklapa i nema
sumnje da su na ovim izborima neki glasovi DSS otišli G17 Plus -
istice Vukadinovic. (Danas)
Sajt www.dss.org.yu
05.01.2004.
ĐORĐE VUKADINOVIC O KONCENTRACIONOJ VLADI
JEDINO LOGICNO REŠENJE
Mislim da su se oni iz demokratskog bloka koji su odbili tu ideju
vodili motivima koji nisu samo uskostranacki, nego ponekad subjektivni,
a ponekad i kratkovidi
Ideja o formiranju koncentracione vlade je za ozbiljno razmišljanje,
pre svega za one koji su najglasniji u odbijanju tog predloga, rekao
je za B92 politicki analiticar Đorde Vukadinovic. On je ocenio da
bi to bila tehnicka, vremenski orocena vlada, sa nekoliko konkretnih
zadataka, kao što su ustav i izborno zakonodavstvo.
S obzirom na situaciju u kojoj se zemlja nalazi, to je jedino logicno
rešenje, kaže Vukadinovic i dodaje:
– Mislim da su se oni iz demokratskog bloka koji su odbili tu ideju
vodili motivima koji nisu samo uskostranacki, nego ponekad subjektivni,
a ponekad i kratkovidi, zato što se nisu istakli u rukovodenju Srbijom.
S druge strane, brzo odbijanje SRS pokazuje da to nije predlog koji
njima odgovara i stoga mislim da oni koji su se plašili da to na
mala vrata uvlaci radikale u vlast treba da se zamisle. Na kraju
krajeva, mnogo je bolje radikale uvuci na mala vrata nego na velika,
na koja ce oni sami krociti kroz šest meseci ili godinu dana ako
se stvari radikalno ne promene.
Đorde Vukadinovic kaže da bi se odbijanje ucešca u koncentracionoj
vladi moglo smatrati i kao izbegavanje odgovornosti.
– Ako koncentraciona vlada ne bude prihvacena, postoji mogucnost
da, kao prihvatanje odgovornosti, DSS zatraži da formira manjinsku
vladu, što verovatno ne bi prošlo. Treca opcija je raspisivanje
novih izbora – zakljucio je on.
|