Jedna
od
najčešćih
laičkih
predrasuda
vezana
za
homoseksualnost
glasi
da
je
naklonost
prema
sopstvenom
polu
"porok"
civilizovanih
i
savremenih
naroda,
odnosno
da
se
u
sredinama
u
kojima
postoji
tolerancija
prema
homoseksualcima
njihov
broj
povećava.
Ovo
uverenje
ubedljivo
demantuju
istraživanja
koja
pokazuju
da
u
svim
zemljama,
u
kojima
postoje
liberalniji
stavovi
prema
homoseksualnosti,
nije
došlo
do
povećanja
broja
osoba
koje
gaje
naklonost
prema
svom
polu.
Pogrešan
utisak
nastaje
zato
što
se
u
sredini
u
kojoj
postoji
veća
društvena
tolerancija
prema
"drugačijima"
homoseksualci
javno
deklarišu,
odnosno
manje
kriju,
i
javno
se
bore
za
svoja
prava.
Antropološka
i
etnološka
ispitivanja
takođe
svedoče
da
je
od
78
"primitivnih"
društava
u
49
homoseksualnost
tolerisana
i
prihvatana
kao
normalna
pojava.
"Prema
nalazima
poznatog
seksologa
Košičeka,
koji
brani
tezu
da
se
homoseksualnost
ne
može
smatrati
patološkom
pojavom,
jer
se
neprekidno
pojavljuje
kroz
istoriju
u
različitim
kulturama
i
etničkim
zajednicama,
podjednako
u
urbanim
i
seoskim
sredinama,
broj
homoseksualaca
je
manje-više
konstantan
i
iznosi
od
pet
do
deset
odsto",
podseća
Maja
Kandido-Jakšić.
Zahvaljujući
angažovanju
homoseksualaca
i
osoba
koje
se
bore
za
ostvarenje
prava
manjinskih
grupa,
u
američkoj
psihijatriji
se
od
1973.
godine
homoseksualnost
ne
tretira
kao
bolest
već
kao
varijetet
ljudske
seksualnosti.
Zahvaljujući
njihovom
intenzivnom
političkom
aktivizmu,
Evropski
parlament
je
1998.
godine
po
ubrzanoj
proceduri
usvojio
rezoluciju
o
jednakim
pravima
lezbejki
i
homoseksualaca.
Negativni
stereotipi
Međutim,
uprkos
zakonskoj
regulativi
i
aktivnoj
borbi
za
veća
prava,
u
SAD
je
80
odsto
ispitanika
-
homoseksualaca
neprekidno
izloženo
pretnjama,
fizičkim
i
verbalnim
napadima,
od
kojih
mnogi
imaju
i
fatalan
ishod.
Prema
jednom
istraživanju,
prema
homoseksualcima
zaraženim
HIV-om
sredina
ima
mnogo
manje
razumevanja
nego
prema
obolelim
heteroseksualcima.
Budući
da
su
u
našoj
sredini
permanentno
prisutni
negativni
stavovi
prema
homoseksualnosti,
koja
je
još
sinonim
za
greh,
bolest
i
sramotu,
ne
čudi
činjenica
da
mnogi
homoseksualci
održavaju
svoje
heteroseksualne
odnose
samo
zbog
socijalnog
statusa.
U
prilog
ovoj
tezi
ide
istraživanje
Kinsijeve
koje
pokazuje
da
je
37
odsto
od
12.000
oženjenih
Amerikanaca
imalo
bar
jedno
homoseksualno
iskustvo,
a
od
neoženjenih
čas
svaki
drugi.
Slične
podatke
je
dobila
i
Šer
Hajt
na
uzorku
od
7.000
heteroseksualnih
muškaraca
od
kojih
je
čak
40
odsto
imalo
različita
homoseksualna
iskustva
u
vreme
adolescencije.
"Ako
pogledamo
istoriju
civilizacije
lako
se
mogu
pronaći
brojni
primeri
poznatih
homoseksualaca
koji
svoje
naklonosti
prema
istom
polu
nisu
imali
potrebu
da
kriju
kada
su
postali
veoma
uspešni
političari
ili
vojskovođe,
poput
prosvećenog
apsolutiste
Fridriha
Velikog,
Vilhelma
III
Bavarskog
i
engleskog
kralja
Edvarda
Drugog.
Međutim,
uprkos
tome
što
su
mnoge
istorijski
slavne
ličnosti
bile
biseksualci
ili
homoseksualci,
poput
Rusoa
i
Šopenhauera,
Šekspira,
Bajrona,
Moma,
Mana,
Molijera,
Prusta,
Remboa,
Šuberta,
Vagnera
i
Čajkovskog,
danas
sama
pomisao
na
homoseksualce
kod
mnogih
izaziva
gađenje,
revolt,
bes
ili
slepu
mržnju.
Za
mnoge
je
i
dalje
manje
strašno
biti
lopov,
narkoman,
alkoholičar
ili
delinkvent
nego
homoseksualac",
konstatuje
Maja
Kandido-Jakšić.
Katarina
Đorđević
Politika
22.
1.
2003. UTICAJ
STEREOTIPA
NA
MUŠKO-ŽENSKE
ODNOSE
Zašto
uspešnog
muškarca
"zaslužuje"
samo
lepa
žena
Mlada,
lepa
i
seksepilna
žena
udata
za
bogatog
i
profesionalno
uspešnog
muškarca
predstavlja
najviši
ugled
savremenog
sveta
Uprkos
vetrovima
emancipacije
koji
planetom
duvaju
skoro
ceo
vek,
žene
još
žive
pod
tiranijom
postojećih
shvatanja
o
standardima
ženske
lepote
i
u
strahu
da
mogu
biti
odbačene
i
zamenjene
lepšim,
mlađim
i
seksualno
privlačnijim
ženama.
Lep
izgled
žene
maltene
postaje
njena
uniforma
bez
koje
joj
se
može
lako
desiti
da
izgubi
radno
mesto
i
bude
zanemarena
u
poslu
ili
u
braku.
Privlačno
lice
i
telo
ženi
mogu
osigurati
ekonomski
oslonac,
sigurnost
i
uspeh
u
društvu.
Iako
savremene
žene
pokušavaju
da
se
oslobode
vekovnih
patrijarhalnih
okova,
usvajajući
muške
osobine
i
uloge,
mnoge
zadržavaju
i
stare
stereotipe
kao
rezervu
ako
se
ne
afirmišu
u
svetu
muških
vrednosti,
pa
troše
enormne
svote
novca
i
vremena
na
negovanje
svoje
ženstvenosti.
I
to
ne
bez
razloga,
s
obzirom
na
to
da
rezultati
socijalno-psiholoških
ispitivanja
ukazuju
da
inteligencija,
obrazovanje
i
društvena
afirmisanost
žene
smanjuju
šansu
ženi
da
se
uda.
Američki
sociolozi
Tejlor
i
Glen
su
čak
"izračunali"
da
je
šest
puta
manja
verovatnoća
da
će
se
žene
naučnice
i
inženjeri
udati
nego
da
će
muškarci
istih
profesija
i
položaja
ostati
neoženjeni.
Socijalni
ideal
"Stereotip
da
žena
treba
da
bude
lepša
od
muškarca
veoma
je
raširen
širom
sveta.
U
savremenom
svetu
najviši
socijalni
ideal
predstavlja
mlada
i
lepa
žena
udata
za
bogatog
i
profesionalno
uspešnog
muškarca.
Ispitivanja
potvrđuju
da
se
čak
i
vrlo
ružni
i
neprivlačni
muškarci,
ako
su
oženjeni
ženstvenim
i
privlačnim
ženama,
obično
doživljavaju
kao
mnogo
lepši,
sposobniji
i
uspešniji
u
društvu.
S
druge
strane,
činjenica
da
je
žena
udata
za
zgodnog
muškarca,
nema
nikakvog
značaja
za
procenu
njene
ličnosti.
I
još
nešto
-
ako
ambiciozna
žena
nije
udata,
nije
koketna
i
ako
se
ne
trudi
da
dođe
do
cilja
neseksualnim
sredstvima,
obično
se
doživljava
kao
muškobanjasta,
a
njena
želja
za
uspehom
tumači
se
posledicom
kompleksa
inferiornosti",
ukazuje
Maja
Kandido
Jakšić,
naučni
saradnik
Fakulteta
političkih
nauka
u
najnovijem
broju
časopisa
za
političku
teoriju
i
društvena
istraživanja
"Nova
srpska
politička
misao",
koji
je
posvećen
polnim
stereotipima.
Istraživanje
"Idealan
muškarac
i
idealna
žena"
je,
prema
oceni
ove
autorke,
pokazalo
svu
zastrašujuću
snagu
stereotipa
lepote
u
našoj
sredini.
"Naše
devojke
intuitivno
osećaju
da
muškarce
znatno
manje
privlače
svojim
razumom
nego
lepotom,
tako
da
devojke
koje
za
sebe
misle
da
su
ružne
pate
od
kompleksa
inferiornosti
i
osećanja
krivice.
Ovo
osećanje
je
ponekad
tako
snažno
da
se
mlade
devojke,
u
zamišljenoj
situaciji
eventualno
mogućeg
izbora
između
alternativa
zdrav-ružan
ili
bolestan-lep
u
izrazito
većem
broju
slučajeva
opredeljuju
za
lepotu
po
cenu
bolesti.
Osim
toga,
žene
se
svakodnevno,
čak
i
putem
ženske
štampe,
podsećaju
da
je
mit
o
ženskoj
moći
vezan
za
njen
šarm
i
ženstvenost
i
da
se
ženi
bez
seksualne
privlačnosti
teško
otvaraju
bilo
koja
vrata,
bez
obzira
na
obrazovanje
i
oštrinu
duha.
Posledica
toga
je
da
one
u
proseku
ulažu
mnogo
veću
energiju
i
materijalna
sredstva
za
negovanje
tela
i
održavanje
svoje
lepote,
nego
u
razvoj
svog
duha
i
individualnosti.
Zadržavajući
ovaj
stereotip,
žene
upadaju
u
zamku,
jer
uprkos
svojoj
želji
da
postanu
slobodna
i
samostalna
bića,
negujući
svoje
telo
više
nego
svoj
duh,
od
sebe
stvaraju
objekat
i
plen
i
troše
mnogo
vremena
i
energije
tražeći
potvrdu
svoje
lepote,
umesto
da
traže
potvrdu
svojih
sposobnosti
i
svoje
ličnosti",
zaključuje
Maja
Kandido
Jakšić.
Polni
identitet
Gde
sežu
koreni
polnih
stereotipa?
Da
li
roze
i
plave
benkice,
koje
zamenjuju
"muške"
i
"ženske"
igračke
označavaju
uvod
u
priču
o
polnim
različitostima
koje
imaju
svoj
ishod
u
kulturalnim
predrasudama
koje
"boje"
emotivan
i
svaki
drugi
odnos
između
muškarca
i
žene?
Da
li
plastični
automobili,
kamioni,
mačevi,
kacige,
puške,
pištolji
i
noževi,
odnosno
lutkice
i
minijaturni
kozmetički
pribor
koji
se
nalaze
u
sobama
devojčica
i
dečaka
trasiraju
put
predrasudama
da
su
"žene
emotivna,
a
muškarci
racionalna
bića",
odnosno
da
su
agresivnost,
hrabrost,
uspešnost,
autoritarnost
i
disciplinovanost
"muške"
osobine,
dok
su
empatija,
saosećanje,
dobrota,
lepota
i
pasivnost
tipične
"ženske"
osobine?
"Od
najranijeg
detinjstva
dečaci
i
devojčice
se
proglašavaju
za
decu
sa
poremećenim
polnim
identitetom
ako
ispoljavaju
veću
naklonost
prema
suprotnim
polnim
ulogama.
Međutim,
na
devojčice
se
pravi
manji
pritisak
ako
se
igraju
muških
igara
i
usvajaju
muške
polne
uloge
nego
što
je
to
slučaj
sa
dečacima
ukoliko
ispoljavaju
feminino
ponašanje.
Posebno
su
očevi
ti
koji
nastoje
da
potisnu
feminino
ponašanje
kod
dečaka,
nego
maskulino
kod
devojčica.
Primera
radi,
dok
se
devojčicama
"muškaračama"
toleriše
nošenje
pantalona,
džinsa,
igranje
sa
automobilima
dotle
dečacima
nije
dozvoljeno
da
se
igraju
lutkama
i
igračkama
"rezervisanim"
za
devojčice,
dečaci
koji
preferiraju
ženske
igračke
ili
žensku
odeću
se
ismejavaju
i
kažnjavaju.
Naučnici
su
ustanovili
da
žene
i
muškarce
koji
se
ne
ponašaju
u
skladu
sa
pojmom
tradicionalnog
femininog
i
maskulinog
identiteta,
psihijatri
obično
proglašavaju
ličnostima
s
poremećenim
polnim
identitetom.
Rezultati
drugih
istraživanja
upozoravaju
da
se
zbog
različite
socijalizacije,
kod
muškaraca
i
žena
javljaju
i
različiti
psihički
poremećaji.
Naime,
poznato
je
da
se
devojčice
vaspitanjem
usmeravaju
ka
kući
i
porodici
i
da
im
se
govori
da
je
za
njih
otvoren
prostor
opasan,
naročito
ako
su
bez
pratnje,
jer
im
se
na
ulici
uvek
može
dogoditi
nešto
neprijatno.
Nasuprot
tome,
muška
deca
se
od
najranijeg
detinjstva
prosto
isteruju
napolje,
kako
bi
se
tamo
igrali
i
da
ne
bi
razbijali
stvari
po
kući.
Dečaci
mnogo
više
vremena
borave
van
kuće,
baveći
se
različitim
aktivnostima,
i
tu
se
uglavnom
odvijaju
i
stiču
njihova
glavna
životna
afirmacija
i
uspeh.
Češća
pojava
agorafobije
(strah
od
otvorenog
prostora)
kod
žena
i
klaustrofobije
(strah
od
zatvorenog
prostora)
kod
muškaraca,
mogla
bi
se
objasniti
i
različitom
socijalizacijom
i
polnim
ulogama",
zaključuje
Maja
Kandido
Jakšić.
Katarina
Đorđević
Politika 26. 12. 2002. POLNI
STEREOTIPI
U
SLUŽBI
REKLAME
Zgazi
je
nežno
Reklama
natopljena
seksualnošću
jednostavno
deluje,
kaže
Aleksandra
Kostić.
-
Duboko
seciranje
ženske
intime
Oštroumni
istraživači
tržišta
kažu:
seks
sve
prodaje.
Reklama
natopljena
seksualnošću
naprosto
deluje,
seksualizovani
prizor
automatski
privlači
više
pažnje
od
prizora
koji
je
u
tom
smislu
neutralan,
a
osnovna
ideja
je
da
se
poželjnost
žene
direktno
poveže
sa
poželjnošću
predmeta.
Ovaj
primer
direktno
ilustruje
reklama
za
nameštaj
-
sa
bilborda
nam
se
smeši
potpuno
naga
devojka
koja
leži
na
reklamiranom
kauču
i
poručuje:
ne
smete
propustiti.
Golišava
devojka
je
"sinonim"
predmeta
u
kojem
se
uživa
i
kao
što
ne
smete
propustiti
priliku
da
u
njoj
uživate,
tako
ne
bi
trebalo
da
propustite
ni
kauče,
jer
i
u
njima
čovek
može
da
uživa!
Ili,
reklama
za
klima
uređaje
-
ako
nemate
takav
erkondišn,
može
vam
se
dogoditi
da
vam
iz
znojavih
ruku
sklizne
naga
žena
koja
je
bila
sklona
da
vam
se
pridruži
u
krevetu,
objašnjava
Aleksandra
Kostić,
profesor
filozofije
u
najnovijem
Časopisu
za
političku
teoriju
i
društvena
istraživanja
"Nova
srpska
politička
misao"
koji
je
tematski
posvećen
polnim
stereotipima.
Banalno
stapanje
Ova
autorka
konstatuje
da
se
žena
kao
seksualni
objekat
i
proizvod
koji
treba
prodati,
ne
samo
banalno
stavljaju
jedno
pored
drugog
već
i
-
stapaju,
kao
što
je
to
slučaj
sa
reklamom
za
jedan
brend
kafe.
"Nije
to
kafa
kojoj
će
se
vaša
mlada
koleginica
obradovati
posle
noći
provedene
u
radu,
to
nije
ni
kafa
posredstvom
koje
će
vam
mlada
žena
za
susednim
stolom
poručiti
"priđi",
to
je
kafa
koja
je
"vrela,
crna,
jaka"
-
upravo
onakva
kakva
je
i
lepotica
koja
se
zavodljivo
izvija
na
vašem
krevetu.
Štos
reklame
je
u
tome
što
gledalac
to
"prebacivanje"
atributa
otkriva
tek
u
poslednjem
kadru
reklame,
kada
saznaje
da
muški
akter
reklame
sve
vreme
govori
o
kafi,
dok
se
ona,
na
krevetu
iza
njegovih
leđa,
nestrpljivo
vrpolji,
ukazuje
Aleksandra
Kostić.
Zatim,
tu
su
i
automobilske
gume
koje
zahtevaju
zaista
izuzetne
napore
mašte
da
bi
se
seksualizovale.
Tvorci
reklama
su,
međutim,
pokazali
da
ne
prezaju
od
takvih
napora
i
bilborde
ukrasili
gimnastičarkom
koja
pravi
špagu,
golih
grudi
i
bez
gaćica,
"obučenu"
samo
u
čarape
koje
se
završavaju
na
polovini
butina.
Uz
impozantno
izvajanu
gimnastičarku,
čije
se
lice
tek
nazire
stoji
reklama
"Prilagodljiva
svim
podlogama".
Kao kandidata za "vulgarnost i stereotipe neomekšane dosetkom" Aleksandra Kostić navodi bilbord sa reklamom za (opet") gume i to - automobilske i kamionske.
Tvorci
reklama
pokazali
su
da
ni
od
čega
ne
prezaju
"On
prikazuje
devojku
koja
leži
na
leđima,
razgolićenog
stomaka,
rasute
plave
kose,
raskopčanog
šlica
farmerki,
sa
rukama
u
takvom
položaju
da
pretpostavljamo
kako
želi
da
svuče
pantalone
i
još
više
zadigne
majicu.
Izraz
lica
nagoveštava
da
je
u
nekoj
vrsti
seksualne
ekstaze.
Na
mladoj
i
zategnutoj
koži
njenog
stomaka
vidimo
tragove
onoga
što
je,
nema
sumnje,
kod
nje
izazvalo
takvu
ekstazu,
te
da,
s
obzirom
da
tek
svlači
odeću
sa
sebe
ona
želi
’još’:
vidimo
tragove
automobilskih
guma.
Reklamna
poruka
glasi:
Zgazi
me
nežno!"
Stereotip
domaćice
Filogenetski
posmatrano,
sledeći
korak
je
uključivanje
žene
kao
publike
kojoj
se
reklama
obraća.
Prva
meta
su,
logično,
moderne
domaćice.
Te
reklame
su
krajnje
direktne,
zaključuje
Aleksandra
Kostić,
jer
one
prikazuju
domaćice
koje
srećno,
brzo
i
jeftino
završavaju
poslove
i
obično
se
kao
"žena
ženi"
obraćaju
publici
dajući
obrazloženje
zašto
je
jedan
prašak
bolji
od
drugog.
One
i
te
kako
traže
bolje
praškove,
neki
prašak
će
sigurno
kupiti,
treba
im
samo
biti
pred
očima
i
to
je
dovoljno.
Premali
zahtevi
u
ovoj
kategoriji
reklama
doveli
su
do
toga
da
većina
reklama
bude
neobično
plitkoumna,
a
domaćice
iz
ovih
reklama
su
kombinacija
stereotipa
patrijarhalnih
modela
domaćice
i
savremenih
stereotipa
emancipovanih
žena.
Savremeni
proizvodi
za
ribanje,
na
svoj
čarobno
nestvaran
marketinški
način
tvrde
da
su
savršeno
izribano
kupatilo
i
dugi,
savršeno
ofarbani
nokti
domaćice
u
savršenoj
svilenoj
košulji
bez
kapljica
znoja
-
moguć
spoj.
Ali
ni
žene,
emancipovane
domaćice
ne
mogu
pobeći
od
seksualizacije.
No,
za
razliku
od
žena
koje
ukrašavaju
luksuznu
robu,
one
se
izražavaju
i
verbalno,
a
ne
samo
svojim
erotizovanim
prisustvom.
Kada
u
reklami
za
savršeni,
a
ipak
jeftin
deterdžent,
na
lice
zgodnog
slučajnog
prolaznika
padne
komad
sveže
opranog
intimnog
rublja,
erotizovana
domaćica
-
vlasnica
rublja,
dvosmisleno
izjavljuje:
Moram
da
ga
probam.
Ova
ultimativna
rečenica
odnosi
se
i
na
prašak,
ali
i
na
prolaznika.
Seciranje
intime
Korak
dalje
od
emancipovanih
domaćica
su
emancipovane
žene
koje
dozvoljavaju
duboko
seciranje
ženske
intime.
Apsolutno
nesumnjiv
napredak
u
tehnologiji
proizvodnje
higijenskih
uložaka
i,
očigledno,
jaka
konkurencija
na
unosnom
tržištu,
oštro
i
nemilosrdno
zadiru
u
dojučerašnje
tabue.
Promoteri
ovih
higijenskih
pomagala
su
raznoliki,
istina
samo
za
nijansu,
jer
uloške
reklamiraju
ili
žene
bez
zanimanja
i
žene
sa
stereotipnim
polnim
zanimanjima
kao
što
su
(prijatne,
brižne
i
predusretljive)
stjuardese.
Mali
izuzetak
čine
manekenke
kojima
određena
vrsta
uložaka
omogućava
da
svaki
dan,
sa
zadovoljstvom,
rade
svoj
posao,
a
muškarcima
zastaje
dah
od
tog
prizora.
A
tu
je
i
"žena
naučnik"
koja
ozbiljno
i,
naravno,
karikaturalno
ispituje
problematiku
upijajuće
moći
uložaka,
ističe
Aleksandra
Kostić.
Međutim,
u
svom
najsvedenijem
obliku
slika
žene
-
ukrasa
ovog
sveta,
a
naročito
slojeva
uspešnih
i
moćnih,
već
je
toliko
korišćen
stereotip
da
nije
lako
ozbiljno
ga
upotrebiti.
Više
nije
lako
koristiti
taj
stereotip
direktno,
bez
ironičnog
odmaka
-
tako
nešto
sebi
može
da
priušti
jedino
Bajaga,
koji
od
takve
lepotice
može
da
na
dlan
primi
perce,
samo
zato
što
s
jednakom
ozbiljnošću
sme
sa
svog
lica
da
ukloni
dvadeset
godina
bora,
da
obuče
dečački
čistu
štraftastu
majicu,
do
krajnjih
granica
prenaprežući
i
eksploatišući
bezazlenost
i
naivnost
svoje
prirode,
koja
se
tako
dugo
i
uspešno
odupirala
svemu
onome
što
čini
rokenrol,
znoju,
gnevu,
mladalačkoj
pobuni
i
želji
da
menja
svet,
zaključuje
Aleksandra
Kostić.
Katarina
Đorđević
Politika 23. 12. 2002.
|
Copyright by NSPM