Marinko M. Vučinić
Ideološki krugovi Đorđa Stankovića
Naša javnost se najbolje može predstaviti kao
niz ustaljenih i nepomirljivih stavova i ideoloških koncepcija,
predrasuda i uzaludnih pokušaja da se uspostavi ozbiljan dijalog o
najkompleksnijim i najkontroverznijim pitanjima naše savremene
istorije. Ideološke podele kao da su dublje i nepomirljivije nego
ikada. Rasprave o rehabilitaciji ljudi koji su stradali nakon Drugog
svetskog rata ili bili potpuno marginalizovani u našoj naučnoj i
medijskoj javnosti samo su još jedna potvrda naše nespremnosti da
unesemo duh racionalnosti u dijalog o najznačajnijim društvenim i
političkim pitanjima i izazovima naše političke istorije.
Ni Slobodan Jovanović i pitanje njegove
rehabilitacije nisu ostali izvan ovih rasprava, naprotiv, samo se
nastavilo tamo gde se stalo gotovo pre pola veka. Obnovljen je već
pomalo zaboravljeni ideološki govor koji je vrhunac doživljavao u
vreme uspostavljanja jednopartijskog socijalističkog režima. Njegovo
kapitalno naučno delo i kratkotrajno političko delovanje ostali su
predmet pseudopolitičkih rasprava i ideoloških osporavanja.
Istoričar Đorđe Stanković je, bez obzira na
tvrdnje u tekstu „Mandale ili kultura sećanja i ‘rehabilitacije’“ da
je uvek nastojao da otvara nove krugove saznanja zasnovanih
prvenstveno na novim izvorima i metodama, ovom prilikom ponudio već
toliko puta rabljene ideološke, političke i lične diskvalifikacije
Slobodana Jovanovića, pozivajući se pri tome na ispričane „pouzdane“
priče i još pouzdanija svedočenja, kao nove istorijske izvore, koji
će konačno osvetliti prirodu i karakter Slobodana Jovanovića. Nema
tu ni traga od najavljene pročišćene kulture sećanja, a ni od novih
saznanja, već je u pitanju ponavljanje osuda, pomoću kojih je
decenijama Slobodan Jovanović bio izopšten iz našeg društva i iz
naučne i univerzitetske javnosti.
Đorđe Stanković je u pravu kada navodi da se u
nacionalnoj mitomaniji izgubila etičnost nauke i kulturnog
ophođenja, ali je upravo njegov odnos prema delu i kratkom i
neuspešnom političkom delovanju Slobodana Jovanovića kao predsednika
izbegličke vlade u Londonu demonstrirao nedostatak elementarne
etičnosti, naučne objektivnosti i kulturnog ophođenja. To je samo
još jedan dokaz nepostojanja utemeljenog kulturnog obrasca, o čemu
je pisao Slobodan Jovanović.
On nije imao nikakvih iluzija kada je u pitanju
dnevna politika u tadašnjoj Jugoslaviji, može se reći da je imao i
neku vrstu ironičnog prezira prema pragmatičnoj politici. Sâm je
rekao da je bio neuspešni predsednik još neuspešnije vlade. Ovakav
stav je sigurno poznat Đorđu Stankoviću, kao i dugogodišnje
izbegavanje Slobodana Jovanovića da neposredno učestvuje u
političkom životu jer je veoma dobro znao pred kakvim se teškim
izazovima nalazila politika u duboko politički i socijalno
podeljenoj jugoslovenskoj državi. Zato govoriti o Slobodanu
Jovanoviću kao isključivo političkoj ličnosti i političkom delatniku,
a ne uzimati u obzir celinu njegovog teorijskog i istoriografskog
dela očito je politikantsko podmetanje.
Međutim, Đorđe Stanković ne odustaje tako lako.
On je veran svom pre svega ideološkom ubeđenju kada bez ikakve
rezerve otvara pitanje da li je Slobodan Jovanović bez trunke
savesti i upitanosti o posledicama potpisao akt i odobrio, na
predlog svog šefa kabineta, da se u delo sprovede slovo Z, što je
značilo „zaklati“, i da je tako pobijeno stotine viđenih Srba.
Bez obzira na to što se ovakva bestidna tvrdnja
ne izriče prvi put, prosto je neverovatno da istoričar i naučnik
Đorđe Stanković može da ponovo, kao neki izraubovani ideološki
vremeplov, oživljava ovakve osude. Ovo je jedna od toliko puta
prežvakanih diskvalifikacija Slobodana Jovanovića kao besavesnog
ideologa ravnogorskog pokreta i političkih likvidacija vršenih u
građanskom ratu u vreme Drugog svetskog rata. Kada se pročitaju
ovakvi napadi, stiče se utisak da se suđenje Slobodanu Jovanoviću
nije ni završilo i da su njegovi progonitelji i tužioci još uvek na
svom partijskom i ideološkom zadatku.
Đorđe Stanković u svojoj ideološkoj okovanosti
i slepilu čak prelazi i one toliko potrebne granice elementarnog
dobrog ukusa kada rezolutno tvrdi da je Slobodan Jovanović kao
predsednik vlade skrivao izveštaje o genocidu nad Srbima u NDH,
preporučujući cinično jednom članu vlade da je bolje da čita Dikensa,
nego što se brine o Srbima u NDH. „Zar je to onda najveći srpski
um“, pita se pravoverni Đorđe Stanković, ne prelazeći – kako on
tvrdi – graničnu liniju nauke. Međutim, upravo ovakve i slične
tvrdnje dokazuju da ovaj istoričar ne poštuje osnovne postulate
istorijske nauke, budući da mu je jedini cilj da pokaže da je
Slobodan Jovanović sitni i beskrupulozni politikant nesposoban da
ima saosećanja za žrtve srpskog naroda.
Svakom ko iole poznaje izuzetno naučno delo i
delovanje Slobodana Jovanoviće poznato je da je on napisao
najvrednije stranice o srpskom nacionalnom interesu, našem
političkom mentalitetu i teškoj istorijskoj sudbini srpskog naroda.
Optuživati Slobodana Jovanovića da je zataškivao genocid nad Srbima
u NDH spada u red najzlokobnijih ideoloških diskvalifikacija. Zaista
je veoma utešno što Đorđe Stanković i sâm velikodušno kaže da ne
može da ospori stručnu i literarnu vrednost jednog broja dela
Slobodana Jovanovića, bez obzira na to što su neka već prevaziđena.
Ali on ne može da oprosti što u sudbinskim pitanjima nacije i države
Slobodan Jovanović nije pokazao „građanske kuraži“, ni volje da ih
rešava u skladu s vremenom u kome je preuzeo odgovornost.
Đorđe Stanković se kao skrupulozni naučnik i
istoričar poziva na prvorazredne istorijske izvore i to na
„svedočenja“ saradnika Slobodana Jovanovića i članova njegove
neuspešne vlade, koji su izneli ocenu da je on na sve probleme
gledao s apstrakcijom školskog seminara, mereći sudbinu srpskog
naroda kao da je reč o tuđem narodu. Ovakva „svedočenja“ samo su još
jedan dokaz da Slobodan Jovanović nije bio – što je danas slučaj
–političar opšte prakse, već istaknuti naučnik i istoričar, koji se
mimo svoje volje našao u burnoj matici istorijskih zbivanja.
Može se slobodno reći da Đorđu Stankoviću ne
nedostaje kuraži, ali ne građanske. U svojoj „kuraži“ ovaj istoričar
nije propustio da se posluži uvredama upućenim na adresu Slobodana
Jovanovića. On je opet, po kazivanju Milana Grola, Božidara
Markovića i ser Horh Randela, bio umorni i bolesno osetljivi starac,
bez krvi i nerava, muževnosti u karakteru, podozriv, čiji osmeh je u
najtragičnijim momentima jeziv. Ovde nema govora o objektivnom
pristupu, u pitanju je besprimerna težnja da se Slobodan Jovanović
još jednom nakon više od pedeset godina prikaže u najgorem mogućem
svetlu.
Vrhunac bezobzirnosti Đorđa Stankovića uočava
se u njegovoj tvrdnji da je kao naučnik dodao samo poneki kamen u
temelje racionalnog naučnog znanja. Naprotiv, on nam je samo još
jednom pokazao kako izgleda ideološko kamenovanje. Ali on nam je u
isto vreme demonstrirao svu žilavost jednog odavno prevaziđenog
pogleda na politiku i istoriju, koji je nakon Drugog svetskog rata
sproveo sveopšti progon Slobodana Jovanovića iz javnog i društvenog
života.
Ta hajka se očigledno nastavlja, ali ovo je
ipak 2008. godina i tekst Đorđa Stankovića samo je još jedan dokaz
pogubnosti simplifikovanog ideološkog pristupa naučnom prosuđivanju
prelomnih istorijskih događaja i istorijskih ličnosti. Slobodan
Jovanović je danas i pored svih ličnih i ideoloških osporavanja
jedan od naših najcenjenijih političkih i pravnih mislilaca,
teoretičara i istoričara, koji su poznavali istorijske tokove i
imali stvaralačke snage da sudbinu svog naroda opišu na
najblistaviji način. Slobodan Jovanović nije trajno spomenički
zatvoren u svesti srpskog naroda, kako to ističe Đorđe Stanković,
jer bi to bilo suprotno duhu njegovog naučnog dela, već naprotiv,
njegovo delo je aktuelnije i vrednije više nego ikad i predstavlja
stalnu inspiraciju za nove generacije.
1. avgust 2008.
godine
|