Saša Gajić
Čudesni svet doktora Dabića
«Nadrealne» dimenzije hapšenja i isporučivanja Radovana Karadžića
Haškom tribunalu nisu samo bitno promenile psihološku klimu u Srbiji i
regionu zavrtevši razum građanstva preko granica «neverovatnog i
šokantnog», već je i medijska fascinacija Radovanovim alter egom u
liku doktora Dabića razotkrila krhost «pouzdane» racionalnosti u
kojoj živimo i površnost onoga što se kolokvijalno naziva «realnošču».
Razvoj
događaja, u političkoj sferi svakako veoma štetan i opasan po ovdašnje
nacionalne interese, razotkrio nam je i sva ograničenja realpolitičkog
i praktičnog rezonovanja. To, naravno, ne znači da isporučivanje
Karadžića Hagu ne znači još jedan real-politički poraz od koga se, čak
ni posmatrajući ga amoralno i «pragmatično», niko a naročito ovdašnja
država neće ovajditi jer će mu uslediti nove ucene i uslovljavanja
praćena na brzinu podgrejanim negativnim stereotipima sa kraja prošlog
veka. No, posmatrajući stvari i iz drugih uglova, Karadžićevo
isporučivanje Tribunalu a naročito razmere reakcija i njihove
dugoročne posledice koje još nisu nastupile, mada se naziru, otkriće
nam mnogo toga.
Prvi
sati nakon javnog objavljivanja Karadžićevog hapšenja pokazuju kako
funkcionišu standardni psihološki mehanizmi na kolektivnom i
individualnom planu – kod jednih neverica, tajac, razočaranje pa i
potištenost, kod drugih racionalizacija, pomirenost, kod trećih
pokušaj da se iz racionalizacije konstruišu bar neki pozitivni aspekti
celog događaja po širu zajednicu, kod četvrtih čak zluradost i
potajno, slabo likovanje zarad opravdavanja svoje egzistencijalne i
političke pozicije. Kod susednih naroda, učesnika i protivnika u
građanskom ratu isprva trijumfalizam, ostrašćenost, a potom
racionalizacija u vidu pokušaja da se politički profitira iz celog
događaja. A onda je usledio preokret.
U roku
od samo jednog dana od objavljivanja identiteta pod kojim je živeo
Karadžić mogli smo da prisustvujemo potpunoj promeni psihološke klime
koje ni kasnije medijsko spinovanje (koje je usledilo kada se videlo
da su se stvari otrgle iz «racionalnih» okvira) nije uspelo da obuzda.
Lik Dragana Davida Dabića tj. Karadžića, doktora alternativne
medicine, toliko je fascinirao najširu domaću i svetsku javnost da smo
mogli da prisustvojemo neverovatnim događajima – da se čak i hrvatski
eksperti na televiziji koja je samo nekoliko sati pre toga Karadžića
crtala stereotipima «zlikovca» i «monstruma» njemu otvoreno dive, da
deo srpskih građanista (čiji se negativni stereotipi o sopstvenom
narodu, pa i o Karadžiću, ne razlikuju mnogo od hrvatskih ili
muslimanskih) na ovdašnoj televiziji sa oduševljenjem odnose prema
doktoru Draganu Davidu Dabiću, u egzaltaciji koja je kod pojedinaca
išla do zanesenosti i zaljubljenosti spram njegove «petlje»,
učitavajući mu romantične dimenzije «genija» preko svih razmera
njihove poslovične uzdržanosti. Pozitivan osmeh i nova nada odmenila
je prvobitnu utučenost i razlila se i kod onih koji su do tada
Karadžića smatrali za mračni balast prošlosti i zaostalosti i delom
razgradila nataložene predrasude. Čak su i oni morali da sebi priznaju
– kakav neverovatno jak, hrabar i stabilan čovek, kakav «frajer».
Mitske dimenzije neuhvatljivog odmetnika – simbola otpora nepravdi
koga je narodno osećanje već stavilo u red epskih hajduka iz prošlosti
a koje se žilavo ukorenilo u svest većeg dela naroda, sada je dobilo i
svoju drugu stranu medalje, pretvarajući se i prerastajući kod onog
drugog, manje epskog i emotivnog a više «racionalnog» dela ovdašnjeg
naroda u nešto što se ni u najluđim predviđanjima nije moglo
naslutiti. Prvi ovdašnji životni, realni postmoderni mit XXI veka koji
svojim licem i naličjem podjednako «uspešno» deluje na celokupnu
populaciju, i onu tradicionalno nastrojenu i onu okrenutu modernosti i
njenim alternativama.
Radovan u krugu Dvojke
Fascinacija doktorom Dabićem počiva na prividnom paradoksu koji
otkriva jednostranosti pogleda na svet jednog dela ovdašnje, pre svega
urbane populacije. Uočena «genijalnost» njegovog skrivanja leži u tome
što se on uopšte nije skrivao, što njegova identitetska «maska» uopšte
nije bila maska nego njegovo pravo «ja» u sadašnjem trenutku. Nasuprot
postmodernističkom identitetskom pluralizmu, tj. licemernim menjanjima
maski i onoga što se nalazi ispod njih, ličnost dr Dabića
predstavljala je ne promenu identiteta već kontinuitet, nadgradnju
ličnog identiteta koja živi onako kako stvarno jeste koliko i dokle je
to moguće. Usled toga je i hapšenje i ono što je usledilo
Dabić-Karadžić prihvatio sa (za ovdašnje «realno» poimanje)
neshvatljivim smirenjem i stabilnošću, samo se prekrstivši u trenutku
kada su mu u autobusu za Batajnicu prišla neidentifikovana službena
lica. Za dvoličnost pseudoegzistencije to liči na ludost, dok stvarna
uspešnost ovakvog življenja sa one strane skrivanja i otkrivanja (uz
nužnost falš dokumenata usled spoljnih okolnosti da se radi o
najtraženijem beguncu u savremenoj Evropi) ponovo otkriva da često
mudrost može da izgleda kao ludost, nebuloza, dok se sa druge strane
ludost često pretvara i glumi mudrost.
«Neobičnost» života dr Dabića tokom poslednjih godina bila je posve
svakidašnja, obična. On je živeo krajnje skromno i usamljeno u srpskoj
prestonici, vozio se gradskim prevozom, zarađivao od svoga rada i
svoje psihijatrijske profesije. Nasuprot predstavama o «zlikovcu
krvavih ruku iz pećine» koga skrivaju razbojnički jataci dok sve to
finansira mreža ratnih profitera i reketaša, ponajviše raširene baš
među delom pripadnika «uljuđene i upristojene» a zapravo otuđene
prestoničke populacije, život doktora Dabića predstavljao je potpunu
suprotnost ovakvim maštarijama. Svi ljudi koji su zadnjih godina
susretali ovog doktora alternativne medicine odreda ga opisuju kao
izuzetno finog, ljubaznog, staloženog i stabilnog sredovečnog
gospodina koji je zračio izrazito jakom, muževnom psihičkom energijom
koja je plenila pažnju. Dugačke, sede, starozavetne brade (već u
skladu sa hebrejskim imenom David) i puštene kose sa kozačkim
perčinom na temenu, sa slamnatim šeširom poput čika Frojda i «egziš»
intelektualnim odevanjem u pantalone, rolke i košulje, dr Dabić sa
prijateljicom ispija čaj na Terazijama, drži posećene tribine na Adi i
po provinciji, posećuje i pomaže kliniku «Plodnost» gde svojim
terapeutskim sposobnostima očarava priznate stručnjake poput dr Save
Bojovića, sarađuje sa najkvalitetnijim domaćim časopisom iz oblasti
alternative («Zdrav život») čije uredništvo o dubini njegovih
tekstova ima samo reči hvale, služi se lap-topom i pravi sopstveni
terapeutski sajt (www.psy-help-energy.com).... Dabić sopstvenom
autentičnošću i iskrenošću prevazilazi predrasude i podele u
prestonici – sa jednakom pristupačnošću i pozitivnim stavom on pleni i
stručnjake i intelektualce i «urbane» slojeve, ali i narod koji mu (ne
znajući to) u epskom sentimentu gusla u birtiji «Luda kuća» ispod
sopstvene fotografije iz ratnog perioda, dok je on, očigledno lišen
sujete, popuno smiiren i ravnodušan spram samog sebe i onoga što je
bio.
Umesto
da ucenjene glave beži zbog oputžbi koje je «zaradio» stavljajući se
na čelo naroda u jednom strašnom istorijskom vremenu koje je nosilo i
strašnu odgovornost, dr Dabić se, naprotiv, ne sklanja i ne skriva
upravo od onih slojeva društva koji o njemu imaju najnegativnije
mišljenje, već ih – leči. Svestan urbanog otuđenja, neznanja pravih
razmera istorijskih događanja i sopstvenih korena, neistinitih
predrasuda, umišljenosti i samoobmana raširenih u prestonici koje se
po pravilu plaćaju i narušenjem psihofizičkog zdravlja onih koji su
sebe ubedili da su «najbolji i najnapredniji», Dabić im je,
sintetišući svoje pozamašno životno iskustvo koje ima i stručno-naučni
(specijalista neuropsihijatrije koji je doktorirao u SAD), i
epsko-narodno-emotivni, i (sasvim u skladu sa duhom vremena)
postmoderno-alternativni, ali i dubinsko-religiozni, pravoslavni nivo,
nudio svoje terapeutske usluge. Ko voli nek izvoli.
Alternativa doktora Dabića
Medijsko spinovanje je, naravno, naknadno pokušalo da izmeni sliku
koja je nenadano izbila o prirodi i delovanju doktora Dabića,
prikazujući ga kao manipulativnog nadrilekara, zavodnika psihički
nestabilnih žena, lažnog gurua i pseudohrišćanina... Potom su
uključene i davnašnje priče o njegovoj staroj kockarskoj strasti, o
novčanim prekodrinskim mahinacijama, čime je probano da se izvrši još
jedan «medijski povratak u devedesete» koji pokušava da prenebregne da
ni jedan čovek nije samo ono što je bio, već šta je sada. Oni koji
imaju psihofizičkih smetnji naročito su skakali na mogućnost
uspešnosti njegovih terapija (pre svega besplodnosti i impotencije),
oni koji u medijskim krugovima slove za ljude na različitim platnim
spiskovima uzrujavali su se uz priče o navodnim starim novčanim
mahinacijama ili naplatama Dabićevih terapeutskih usluga, mada su u
javnosti već bile raširene informacije da Dabić nije naplaćivao
honorare za svoje tekstove i nastupe na tribinama, da je decu lečio
besplatno (tj. za simbolični jedan dinar), a od odraslih osoba primao
naknadu onoliku koliko su oni hteli da mu daruju.
Najznačajnije ali i najzajedljivije opaske upućene su prirodi
alternativne medicine koju je u prestonici praktikovao dr Dabić, a
kojima je željeno dati prizvuke mešavine šarlatanstva i
pseudoreligioznosti. Uvidom u objavljene tekstove i terapeutske
programe koje je Dabić koristio za lečenje svojih pacijenata, lako se
da primetiti da se tu radi o kombinaciji klasične psihoterapije,
alternativne medicine (koja je znatno prihvaćena i na najpoznatijim
klinikama i na istoku i na zapadu) sa uplivima izvorne, mistične
pravoslavne duhovnosti koja ih prevrednuje i usmerava. Dakle, nikakvo
New age šarlatanstvo.
Dabićevi terapeutski programi tretirali su ljude kao energetska bića
čiji su organski i psihički procesi neodvojivi jedni od drugih, a
čiji je cilj uspostavljanje energetske harmonije misaono- duhovnog,
emotivnog i fiziološkog nivoa bića. Cilj izlečenja pacijenata se, po
Dabiću, može postići kombinacijom tradicionalnih znanja i tehnika,
klasične i alteranativne medicine i pravoslavne duhovnosti, pre svega
upuštanjem samog terapeuta u preobražaj sopstvene ličnosti putem
ishastičkog molitvenog tihovanja.
Kroz korišćenje zdrave ishrane, već u skladu sa različitim tipovima
ljudi, ili pak homeopatske medicine koja budi imunitetska dejstva
organizma tretmanom elementarnim česticama kojima se izaziva reakcija
fizioloških kvantnih energija, i preporučivanje tradicionalnih
istočnjačkih fizičkih tehnika opuštanja, Dabićeve terapije «humane
kvantne energije» ne samo da nisu nenaučne i šaratanske, već čak i
pionirske na polju alternativne medicine jer ih tretiraju kroz prizmu
izvorne pravoslavne duhovnosti o kojoj njihov autor (kako se vidi u
tekstu «Meditacija i tihovanje») ima ne samo intelektualno već i
iskustveno, praktično saznanje. Sve to za umove zarobljene u naučeni
«dijalektički materijalizam» i individualistički egoizam u kome vlada
prevrtljiva racionalnost deluje kao nebulotično bezumlje, odnosno kao
nenaučno i krajnje problematično postmoderno mešanje psihoterapije i
alternativne medicine, dok je iz drugog ugla, upravo njihova pozicija,
pa i egzistencija, ta koja predstavlja problem, u prvom redu njih
samih.
Terapeut
stiže u Hag
Bilo
kako bilo, dr Dabić – Radovan Karadžić sada je u Haškom tribunalu.
Politička šteta i nova tragedija koja se kreće u razmerama od
kolaboracije do izdaje je učinjena. Hapšenje i identitet Dabića
transcediralo je pređašnje mitske dimenzije i probilo brojne
psihološke barijere ostavljajući još uvek nedovoljno izmerljiv uticaj
pre svega na domaću političku scenu, ali i na međunarodnu javnost, dok
će «alternativa» koju je praktikovao dr Dabić još dugo će pleniti
pažnju i buditit kontraverze kod svih onih koji ka njoj pokazuju
interesovanje.
Ponovo
preobražen u Radovana, nešto stariji, mršaviji, stabilniji i
duhovniji nego pre, Karadžić se sada nalazi na početku epohalnog
sudskog procesa koji će, po svemu sudeći, poprimiti još nadrealnija
obličja od «dabićevskog» perioda njegovog života. Arhetipski put
njegove individuacije, od provincijalca koji, opstajući na
tradicionalnim uverenjima, uspeva u velikom gradu gde postaje
stručnjak, književnik i ugledni porodični čovek, zatim narodni prvak i
političar, pa državnik koji u tragičnom i krvavom ratnom sukobu ima
pojedinačno najveće lične zasluge za stvaranje države, kasnije begunac
od «globalne pravde», pa potom «duhovni istraživač» i terapeut koji se
jurodivom «ludom mudrošču» skriva neskrivanjem u onom što stvarno
jeste, prispećem u Tribunal ulazi u poslednju, najtežu i odlučnu fazu.
Ova faza nadilazi sve prethodne jer «spoljašnji» poraz (već u skladu
sa njegovim životnim motom pod kojim je primao pacijente da «nema
bezizlaznih situacija») može da preobrazi u nenadanu pobedu na
različitim poljima. Prvo pojavljivanje pred pretresnim većem Tribunala
upućuje da je on toga duboko svestan, čak i mnogo više od toga. Zato
njegov odgovor da se ne brani sam već da ima svog pomoćnika - glasnika
koji se ne vidi ne treba shvatati kao šalu ili nebulozu. Dr Dabić-
Karadžić jako dobro zna šta govori i radi.
|
|