Mirjana Radojičić
Srbija u raljama globalista bez argumenata
(Povodom teksta Branka Raduna
»Srbija u raljama globalizacije«)
Tekst
Branka Raduna pod pitoresknim naslovom »Srbija
u raljama globalizacije« nastao je s neskrivenom ambicijom
autora da punudi jedan »nejednostran« i »nepojednostavljujući«,
jednom rečju - «integralan« analitički pristup prirodi
posthladnoratovskih političkih, ekonomskih i kulturnih procesa
u svetu, koji se u medijskom i naučnom žargonu (u ovom drugom
sve češće i sa sve više valjanih razloga, pod interpunktivnim
znakovima navoda) imenuju »globalizacijom«. A onaj opozitni, »jednostrani«
i »pojednostavljujući« pristup, autor prepoznaje u radovima
mnogih autora koji se, na ovaj ili onaj način, bave ovim
fenomenom, među kojima, poimenično, izdvaja Noama Čomskog
i moju malenkost. Narečena i diskvalifikujuća »jednostranost«
naših pristupa sastoji se, po Radunovom mišljenju, u naglašavanju
prevalencije interesnih nad ideološkim, odnosno vrednosnim motivima posthladnoratovske međunarodne,
to jest »globalne« politike, čiji pravac u pretežnoj meri
određuju SAD, ili, preciznije, u stanovištu da vrednosno intoniran spoljno-politički
novogovor jedine aktualne super-sile uglavnom služi za retoričku
kamuflažu onih autentičnih, a javno netematizovanih – interesnih
motiva njene »intervencionističke« spoljne politike,
kakvu praktikuje ne samo jednu, za nas ovdašnje najvažniju, već
niz decenija unazad. »No, jednostrano je sve to tumačiti
licemernom propagandom koja iza uzvišenih univerzalističkih
ideala, zapravo, ne krije ništa drugo do goli interes«, tvrdi
g. Radun. A potom, u fusnoti kojom nastavlja ovaj deo teksta,
personalno konkretizuje u njemu izrečenu ocenu: «Poput Noama
Čomskog ima mnogo primera takve jednostrane ideološke (valjda
neideološke, prim. M. R.) vizure. I kod nas mnogi sa 'levice' i 'desnice'
američku politiku tumače isključivo kao pragmatičnu,
bez imalo udela ideološkog, npr. Mirjana Radojičić (2003).«
Da tog udela (ideološkog, to jest
vrednosnog) u američkoj spoljnoj politici, odnosno
njenoj ekstra-retoričkoj ravni, doista ima kao samosvrhovitog elementa iste, g. Radun je bio dužan da dokaže u narednim delovima svoga teksta, odnosno
da svoju tezu valjano obrazloži.
Čitalac koji je to s pravom očekivao
ostaće, međutim, dočitavši Radunov tekst, sasvim
razočaran. Umesto dokaza, odnosno argumenata za svoju tvrdnju,
g. Radun mu nudi puku konstataciju da su američke, odnosno
u jednom širem retrospektivnom luku uzev, Zapadne, pretenzije
na univerzalizaciju »sopstvenog modela života i društva«, odnosno
vrednosti na kojima se on temelji, sasvim evidentne i to više
vekova unazad. Ne osporavam tu tvrdnju ni na ovom mestu,
niti sam je osporavala u tekstu na koji g. Radun referira. Ono
što osporavam i u tom tekstu i na ovom mestu jeste da su takve,
dakle autentične i samosvrhovite (a ne grubo interesno funkcionalizovane) ideološko-vrednosne
pretenzije, evidentne i u izvan-retoričkoj, to jest
praktičkoj ravni Zapadne, odnosno danas prevashodno
američke, spoljne politike. To stanovište sam u pomenutom
tekstu, na mnoštvu argumenata crpljenih iz prebogate iskustvene
»građe«, nastojala da utemeljim, pa ne smatram neophodnim
da ih na ovom mestu ponavljam. Da je g. Radun za svoje, »integralno«
stanovište, u tekstu koji imam pred sobom ponudio bar nekoliko,
toliko ili približno snažnih argumenata, ja bih ga kao takvo,
smatrala solidno utemeljenim i, sledstveno tome - respektabilnim.
No, ne samo takvih, jakih i ubedljivih, već ni bilo kakvih
drugih, odnosno drugačijih argumenata u Radunovom tekstu,
naprosto – nema! A nema ih stoga što ih, jednostavno rečeno,
ne može ni biti. Kakvoj je logičkoj akrobatici g. Radun prinuđen
da pribegne u, doduše, jednom jedinom, usamljenom i stidljivom
pokušaju da »argumentuje« svoje »nepojednostavljujuće« i
»nejednostrano« stanovište, svedoči sledeći pasus iz
njegovog teksta:
«Tako politički aspekt globalizacije u kojoj
je najznačajniji princip suspenzije nacionalnog suvereniteta
pod opravdanjem da se određeni univerzalni ideološki principi
mogu nametati silom, ima i svoj ekonomski pandan. Tako se kroz
institucije MMf-a, Svetske banke, STO (svaka od njih po faktičkim
patronatom SAD, prim. M. R.) i slične regionalne ustanove,
ali i neformalne odnose, u ime ideala 'slobode tržišta' decenijama
nameću gotova rešenja kojima se ruše sve prepreke za ovladavanje
nacionalnih tržišta od strane multinacionalki i megabanaka. Ove
promene su i izraz promenjenog nivoa snage političkih i ekonomskih
struktura moći i njihovoi ideoloških (valjda interesnih,
prim. M. R.) aspiracija. Posledica toga je svest o tome da 'tradicionalni
principi suvereniteta i nemešanja u unutrašnje poslove drugih
zemalja ostaju glavna prepreka univerzalnoj
vladavini mira i pravde' (Kisindžer, 2003, kurziv M.R.).«
Tamo, dakle,
gde bi logička veza među činjenicama-premisama
koje g. Radun sam i sasvim ispravno utvrđuje, nužno
vodila zaključku da »tradicionalni
principi suvereniteta i nemešanja u unutrašnje poslove drugih
zemalja ostaju glavna prepreka univerzalnoj vladavini (u ovom
slučaju ekonomskih) interesa i svih raspoloživih, (pa i nasilnih)
sredstava njihove realizacije«, G. Radun jednim volšebnim, a logički
vratolomnim hokus-pokusom, zajedno sa autorom na kojeg se poziva,
zaključuje da pomenuti
principi ostaju »glavna
prepreka univerzalnoj vladavini mira i pravde«!!! Poredak nekih
drugih i drugačijih činjenica, da ih je moguće
utvrditi (a nije!), vodio bi, može biti, zaključku koji izvodi
g. Radun. Iz onih koje on sam navodi (a i iz mnogih drugih koje
ne navodi, a koje može u velikom broju pronaći u mom tekstu
na koji referira), ono što čitaocima nudi kao zaključak, jednostavno rečeno,
ne sledi – non sequitur!
Iz navedenog se, ponavljam, može valjano zaključiti samo da su principi suvereniteta
i nemešanja u unutrašnje poslove drugih zemalja prepreka unapređenju i realizaciji partikularnih
ekonomskih interesa (koji se krijumčare kroz porozno
duskurzivno tkivo ideološko-vrednosne retorike); »univerzalnoj vladavini mira i pravde« ni u kom,
logički ispravnom smislu - ne. Da nije tako (kako ja tvrdim),
odnosno da je onako kako tvrdi g. Radun, mira i pravde bi, s obzirom
na razmere kršenja ovog, po njegovom (i Kisindžerovom) mišljenju,
principa-prepreke njihovoj »univerzalnoj vladavini«, bilo mnogo
više nego što ih je danas, na ratovima i nepravdom premreženoj
Planeti. No, u jednom moralno-politički pervertiranom i bizarnom
smislu g. Radun, odnosno autor sa čijim mišljenjem se saglašava,
možda i jesu u pravu – tradicionalni principi suvereniteta i nemešanja
u unutrašnje poslove drugih zemalja, sve dok bude onih koji na njima insistiraju,
jesu prepreka onima koji su zarad sopstvenih interesa spremni
da upotrebe sva, pa i ona najrazornija sredstva ne bi li je preskočili
(podsticanje i, mnogo češće, proizvođenje
lokalnih kriza, odnosno »humanitarnih katastrofa« kao retoričkog
alibija za »intervenisanje«, korak je koji mu nužno prethodi),
a time, posredno, i prepreka »univerzalnoj vladavini mira i pravde«.
Mira »Koka-kolonija«, nevoljnih jer nemoćnih da se odupru imperijalnim
pohodima novog globalnog Levijatana Pravednika.
No, to je, kao što rekoh, tek jedan, usamljen pokušaj
g. Raduna da »argumentuje« svoje »integralno« stanovište, koje
nudi čitaocima umesto onoga koje ja iscrpno obrazlažem u
svom tekstu. Dalje istrajavanje na tome bi, autor to sasvim ispravno
zaključuje, bilo uzaludno, pa u ostatku svoga rada, odnosno
onog njegovog dela koji se odnosi na međunarodno-političke aspekte »globalizacije« (a jedino
oni su bili u fokusu mojih interesovanja u referentnom tekstu)
uglavnom, implicitno ili sasvim eksplicitno, samo potvrđuje
moje »pojednostavljujuće« i »jednostrano« stanovište. Evo
nekoliko pasusa iz njegovog teksta koji ilustruju navedeno zapažanje:
«Ružičasta slika sveta u kome svi ujedunjeni napreduju, u kome svi bolje
i bolje žive, razvoj tehnologije koja svima donosi lagodan život,
trijumf slobode i demokratije, propast diktatura i sl. je zaista
uvreda za svakog iole inteligentnog čoveka. Sa druge strane
je mišljenje da je globalizacija ako ne čisto zlo, a ono
ništa drugo do perfidan način svetske dominacije SAD, uz
asistenciju EU i Japana kao 'mlađih' partnera, u svim oblastima
sveta i života, a pre svega u ekonomiji,
politici, ideologiji, kulturi i zabavi. Ova druga, pesimistička
vizija je bliža realnosti
sveta ... neokolonijalizma
titana nad ostatkom sveta.« (kurziv M.R.);
potom:
»Kao rezultat političke, ekonomske
i tehnološke dominacije, ogromna
većina svetskih resursa i
imovine preći će u ruke svetskih bogataša, uglavnom
Amerikanaca, uz nešto Evropljana i Japanaca.« (kurziv M.R.);
nadalje:
»Ovaj fenomen (»globalizacija«, prim.
M.R.) je stvoren od strane Zapada
da poveća njihovu moć i ostvari njihove materijalne
i ideološke ciljeve«, (kurziv M.R.);
zatim:
«Cela Adlerova knjiga govori o prokletstvu Zapadne kulture, opsednute patološkom
voljom za moći naspram zdravog 'osećaja za zajednicu'.
A volja za moć je osnovni pokretač
'volje za globalizacijom'«, (kurziv M.R);
i napokon:
«Ipak se kao duh i suština globalizma može odrediti globalistička opsesija
Zapadnog čoveka, to jest volja
za globalnom moći...«. (kurziv M.R.)
A što se tiče onog dela Radunovog teksta u kojem
on nudi deskripciju stanja u kojem se Srbija danas nalazi i detektuje
uzroke njene tragične državne i društvene pozicije, odnosno
pokušava da analitički osvetli unutrašnjo-političke
aspekte ili, preciznije govoreći - reflekse »globalizacije«,
njega bih, uglavnom, u sadržinskom smislu (formalno, odnosno jezičko-stilski
uzev, već sa nešto manje entuzijazma) i sama potpisala. Ni
onaj pretežni, pragmatički, odnosno političko-programski
aspekt njegovog teksta (zalaganje za reafirmaciju vrlina požrtvovanosti,
časnosti, uzajamnog poverenja i solidarnosti, onog Fukujaminskog
»socijalnog kapitala« sine qua non prosperiteta nijednog lokalnog
društva, pa ni srbijanskog) nije mi ni najmanje stran. Naprotiv!
Ono što je, međutim, po mome sudu jednako legitimno pravo
(a i obaveza!) intelektualca (i to ne samo Zapadnog, kao što tvrdi
g. Radun) jeste (makar, antropološki uzev, i ne previše
izgledna) afirmacija istih tih vrlina-vrednosti kao regulativnih
načela funkcionisanja i globalnog koliko i lokalnih društava, načela
čije bi univerzalno
i istinsko (a ne samo
deklarativno, odnosno retoričko) usvajanje, konačno
i zauvek ukinulo sumorne razloge za one deprimirajuće
znakove navoda bez kojih danas nijedan intelektualno pošten
i odgovoran politički analitičar ne koristi u svojim
radovima sintagmu »međunarodna zajednica«. U jednom strožijem
smislu društvene podele rada uzev, zadatak i obaveza intelektualne
elite svakog pojedinačnog društva (i Zapadnog i ne-Zapadnog)
se i začinje u toj tački, istoj onoj u kojoj se okončavaju
zadaci i obaveze njegove političke elite. Od ove druge se
ne očekuje ništa više od upravljanja političkim »brodom«
lokalne zajednice na način koji će mu obezbediti eskiviranje
najvećeg mogućeg broja
smrtonosnih hridina nemirnog i nesigurnog globalnog »mora«
; od one prve ništa manje od detektovanja razloga sa kojih je
to »more« danas takvo kakvo jeste – gotovo jednako preteće
i po one smeštene na najvećem i najraskošnijem od svih brodova, koliko i po one, stešnjene na trošnim i nepouzdanim
čamcima koji plutaju njegovim vodama. Intelektualna indiferentnost
spram tih razloga, kvijetističko pristajanje uz njihovu navodnu
neumitnost i neopozivost za šta pledira g. Radun u svom tekstu, moglo bi Fukujaminu famoznu metaforu »kraja
istorije« vrlo brzo transformisati u puki »opis stanja« o kojem
bi malobrojni srećnici sa neke savremene Nojeve barke izveštavali
eventualne žitelje neke druge planete na koju bi bili prinuđeni
da se upute. Bio bi to morbidni trijumf intelektualnog konformizma
(g.Radun bi rekao »lenjosti«) i pomodarstva, koje ovaj autor,
paradoksalno, prepoznaje u onim »jednostranim« i »pojednostavljujućim«
pristupima, za koje samo nekoliko pasusa niže, kako smo već
utvrdili, i sam konstatuje da su, iako pesimistički, »mnogo
bliži realnosti sveta« takvog kakav jeste, od njegovih preovlađujućih
(i upravo stoga pomodarskih i konformističkih) optimističkih
(rečima našeg autora-»ružičastih«) globalističkih
vizija. Prepoznati izvesne fenomene, odnosno njihove pretežnije
aspekte, transparentnijim nego što bi neki, mistifikacijama i
samih fenomena i sopstvene profesije skloni, želeli da ih predstave,
ne znači, dakle, nužno ih pojednostaviti, već, naprosto,
valjano ih identifikovati.
A to je neophodan preduslov ispravnog intelektualnog, pa i praktičko-političkog stava prema njima. Toga bi morali biti svesni
i oni autori (među koje se g. Radun ovim svojim tekstom nedvosmisleno
samosvrstao) koji do ovog drugog stava drže više nego do onog
prvog.
Summa summarum, imajući u vidu »snagu«
i »brojnost« Radunovih ponuđenih argumenata za jedno »integralno«
stanovište spram »globalizacije«, intencionalno suprotstavljeno
mojem, »jednostranom« i »pojednostavljujućem« i njegovo »samoskrivljeno«
višekratno, imlicitno ili eksplicitno, nereflektovano ili reflektovano,
potvrđivanje istoga, nemam nijedan
valjan razlog da na njemu i nadalje spokojno ne istrajem.
Dodatno zadovoljnom, pa, priznajem, i, u nemaloj meri ponosnom,
čini me Radunovo svrstavanje moje malenkosti uz bok intelektualca
čije ime se širom sveta i danas, baš kao i niz decenija unazad,
izgovara sa najdubljim poštovanjem. Ako je i iz pera jednog, u
ovdašnjim naučnim krugovima sasvim anonimnog autora – prija!
Autor je saradnik Instituta za filozofiju i društvenu teoriju, Beograd
Ostali tekstovi istog autora: