Vojin Dimitrijević
Zašto me posmatra?
(“Srpski Sen Žist
i petooktobarski montanjari”, NIN br. 2808, “Zašto
ih posmatram”, NIN br. 2810)
Pošto
profesor Antonic nije imao prostora da razgranici krugove koje smatra
ekstremistickim “montanjarima”, uzecu u odbranu samo sebe, u nadi
da cu tako bar ja da izbegnem sudu Istorije i gnevu njenih tumaca.
Priznajem da sam 17. marta 2003. ujutro, cetiri i po dana posle
Đindicevog umorstva, na Radiju B 92 rekao da odlukom o uvodenju
vanrednog stanja nije suspendovano ni ograniceno nijedno pravo koje
se po medunarodnim ugovorima ne bi smelo ograniciti ili suspendovati.
Nije rec, kako to Antonic misli, o cl. 9 Pakta o gradanskim i politickim
pravima, nego o clanu 4, koji dozvoljava državama da “u doba kada
opstanak nacije ugrozi izvanredna javna opasnost”, preduzmu mere
“kojima se ukidaju obaveze predvidene u ovom Paktu”. Možda se Antonic
ne slaže, ali ja sam smatrao i još uvek smatram da situacija kada
naoružani državni službenici i kriminalci s policijskim znackama
i legitimacijama uzastopno, uporno i javno pokušavaju da ubiju predsednika
vlade - i na kraju u tome uspeju - predstavlja izvanrednu javnu
opasnost koja ugrožava opstanak države. Uvodenje vanrednog stanja
moglo se i tada napadati pred Komitetom za ljudska prava UN, ali
se toga, izgleda, niko nije setio.
Oni koji se tako rado pozivaju na narod trebalo bi da pamte veliku
popularnost “Sablje”, utvrdenu u tadašnjim ispitivanjima javnog
mnjenja.
To ne znaci da posle proglašenja vanrednog stanja neki postupci
organa vlasti i mnoge reci njenih glasnogovornika nisu bili protivustavni
i protivzakoniti, ili bar bahati ili glupi; oni mogu biti povod
za razne vrste odgovornosti. Ali iz toga - i tu se ocigledno moj
“ekstremisticki” krug razlikuje od Antonicevog, “liberalnog” - ne
sledi da se moraju odbaciti i poništiti svi rezultati vanrednog
stanja, pa i omrznute “Sablje”. U te rezultate spada i pocetak razracunavanja
s organizovanim kriminalom i - što je mnogo važnije, a za neke vrlo
bolno - uvidanje da su veliki nacionalni ratnici po pravilu bili
i opaki, gramzivi i licemerni gangsteri. Da nije bilo “Sablje”,
ne bi se znalo ko je i kako pogubio Ivana Stambolica, a atentate
na Ibarskoj magistrali i u Budvi pojela bi pomrcina. Pošto se dobri
efekti ove akcije (i ljudi koji su ih proizveli) sada opsesivno
i efikasno uklanjaju, necemo nikada saznati ko je ubio Slavka Curuviju.
Nadam se da podsecanje na zlocine Miloševiceve ere nije cepidlacenje
jednog montanjara zbog malih “prekršaja demokratske procedure”.
Svakome ko se bavi ljudskim pravima poznate su manipulacije u vezi
s njima. Jedna od njih je selekcija žrtava, “simpaticnih” po rasi,
naciji, politickoj pripadnosti. Primer je za to Antonicevo navodenje
samo jednog od stavova Nataše Kandic i samo jednog, “pozitivnog”
uvodnika lista “Danas”, onog gde se kritikuje konkretna primena
vanrednog stanja tri nedelje po njegovom ukidanju. Fond za humanitarno
pravo, a narocito pomenuti dnevnik, inace su verovatno tvrdi “montanjari”
po svojim ostalim saopštenjima i clancima, onim o drugim žrtvama,
kakve npr. leže u masovnim grobnicama nadomak Beograda; o njima
su vlast i “liberali” ionako malo i stidljivo govorili, da bi posle
sasvim ucutali.
Niko ko se bavi naukom nije bez strasti i uverenja. Ono što može
da uradi, jeste da pošteno obznani svoje vrednosne sudove. “Verujem
u demokratiju i ljudska prava”, piše Antonic. Pa to danas kaže svako,
od Džordža Dablju Buša do Gordane Pop-Lazic! Tu se ne razlikujemo,
ali se razlikujemo drugde. Na primer, dok se s Antonicem slažem
da je “korekcija” reforme obrazovanja možda “najvažniji” potez Koštunicine
vlade (“Prizma”, maj 2004), to je za mene, kako kažu na televiziji,
“utisak u vrlo negativnom smislu”. Prosto, ne verujem da je Srbija
“premala zemlja” da bi shvatila Darvinovu teoriju i da bi daci u
njoj ucili engleski i radili na kompjuteru. Teorija o evoluciji
je verovatno u neskladu s nekim dogmama, prerano ucenje engleskog
možda vodi “rasrbljavanju” (ili bar neki veruju da može prouzrokovati
govorne mane), a kompjuterska zracenja su potencijalno štetna za
decje glavice. Sve to nije konacno dokazano; to su vrednosni sudovi
i obojica ih legitimno imamo, ali moramo da ih javno saopštimo kao
gest intelektualnog poštenja. Ja najglasnije ponavljam da nikako
ne verujem da su godine od 2000. do 2003. najcrnje doba istorije
Srbije.
Ni Antonic ni ja nismo istoricari (bar za sada). O Francuskoj revoluciji
obojica znamo iz trece ili cetvrte ruke. Njena istorija poslužila
je, medutim, za ubistvenu analogiju i denuncijaciju, po kojoj je
“grupa ambasadora na celu s Montgomerijem” u poslednjem trenutku
sprecila krvolocne srbijanske montanjare da postave giljotinu i
tako ih same spasla od odsecanja glava, što Tomas Džeferson nije
uspeo da isposluje za Robespjera i Sen Žista. Stvarno? Ko je onda
srpski Napoleon Bonaparta? Nije valjda da nas i to ceka?
|