Predrag Šarčević
Slobodan Divjak (ur.), Nacija, kultura
i građanstvo
Službeni list, Beograd, 2002, str. 422
Svaki
kulturni sistem, piše u svojoj klasičnoj antropološkoj studiji
Čisto i opasno Meri Daglas, povremeno je prinuđen da se
suoči s kontradikcijama koje je sam stvorio. U savremenom svetu,
naročito u onom njegovom delu koji se u kulturnom i civilizacijskom
smislu najčešće identifikuje s pojmom Zapad, jedna od
takvih kontradikcija manifestuje se u aktuelnoj diskusiji između
pristalica liberalno-demokratske teorije, s jedne, i komunitarista
ili multikulturalista, s druge strane, o statusu kulturno-etničkih
zajednica u političko-pravnom uređenju moderne države.
Naime, dosadašnji tok ove rasprave jasno ukazuje na duboke kontroverze
koje prate pokušaje da se zahtevi za poštovanje kolektivnih prava
(pri čemu se u prvi plan najčešće ističu prava
zasnovana na etničkom poreklu i kulturnoj posebnosti) dovedu
u sklad sa temeljnim principom liberalne demokratije po kojem se
izvornim nosiocem pravnog i političkog subjektiviteta smatra
pojedinac, tj. apstraktni građanin.
Zbornik Nacija, kultura i građanstvo, koji je priredio, preveo
i obimnim analitičkim predgovorom propratio Slobodan Divjak,
sadrži radove dvadesetak eminentnih inostranih autora koji na različite
načine pristupaju problemu kulturnog pluralizma i ponovnom
promišljanju odnosa između politike i kulture, a čiji
se teorijski stavovi mogu smatrati kako reprezentativnim i/ili ilustrativnim
za pomenutu diskusiju, tako i inspirativnim za dalje razmišljanje.
Neki od njih, poput Jirgena Habermasa, Etjena Balibara ili Slavoja
Žižeka od ranije su poznati našoj široj intelektualnoj javnosti,
drugi, poput Vila Kimlike ili Jael Tamir postali su to od nedavno,
nakon što su im prevedene knjige ili delovi knjiga, dok su neki,
kao što su širaz Dosa ili Rumi Sakamoto, ostali gotovo sasvim anonimni
na ovim prostorima, čak i među stručnjacima, ali
širenje problemskih okvira i otvaranje novih analitičkih perspektiva
koje su ponudili u svojim radovima u potpunosti opravdava njihovo
uvršćivanje u ovaj zbornik i, ujedno, svedoči o širokoj
erudiciji i uredničkoj minucioznosti priređivača.
Tekstovi su grupisani u pet tematskih celina: prvi deo, posvećen
opšteteorijskim razmatranjima osnovnih pojmova, sadrži oglede "Građanstvo
i nacionalni identitet: neka razmišljanja o budućnosti Evrope"
(Jirgen Habermas), "Kultura i identitet" (Etjen Balibar),
"Da li nas naša kultura i društvo čine onim što jesmo"
(Brajan Fej) i "Komunitarizam i moralnost: u potrazi za subjektom"
(Fin Bovring); drugi deo, naslovljen "Kosmopolitizam, liberalizam
i komunitarizam", donosi tekstove "Kosmopolitska alternativa"
(DŽeremi Valdron), "Sloboda i kultura" (Vil Kimlika),
"Pojedinac, država i etničke zajednice u političkoj
teoriji" (Vernon van Dajk) i "Postoje li kulturna prava"
(Čandran Kukatas); sledi odeljak "Nacionalno samoopredeljenje
i kultura" u kojem su objavljeni radovi "Pravo na nacionalno
samoodređenje (samoopredeljenje)" (Jael Tamir), "Kulturni
nacionalizam, ni etnički ni građanski" (Kaj Nilsen),
"Amerikanizam - šta je to?" (Majkl Valzer) i "Nacionalnost
i kulturni pluralizam" (Dejvid Miler); u četvrtom delu
- "Demokratija i kulturne razlike" - dati su tekstovi
"Demokratija i multikulturalizam" (Fred Dolmear), "Protivzakonite
razlike: priznanje, prilagođavanje i američki zakon"
(Ostin Sarat i Rodžer Berkovic) i "Demokratija i kulturna razlika
u španskom ustavu iz 1978" (Jezus Prito de Pedro); najzad,
poslednji deo knjige bavi se odnosom između kulturnog univerzalizma
i kulturnog relativizma i sadrži članke "Filozofska istorija
i Treći svet: Hegel o Africi i Aziji" (širaz Dosa), "Japan,
hibridnost i stvaranje kolonijalističkog diskursa" (Rumi
Sakamoto), "‘Grejiziranje’ Berlina" (Danijel Vejnstok)
i "Multikulturalizam - novi rasizam?" (Slavoj Žižek).
Već na osnovu navedenih naslova i letimičnog uvida u
sadržaj objavljenih radova lako se može zaključiti da je zbornik
Nacija, kultura i građanstvo delo čiji značaj prelazi
granice akademskog teoretisanja i usredsređuje se na pitanja
od principijelnog značaja za mnoge, ako ne i za sve postojeće
državne zajednice, budući da jednonacionalne i monokulturne
države, pošto već nigde nisu realnost, sasvim sigurno ne bi
trebalo da predstavljaju ni političkim ideal. Naročito
ne u doba dezintegracije "klasičnog oblika nacije-države
koja je u toku", kao što ukazuje Habermas (str. 36). Otuda
se multikulturalizam, sa svim svojim filozofskim i političko-pravnim
implikacijama, čini kao sasvim logičan izbor koji nudi
podesan konceptualni okvir za redefinisanje odnosa između države,
pojedinca i (naročito manjinskih) etno-kulturnih zajednica.
Pa ipak - i upravo to je razlog zbog kojeg smo ovaj kratki osvrt
započeli podsećanjem na jedan od dubokih uvida Meri Daglas
o logičkim protivrečnostima kao imanentnom svojstvu kulturnih
sistema koje gotovo da se mogu smatrati njihovom strukturnom "prirodom"
- liberalno-demokratskoj misaonoj tradiciji je ne samo strano, nego
i, bar na prvi pogled, neprimereno i logički inkompatibilno
svako pozivanje na princip kolektivnih prava, ili, preciznije, isticanje
primata ovih prava u odnosu na individualna. Ovu nemogućnost
logičkog prevladavanja dihotomije građansko/etničko
u kontekstu istorijskog razvoja zapadnih društava potvrđuju/pojačavaju
činjenice iz njihove političke prakse. Da se još jednom
pozovemo na Habermasa: "Samo u kratkom periodu je demokratska
nacija-država iskovala tesnu vezu između ‘etnosa’ i ‘demosa’.
Građanstvo nije nikad bilo konceptualno povezano s nacionalnim
identitetom" (str. 37).
Ukazivanje na mnoštvenost kultura kao na empirijsku datost, kao
i repolitizacija Kulture u shvatanjima komunitarista i pokušaji
da se kulturne razlike instrumentalizuju kako na teorijsko-političkom
tako i na praktično-političkom planu, ali ne u populističkom
i etno-nacionalističkom ključu već upravo s ciljem
posredovanja između kategorija "etnosa" i "demosa",
impliciraju po svojim krajnjim dometima dalekosežne posledice. Kao
što je poznato, i kao što to, u predgovoru, s punim pravom podvlači
i sam autor ovog zbornika, razdvajanje sfera političkog i kulturnog,
koje je nedvosmisleno učinio još DŽon Lok u svojoj teoriji
društvenog ugovora, a na kojem, kao na bitnom principu, insistira
liberalno-demokratska teorija, dovelo je do toga da se suština političke
zajednice iskazuje svojim univerzalnim oblikom, neutralnim prema
bilo kojem kulturnom sadržaju (str. 7-8). Zbog toga, dodaje S. Divjak,
"prava grupe, bilo o kom njenom modalitetu da je reč,
moraju se iz ove perspektive interpretirati kao, u krajnjoj liniji,
izvedena iz prava pojedinca ili kao nešto što je svodljivo na individualna
prava. Naime, ukoliko bi kulturno pripadalo sferi javnog, tj. političkog,
ono ne bi moglo biti stvar slobodnog izbora pojedinca, već
bi bilo nešto što taj izbor preddeterminiše, unapred određuje,
što će reći da u situaciji kad je kulturno-etničko
institucionalizovano kao prius političke zajednice, originerni
nosilac prava ne može biti pojedinac već kulturno-etnička
grupa: prethođenje kulturno-etničkog političkoj zajednici
i primat individualnih prava nad zajedničkim dobrom međusobno
su nespojivi" (str. 9).
Principijelno superponiranje individualnih prava u odnosu na prava
kulturno-etničkih grupa ne znači, međutim, da se
ova druga mogu zanemariti. Činjenica je da politička relevancija
kulturnog u savremenom svetu raste, naročito ukoliko se imaju
u vidu problemi imigracije i etničkih manjina, tj. različiti
modaliteti diskriminatornih praksi koje one trpe, kao i problemi
domorodačkih zajednica u svim delovima sveta koje u eri globalizacije
pokušavaju da se odupru etnocidu i da očuvaju ono što smatraju
vlastitom kulturnom autentičnošću. Neki od autora čiji
su radovi štampani u zborniku Nacija, kultura i građanstvo,
skloni su da veruju, poput Vernona Van Dajka, da je liberalna koncepcija,
upravo usled svog izrazitog individualizma, ograničena, i da
nije u stanju da se na odgovarajući način nosi "s
pitanjem statusa i prava etničkih zajednica, koje su u najvećem
broju slučajeva manjine unutar države" (str. 168). Po njemu: "Nije dovoljno misliti u terminima odnosa između
dve strane, individue i države; niti je dovoljno ako se tome pridoda
nacija. S obzirom na heterogenost čovečanstva i populacije gotovo svake države,
nužno je da se u obzir uzmu etničke zajednice i određeni
drugi tipovi grupa i da se tretiraju kao jedinice koje predstavljaju
nosioce prava i dužnosti" (str. 167). Drugi, pak, zastupaju
dijametralno suprotno gledište - da je sama ideja kolektivnih prava
nezamisliva bez prethodnog postuliranja individualnih prava i da,
otuda, liberalna teorija ne samo što ne bi trebalo da bude napuštena,
već i da ne zahteva nikakve modifikacije niti reinterpretacije.
Tako Čandran Kukatas u svom ogledu "Postoje li kulturna
prava?" piše: "Daleko od toga da ispoljava ravnodušnost
prema zahtevima manjina, liberalizam stavlja interes za manjine
u prvi plan. Sam njegov naglasak na individualnim pravima i individualnoj slobodi nagoveštava ne odbojnost
prema interesima zajednica već predostrožnost zbog eventualne
tiranije većine nad manjinama. Otuda nije potrebno traganje
za alternativama liberalizmu niti za odbacivanjem individualizma
koji leži u njegovom srcu. Pre će biti da je potrebno da ponovo
potvrdimo temeljni značaj individualne slobode ili individualnih
prava i da osporimo ideju da kulturne manjine imaju kolektivna prava"
(str. 193). Po ovom autoru, dakle, nije reč o tome
da kulturno-etničke zajednice, viđene iz perspektive liberalne
teorije, ne zaslužuju brigu, već se naglašava da ne treba napustiti
jezik individualnih prava da bi one dobile pravdu (str. 194).
Ovom drugom gledištu blizak je i stav priređivača zbornika,
S. Divjaka, ali sa diferenciranijim odnosom prema dijalektici koja
je prisutna u pojmovima građanstva i moderne demokratije: "U
kojoj meri će se etnička struktura na nivou društva pokazivati
kao relevantna za političku konstituciju neke države i za njen
politički život, to zavisi od njene istorijske realnosti (od
tradicije datih etničkih grupa, tipa njihovih kultura i slično)
koja se ne može voluntaristički naručivati ili sabijati
u Prokrustovu postelju čistih principa. Da se ta realnost mora
uvažavati, to proizlazi, kao što je već nagovešteno, i iz samog
građanskog načela. Elastičnost građanskog principa
proizlazi iz njegovog suštinskog momenta - poštovanja slobodno izražene
volje pojedinaca - i, s tim u vezi, davanja legitimiteta konfliktu
interesa: građanska demokratija ne posmatra konflikt kao pretnju
njoj samoj, već kao uslov svog postojanja; ona i nije ništa
drugo do pokušaj institucionalnog izražavanja i razrešavanja konfliktnih
interesa, usled čega su njoj imanentni kompromisi i nagodbe,
tj. usklađivanje konfliktnih interesa koje može za rezultat
imati samokorekciju vlastitih principa, ukoliko to nalaže realnost.
Drugim rečima, moderne demokratije često - na konstitucionalnom
nivou - predstavljaju spoj elemenata državno-teritorijalnog i kulturno-etničkog
poimanja nacije" (str. 30).
Koliko je duboko liberalna paradigma ukorenjena u tradiciji zapadnog
političkog mišljenja i u kojoj meri je sposobna da i dalje
uspešno odoleva kritikama koje joj upućuju zagovornici "tvrdog"
komunitarizma možda najbolje pokazuju stavovi pristalica umerenog
multikulturalizma, kao što su Vil Kimlika i DŽeremi Valdron, koji
u svoje teorijske koncepcije kulture i etniciteta pokušavaju da
inkorporiraju osnovne liberalne principe. Kimlika, iz čije je poznate studije Multikulturno građanstvo za ovu
priliku preveden odeljak "Sloboda i kultura" (str. 131-165),
sugeriše da upravo "socijetalne kulture" obezbeđuju
pojedincima kontekst unutar kojeg oni prave vlastite izbore: "sloboda
uključuje izbore između različitih mogućnosti,
a naše socijetalne kulture ne samo da obezbeđuju te mogućnosti
već im daju značenje za nas" (str. 139). On
nastoji da svoju koncepciju kulturnog pluralizma pomiri s liberalno-demokratskom
teorijom ukazujući da vezanost za određenu kulturu, koja
se smatra "vlastitom", ne isključuje individualno
pravo na izbor između različitih mogućnosti već
samo ograničava polje mogućih izbora koji će za pojedinca
biti smisleni. U isto vreme, on pokušava da obezbedi principijelno
uporište zahtevima za specijalnu zaštitu socijetalne kulture tvrdeći
da dostupnost smislenih izbora zavisi od mogućnosti pristupa
pojedinca vlastitoj kulturi i od razumevanja njenog jezika i istorije.
U tom smislu se mogućnost slobode individualnog izbora dovodi
u vezu sa kulturom, a poštovanje kulturnih prava se sagledava kao
širenje, a ne kao ograničavanje individualne slobode. Kimlikina
kritika i reinterpretacija klasične liberalno-demokratske teorije
odnosi se, dakle, prvenstveno na neadekvatnost njene koncepcije apstraktnog građanina, nezavisnog
od kulture i istorije. Značajno je, na kraju, pomenuti i Kimlikino razlikovanje "liberalizovanih"
i "neliberalizovanih" kultura koje njegovo stanovište
kulturnog pluralizma u znatnoj meri udaljava od pozicije kulturnog
relativizma.
Kritiku Kimlikinih stavova dao je DŽeremi Valdron u tekstu "Kosmopolitska
alternativa" (originalno objavljenom 1995. godine u zborniku
The Rights of Minority Cultures, čiji je priređivač
upravo Kimlika!), u kojem se sa stanovišta - uslovno rečeno
- postmoderne vizije sopstva priznaje značaj kulture u konstituisanju
ljudskog života, ali se osporava pretpostavka da je svet podeljen
na osobene kulture od kojih je svaka rezervisana za samo jednu,
posebnu zajednicu, kao i pretpostavka da "ono što svakom od
nas treba jeste samo jedan od tih entiteta - jedna jedina koherentna
kultura - da bi oblikovao svoj život i davao mu smisao" (str.
120). Nasuprot ortodoksnom komunitarističkom shvatanju da svaka
kultura predstavlja osobeni entitet (što bi se moglo označiti
kao princip "autentičnosti"), Valdron ukazuje da
je, zapravo, uvek reč o mozaiku fragmenata različitih
kultura (što bismo mogli nazvati principom sinkretičnosti),
čime se, s jedne strane, dovodi u pitanje sam koncept posebne
kulture, a, s druge, nudi vizija kosmopolitskog razvoja kao alternativa
postojećim liberalno-demokratskim (tj. individualističkim)
i multikulturalističkim (tj. komunitarističkim) obrascima.
Po mišljenju S. Divjaka, Valdronova koncepcija kulture je otvorenija
od Kimlikine i pritom uspešno izbegava stanovište supstancijalističkog
univerzalizma, tako da je spojiva "sa klasičnom građansko-demokratskom
šemom depolitizacije kulture (...) tj. sa šemom dihotomnog razdvajanja političkog i kulturno-etničkog
identiteta" (str. 24).
Krug važnih pitanja pokrenutih u knjizi Nacija, kultura i građanstvo
ne zatvara se pokušajem razrešenja, ili bar ublažavanja, temeljne
kontradikcije između principa individualnih i principa kulturnih
prava. Ipak, ovom prilikom osvrnuli smo se samo na one autore i
radove koji najbolje ilustruju upravo ove pokušaje. Za dalja razmišljanja
i nove problematizacije od posebnog značaja bi, čini mi
se, mogao da bude poslednji deo knjige, posvećen odnosu između
kulturnog univerzalizma i kulturnog relativizma. Ali, to je već
tema za poseban osvrt - a, možda, i za novi urednički i autorski
poduhvat Slobodana Divjaka.
Ivan Vuković
Jael Tamir, Liberalni nacionalizam,
Filip Višnjić
Beograd, 2002, str. 291, prevod: Miša Đurković
Dve
velike političke iluzije, piše Jael Tamir, danas su konačno
nestale: liberalna iluzija o kulturnoj neutralnosti liberalne države,
i nacionalistička iluzija o postojanju nacionalno homogenih
država. Jedinstvena javna kultura, bez koje državne ustanove ne mogu da funkcionišu,
uvek je kultura dominantne nacije. O tome upečatljivo
svedoče sledeće činjenice: zvanični jezik ili jezici nikad nisu maternji jezici svih građana, simboli korišćeni
u političkim procedurama uvek referiraju na neku posebnu kulturnu
tradiciju, državljanstvo se dodeljuje na osnovu rođenja, a
ne na osnovu dokaza da podnosilac zahteva prihvata liberalno-demokratske
vrednosti. Povrh toga, pokušaji da se popravi položaj manjina koji
su u zapadnim zemljama preduzeti nakon Drugog svetskog rata, samo
su potvrdili pesimističku pretpostavku da nacionalne manjine,
u okviru nacionalnih država, nikad neće biti potpuno ravnopravne
sa većinskim nacijama. S druge strane, ti su pokušaji izneli
na videlo svu nacionalnu heterogenost modernih država.
Ove dve iluzije nastale su u vreme formiranja liberalno-demokratskih
država, krajem osamnestog i u devetnaestom veku, kada je formulisan
liberalni ideal neutralne države, i kada su, radi stvaranja jedinstvenog
državnog aparata, potiskivane postojeće kulturne razlike. Tako
su stvorene države koje su u nacionalnom pogledu bile prividno homogene,
i koje su doživljavane kao kulturno nepristrasne prema svojim građanima.
Zašto treba zadovoljiti nacionalne potrebe ugroženih nacija? Tamirova
u svojoj knjizi odbacuje radikalne liberalne i nacionalističke
teorije koje apsolutizuju pojedinca, odnosno naciju. Prema njenom
mišljenju, pojedinac ne može bez izvora koje mu za osmišljavanje
života pruža pripadanje naciji - on ne može bez učešća
u kolektivnim praksama, bez simboličkog uključivanja u
kolektivnu istoriju, bez kolektivne identifikacije kakvu samo nacija
može da mu pruži. S druge strane, pojedinac je aktivan član
nacije. On svoju sposobnost biranja najpre isprobava na mogućnostima
koje su mu ponuđene od strane nacionalnog kolektiva, ali tokom
vremena može da proširi svoje vidike i da svoju naciju iznutra promeni.
Povrh toga, svaki je pojedinac u stanju da, korak po korak, izmeni
sve individualne i kolektivne aspekte svog identiteta, i da svoju
nacionalnu kulturu napusti radi neke druge, o čemu svedoči
postojanje brojnih konvertita. Zato individua ne gubi ličnu
slobodu ni u najčvršće ustrojenoj zajednici.
Pošavši od ovakvog, prilično realističnog opisa, Tamirova
će tvrditi da javno izražavanje nacionalne kulture spada među
individualne interese, i da predstavlja izvor individualnih, a ne
kolektivnih prava. To joj omogućava da nacionalna prava izvede
iz univerzalnih principa pravde koje prihvataju liberali, da pitanje
njihovog ostvarivanja uvede u javnu raspravu u liberalnim društvima
koja se, usled utiska koji su ostavili veliki i mali ratovi 20.
veka, groze svakog oblika nacionalizma, te da radikalnim nacionalistima
pokaže kako bi načela pravde trebalo da važe i unutar nacionalnih
kolektiva, a ne samo u odnosima između nacija. Povrh toga,
ako pravo na javno izražavanje nacionalne pripadnosti shvatimo kao
individualno pravo, tada pitanje da li su nacionalne istorije "stvarne"
ili "izmišljene" postaje nevažno za dodelu prava. Bitno
je samo to da li nacionalna kultura postoji, koliko njenih pripadnika
živi na jednoj teritoriji, i da li oni odista žele da se staraju
za njeno očuvanje.
Zalažući se za principijelno opravdanje nacionalnih prava,
Tamirova odbacuje dva shvatanja koja se često javljaju u javnim
polemikama. Ona najpre odbacuje remedijalističko opravdanje
prema kojem prošle patnje jednog naroda jesu nužan i dovoljan razlog
za udovoljavanje njegovim zahtevima za političkom autonomijom.
Takvo stanovište vodi posvećenju patnje, usmerava politiku
prema prošlosti i produžava sukobe. Povrh toga, ono ima dve čudnovate
posledice. Najpre, prema remedijalističkom stavu, politički
zahtevi jedne nacije gube svoju snagu čim nacija stekne političke
mehanizme za samoodbranu, što, na primer, znači da su Jevreji
izgubili pravo na svoju državu onog trenutka kada su tu državu stvorili.
S druge strane, remedijalističko opravdanje oduzima legitimitet
političkim zahtevima onih nacija koje su imale sreću da
tokom svoje istorije izbegnu velika stradanja. Najzad, takvo stanovište
uvodi asimetriju između nacionalnog prava i, recimo, prava
na slobodu govora, što otežava formulisanje teorije koja će
pojedincima dodeliti i jedno i drugo pravo.
Pravo na nacionalnu državu, smatra Tamir, ne treba opravdavati
ni tvrdnjom da je država neophodna radi opstanka nacije, zato što
nije izvesno da li će se ta potreba zadovoljiti ili ugroziti
stvaranjem države, i zato što takvo opravdanje može da opravda ugrožavanje
drugih individualnih prava pojedinaca (pravo na slobodu govora,
pravo na imovinsku sigurnost, itd.) u ime nacionalnog opstanka.
Prava na nacionalnu kulturu Tamirova stoga opravdava ukazivanjem
na značaj koji svest o pripadanju naciji ima za pojedinca,
i pozivanjem na dva principa pravde o kojima je raspravljao Rols
- pozivanjem na princip najvećih jednakih individualnih sloboda,
i na princip distributivne pravde. Za razliku od Rolsa, ona te principe
ne pokušava da opravda, već ih naprosto prihvata takve kakvi
su ponuđeni i artikulisani u aktuelnim političkim raspravama.
Ona, međutim, odbacuje Rolsov kantovski pristup prema kojem
pojedinac stiže do principa pravde tako što, kada razmišlja o društvenoj
strukturi u kojoj će svoje lične interese najlakše moći
da zadovolji, kao moralno irelevantne svesno zanemaruje kontingentne
odlike svog postojanja - svoje prirodne talente, svoj društveni
položaj i svoju nacionalnu pripadnost. Umesto kantovskog, Tamirova
usvaja opis razvoja moralnog mišljenja koji je po svom duhu hjumovski
i neo-vitgenštajnijanski. Prema tom opisu, čovek se uči
moralnom mišljenju i odlučivanju ostvarujući i dovodeći
u pitanje asocijativne obaveze koje mu nameće članstvo
u posebnim zajednicama sa kojima se identifikuje. U savremenom svetu,
svetu brzog protoka informacija i velike pokreljivosti, većina
ljudi uzima učešće u raznovrsnim zajednicama, čime
stiču veliki broj obaveza prema ljudima različitog socijalnog
i nacionalnog porekla. Rezultat tog razvoja predstavljalo bi otkriće
dva spomenuta principa pravde koji bi trebalo da pojedincu omoguće
da odluči kada koju od tih obaveza treba da ispuni. Pored toga
što je neizbežna, zaključiće Tamir, pristrasnost ne samo
da nije nužno nepravedna, već predstavlja izvor moralnog mišljenja.
Kako se nacionalna prava mogu ostvarivati? Pravo na nacionalno
samoodređenje, to jest pravo na javnu sferu u kojoj se nacionalna
kultura može izražavati, ne povlači pravo na posedovanje vlastite
nacionalne države zato što se pravo na nacionalnu kulturu može zadovoljiti
i na druge načine, i zato što to nije jedino i apsolutno pravo
koje pojedinci imaju. Tumačenje prema kojem se nacionalna prava
mogu ostvariti isključivo u samostalnoj nacionalnoj državi
proističe iz pogrešnog poistovećivanja nacije i države
do kojeg je došlo u vreme nastanka modernih država, kada je pozivanje
na volju naroda postalo osnovni izvor legitimiteta političke
vlasti. Država, međutim, nije nacija, niti je nacija država.
Nijedna od odlika koje ulaze u definiciju države (suverenitet, izvori
fizičke moći, dobro definisana teritorija, ustanove) ne
ulazi u definiciju nacije. Jedna, pak, grupa čini naciju ako
poseduje dovoljan broj objektivnih zajedničkih karakteristika
kakve su jezik, istorija, religija, teritorija i svest o sopstvenoj
različitosti. Pri tom, izuzev poslednje, nijedna pojedinačna
odlika ne mora nužnim načinom da bude prisutna, niti postoji
precizan kriterijum za utvrđivanje dovoljnog broja zajedničkih
odlika koje grupa mora posedovati da bi smo joj pripisali status
nacije.
Zadovoljenje nacionalnih prava, međutim, uvek iziskuje neki
stepen političke autonomije, i od posebnih okolnosti koje odlikuju
svaki slučaj zavisi koji će oblik autonomije biti najadekvatniji
i najpravedniji. Tako Tamirova smatra da bi Palestincima trebalo
dati nezavisnost, dok rešenje problema brojnih nacionalnih manjina
koje žive u Evropi vidi u slabljenju velikih nacionalnih država,
jačanju regiona i formiranju velike političke supra-strukture
- u formiranju Evropske unije. Liberalni nacionalizam, zaključiće
Tamir, jeste realistična i naporna pozicija. Ona nije zasnovana
na intelektualnim fikcijama, već na činjenicama, i zato
ne nudi laka i uniformna rešenja, već zahteva sposobnost analize
pojedinačnih slučajeva, spremnost na kompromise i, dodali
bismo, snažnu veru u mogućnost da se teški i složeni sukobi,
kakav je sukob između Jevreja i Palestinaca u Izraelu, na kraju
ipak mogu rešiti na koliko-toliko pravedan način.
Knjiga Liberalni nacionalizam nastala je na osnovu doktorske teze
koju je Jael Tamir radila kod Isaije Berlina, jednog od najvećih
mislilaca politike 20. veka. Reč je o pravoj filozofskoj raspravi
koja se bavi fundamentalnim pitanjima, i koja ne pati od zlokobnih
izmaglica kakve obavijaju većinu političkih rasprava.
U njoj je izneta jasna argumentacija, primeri su uzeti iz stvarnog
života, a Tamirini su stavovi koliko hrabri, toliko i umereni. Ipak,
jedna nedoumica ostaje: da li je liberalni nacionalizam koherentna
teorija ako može da opravda toliko različite političke
procese kakvi su evropske integracije i blisko-istočne segregacije?
To bi pitanje moglo da posluži kao polazište za ozbiljnu raspravu
o liberalnom nacionalizmu.
Marija Mladenović
Jirgen Habermas, Postnacionalna konstelacija
Otkrovenje, Beograd, 2002, str. 226, prevod:
Đorđe Vukadinović i Aleksandra Kostić
"Postnacionalna
konstelacija" je zbirka Habermasovih studija i eseja koji se
ne mogu svrstati u jednu rubriku, jer zadiru u područja političke
filozofije, sociologije, bioetike... Zajednička im je aktuelnost
tema - kao što su globalizacija, humanitarne intervencije ili kloniranje
ljudi — koje izazivaju ideološko - normativne sporove kako u domenu
teorijske obrade, tako i u praktičnom kontekstu. Habermasovi
eseji pružaju dijagnozu istorijsko - političke situacije kraja
20. veka, nastojeći da izdvoje one elemente te situacije koji
jesu, ili treba da budu etički i politički izazovi savremenosti.
Knjiga je naslovljena po studiji koja se bavi političkim dimenzijom
globalizacije, procesa čiji tok i posledice ne možemo sa dovoljnom
sigurnošću predvideti. Tehnološki napredak, ubrzanje protoka
informacija preko digitalnih medija kao i fizičkog saobraćaja,
i postojanje jedinstvenog svetskog tržišta roba i kapitala omogućili
su čitav niz novih oblika povezivanja u globalnim razmerama.
Na političkom planu, slom posleratnog evropskog projekta države
blagostanja i tržišna deregulacija označavaju početak
krize moderne nacionalne države. Uvučena u globalizacijski
proces, ova politička forma doživljava transformacije svojih
tradicionalnih funkcija: relativizaciju i ograničenje teritorijalnog
suvereniteta, slabljenje kohezionog potencijala nacionalnog identiteta
i eroziju demokratske legitimnosti vladavine. Iako sve pobrojano
može imati i ima značajne posledice, Habermas je ipak sklon
da središte političkog problema globalizacije locira u trećem
aspektu: "istiskivanje politike tržištem" ograničava
mogućnosti socijalne države u obezbeđenju pravedne društvene
raspodele i unosi asimetriju u ideju samozakonodavstva, po kojoj
su suvereni građani autori i adresati relevantnih političkih
odluka. Globalizacija se pojavljuje kao neumitni, objektivni proces
čije posledice prelaze okvire političke kontrole , što pojačava apatiju birača i slabi solidarnost građanskog
društva. Postojeći nadnacionalni režimi ne mogu da kompenzuju
tu ulogu demokratske države jer im nedostaje kolektivno obrazovanje
političke volje građana, koje ostaje vezano za nacionalne
okvire (str. 119). S druge strane, strah od "bekstva"
kapitala pogađa državno ubiranje poreza i tako sužava prostor
za državnu intervenciju u socijalnoj sferi, što dodatno pojačava
osećaj "nemoći pred globalizacijom".
Kakav treba da bude politički odgovor na ove probleme? Po
Habermasu, obe ideološke struje, koje se polarizuju oko pitanja
pro ili contra globalizacije, unapred se odriču ideje proširenja
demokratskog procesa preko nacionalnih granica, jedni zato što to
smatraju nepotrebnim, drugi - nemogućim. Sam Habermas naginje
ka "ofanzivnoj varijanti Trećeg puta", koja "polaže
na produktivnu snagu politike koja na nadnacionalnoj ravni nadrasta
osamostaljena tržišta" (str. 122). To je svakako posledica
njegove težnje da kritički interpretira filozofsko - političko
iskustvo moderne epohe - čiji autentični proizvod predstavlja
moderna nacionalna država - u svetlu novih istorijsko - društvenih
uslova. Na taj način se, po Habermasovom mišljenju, mogu implementirati
one moderne ideje na kojima je izgrađena zapadna liberalna
demokratija, ideje čija normativna univerzalnost omogućuje
razdvajanje od nacionalnog konteksta važenja. Na primeru Evropske
unije Habermas pokazuje kako je potrebno, radi mogućnosti jedinstvenog
delovanja preko koordinisane evropske politike, da se državno-građanska
solidarnost proširi na sve građane Unije (str. 103). To omogućuje
inkluzivna priroda demokratskog društva, u kome se socijalna integracija
može izvršiti opštim prihvatanjem demokratskih principa, nezavisno
od kontingentne okolnosti nacionalnog identiteta. Da bi se amortizovale negativne socijalne posledice trke evropskih država u deregulaciji
- rastuća nezaposlenost i siromaštvo - potrebna je zajednička
privredna i socijalna politika Evrope, koja se ne može zamisliti
bez novih oblika demokratske integracije.
Spoj zahteva za privatnom i javnom autonomijom dobio je politički
izraz u dvostrukom osnovu legitimacije liberalnodemokratskog režima:
suverenitetu naroda i ljudskim pravima. Komunitarno - liberalni
sukob proizlazi iz razlike u davanju prioriteta jednom, odnosno
drugom, što po Habermasu dovodi do zamagljivanja uslovljenosti privatne
i javne autonomije, individualnih prava i prava na učestvovanje.
Pošto ideja suverene vlasti u nacionalnim okvirima gubi svoj legitimacioni
potencijal u uslovima postnacionalne konstelacije, ljudska prava
se nameću kao jedini opšte prihvatljiv osnov legitimacije.
Povelja UN o ljudskim pravima već obavezuje sve članice
na njihovo poštovanje u nacionalnim granicama, ali se time i dalje
održava napetost između univerzalnih normativnih zahteva izraženih
u ljudskim pravima i lokalnih uslova njihove primene (str. 135).
Dodatno opterećenje za podržavaoce ljudskih prava predstavljaju
tvrdnje o suštinskoj zavisnosti ideje ljudskih prava od konteksta zapadne civilizacije, u kojoj je ta ideja ponikla; u drugim
kulturama važe drugačije normativne pretpostavke, pa je "diskurs
ljudskih prava" samo još jedan vid kolonizatorsko-totalitarnog
delovanja Zapada na druge kulture. To je samo modifikacija jednog
opštijeg anti-liberalnog argumenta po kome insistiranje na individualnosti, u ovom slučaju na pravima ličnosti, dovodi
do dezintegracije kolektivnih životnih formi. Pored toga što prenebregava
jedinstvo procesa individualizacije i socijalizacije, ovaj argument
nije ubedljiv kada se apologetski koristi u političkom diskursu
zemalja koje krše ljudska prava. Po Habermasu, proces modernizacije
nameće podjednako svakoj državi odricanje od kolektivističkih
formi vladanja, prihvatanje poretka formalnog prava a time i obavezu
poštovanja ljudskih prava (str. 142).
Ako bar u načelu postoji visok stupanj saglasnosti u pogledu
potrebe poštovanja individualnih prava, to nije slučaj sa kolektivnim
pravima. Habermas pokazuje na primeru prava na otcepljenje slaba
mesta komunitarističkih argumenata u prilog formiranja zajednice
na osnovu etničkog ili kulturnog supstrata. Logika tih argumenata
se bazira na postupku suprotnom onom uključujućem otvaranju, koje je politički
pojam nacije razdvojilo od etničke pripadnosti. Kulturne specifičnosti
ne mogu biti dovoljan razlog za političku autonomiju ukoliko
nema ozbiljnog kršenja građanskih prava koje pogađa pripadnike
određene zajednice, a čak i u tom slučaju, otcepljenje
nije jedino rešenje koje dotična zajednica ima na raspolaganju
(str. 157).
Moderni međunarodni poredak je prošao tranziciju iz "prirodnog
stanja", gde je svaka država mogla da čini sve što joj
je njena faktička moć dozvoljavala, u umreženi sistem
nacionalnih i nadnacionalnih režima i organizacija u kome je delovanje
pojedinačnih država "spolja" i "iznutra"
ograničeno. Povećana svest o globalnim rizicima koji zahtevaju
koordinisanu akciju, te neizbežan uticaj ekonomskih, tehnoloških
i kulturnih trendova koji izmiču kontroli svake vlade ponaosob
stvaraju potrebu saradnje; iskustvo sa fašizmom i masovnim zločinima
država, s druge strane, ukida premise starog međunarodnog poretka
koje tvrde nepripisivost moralne i pravne odgovornosti državama
za učinjena (ne)dela. Sve to utiče na bitna ograničenja
kako "unutrašnjeg", tako i "spoljašnjeg" suvereniteta
pojedinačnih država. Osnovni problem u vezi kontroverznih pitanja
kao što je "humanitarna intervencija", ekstremni oblik
spoljašnjeg uticaja na državnu politiku, nije da li, nego ko, kada
i na koji način treba da pribegava toj vrsti akcije protiv
subjekata međunarodnog prava. Jedini univerzalni normativni osnov za vojnu intervenciju može biti zaštita ljudskih
prava; zapravo, takva intervencija mora da predstavlja samo krajnji
slučaj jedne opšteprihvaćene politike "neutralnog
sprovođenja ovih prava u globalnim razmerama" (str. 172).
Kroz većinu Habermasovih eseja u ovoj knizi provlači
se jedna stara ideja, koja je u savremenim uslovima veoma aktuelna
iako se ne nazire trenutak njene moguće praktične primenljivosti.
To je Kantova zamisao "svetskog građanstva" u formi
jednog kosmopoliskog pravno-političkog poretka. Pomenuta "ofanzivna
varijanta Trećeg puta" može da prihvati tu ideju kao svoj
politički regulativni princip, jer ona odgovara projektu aktivnog
političkog odgovora na uslove globalizacije. Kosmopolitsko
pravo, sa statusom svetskog građanina koji bi mogao direktno,
bez posredovanja državne instance, da utiče na svetske političke
institucije, moglo bi da bude efikasan instrument zaštite ljudskih
prava, jer bi ukinulo sadašnju napetost između njihove univerzalne
pretenzije na važenje i partikularne situacije sprovođenja.
S druge strane, kosmopolitski poredak bi ukinuo suverenitet država
i uveliko izbrisao razliku između spoljne i unutrašnje politike.8
Za sada, ova ideja ostaje u domenu utopijsko-spekulativnog: ne možemo
predvideti da li će i kako ona ikada biti ostvarena, ali ona
za nas može imati normativnu snagu usmerenja političkih projekata.
Kao što je već istaknuto, Habermasove analize polaze od filozofske
reinterpretacije modernih ideja čija složena istorija reflektuje
protivrečni karakter nastanka modernog društva. On polemiše
kako sa uticajnim neoliberalnim projektom koji teži ukidanju autonomije poltičkog
putem proširenja modela ekonomske racionalnosti na sve sfere društvenog
delovanja, tako i sa postmodernim "političkim nihilizmom"
za koji se opšti normativni zahtevi moderne filozofije politike
imaju totalitarni i kolonizatorski učinak, ili sa konzervativno-tradicionalističkim
kritikama modernizacije zagledanim u sentimentalno obojenu prošlost.
Defetizam i ravnnodušnost prema poltici, prisutni u većini
savremenih društava, mogu se ublažiti stvaranjem uslova za značajnije
učešće građana u donošenju političkih odluka
izvan nacionalnog okvira, a moderni pojmovi autonomije i uma mogu,
prilagođeni savremenim uslovima društva, da pruže teorijski
okvir za formulisanje političkih strategija u postnacionalnom
kontekstu. Ova Habermasova knjiga je još jedan uspešan primer onog
teorijskog stava koji se ne odriče mogućnosti racionalno-delatnog
odnosa spram procesa čija složenost i objektivna nadmoć
to naizgled ne dozvoljavaju.
|
|