Božo
Stojanović
Džordž Soros, Kriza globalnog
kapitalizma (Ugroženo otvoreno društvo)
Samizdat FREEB92, Beograd, 1999. str. 222, prevela: Gordana
Vučićević Nova knjiga čuvenog američkog
berzanskog špekulanta i filantropa Džordža Sorosa privukla je veliku
pažnju čitalačke publike. Interesantno je da se ona gotovo
istovremeno pojavila na engleskom i nemačkom jeziku. NJen prevod
na srpski jezik sadrži i uvodno izlaganje Džordža Sorosa u školi
za više međunarodne studije na Univerzitetu Džon Hopkins, održano
u maju 1999. godine, što je dopuna u odnosu na izdanje na nemačkom
jeziku.
Zbog čega je knjiga naišla na takvo čitalačko interesovanje?
To je delimično posledica aktuelnosti same teme i problema
kojima se bavi, ali sasvim sigurno i posledica impresivne Sorosove biografije ("pitam
se da li biste uopšte čitali ovu knjigu da nisam stekao ugled
finansijskog čarobnjaka").
Knjiga Kriza globalnog kapitalizma nastala je kao detaljnija razrada
i dopuna ideja sadržanih u članku koji je Soros objavio 1997.
godine pod naslovom "Kapitalistička pretnja". Članak
je izazvao burnu polemiku. I ova knjiga takođe je provokativna,
a njene intelektualne pretenzije su velike budući da se Soros
dotiče velikog broja pitanja iz potpuno različitih oblasti
(filozofije nauke, politička filozofija, ekonomska teorija,
međunarodni odnosi, finansijska tržišta...). Zbog takvog sadržaja
knjizi je moguće i pristupiti sa različitih pozicija.
Nas pre svega interesuje ekonomski aspekt, koji, kao što ćemo videti, predstavlja
srž Sorosove teorije. Budući da cilj prikaza jedne knjige
nije u tome da zameni njeno čitanje, u nastavku ćemo predstaviti
osnovne ideje koje Soros razvija, a nakon toga ćemo ukazati
samo na nekoliko spornih mesta. Iscrpnije kritičko preispitivanje
Sorosovih stavova prevazilazi namere ovog teksta.
Soros se već godinama na različite načine intenzivno zalaže za transformaciju socijalističkih
(zatvorenih) društava u otvorena društva. Nove okolnosti koje su
prouzrokovane raspadom socijalističkih sistema nametnule su
i nove izazove i nove probleme samom konceptu otvorenog društva.
Neophodno je, smatra Soros, da se otvoreno društvo redefiniše, odnosno
da dobije pozitivni sadržaj, a ne samo da se predstavlja kao negacija
kolektivizma. Drugim rečima, potrebno je skrenuti pažnju na
pitanje šta je otvoreno društvo danas, a ne samo ostajati pri tome
šta ono nije. Soros analizu usmerava na "fundamentalnu krizu otvorenog društva". Sadašnja kriza otvorenog
društva ne dolazi, kao nekada, spolja - od nuklearnog oružja kolektivističkih društava, već iznutra
- od karakteristika i efekata postojećeg globalnog kapitalizma.
Soros smatra da je neophodno imati u vidu dominirajuće procese
i koncepcije koje su u osnovi tih procesa, da bi se razumelo pravo
ishodište problema i da bi se moglo iscrpnije odgovoriti na pitanje
zašto je otvoreno društvo u opasnosti. NJegova argumentacija bi
mogla da se svede na sledeće. Formiranje i funkcionisanje "globalne privrede"
nije praćeno stvaranjem međunarodne političke zajednice
sa jedinstvenim sistemom vrednosti. Stvorena je globalna privreda,
ali još uvek nije stvoreno "globalno društvo". Savremenom
svetskom privredom dominira "ideologija tržišnog fundamentalizma"
(izraz koji Soros koristi kao sinonim za laisser-faire kapitalizam).
Tržišni fundamentalizam je zasnovan na netačnom obrazloženju
ekonomskog života, a njegova primena dovela je do dramatičnih
privrednih i društvenih problema koji ugrožavaju opstanak savremenog
sveta. Ako slobodno tržište nije u stanju da funkcioniše kao prirodni
zakon (to jest ako nije u stanju da privredne procese usmerava ka
stabilnoj ravnoteži), tada je i kompletna ideologija tržišnog fundamentalizma
stavljena na kocku. Tržišni fundamentalizam je neprihvatljiv iz
dva suštinska razloga: opšti društveni interesi nikada ne mogu da
dođu do izražaja u tržišnim aktivnostima; finansijska tržišta
su interno nestabilna (o tome ćemo detaljnije govoriti kasnije).
Tržišni fundamentalizam direktno utiče na političke odnose
i politički život. Soros smatra da se radi o određenoj
vrsti začaranog kruga: tržišni fundamentalizam svojim delovanjem
onemogućuje efikasno funkcionisanje demokratskog političkog
procesa, a neefikasnost demokratskog političkog procesa služi
kao centralni argument u korist samog tržišnog fundamentalizma.
Centralna teza glasi da prenaglašeni individualizam predstavlja
veću opasnost za otvoreno društvo nego bilo koja dosadašnja
kolektivistička ideologija. Problem je zapravo u tome što tržišni
mehanizam i tržišne vrednosti (preciznije kazano, profitna orijentacija),
prodiru i u one oblasti društvenog života u kojima nemaju šta da
traže. Umesto "verovanja u principe", kako su to činili
veliki liberalni mislioci prošlosti, nastupilo je "verovanje
u uspeh". Na taj način , smatra Soros, društvo je izgubilo
svoje sidro. Nametanje "tržišne ideologije" u oblasti
koje se nalaze izvan domena privrede izaziva demoralizirajuće
i razorne posledice za postojeća otvorena društva, a društvima
u tranziciji guši nadu i podstiče mehanizme koji onemogućuju
da se ova društva na zadovoljavajući način otvore.
Tržišni fundamentalizam i njegove direktne posledice kao što su
geopolitički realizam (Kisindžer) i vulgarni socijaldarvinizam,
imaju jednu zajedničku karakteristiku: omalovažavanje i zanemarivanje
altruizma i kooperacije, što je sa postojanjem i funkcionisanjem
otvorenog društva nespojivo. Nenovčane vrednosti treba da ponovo
povrate svoju pravu ulogu u ljudskom životu. Kultura i slobodna
zanimanja ne smeju da izgube svoje interne vrednosti i da budu svedene
na obične "privredne svrhe". Soros se zalaže za "zdravu
ravnotežu" između politike i tržišta, između "uspostavljanja
pravila igre i igre unutar definisanih pravila". Demokratija
je kapitalizmu potrebna kao protivteža. Soros naglašava da se ne
zalaže za ukidanje kapitalizma, već samo nastoji da spreči
da globalni kapitalistički sistem uništi sam sebe. Upravo u
tom kontekstu značajan je koncept otvorenog društva. Najjači
argument u korist otvorenog društva je u tome što nudi neograničeno
polje za poboljšavanja. Soros smatra da je otvoreno društvo potrebno
posmatrati kao stanje u kojem su individualna prava osigurana, ali
u kojem istovremeno postoje i zajedničke vrednosti. Samim tim
što te vrednosti postoje, društvo se održava kao celina. To je neka
srednja pozicija - a na polovima nalaze se kolektivizam i laisser-faire
kapitalizam.
Ukoliko se posmatra ekonomski aspekt problema moguće je, smatra
Soros, primetiti sledeće. Globalni kapitalizam predstavlja
realnu činjenicu, ali on je prema određenim karakteristikama
čak nestabilniji od kapitalizma 19. veka, budući da se
ovaj zasnivao na samo jednom međunarodnom sredstvu plaćanja
- zlatu. Soros analizira finansijsku strukturu svetske privrede,
njenu razdvojenost na centar i periferiju, ali se izjašnjava i o
njenoj relativno bliskoj perspektivi. Proces se odvija tako što
finansijski centar usisava sredstva sa periferije, a onda se različitim
finansijskim aranžmanima sredstva vraćaju na periferiju. Finansijska
kriza izbija onog trenutka kada centar više nije spreman da periferiju
snabdeva kapitalom. Ponekad je moguće da se centar razvija
na osnovu problema koji se događaju na periferiji. Ipak, postoji
jedna vremenska tačka kada finansijske teškoće periferije
imaju pogubne efekte i na privredu centra. Soros smatra da je ova
tačka dostignuta proteklom finansijskom krizom u Rusiji. Ukoliko
u najbližoj budućnosti ne dođe do potrebnih institucionalnih
korekcija, svetska privreda će neminovno završiti u jednom
velikom finansijskom slomu.
Koje mere treba preduzeti da bi se sprečio svetski finansijski
kolaps? Postojeće međunarodne finansijske institucije
nisu u stanju da održe na okupu globalni kapitalistički sistem.
Soros posebno kritikuje aktivnosti Međunarodnog monetarnog
fonda i Svetske banke, odnosno njihovu nespremnost da u pravo vreme
i na pravi način reaguju (to detaljnije ilustruje finansijskom
krizom u Rusiji). Prisutna je asimetričnost u njihovom ponašanju.
Međunarodni monetarni sistem štiti imunitet poverilaca, što
stvara dodatni problem jer tada rizici nisu dovoljno visoki da bi
obeshrabrili "nezdrave zajmodavne običaje". Savremenoj
svetskoj privredi nedostaju institucije koje su svesne vlastite
pogrešivosti i koje zbog toga ostavljaju otvoren prostor za korekciju
(institucije primerene otvorenom društvu). Soros smatra da nije
razumno da se prepusti državama da i dalje izolovano (svaka za sebe)
rešavaju ovaj problem. Pošto je privreda postala globalna, potrebne
su i iste takve institucije. Nema individualnih spasonosnih rešenja.
Priciznije, neminovnost budućih događaja može da se spreči
jedino hitnom intervencijom međunarodnih finansijskih institucija
koje bi donosile propise i istovremeno vršile njihov nadzor. Radi
se zapravo o potrebi promene savremenog kapitalizma, njegovog reformisanja
i stvaranja "svetske zajednice" koja može da bude osnova
svetske privrede. U takvoj zajednici SAD bi trebale da odigraju
značajnu ulogu, jer bez njihove spremnosti da se takva zajednica
formira nju nije moguće ostvariti. Soros govori i o ulogama ostalih relevantnih
zemalja u tom procesu.
Celokupna zgrada Sorosove analize zasniva se na jednom metodološkom
pitanju koje se pre svega tiče ekonomske nauke. Tržišna ravnoteža
i samoregulacija o kojima govore profesionalni ekonomisti u svojim
teorijskim analizama, prema Sorosovom mišljenju, nedopustivo nose
auru empiričnosti. Soros čini korak dalje i zaključuje
da "ne postoji polje ljudskog delovanja, gde se teorija i praksa
tako razilaze kao u oblasti ekonomije". Zbog toga mnogi ekonomski
događaji često dobijaju oreol alhemičnosti, čak
uticaja magije. Da bi dokazao neodrživost teorije ekonomske ravnoteže
i samoregulacije Soros smatra da je potrebno da se vrati filozofiji
nauke. Soros podseća na Poperovu koncepciju "logike naučnog
otkrića", koja naučnu proceduru vidi kao proces pretpostavki
i pobijanja, a onda dodaje da je ona neprimenjiva na tumačenje
društvenih fenomena. Soros smatra da je zanemareno jedno bitno svojstvo
socijalnih fenomana - refleksivnost. O čemu se radi? LJudsko
mišljenje ima dvostruku funkciju: ono nije samo prosto ogledalo
u kojem se odražava realnost, već ono i aktivno deluje, odnosno
direktno utiče na oblikovanje događaja čiji je učesnik.
Ili nešto drugačije rečeno, jedna
konkretna sitaucija može da se okarakteriše kao refleksivna ako
zadovoljava sledeći opis: akteri pokušavaju da shvate situaciju
u kojoj se nalaze (kognitivna funkcija), ali istovremeno nastoje i da je promene (participativna funkcija). Kada
oba mehanizma deluju istovremeno tada je situacija, prema Sorosovom
mišljenju, refleksivna. Refleksivnost zapravo predstavlja "povratni
mehanizam između mišljenja i same realnosti" koja je predmet
promišljanja.
Refleksivnost je posebno zanemarena, smatra Soros, u ekonomskoj
nauci. Najvidljivije je ovo zanemarivanje došlo do izražaja u centralnom
segmentu ekonomske nauke - teoriji ekonomske ravnoteže. Sorosov
globalni stav mogao bi se svesti na sledeće: neprihvatljivo
je posmatrati ekonomske događaje kao pasivno prilagođavanje
tržišnih učesnika na date tržišne cene i tvrditi da takav proces
zakonito vodi u stabilnu tržišnu ravnotežu. Tržišni učesnici
zasnivaju svoje odluke na očekivanjima. Ali budućnost
koja će se "realizovati" zavisi upravo od njihovih
sadašnjih odluka. Različite sadašnje odluke će generisati
različita stanja u budućnosti. Refleksivnost se najbolje
ogleda u funkcionisanju finansijskih tržišta (Soros naglašava da
je do ovog koncepta došao upravo na osnovu dugogodišnjeg iskustva
koje je stekao radeći na finansijskim tržištima). Svaki učesnik
na finansijskom tržištu neprestano se nalazi pred zadatkom da dovodi
u vezu budućnost i sadašnjost. Investitori svoja očekivanja
o budućim cenama zasnivaju na sadašnjim tržišnim cenama. Buduća
tržišna cena posledica je očekivanja učesnika, odnosno
njihovih kupovina i prodaja zasnovanih na takvim očekivanjima.
U ovom kontekstu ravnoteža predstavlja slaganje između očekivanja
i ishoda.
Soros predstavlja vlastitu teoriju idealnog tipa "ciklusa
bum-slom". Ciklus se zasniva na međusobnoj vezi i uticaju
predrasude, trenda, mišljenja i stvarnosti. U početnoj fazi
preovlađujuća predrasuda i trend još uvek nisu prepoznati.
Sledi razdoblje ubrzanja kada se uočava dominirajuća predrasuda
(bitno je da se u nju veruje), što dodatno pojačava sam trend.
Budući da investicioni ulagači svoj učinak mere u
odnosu na ostale igrače, to ih čini kako kaže Soros "čoporom
koji sledi trend". Postoje još neke međufaze (jedno razdoblje
provere kada cene trpe pad), a onda nastupa "trenutak istine"
kada tržišna stvarnost više nije u stanju da podržava preterana
očekivanja. Investitori uočavaju problem. Sledi preokret,
menja se dominirajuća predrasuda i ponovo se ubrzava proces,
ali sada u suprotnom smeru. To je staza koja vodi u slom. Berza,
dakle, obavlja konačnu proveru pojedinačnih hipoteza.
Ove faze se ne moraju realizovati, ali ako se stvore preduslovi,
smatra Soros, onda funkcioniše jedan ovakav tip ciklusa. Finansijska
tržišta su sklona ekscesima - kada pređu određenu granicu
više nisu u stanju da se spontano vrate u stanje ravnoteže. Ova
tržišta se ne njišu skladno poput klatna (ne vraćaju se u ravnotežno
stanje), već se ponašaju kao građevinsko đule za
rušenje, koje se njiše od jedne do druge zemlje i ruši one koje
su slabije.
U nastavku ćemo ukazati na nekoliko spornih mesta. Pre svega
nekoliko reči o realnosti "divljeg kapitalizma".
Interesantno je postaviti pitanje koje su to konkretne privrede
laisser-faire kapitalizma o kojima govori Soros? U Evropi već
decenijama dominira koncept države blagostanja, odnosno privredni
poredak u kojem se veliki deo ostvarenog društvenog proizvoda preraspodeljuje
(u Velikoj Britaniji reč je čak o nekih 40 procenata,
a u drugima zemljama i više). To nisu privrede koje se mogu opisati
kao društva "divljeg kapitalizma", naprotiv, većina
evropskih ekonomista smatra da se radi o preterano regulisanim privredama.
U SAD, koje laici obično predstavljaju kao autentičnu
zemlju "divljeg kapitalizma", preraspodeljuje se oko 35
procenata društvenog proizvoda. Mada je nesporna činjenica
da je stepen ekonomske regulacije u SAD znatno niži nego u ostalim
privredama. Na Dalekom Istoku takođe ne može da bude govora
o privredama koje rukovodi laisser-faire kapitalizam. Japan se može
okarakterisati na razne načine, ali nikako kao zemlja laisser-faire
kapitalizma. "Azijski tigrovi" takođe to nisu. Naprotiv,
u ovim zemljama državni intervencionizam je ogroman ili da se poslužimo
rečima samog Sorosa "između države i privrede postoji
incestuozni odnos". Finansijska kriza koja je uzdrmala azijske
privrede skrenula je pažnju upravo na činjenicu da je uticaj
države na privredu bio prenaglašen.
Soros uzima Rusiju kao primer zemlje gde se najbolje vidi kakve
posledice ostavlja nekritička primena laissez-faire kapitalizma
- korupcija, anarhija i kriminal ("razbojnički kapitalizam"),
masovna beda i uski krug milijardera. Međutim, dramatični
problemi ruske privrede i društva nisu proizašli iz dosledne primene
neoliberalnih ekonomskih ideja. Etabliranje konkurentskog privrednog
poretka podrazumeva etabliranje čvrstih pravila (pre svega
privatne svojine i ugovora) i garanciju njihovog poštovanja od strane
svih ekonomskih učesnika. Nadgledanje pridržavanja dogovorenih
i utvrđenih pravila sprovodi država. U Rusiji ništa od toga
ne funkcioniše. Mafija se nametnula kao prirodna posledica, kao
supstitut državi, odnosno kao neko ko definiše pravila i štiti njihovo
sprovođenje. Budući da nema relevantnog institucionalnog
konteksta koji bi podržao istinsko preduzetništvo, bilo kakve finansijske
injekcije od strane međunarodnih finansijskih institucija ne
bi bile u stanju da reše trenutne probleme ruske privrede.
Sada nekoliko reči u kontekstu Sorosove kritike ekonomske
teorije. Budući da komentariše široku lepezu pitanja među
kojima su mnoga usko specijalistička, Soros dovodi sebe u opasnost
da stvari uglavnom pojednostavljuje, kao i da pravi greške. Na primer,
Soros navodi Hajeka kao najznačajnijeg predstavnika laisser-faire-a
u ovom veku. To jednostavno nije tačno. Hajek (kao i kompletan
neoliberalizam koji sledi tradiciju "austrijske škole")
je u svojim fundamentalnim radovima naglašavao da je najveći
problem liberalizma došao ne od scijentizma i prodora kolektivističkih
ideja, nego upravo od nekritičkog prihvatanja laisser-faire
kapitalizma. On je tvrdio da neoliberalizam treba da se kritički
postavi ne samo prema kolektivizmu, već i prema laissez-faire
kapitalizmu. Drugo pitanje vezano je za kritiku koncepta ekonomske
ravnoteže. Uprkos kritici ovog koncepta, Soros na jednom mestu u
knjizi kaže da mu je koncept ekonomske ravnoteže bio neophodan za
analizu, jer "tek ako je razvijen pojam ravnoteže moguće
je govoriti o neravnotežnim stanjima". Soros zanemaruje da
je koncept ravnoteže zapravo jedno "eksperimentalno stanje"
koje ekonomisti koriste isključivo u analitičke svrhe.
Pored toga, kada analizira i kritikuje koncept ekonomske ravnoteže
Soros koristi interpretaciju koju je dala neoklasika. To je daleko
od Hajekove metodološke pozicije. Neoklasiku je Hajek inače
smatrao pogrešnim metodološkim pristupom u tumačenju ekonomskih
fenomena i čak delimično odgovornom za prodor kolektivizma.
Ukratko, ekonomska teorija koju kritikuje Soros ne može da se poistoveti
sa Hajekovom analizom.
Soros takođe kritikuje ekonomske koncepcije koje se zasnivaju
na racionalnim očekivanjima i efikasnom tržištu, a onda otvoreno
dodaje da on teoriju racionalnih očekivanja nikada i nije istraživao
i da je zapravo ne razume. Neočekivano priznanje od nekoga
ko ima nameru da objasni da je postojeće ekonomsko znanje samo
skup praktično neupotrebljivih smicalica obučenih u elegantno
odelo složene matematike. Zbog čitaoca neekonomista potrebno
je dodati sledeće. Racionalna očekivanja, grubo rečeno,
podrazumevaju da ekonomski učesnici ne mogu da budu iznenađeni
događajima koji se sistematski ponavljaju, odnosno ekonomskom
politikom koja se sprovodi konzistentno. Teorija racionalnih očekivanja
predstavlja bez ikakvog preterivanja najveću pojedinačnu
promenu u makroekonomiji koja se dogodila u proteklih dvadesetak
godina.
Sada da kažemo nekoliko reči o finansijskim tržištima. Nije
nikakva tajna da finansijska tržišta već godinama predstavljaju
ozbiljan problem za svetsku privredu. Tu je Soros, naravno, u pravu.
Nekoliko poslednjih finansijskih kriza (meksička, azijska,
ruska) to odlično ilustruju. Preciznije, osnovni problem svetskih
finansijskih tržišta predstavljaju špekulacije koje je nemoguće
kontrolisati. Soros u posebno negativnom svetlu slika aktivnosti
takozvanih "hedž fondova". Treba dodati da ovi fondovi
ipak nisu niti jedini, niti najznačajniji špekulanti. Lepeza
učesnika u tom poslu znatno je šira. Detaljnije i preciznije
obrazlaganje načina funkcionisanja finasijskih tržišta daleko
prevazilazi okvire i namere ovog teksta, ali moguće je ukazati
na nekoliko bitnih momenata tog mehanizma. Na finansijskim tržištima
promene u cenama nisu rezultat samo objektivnih ekonomskih faktora
(činjenica), nego i psiholoških faktora koji se izražavaju
kroz individualna očekivanja. To Soros dobro poznaje i uverljivo
obrazlaže. Treba, međutim, skrenuti pažnju da ni ovakve situacije
nisu ostale van područja interesovanja ekonomske nauke. Razvijani
su različiti teorijski modeli koji nastoje da opišu takva tržišna
stanja i različite tipove ravnoteža koje se na osnovu toga
uspostavljaju. šta se događa na realnom finansijskom tržištu?
Postoje različiti tipovi špekulanata koji koriste različite
obrasce ponašanja ("modele") zasnovane na individualnim
očekivanjima. Svako individualno odlučuje o kupovinama
i prodajama. Upravo različite procene, očekivanja i akcije
daju dinamiku finansijskim tržištima. Pored špekulanata koji deluju
destabilizujuće na tržište, postoje i oni drugi koji deluju
stabilizujuće (to su oni investitori koji svoje odluke zasnivaju
na realnim ekonomskim podacima). Neki eksperti za problematiku finansijskih
tržišta smatraju da upravo hedž fondovi često imaju ovu stabilizujuću
funkciju.
Na koji način je moguće poboljšati funkcionisanje finansijskih
tržišta? Sorosove preporuke za poboljšanje funkcionisanja međunarodnog
finansijskog sistema načelnog su tipa. On ne daje neke konkretne
predloge koji bi se mogli operacionalizovati, već samo podseća
da je 31. decembra 1997. godine u Financial Timesu predložio osnivanje Međunarodne
korporacije za osiguranje kredita. U knjizi Soros ne raspravlja
detaljnije o tome, nego kratko dodaje da je njegov predlog tada
bio preuranjen, ali da mu je sada pravo vreme. U ovom kontekstu
ostaje jedno otvoreno pitanje: na koji način je moguće
pomiriti potrebu za neprestanim prilivom neophodnog kapitala u svetsku
finansijsku periferiju sa ograničavanjem njegovog slobodnog
kretanja, koje u sebe uključuje i špekulacije?
Knjiga DŽordža Sorosa Kriza otvorenog društva ukazuje na složenost
problema uspostavljanja pravila igre otvorenog društva na nivou
međunarodne zajednice. Da tema nije izmišljena lako se vidi
iz aktuelnih problema koji su vezani za funkcionisanje Svetske trgovinske
organizacije. Sasvim je drugo pitanje koliko je Soros uspeo da kreativno
doprinese ovoj diskusiji. Umesto da se fiksira na jedan sasvim konkretan
problem i da pokuša da ga detaljno razradi, Soros se odlučio
za jedan drugi pristup - da pomalo govori o svim aspektima. Iako
je ljudska pogrešivost jedna od centralnih kategorija ove knjige,
Soros na momente gubi osećaj mere i postavlja se u intelektualnu
poziciju koja mu objektivno ne pripada. Najbolje stranice ove knjige
upravo su one gde je Soros nepretenciozan i konkretan - analiza
finansijskih tržišta. Ostavljamo ipak čitaocima da sami donesu
svoj sud.
Emil Beka
Ulrih Bek, Rizično društvo (U
susret novoj moderni)
Filip Višnjić, Beograd, 2001. str. 414,
prevela: LJiljana Glišović
Rizično
društvo, sa podnaslovom U susret novoj moderni, predstavljalo bi
autorovu reakciju na problematiku pojmova, odnosno, dinamike "moderne",
"modernizacije", "industrijalizacije" pod kojima
je ovakvo (rizično) društvo i došlo do stvarnosti. Koje su
onda osnovne crte ove nove stvarnosti? Početak bi predstavljao
autorovu dijagnozu savremenog sveta i to kroz razumevanje jednog
"sloma unutar moderne koja se oslobađa kontura klasičnog
industrijskog društva i poprima novu formu - ovde tako nazvano (industrijsko)
"rizično društvo" (str. 18). Očigledan povod
za pisanje ove knjige sigurno je černobiljska katastrofa koja
se dogodila u aprilu 1986. godine i čije implikacije na izrazit
način i odražava naslov ove knjige. Kraj "drugih"
je, za Beka, konačno proglašen 25. - 26. aprila 1986. godine, dakle, černobiljskom katastrofom. Time autor
želi reći da nam perspektiva industrijske racionalnosti i "progresa"
više ne može pružiti alibi, odnosno, problem industrijskog doba,
ili još očiglednije, problem "atomskog" doba sa tim
danom pokazuje svu svoju ubitačnost, ali sada na globalnom,
nadnacionalnom planu. Jedna jedina nuklearna havarija koja se dogodila
na istoku Evrope konačno je ukinula razliku "Istoka"
i "Zapada", paradigmu "bipolarnog" sveta, i
konačno je ujedinila Evropu, i vrlo moguće celu zemaljsku
kuglu, u izloženosti rizicima modernizacije. Zbog svega toga Bek
zahteva "jedno delikatno balansiranje između protivrečnosti
kontinuiteta i diskontinuiteta u moderni, koji se reflektuju u antagonizmu
između moderne i industrijskog društva i između industrijskog
društva i rizičnog društva" (str. 18).
Industrijsko društvo je "klasno" društvo i ova činjenica
Beku pomaže utoliko što će mu omogućiti da na temelju
razlike između "klasnog" i nadolazećeg globalnog
"rizičnog" društva, pokaže političku relevantnost
i jednog i drugog: "beda je hijerarhijska, smog je demokratski"
(str. 54). Knjiga nam i nadalje, na ovom temelju, pokazuje da je
sa industrijalizacijom, tj. "primarnom" modernizacijom (kao uzročnikom klasnog društva) ljudska
borba predstavljala, prvo, borbu za oslobađanje od tradicionalnih
prinuda agrarnog, staleškog društva, od, pre svega, religijskih
autoriteta, odnosno borbu za bolji prijem u industrijsko društvo,
i drugo, borbu za bolju raspodelu proizvedenih dobara. Dakle, socijalne
(klasne) nejednakosti, siromaštvo, ali i ono što neposredno proizlazi
kao posledica, a to su "rizici kvalifikacija" i "zdravstveni
rizici", uslovili su u tom periodu otpore bazirane na koordinatama
tog istog industrijskog, klasnog društva, društva koje veruje u
progres, ili u naučnu racionalnost. Politički subjekt
klasnog društva, dakle, onaj koji svim snagama veruje moći
industrije i priželjkuje priključak rastućoj dinamici
"progresa", Bek pronalazi u "proletarijatu".
Proletarijat želi nešto "dobro", zaključuje autor,
i on nema nikakve sumnje da se ono može postići na temelju
postignutog i potencijalno još razvijenijeg stanja industrije i
tehnologije. On samo sumnja u nužnost onih koji upravljaju svetom,
i traži preraspodelu društveno proizvedenih dobara, socijalnu pravdu.
Ali, zaključuje Bek, svi ovi rizici kojima je proletarijat
bio izložen bili su "lični" ("hijerarhijski" ), a nikako "globalni" ("demokratski") kao
oni koji se pomaljaju, pre svega, u drugoj polovini 20. veka. Proletarijat
je čak znao protiv čega se bori, bile su mu više nego
očigledni sopstvena beda i siromaštvo, s njima je morao da
se bori od jutra do mraka. Siromaštvo je bilo lokalno i moglo se prstom uperiti u njega. "Dok
se klasna društva mogu organizovati kao nacionalne države, rizična
društva omogućavaju nastajanje objektivnih "zajedništava
ugroženosti", koja se, konačno, mogu skupiti samo u okviru
svetskog društva" (str. 70).
Nauka, sa njenim definicijama "dobrog" i "progresivnog",
nikada nije u diskusiji o prirodi i njenom mogućem iskorišćavanju
pitala "za stvari od društvenog i kulturnog značaja".
Iskorišćavanje prirode zarad rasta proizvodnih snaga, s jedne
strane, imalo je svoj pozitivan ishod u rešavanju problema siromaštva,
ili problema higijene, koji su bili gorući problemi industrijskog
društva, ali, s druge strane, izaziva istovremeno upravo suprotan
efekat. Bek ovaj problem razume kao preklapanje, ili tranziciju
iz jednog društva u drugo, ili iz kategorija mišljenja industrijskog
društva u kategorije mišljenja rizičnog društva. To bi bila
ta promena osnova moderne kojoj je knjiga umnogome i posvećena,
odnosno želi se reći da "kontinuitet postaje osnov diskontinuiteta".
Tačnije, kontinuitet "progresa" i vere u naučnu racionalnost
bio bi uzrok onog već pomenutog "sloma" (diskontinuiteta)
unutar moderne. Ono što je taj kontinuitet održavalo, i čini
se da ga još uvek održava, a što i izaziva sve autorove zamerke
u ovoj knjizi, jesu "naučne definicije raspodele štetnih
materija", ili tzv. "eksperti" koji u krajnjoj liniji
imaju konačno pravo na poslednji sud, na istinu, na krajnju
računicu opasnosti "rizičnog društva": matematičkim
računom, odnosno u "brojkama i formulama", nestaje
i poslednji trag potencijalne ekološke katastrofe. Sa ovim zaključkom
jasno uočavamo i autorovo razlikovanje i razumevanje diskontinuiteta
između industrijskog i rizičnog društva, odnosno ključnu
razliku u stvaranju političkih subjekata ova dva društva: "U
slučaju društvenih dobara radi se o potrošačkim dobrima,
zaradama, obrazovnim mogućnostima, vlasništvu itd, kao željenim
stvarima u oskudici. Suprotno tome, rizici su uzgredan proizvod
modernizacije u neželjenom izobilju. Oni se moraju ili eliminisati,
ili osporavati i reinterpretirati. Pozitivna logika sticanja konfrontira
se sa negativnom logikom raspoređivanja, izbegavanja i reinterpretiranja"
(str. 41). Politički subjekt industrijskog društva nastaje
potrebom za sticanjem dobara, dok politički subjekt "rizičnog"
društva tek mora nastati demistifikacijom ovih "raspoređivanja,
izbegavanja i reinterpretiranja", demistifikacijom naučnog
"znanja", odnosno, konačnim priznavanjem diskontinuiteta
i postojanja globalnog rizičnog društva.
Nauka, koja je davala alibi "primarnoj" modernizaciji
pod izgovorom progresa, ili neprestanih tehničkih inovacija
stalnim pozivanjem na "ekspertsku" snagu (koja je, zato,
većini nerazumljiva), danas, tvrdi Bek, osporava (ili bi trebalo
da osporava) sopstvene osnove. "Pravo nauka na racionalnost,
objektivno istraživanje rizičnog kod rizika, permanentno osporava
samo sebe" (str. 45). "Primarnu" modernizaciju smenjuje
"refleksivna" modernizacija, odnosno, "primarnu"
smenjuje "refleksivna scijentizacija". A i kako bi moglo biti drugačije
posle Černobilja, pita se autor. "To je kraj 19. veka, kraj klasičnog industrijskog društva sa njegovim predstavama
o suverenosti nacionalne države, automatici progresa, klasama, principu
učinka, prirodi, stvarnosti, naučnom saznanju, itd."
(str. 15). Dakle, sada dolazi do dezintegracije klasičnih pojmova,
odnosno klasičnog samorazumevanja industrijske moderne.
Dalja rasprava u ovoj knjizi, o rizicima, odnosno ekološkim problemima,
pokazuje da javna rasprava, kao sve intenzivnije uključivanje
javnosti u sve intenzivniju globalnu raspravu, konačno dokazuje
vezu nauke i industrije, s jedne strane, i društva, odnosno društvenih
očekivanja, s druge. Dakle, Bek želi da pokaže političku
relevantnost tehnoekonomskog razvoja. Javnost konačno shvata,
smatra Bek, da iza matematičkih i hemijskih formula, iza gotovo
sudbinski shvaćenog stanja, koje se još samo može konstatovati,
ipak stoji ljudska odluka, odluka tehnoekonomske elite. Ta se odluka,
razume se, donosi na temelju konsenzusa industrijske moderne, tj.
na temelju "progresa" gotovo svakog kutka zemaljske kugle.
No, glavni problem Bek nalazi u tome što se tehno-ekonomska elita,
kao nosilac ove "sudbine" industrijskog društva, više
ne može obuzdavati na klasične načine unutar suverenih
nacionalnih država, odnosno dejstvom tradicionalnih političkih
centara. Protivrečje ovog razvoja najjasnije se vidi na postepenom
razvoju i dinamici tih istih nosilaca sudbine. Ove tehnološke i
ekonomske korporacije dobijaju globalnu važnost i postaju u jednom
trenutku neporecive, i to ne samo kulturno, moralno, ili saznajno,
već postaju i (nacionalno) politički nedostižne. NJihove
odluke nisu više nacionalno obojene, pa samim tim ako govorimo o
štetnim i "neželjenim" posledicama modernizacije, ili
industrijalizacije, odnosno o onome što autor naziva "latentni
sporedni efekti", ovi se moraju rešavati na globalnom planu
jer su i njihovi "efekti" globalni.
Adekvatan otpor tehno-ekonomskoj eliti očigledno više nije
moguć po modelu klasnog, industrijskog društva, jer je očito
da se (u većini aspekata) rešavaju potpuno različiti problemi,
pa čak i problemi koji su nastali upravo rešavanjem prethodnih:
sredstva koja su obećavala izlaz iz bede prethodnoj generaciji, Bekovu generaciju stavljaju na nova iskušenja.
Ali čak i kada kaže da "naučnotehnička racionalnost
zakazuje pred sve većim rizicima i civilizacijskim ugroženostima"
(str. 86), Bek u stvari samo zahteva jednu "kontrainterpretaciju"
ili "reprogramiranje važećih paradigmi modernizacije",
što znači da on ne zahteva nikakav radikalan ideološki zaokret.
No, pre nego što nađe političku snagu koja će podstaći
to "reprogramiranje", Bek prvo želi da da presek društvene
stvarnosti na prelazu hijerarhijskog "industrijskog",
u sada globalno "rizično" društvo, što znači
stvarnosti iz koje bi ta politička snaga proizišla.
Rizici modernizacije imaju "jednu imanentnu težnju ka globalizaciji"
(str. 55). U tom smislu autor zaključuje da globalizacija rizika
modernizacije pretpostavlja globalno rasprostiranje naučno-tehničkih
dostignuća, odnosno globalno zaposedanje prirode i pretvaranje
ove u "istorijski proizvod". "Prirodne" nauke
konačno zaposedaju oblasti koje su uvek bile prostor delovanja
"društvenih" nauka, jer priroda danas više ne može da
se razume nezavisno od ljudske akcije, tj. "priroda je postala
politična" (str. 118). Zbog toga, nastavlja dalje Bek,
sve odluke "prirodnonaučnih" istraživanja i ekonomskih
centara dobijaju izuzetnu društveno-političku snagu, nezavisno
od bilo koje intervencije tradicionalnih političkih centara.
Ta drugačija društvena dinamika, koja dobija na intenzitetu
globalnim širenjem naučne, industrijske racionalnosti, slobodnog
kapitalističkog tržišta, jeste ključno mesto koje će
Beku omogućiti da pokaže mogućnost razvoja političkog
subjekta "rizičnog društva". Knjiga nam dalje pokazuje
"da smo mi svedoci jedne društvene transformacije unutar moderne,
u toku koje se ljudi oslobađaju socijalnih formi industrijskog
društva - klase, sloja, porodice, statusa polova muškaraca i žena
- slično kao što su ljudi u doba reformacije iz svetovne vlasti
crkve bili ‘pušteni’ u društvo" (str. 126). S jedne strane,
dolazi do sve intenzivnijeg oslobađanja rizika, a s druge,
do sve intenzivnijeg oslobađanja čoveka od definicija
klasnog, industrijskog društva. Tim putem Bek dolazi do "besklasnog"
"rizičnog" društva.
Drugi deo knjige isprva nam pokazuje da je oslobađanje od
prinude klasa, pogotovu, kako sam autor veruje, u zemljama Zapadne
Evrope, pretpostavljalo "efekat lifta", odnosno da se
"klasno društvo ukupno popelo sprat više" (str. 132).
Sve ključne podele industrijskog društva izgubile su svoju
snagu time što je period posle drugog svetskog rata doveo do jedne
objektivno bolje materijalne situacije, pre svega time što je omogućio
svim klasama industrijskog društva ravnopravniju raspodelu dobara.
Bek dalje tvrdi da postoji sve intenzivnije učestvovanje svih
klasa u svim aspektima društva, što ga dovodi do zaključka
da se konačno društva Zapadne Evrope više ne mogu klasno definisati.
Odnosno, "razlike" se više ne traže na klasnoj osnovi. Dolazi do tzv. "individualizacije" društva,
to jest želi se reći da se nestajanjem klasnih suprotnosti
ne ukidaju i socijalne i materijalne suprotnosti, nejednakosti.
Dinamikom "individualizacije" Bek želi da pokaže tendenciju
ka "besklasnosti socijalne nejednakosti", koja svoj temelj
ima u razvoju pre svega Zapadne Evrope posle Drugog svetskog rata,
i koja pretpostavlja čoveka koji se sve više okreće sebi
samom kao centru donošenja odluka. Na taj način čovek
se samostalno okreće prema sistemu, tada sa sve globalnijim implikacijama, gde, opet samostalan, traži svoju šansu.
Jasna je i autorova namera na ovom mestu, a to je da se razlike
sada pojavljuju na planu individua i to u zavisnosti od iskorišćenih,
ili promašenih šansi, unapred ponuđenih i definisanih od strane
sistema, tj. tehnoekonomske elite, ili globalnog kapitalističkog
tržišta. Svi promašaji su, dakle, individualni, a ne promašaji sistema.
Sve se svodi na "pretvaranje spoljnih uzroka u sopstvenu krivicu, a problema sistema
u lični neuspeh" (str. 160).
Individualizaciju, ili, u Bekovom smislu, odvajanje od tradicionalnih klasnih udruživanja
ljudi, odnosno "životnih stilova koji su karakteristični
za ljude u industrijskom kapitalizmu" (str. 146), očigledno
ne razume kao samo po sebi oslobađajuću. To jest, nejednakosti
se javljaju na individualnom planu. Ključno mesto na kome Bek pokazuje implikacije odnosa pojedinca i globalnog rizičnog
društva, jeste globalno kapitalističko tržište, odnosno stupanje
pojedinaca na to tržište. Slobodno kapitalističko tržište nam
jasno pokazuje razvitak procesa individualizacije. "Rizičnost"
u nemogućnosti jednakog ostvarivanja šansi i "globalnost"
ovakvog razvoja opaža se u samoj njegovoj suštini: struktura našeg
društva i njegovih institucija takva je da smo svi prinuđeni
da se izložimo rizičnosti tržišta rada, a s druge strane to
isto tržište, pa samim tim i oni koji stupaju na tržište, formiraju
se ne više isključivo na nacionalnom nivou. što znači da "svetsko društvo postaje deo biografije" (str.
234). Odnosno, svetsko "rizično" društvo postaje
deo biografije pojedinca.
Jasno je da u ovakvim uslovima (specifično nacionalne) klase
više nemaju nikakvu snagu usmeravanja ljudskih energija i potreba.
Potrebe su sve više individualne, privatne, tvrdi Bek, a potreba
(privatne) materijalne, a ne klasne, zadovoljenosti na (globalnom) tržištu samo je jedna od njih. Koje su onda ostale vrste ugroženosti koje tako očevidno definišu rizično
društvo? Pošto je analizirao proces individualizacije, autor
sada želi pokazati specifičan položaj žena u tim novim društvenim uslovima. S obzirom da se u procesu individualizacije,
kako je već rečeno, pojedinac izdvaja i istupa iz tradicionalnih
klasnih podela i na taj način samostalno nastupa prema institucijama
sistema, žena dolazi u specifičan položaj: muškarci su okrenuti
samo prema institucijama, dok žene "vode jedan kontradiktoran
porodično i institucionalno obojen dvostruki život" (str.
226). Žene, dakle, nose dvostruko veći teret od muškaraca, i očigledno je da one na jedan specifičan način
ne mogu adekvatno odgovoriti na zahteve tržišta. Tržište sve više
zahteva učešće i ženskog pola u proizvodnji, što je još
jedan jasan primer oslobađanja od tradicionalnih oblika življenja,
odnosno tradicionalne porodične strukture. Takođe, pored
pola, navode se i druga obeležja koja bi izazvala moguće tržišne
diskriminacije, ali na kojoj osnovi bi se i regrutovao politički
subjekt savremenog doba: rasa, boja kože, etnička pripadnost,
telesna oštećenja, starosno doba. Dva zahteva, kao dva globalna
institucionalna zahteva (u kojima razumemo i dve autoru najbitnije
dimenzije "rizičnog društva"), ovde su ključna
i ticala bi se svih: 1. zahtev za nužnim učešćem na tržištu koji dovodi do velikih pomeranja u društvenoj strukturi industrijskog
društva, i 2. zahtev za poverenjem u naučnu racionalnost. Ali,
sada je očigledno da postoje "suprotnosti između
institucionalno zamišljene i društveno važeće normalnosti"
(str. 230), odnosno, važeće institucije (zahtevi) koje su možda
adekvatno odražavale stanje stvari, i rešavale probleme industrijskog
i klasnog društva, sada više ne mogu ispravno odraziti životne oblike
1. "rizičnog" društva, 2. "postindustrijske
usamljenosti".
Sledeći zaključak bio bi i rezime prethodnih redova,
odnosno prva dva dela Bekove knjige: s jedne strane autor zaključuje
da mora doći do konačnog priznavanja svetskog rizičnog
društva, a s druge da se moraju preformulisati i reformisati sve
socijalne institucije koje odražavaju oblike življenja koji nestaju,
ili su već nestali kroz pojavu svetskog rizičnog društva.
Treći deo počinje autorovim pitanjem kako uspostaviti
odnos između prva dva dela knjige, dakle između problema
priznavanja postojanja "rizičnog" društva i problema
individualizacije. Razmatranje oba problema nas, u stvari, dovode
do istog: "time se demistifikuje jedan mit, koji je stvoren
u XIX veku i koji do danas dominira u mišljenju i delanju u nauci,
politici i svakidašnjem životu - naime, mit da je industrijsko društvo
u svom konceptu rada i života jedno moderno društvo" (str.
267). što znači da istine industrijskog društva nisu "prirodom date".
Na scenu, konačno, stupa termin "refleksivna modernizacija"
("scijentizacija"), koji je Beku i služio u uvodnom delu
knjige, i koji će označavati taj proces razotkrivanja,
"refleksije" o dostignućima "primarne"
modernizacije (vere u nauku i progres, ili u racionalnost prakse).
"U ovoj fazi nauka se suočava sa praksom i javnom sferom..."
(str. 272), i to na taj način da i sama javnost koristi nauku
da bi je suprotstavila sopstvenim dostignućima. što se na rizike
više ukazuje, veći je politički pritisak da se nešto uradi,
tvrdi Bek, odnosno, sve je više pitanje da li je to što nam nauke
i institucije industrijskog društva nude, društveno prihvatljivo
ili nije. NJihove definicije gube oreol "sudbine".
Moderna "je postala pretnja i obećanje oslobođenja
od te pretnje koju sama stvara", odnosno "rizici postaju
pokretač samopolitizacije moderne u industrijskom društvu,
štaviše, sa rizicima se menja pojam, mesto i medij ‘politike’"
(str. 318). Sa ove tačke Beku konačno postaje jasno koliko
se društvo na prelazu iz industrijskog u rizično društvo politizovalo,
odnosno koliko se političko "generalizovalo". Pored
tradicionalnog centra političkog koje se koncentrisalo u parlamentu,
odluke tehnoekonomske elite postaju ekstremno politične, ali
na taj način da izmiču kontroli parlamenata nacionalnih
država (kako zbog njihove koalicije, tako i zbog domašaja njihovih
odluka koje prelaze granice nacija-država). Treća instanca
političkog jeste ona koju bi iznedrile upravo negativne posledice
ove navedene koalicije: "subpolitičko" jeste ta treća
instanca koja kod Beka dobija emancipatorsku ulogu, odnosno onaj
politički subjekt u kojeg Bek polaže sve svoje nade kroz celokupno
svoje delo. "Subpolitičko" bi sadržavalo sve one
političke instance koje bi delovale izvan tradicionalnih političkih
definicija i institucija industrijskog društva, pa čak i izvan
ograničenja nacionalnih država: građanski, ekološki, ženski
pokreti, ali i sudovi i mediji. Odnosno, upravo oni koji su okarakterisani
kao gubitnici u igri svetskog rizičnog društva. No, to gubljenje
vlasti vlada i parlamenata, za autora ne znači potpunu anarhiju,
već naprotiv, izraz dalje demokratizacije društva, jer tu se
upravo i radi o razotkrivanju nedemokratskih odluka koje se donose
pod maskom progresa, a upravo uz saglasnost tih istih vlada, odnosno
radi se o mogućnosti političkog (demokratskog) učešća
svih građana. "Ali to je logičan sledeći korak
koji prati uspostavljanje demokratskih prava i to u pravcu stvarne
demokratije" (str. 335). Države, odnosno partije, koje su ranije
samo davale dozvolu na već sprovedene odluke tehnoekonomske
elite, sada se suočavaju sa udruženim građanima (potencijalnim
biračima), ili medijima koji preispituju njihove odluke. Beku
je sada više nego jasno "da politička sfera može da ignoriše
publikovano javno mišljenje samo uz rizik gubljenja glasača"
(str. 338). Država tako ima šanse da povrati svoje dostojanstvo
u očima glasača. No, ključniji razvoj jeste upravo
"delokalizovanje" i "generalizacija" politike,
odnosno "obezgraničenje" politike, što znači
da tradicionalni centri politike gube svoju neprikosnovenost u donošenju
odluka, dok sfera "individualnih" "građanskih"
razloga dobija na snazi.
Zbog svega toga projekat moderne, koji je autor na početku
knjige našao kao "prepolovljen", sada ima šansu (jer "svetovi
ne propadaju", već se samo sistemi života menjaju) da
nastavi svoj put. Za kraj bi najbolje bilo poslušati samog autora:
"Čak potencijal opasnosti koji moderna u međuvremenu
sistematski oslobađa kao industrijsko društvo, bez ikakve predostrožnosti
i u suprotnosti sa zahtevom za racionalnost, pod koji sama potpada,
mogao bi da predstavlja iskušenje kreativne fantazije i ljudskog
potencijala za oblikovanje sveta, ako bi se ovo kao takvo konačno
uzelo za ozbiljno i ako se uvežbano lakoumno ponašanje industrijskog
društva više ne bi prenosilo na uslove koji bi dopuštali politiku
zabadanja glave u pesak".
Vladimir Milutinović
Noam Čomski, Profit iznad ljudi (Neoliberalizam
i globalni poredak)
Svetovi, Novi Sad, 1999. str. 195, prevela: Emilija Kasapić Kiel
Ova
knjiga Noama Čomskog spada u kritičku analizu ideologije.
Čomski polazi od pojma ideologije koji ima negativno značenje,
ali nije ograničen samo na najkritikovanije ideologije fašizma
i komunizma koje su se ostvarile u totalitarnim društvima. Ideologija
je svaki politički relevantan govor koji sistematski iskrivljuje,
ili previđa činjenice, kontroliše širinu rasprave o temama
koje dotiče, a za svoje stavove nalazi kvazi-moralno, ili kvazi-samorazumljivo
opravdanje. Uz ove osobine, koje pokazuju da ideologija iskrivljuje
uslove rasprave koji su potrebni da bi se utvrdila istina o nečemu,
ide ocena da ideološki govor, ne služeći istini, odražava interese
koji su uži od interesa što se navode unutar ideološkog govora.
Ako se ovaj mekši pojam ideologije uzme kao vodilja, onda se o ideološkom
govoru može govoriti u svakom društvu, pa i onom koje se zbog svojih
institucija može nazvati demokratskim. Iako ideološki govor teži
da se organizuje oko velikih ideologija, njega će oblikovati realni interesi i kulturni nivo određenih grupa
i društava. Ideje koje se koriste da bi svojom snagom iskrivile
neki komunikativni prostor mogu biti različite, a da bi se
one utvrdile potrebno je konkretno istraživanje određenog govora.
Čomski se u svojoj analizi služi izveštajima specijalizovanih
civilnih agencija za određena pitanja, novinskim izveštajima,
ali često koristi i dokumente vladinih agencija bilo da bi
pokazao da i njihovi podaci idu u prilog njegovim tezama, bilo da
u dokumentima koji su malo poznati javnosti (zbog svoje nedostupnosti
u vreme nastajanja) otkrije otvoreno zastupanje politike koju kritikuje
i koja se tek istraživanjem nezavisnih izvora može otkriti ispod
zvanične verzije.
Prema zvaničnoj verziji, kraj hladnog rata predstavljao je
pobedu principa demokratije i slobodnog tržišta koji su oduvek bili
jevanđelje što su ga SAD poštovale, dok većina drugih
zemalja (posebno zemlje bivšeg istočnog bloka i zemlje pod
njegovim uticajem) tek prave prve korake u tom pravcu. Čomski
se trudi da pokaže dve stvari: prvo, da ekonomska uputstva o slobodnom
tržištu nisu poštovana pre svega od strane vlade SAD i da ih, po
svoj prilici, i ne treba uzimati kao neupitna s obzirom da njihovo
provođenje u praksi ne dovodi do razvoja zemalja koje ih prihvataju,
a nisu dovela ni do razvoja SAD koje su ih uvek, u manjoj ili većoj
meri, kršile; i drugo, da SAD teško da treba da budu "uzor
i čuvar" demokratije, s obzirom da ni na unutrašnjem,
a posebno na spoljašnjem planu, SAD ne poštuju njene principe.
Čomski smatra da se politika SAD prevashodno rukovodi interesima
krupnog kapitala i da ti interesi dobijaju prevagu nad ma kako drastičnim
kršenjem demokratskih prava. U ekonomskoj sferi SAD traže od drugih
zemalja da "zaravne teren", što znači da vlade treba
"da se sklone s puta" i da ne intervenišu u korist domaćih
preduzeća, ili potreba, već da sve ostave tržišnoj utakmici
stranog i domaćeg kapitala, što treba da kroz zdravu konkurenciju
sve subjekte natera na maksimalno angažovanje koje će na kraju
doneti boljitak. Problem sa ovim zaravnjenim terenom je u tome što je on već nezaravnjen na
strani SAD. SAD su i u prošlosti i sada štitile svoje proizvođače
na sve načine: subvencijama, tarifama i direktnim investiranjem
iz budžeta (najčešće vojnog), a glavne industrije koje
proizvode ono što SAD izvozi (hranu, visoku tehnologiju, avione,
oružje) razvijale su se u tišini monopolskog položaja i državnih
programa. Tako da je neopravdano tražiti od drugih vlada da ne pomažu
svoju staratešku proizvodnju, ako SAD to već čine. Čomski
u tom smislu navodi uočljivu razliku razvijenosti država koje
su u potpunosti sledile američka uputstva (Brazil, Kolumbija, Meksiko i druge zemlje Srednje i Južne Amerike, Filipini) i onih
koje su bile pod japanskim kolonijalnim uticajem uključujući
i sam Japan, koji su eksplicitno odbili da slede jevanđelje slobodnog tržišta.
Ovde se SAD zapravo koriste ideološkim principom zamene dela i celine,
oslanjajući se na nekadašnje potpuno nepostojanje tržišne konkurencije
u socijalističkim privredama istočnog bloka, predlažući
umesto preovlađujuće tržišne privrede potpunu vlast tržišta.
U stvari, principi na taj način slobodnog tržišta nisu ni dizajnirani
da pomognu ekonomije nerazvijenih zemalja, ukoliko prevashodno pod
tim podrazumevamo radničke zarade i prava, već da strane
kompanije ostvare velike profite praćene niskom cenom radne
snage, slabim zakonima o zaštiti na radu i zaštiti životne sredine.
Na primeru sporazuma NAFTA, koji se bavi trgovinom između SAD,
Kanade i Meksika, Čomski pokazuje da sporazum i na strani SAD
i na strani Meksika dovodi do smanjenja radničkih prava. Pošto
je kapital slobodan on može da proizvodnju npr. iz SAD preseli u Meksiko; na taj način američki radnici ostaju
bez posla, ili gube pregovaračku snagu i prava zato što su
ucenjeni tom selidbom. Ali to ne dovodi ni do boljih uslova za meksičke
radnike, za koje su ekonomske analize takođe predviđale
da će u većoj meri ostajati bez posla usled propadanja
preduzeća pred moćnijom američkom konkurencijom.
Stvari mogu dodatno da se pogoršaju ukoliko se interesi kapitala
moraju nametati vojnom i policijskom silom, ili ukoliko u slobodnoj
konkurenciji strada domaća proizvodnja hrane, što još više
pogoršava uslove u kojima stanovništvo živi.
Čomski pod neoliberalnom ideologijom podrazumeva ovu specifičnu
konfiguraciju govora koja ekonomska uputstva (liberalizacija trgovine
i finansija, minimalna uloga države) proglašava za kvazi-moralna
načela, ili savršena i konačna načela koja mogu dovoditi
u pitanje samo autoritarni, ili komunistički umovi. Na ovom
mestu se može postaviti pitanje: ako je to sve istina, kako to da
američki građani pristaju na takvu politiku, makar onu koja ugrožava njihova prava, ako su već
neosetljivi na ugrožavanje prava žitelja dalekih i nepoznatih zemalja?
Odgovor na ovo pitanje tiče se stanja demokratije u SAD, koje
je takođe predmet kritike Čomskog.
Ameriku Čomski naziva demokratskom zemljom zato što u njoj,
za razliku od totalitarnih društava, postoje zakoni koji obezbeđuju
političko takmičenje, slobodu govora i naučnog rada,
ali nije zadovoljan stepenom u kojem su interesi kapitala uspeli
da u praksi suze mišljenja koja ispunjavaju politički prostor.
Životna pitanja glasača namerno su zapostavljena u korist perifernih
problema kojih su pune američke izborne kampanje. To dovodi
do sve veće apstinencije birača, tako da izbore dobija
20% birača, a koliko su birači obavešteni o ključnim
problemima pokazuje primer "Ugovora sa Amerikom" - republikanskog
izbornog programa kresanja budžetske potrošnje sa kojim su republikanci
dobili izbore, ali nisu uspeli da ga sprovedu jer mu se javnost
velikom većinom usprotivila pošto je obelodanjen tek kada ga
je trebalo primeniti. Posledica toga je da vlada, svesna da radi
u interesu manjine, krije ugovore koje se sprema da potpiše. Primer
je slučaj sporazuma MAI (Multilateralni sporazum o investiranju),
koji Čomski podrobno analizira, sporazuma čije su odredbe
bile tajna tokom višegodišnjeg pregovaranja, a trebalo je to da
ostanu sve do samog potpisivanja koje je odloženo pošto je javnost
slučajno, putem interneta, saznala o njegovom sadržaju. Kada
se u društvu poštuju opšta pravila demokratije, vlast sigurno treba
da bude vršena na osnovu saglasnosti većine. Osobito u izjavama koje prvobitno nisu
poznate široj javnosti, političari često izražavaju drugi
stav - da društvom treba da upravlja bogata i stručna manjina
koja je jedina sposobna da to uspešno čini neometana od "nametljivih
autsajdera". Pošto ovaj stav ne može biti javan, i većini
se mora dati njeno pravo, ona se opsežnom akcijom mora držati dalje
od važnih informacija, dok se odluke koje bi većina odbacila
moraju što više obaviti stručnom ili moralističkom aurom,
gde je pravo većine ograničeno.
Za razliku od ideologa neoliberalizma Čomski ne veruje da u ekonomiji postoje
direktna moralno opravdana pravila koja mogu odlučujuće
usmeravati njeno regulisanje. I opet, izgleda takođe za razliku
od njih, Čomski smatra da se pravila demokratije ne smeju kršiti
ni po koju cenu. Na primerima Nikaragve i Haitija, Čomski pokazuje
da se SAD nisu libile vojne intervencije, izazivanja građanskog
rata, pa ni podržavanja terora velikih razmera u slučajevima
kada je bilo verovatno da će se većina suprostaviti američkim
interesima (interesima kapitala).
Ova knjiga sadrži puno argumenata protiv uverenja da se demokratska
pravila, kojima se oganičava i kontroliše vlast (ili jedna
svetska sila), mogu zaboraviti zato što smo konačno dobili
moralno transparentnu i dobronamernu političku elitu kojoj
je dobro svih uvek na pameti, kao i protiv uverenja da su ekonomska
politička pitanja postala neinteresantna zato što je praksa
pokazala da je dovoljno pustiti tržište da deluje i da će ono
samo pravedno rasporediti nagrade svima.
Vladimir Marković
Pjer Burdije, Signalna svetla: prilozi
za otpor neoliberalnoj invaziji
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd,
1999, str. 125, prevela: Milica Pajević
Jedna
od tri do sada kod nas prevedene knjige nedavno preminulog francuskog
sociologa Pjera Burdijea (Pierre Bourdieu), Signalna svetla: prilozi
za otpor neoliberalnoj invaziji, donosi nam inspirativan uvid u
mogućnosti političkog angažmana kritičkih intelektualaca.
Zapravo, u vremenu u kojem vladajuće teorijske paradigme produkuju
elitistički obrazac naučnog rada, zatvoren u procesu reciklaže
diskursa koji je u trendu - što je, nužno, ezoterična delatnost
udaljena od svakodnevnog iskustva "običnog puka"
- kao nesvakidašnji izdvaja se napor jednog akademskog mislioca,
uložen u revalorizovanje tako "nepopravljivo zastarelog"
žanra kakav je politički pamflet. I to politički pamflet
koji se, odgovorno i ozbiljno, obraća upravo "običnom
puku", nastojeći da zastupa ugrožena prava i interese
tog društvenog sloja.
Pjer Burdije spada među vodeća imena savremene sociološke
teorije. Razlog za to leži prevashodno u originalnom pristupu raznovrsnim,
može se reći i šarolikim, predmetima proučavanja (etnografija,
umetnost, književnost, obrazovna politika, kritika ukusa, televizijsko
novinarstvo), kao i u zamašnom pokušaju teorijske integracije u
sociologiji zasnovane na temeljnim pojmovima prakse, habitusa i
polja. NJegov uticaj u akademskoj javnosti danas je, stoga, ogroman.
Međutim, ovde je interesantnije jedno drugo područje uticaja
ovog socijalnog mislioca, a ono je neposredno vezano za njegovu
političku delatnost od početka devedesetih godina 20.
veka, pa sve do smrti. Knjiga koja je pred nama sasvim je reprezentativna
za uvid u tu delatnost.
Tekstovi od kojih je sastavljena zbirka Signalna svetla nastali
su u razdoblju od 1991. do 1998. godine i u knjizi su dati hronološkim
redosledom, budući da je autor želeo da im da opipljiv istorijski
kontekst, ne podležući stilskim imperativima forme usvojene
u političkoj filozofiji, koja bi ih drugačije rasporedila,
grupišući ih po temama. Reč je o raznorodnim tekstovima.
To su novinski članci, govori i "intervencije", intervjui
i eseji. Takođe, nastali su različitim povodima: prigodom
sindikalnih konferencija, rasprava o predlozima zakona, na kulturnim
susretima ili povodom štrajkova. Ono što im je zajedničko jeste
osnovna pobuda, u čijoj je osnovi osećaj dužnosti, indukovan
katkada "opravdanim besom", dužnosti da se barem razbije
privid konsenzusa koji čini suštinu simbolične snage dominantnog
diskursa.
Koji je to opšteprihvaćeni diskurs, čija hegemonija dovodi
u opasnost opstanak najvrednijih društvenih tekovina, u toj meri
da je primorala jednog cenjenog učenjaka da zapostavi svoje
studije o estetici (radovi o Floberu i Maneu, npr.) i dohvati se
pisanja jetkih pamfleta u novinama, ili držanja govora štrajkačima?
Reč je, dakako, o ideologiji neoliberalizma. NJeni društveni
učinci su ono protiv čega je Burdije angažovao svoje kritičke
potencijale.
Neoliberalizam nipošto nije novost na sceni političkih ideologija.
Kao tendencija sa primatom ekonomije, teorijski upakovana zajedno
s neoklasičnom doktrinom i monetarizmom fon Mizesa, fon Hajeka
i Fridmana, a u praksi srasla s neokonzervativizmom Tačerove
i Regana, neoliberalna ideologija karakterisala je desničarski
resantiman prema merama kejnzijanske ekonomske politike i države
socijalnog staranja. Novi momenat, pak, predstavljalo je demontiranje
njelfare state sistema na Zapadu i propast socijalizma u Istočnoj
Evropi, krajem osamdesetih. Žrvanj globalizacije u koji je skliznula
svetska istorija trajno je definisan neoliberalnim projektom.
"Globalizacija" kao moćan diskurs, kao ideja koja
ima društvenu snagu, postaje glavno oružje u borbama protiv tekovina
njelfare state-a. S onu stranu politika levice i desnice (jer, i
socijaldemokratski "treći put" konvergira neoliberalizmu),
Burdije uviđa neodložnu potrebu za vođenjem odsudne bitke
oko socijalnih funkcija države. "Država je jedna dvosmislena
stvarnost. Ne možemo se zadovoljiti time što ćemo reći
da je ona instrument u službi dominantnih. (...) Država je poprište
sukoba (na primer između ministarstava koja finansiraju i ministarstava
koja troše, a koja su zadužena za socijalna pitanja). Da bi se mogao
odupreti involuciji države, odnosno regresiji ka jednoj penalnoj
državi, zaduženoj za represiju, državi koja bi postepeno žrtvovala
socijalne funkcije, prosvetu, zdravstvo, socijalno staranje, itd.,
socijalni pokret može pronaći podršku kod lica odgovornih za
socijalne dosijee, koji su zaduženi za sprovođenje pomoći
dugoročno nezaposlenima, koji su zabrinuti zbog razbijanja
društvene kohezije, zbog nezaposlenosti, itd., i koji se suprotstavljaju
finansijerima kojima su na umu samo stege ‘globalizacije’ i mesto
Francuske u svetu" (str. 38).
Na eventualnu primedbu da bi odupiranje globalizaciji, zarad odbrane
tekovina socijalne države, moglo da se osudi kao oblik konzervativizma,
ili zastarelosti, Burdije spremno odgovara pitanjem da li bi, u
tom slučaju, za osudu bila i odbrana kulturnih tekovina čovečanstva:
Kanta ili Hegela, Mocarta ili Betovena. "Socijalne tekovine
o kojima govorim, pravo na rad, socijalno osiguranje, pravo za koje
su se muškarci i žene mučili i borili, podjednako su uzvišena
i dragocena dostignuća koja, osim toga, ne opstaju samo u muzejima,
bibliotekama i akademijama, već su živa i delatna u životu
ljudi i upravljaju njihovim svakodnevnim bivstvovanjem" (str.
65-66). Cilj socijalnog pokreta se projektuje u promovisanje transnacionalne
socijalne države, putem "novog internacionalizma". Burdijeovo
gledište jeste da treba uticati na politiku nacionalne države kako
bi se, s jedne strane, sačuvale njihove istorijske socijalne
tekovine, a s druge, da bi se one primorale da učestvuju u
stvaranju evropske socijalne države koja bi u sebi sadržavala sve
najnaprednije socijalne tekovine različitih nacionalnih država.
Vredi naglasiti da, kada god se spomene država, kod Burdijea kao
lajtmotiv stoji parola: "više obdaništa, škola, bolnica, a
manje vojske, policije i zatvora" (str. 72).
Politička platforma sa takvim sloganima, dužni smo da primetimo,
deluje utopijski. Međutim, nije li sasvim očigledno da
je, u mnogim svojim segmentima, ideologija neoliberalizma takođe
puka utopija? Utopija bezgranične eksploatacije, ali utopija
koja se ostvaruje. Jer, "ova prvobitno desocijalizovana i deistorizovana
‘teorija’ ima, danas više nego ikad, sredstva da postane stvarna,
empirijski proverljiva" (str. 108). Ta sredstva se kreću
u širokom rasponu od konkretnih grubih političkih mera (poput
Multilateralnog sporazuma o ulaganju), pa sve do delovanja štampe
koja diskretno protura neoliberalnu propagandu, prikazujući
je kao nešto "prirodno" i "zdravorazumsko",
ili televizije koja depolitizuje javnost kroz nastojanje da se politika
- "deprimirajući spektakl" (str. 76) - svede na zabavu.
Upravo u funkciji borbe na tom polju, u sferi medija i propagande,
Burdije sagledava ulogu naučnih radnika, kritičkih intelektualaca.
Rušenje mitova i demontiranje navodno naučnih, a zapravo ideološko-propagandnih
termina i fraza ("nove planetarne Vulgate") jeste posao
u kojem naučnici mogu da pomognu političkim aktivistima:
"Moguće je odupreti se tom bombardovanju kritikujući
reči, pomažući ne-profesionalcima da se opskrbe specifičnim
oružjem za otpor, da bi se izborili protiv efekta autoriteta, protiv
uticaja televizije, koja igra apsolutno kapitalnu ulogu" (str.
62).
S druge strane, Burdije se ne libi da se osloni na "zdravu
narodsku istinu", da uvaži sposobnost običnih ljudi, kao
što je jedan železničar, da se odupru sili doziranih etničkih
predrasuda i nepodnošljivo lake mogućnosti da se za sve nevolje
u Francuskoj okrivi alžirska zajednica. Taj primer on suprotstavlja
logici političara‚ koji veruju da njihovi glasači listom
dele predrasude "javnog mnjenja" o imigrantima, pa u cilju
osvajanja Le Penovih glasova zagovaraju ksenofobične zakone.
Uspon ekstremne desnice, međutim, mora da se posmatra u jednom
širem okviru neoliberalne politike.
"Kada nezaposlenost, kao danas u mnogim evropskim zemljama,
dostiže veoma visoke stope i kada prekaritet pogađa veoma značajan
deo populacije, radnike, zaposlene u trgovini i u industriji, ali
i novinare, nastavnike, studente, posao postaje retka roba, poželjna
po bilo koju cenu, koja ostavlja radnike na milost i nemilost poslodavaca..."
(str. 97), a radnici, osuđeni na nesigurnost radnog mesta (prekaritet),
razočaravaju se u sebe kao pojedince, i bivaju podložni demoralisanosti
i gubitku političkih iluzija, "koji se ispoljava kroz
krizu aktivizma ili, gore, u očajničkom priklanjanju tezama
fašistoidnog ekstremizma" (str. 113).
U očiglednoj nemogućnosti da uoči temeljnu legitimacijsku
poziciju ekstremno desničarske "alternative" u neoliberalnom
projektu stvaranja konsenzusa, Burdijeov politički aktivizam
dodiruje svoj saznajni i delatni horizont. Tome je, svakako, doprinelo
i pomanjkanje spremnosti da se nešto više teorijski plodnih ideja
zahvati iz marksističkih izvora. NJihova trenutna "nepopularnost"
nije smela da odlučuje prilikom zasnivanja ovako širokih političkih
projekata. Zasnovana na resantimanu koji je posledica "rušenja
jedne civilizacije", Signalna svetla imaju ograničen domet
kreiranja osnove za učestvovanje u radikalnoj politici budućnosti.
Ipak, ova zbirka tekstova Pjera Burdijea u našoj sredini predstavlja
jedan od retkih poziva za širenje horizonata promišljanja lokalnih
političkih aktuelnosti u svetlu suočavanja sa, danas i
u Srbiji dominantnom, neoliberalnom ideologijom. I ne samo to, ona
nas upozorava i na moguće pravce u kojima je nužno usmeravati
teorijske i praktično-političke napore u cilju pružanja
globalnog odgovora na tekuću "invaziju" nimalo diskretnog
šarma neoliberalne kontrarevolucije.
|
|