Ivan Milenković Antonio
Negri, Michael Hardt, Empire
Harvard University Press, 2000. str. 478
Čak
i pre nego što je, 2000. godine, izašla iz štampe, Empire
Antonija Negrija i Majkla Harta već je bila teorijski hit.
Toj poularnosti na neviđeno svakako je doprinela i slava autora,
pre svega Antonija Negrija, italijanskog filozofa i dugogodišnjeg
robijaša čija je popularnost rasla naporedo sa dužinom zatvorskog
staža. Uhapšen posle otmice i ubistva Alda Mora zbog sumnje da je,
u svojstvu ideologa, povezan sa terorističkom organizacijom
"Crvene brigade", Negri je četiri godine, bez suđenja,
proveo iza rešetaka. Osuđen je nakon što je pušten, ali ovoga
puta umesto na robiju odlazi u Francusku gde do 1997. na Sorboni
drži predavanja o Spinozi. Potom se vraća u Italiju i u kućnom
pritvoru provodi nekoliko godina. Zatvorskim režimom odvojen od
buke svakodnevice, prinuđen da se usredsredi na teoriju umesto
na plastični eksploziv, Negri se u izolaciji pokazao vrlo plodnim
piscem. Majkl Hart, s druge strane, koristeći nikad umrle leve
sentimente, vešto je surfovao na talasima antiglobalizma, objavljivao delove iz još nezavršene knjige
(naročito na internetu, čedu globalizacije, gde se, besplatno,
može naći integralan tekst) i stvarao atmosferu velikog iščekivanja.
Uz to, o knjizi se govorilo kao o manifestu antiglobalističkog
pokreta, što je dodatno podgrevalo nestrpljenje. Knjiga se, utom,
i pojavila, a razočaranje koje je, nesumnjivo, morala da izazove
kako u redovima antiglobalista, tako i na strani globalista, ubedljivo
svedoči da je reč o tekstu koji se mora uzeti ozbiljno.
Kao obrazovani i pametni teoretičari, Negri i Hart su bez
većih teškoća uočili mnoge slabosti, tamne mrlje
i opasnosti globalizacijskog pokreta, a da istovremeno nisu upali
u vulgarni, nerefliksivni antiglobalizam, čijim bi se viđenijim
predstavnikom na ovim prostorima mogla smatrati, recimo, profesorica
dr Mira Marković. NJihova osnovna teza, koje će se s primernom
doslednošću držati tokom čitavog svog izvođenja (dugog
600 stranica teksta), jeste da svetski poredak postoji i da se on
izražava u pravnom obliku. Autore pre svega zanima kako se taj poredak
konstituiše. Izbor reči "konstitucija", s obzirom
na svu njenu etimološku i višeznačenjsku nosivost, nije slučajan:
constitution = ustav.
Iako Imperija, ako ni po čemu drugom onda po imenu, u sebi
sadrži elemente kontinuiteta sa istorijskim fenomenom imperijalizma,
ona, u stvari, nastaje u trenutku kada tradicionalno shvaćena
imperijalna moć, imperijalizam, doživljava duboku krizu. Kriza
imperijalne moći, pak, izraz je krize nacionalne države i njoj
pripadajućeg svojstva suverenosti. Ukoliko se imperijalistički
poredak uvek razumevao kao odnos moći više (suverenih) imperija,
od kojih je svaka imala svoje središte, manje ili više zaokruženu
teritoriju (računajući i kolonije), jasne granice i definisan
interes, Imperija se pokazuje kao sistem sveobuhvatnih pravnih mreža,
bez jasnog središta, teritorije i granica. Ti pravni preobražaji
ukazuju na promene, kako autori kažu, u "materijalnoj konstituciji
svetske moći". Pod materijalnom konstitucijom oni podrazumevaju
odnose moći kako unutar nacionalnih država, tako i na međudržavnom
planu. Ukoliko je tradicionalna suverenosti označavala neograničenu
vlast unutar nacionalne države i u okviru njenih zakona, sa procesom
globalizacije, odnosno sa procesom slabljenja nacionalne suverenosti,
sve veću ulogu počinje da igra međunarodno, supranacionalno
pravo, da bi se na globalnoj ravni počeo stvarati neki vid
suverenost, ali ovoga puta imperijalne suverenosti koja po svojim
bitnim obeležjima, zapravo, osim imena nema mnogo dodirnih tačaka
sa suverenitetom nacionalnih država. Preobražajem međunarodnog
prava, imperijalni proces konstituisanja nastoji, direktno ili indirektno,
da prodre u unutrašnje pravo nacionalnih država i tako postane moćnije
od njega.
No, već u toj početnoj postavci autori, ne bez duha,
otkrivaju problem: Ujedinjene nacije, kao nadnacionalna sila (ili,
dodali bismo, NATO), upliću se u poslove suverenih nacionalnih
država na osnovu "policijskog prava". To se pravo temelji,
pored normativnog okvira koji obezbeđuje Povelja Ujedinjenih
nacija, ili odluke Saveta bezbednosti, na obnovljenom (srednjovekovnom)
pojmu pravednoga rata (bellum justum), pojmu koji je u savremenom
ratovanju, verovalo se, bio napušten. Tradicionalno, pojam pravednoga
rata počiva na zamisli da kada je neka država suočena s pretnjom agresije koja
može da ugrozi njen teritorijalni integritet, ili političku
nezavisnost, ona ima jus ad bellum, pravo da zarati. U slučaju
konstitucije Imperije rat se slavi kao etičko sredstvo, on
se svodi na policijsku intervenciju vojnim sredstvima, uvek u službi
humanitarnih, dakle viših, etičkih ciljeva. Pravedni je rat
opravdan sam po sebi. Vojni aparat je legitiman ukoliko je etički
utemeljen, a akcija se pokreće u ime mira. Neprijatelj je,
kako kažu Negri i Hart, istovremeno banalizovan kao puki predmet
policijske akcije i apsolutizovan kao neprijatelj koji preti etičkom
poretku. S obzirom na to, onaj karlšmitovski, javni neprijatelj,
neophodan za konstituisanje političkog, upada u regresiju i
postaje apsolutni neprijatelj koji se, ako je baš mnogo zao, može
(teoretski) i uništiti zarad dobra međunarodne zajednice. Civilizacijski
stupanj zadobijen evropski ratnim pravom na ovaj se način kruni.
Taj povratak na bellum justum jedan je od najsnažnijih simptoma
stvaranja Imperije.
Imperija je, zapravo, postmoderni fenomen u onoj meri u kojoj nadilazi
permanentnu krizu modernosti. U filozofski najsnažnijim delovima
knjige, autori modernost razumeju kao krizu: kriza je njen konstitutivni
momenat, a pre svega kriza u odnosu transcendentno-imanentno. Naime,
ako je za predmoderno doba karakterističan transcendentni izvor
legitimnosti, dakle bog, sa ustanovljavanjem modernog subjekta i
subjektiviteta (Dekart i Spinoza) legitimacijski plan se prebacuje
u imanenciju, odnosno subjekt je taj koji oblikuje sopstvenu sudbinu.
Transcendencija, međutim, time nije izgnana iz ljudskih poslova.
Naprotiv. Ona nastoji da zadobije svoju staru poziciju i upravo
taj stalni sukob imenantnog i transcendentnog proizvodi neprestanu
krizu (koju će autori prepoznati i kao sukob revolucije i kontrarevolucije,
jednog i mnoštva, redovnog i vanrednog stanja). Moderna suverenost,
pak, izraz je te permanentne krize.
Bodenova, a naročito Hobsova teorija suverenosti, bila je
u funkciji razvoja kraljevskog apsolutizma, ali je u sebi sadržala
snažan transcendentni element, naime vladar je "bog na zemlji".
Moć je sabrana u jednu, transcendentnu tačku, a temelj
autoriteta ostaje, kako bi to rekao Benjamin, mističan. Vladareva
suverenost je jedna i nedeljiva. Moderna suverenost, bilo da je
reč o apsolutističkoj monarhiji, oligarhiji, ili demokratiji,
ima samo jedan politički lik, jednu transcendentnu moć.
Drugi važan sadržaj moderne suverenosti autori pronalaze u kapitalizmu
i tržištu kao temelju vrednosti društvene reprodukcije. Naime, već
tu se krije zametak onoga što će se nazvati imperijalnom suverenošću:
tržište je slobodno, ono nije ograničeno nikakvom teritorijom.
Najzad, u isto (hobsovsko, ili post-hobsovsko) vreme prisustvujemo
rađanju nacija. Pojam nacije uspostavlja se kao crta odbrane
protiv spoljašnjih snaga. On homogenizuje narod, pribavlja mu stabilnog,
jednako nacionalnog neprijatelja, i daje mu vlast na sopstvenoj
teritoriji. Pojam nacionalne države postaje nedeljiv, organski.
Ali sa konstitucijom Sjedinjenih Država i njenog ustava, nasuprot
evropskim nacionalnim državama, stvaraju se uslovi za prevazilaženje
nacionalnog, odnosno modernog pojma suverenosti.
Konstitucija Imperije svoj izvor pronalazi u globalnoj ekspanziji
unutrašnjeg ustavnog projekta Sjedinjenih Država. Američka
revolucija, po autorima, predstavlja veliku novinu i prekid u genealogiji
moderne subjektivnosti. Naime, američki ustavni projekt je,
jednostavno rečeno, otvoren. Prvo obeležje američkog pojma
suverenosti jeste da je reč o imanentnoj, nasuprot transcendentnoj
moći evropskih država-nacija. Subjekt je taj koji stvara iz
sebe samog, nije mu potreban bog da bi izgradio vlastite političke
institucije i uspostavio društvo. U procesu uspostavljanja suverenosti
na ravni imanencije pojavljuje se i iskustvo konačnosti. Potom,
tu je težnja prema potpunoj otvorenosti, prema delovanju na neomeđenom
terenu. Ova se svojstva mogu svesti na sledeći uvid: kada se
nova suverenost širi ona ne prisajedinjuje, niti razara druge moći
s kojima se susreće, već se otvara prema njima, uključuje
ih u mrežu. Imperija se, stoga, može zamisliti kao univerzalna republika.
Imperijalna ekspanzija nema veze sa imperijalizmom, niti sa onim
državnim organizmima za osvajanja, pljačku, genocid, kolonizaciju
i porobljavanje. Imperija proširuje i učvršćuje model
umrežene moći protiv takvog imperijalizma. Ako tome dodamo
da je (imanentna) zamisao o miru u osnovi razvoja i ekspanzije Imperije,
dobijamo sliku onoga što Negri i Hart nazivaju postmodernom imperijom.
Za razliku od klasičnog međunarodnog prava, koje je bilo
ugovorni i pregovarački proces između spoljašnjih strana,
dakle strana koje su bile odeljene teritorijom i nacionalnim zakonima,
danas pravo uključuje unutrašnji i ustavni institucionalni
proces: mreže sporazuma i udruženja, kanali posredovanja i rešavanja
sukoba, kao i koordinacija raznih dinamika država, sve je to institucionalizovano
unutar Imperije. Proživljavamo prvu fazu preobražaja globalne granice
u otvoreni prostor imperijalne suverenosti. Ustav SAD je imperijalan,
ne imperijalistički. On je imperijalan jer, za razliku od projekta
imperijalizma koji svoju moć uvek štiti pravolinijski u zatvorenim
prostorima i napada, razara i potčinjava druge zemlje svojoj
suverenosti, ustavni projekt SAD izgrađen je na modelu preoblikovanja
otvorenog prostora i ponovnog izmišljanja raznih i jedinstvenih
odnosa u mrežama po neomeđenom terenu. Dakle, deteritorizacija
uslov je mogućnosti Imperije.
Nije, međutim, sasvim jasno šta smeta autorima Imperije u
ovako postavljenom problemu. Biopolitika kao nova tehnika dominacije
jeste nešto protiv čega će Negri i Hart da podignu glas,
ali oni ne samo da dosta bledo izvode biopolitičke konsekvence
biopolitičke tehnike moći (već dobrano razvijene
u tekstovima Mišela Fukoa, Deleza & Gatarija, Petera Sloterdajka
i \orđa Agambena), već oni odbijaju i krajnju posledicu
biopolitike - smrt političkog, opasnost na koju je tridesetih
godina 20. veka Karl šmit već bio upozoravao. Autori, naprotiv, smatraju da
se sa Imperijom stvara i novi pojam politike, pa utoliko njihova
kritika Imperije, kao i njihovi predlozi kako treba pružati otpor
Imperiji ostaju bledi pre svega s obzirom na snagu kojom su opisali
mehanizme konstituisanja Imperije, njenu genealogiju i načine
njenog delovanja.
Knjiga će nužno da razočara onu stranu koja je očekivala
da će nakon nje proces globalizacije naprosto da svene, ali
i one koji su očekivali sirov nasrtaj na globalizaciju. Umesto
bespoštedne kritike (što uglavnom podrazumeva vulgarnu kritiku)
svega postojećeg, a naročito Sjedinjenih Država, autori
su, vođeni ipak teorijskim, a manje ideološkim interesom, izgradili
koherentnu priču koja sasvim precizno upućuje na protivrečnosti
i tamne mrlje globalizacije. Amerika se, u tom kontekstu, pokazuje
kao nesumnjivo najsnažniji pokretač globalizacijskog pokreta,
ali - i to je ono što će razočarati obožavaoce lika i
dela Noama Čomskog - ne i suvereni kontrolor čitavog procesa
jer se proces, po postavci Negrija i Harta, zapravo ni ne može kontrolisati
u meri koja bi zadovoljavala tradicionalno shvaćeni pojam kontrole.
Iz istog razloga razočarane će biti i pristalice globalizacije,
jer su umesto gomile nesuvislog trabunjanja dobili u zadatak da
se nose sa učenom i utemeljnom argumentacijom. Naravno, levi
sentiment autora s vremena na vreme izbija u vidu podele na "poštene
teoretičare", poput Ričarda Folka recimo, i one koji
to, verovatno, nisu, ili sasvim ozbiljnog uzimanja u obzir Lenjinovih
sma(t)ranja koja se, uz dužno poštovanje prema autorima, teško mogu uzeti
kao relevantna. Levi sentiment ogleda se i u pokušaju da se Brežnjevljev
Sovjetski Savez razume ne kao totalitarna tvorevina, već jedan
modernizacijski projekt u kojem su stvaralaštvo i sloboda cvetali,
ama su se dobro skrivali iza zapadne hladnoratovske propagande,
ideološke mašinerije falsifikovanja i uopšte zlonamernog i krivog
informisanja. No, uprkos tome, uprkos ponešto neujednačenom
nivou argumentacije (kao u slučaju opisa biopolitike) i uprkos
napadnom odsustvu nekih od bitnih bibliografskih referenci (u, inače,
obimnoj literaturi), teško je osporiti da je reč o ozbiljnom,
promišljenom, pa time i značajnom poduhvatu.
Knjiga se, od skora, može pronaći u hrvatskom prevodu (izdavači
"Arkzin & Multimedijski institut" iz Zagreba, prevod
dr Živan Filipi) pod naslovom Imperij.
Borislav Ristić
Slavoj Žižek, Manje ljubavi - više mržnje,
ili, zašto je vredno boriti se za hrišćansko nasleđe
Beogradski krug, 2001. str. 185, preveo: Ranko Mastilović
Knjiga
neobičnog naslova, Manje ljubavi - više mržnje, nudi
nam dobar retrospektivni uvid u poslednjih desetak godina teorijske
(hiper)produkcije poznatog slovenačkog filozofskog publiciste, Slavoja
Žižeka. (Izbor tekstova je napravio sam autor, specijalno za srpskog
izdavača - Beogradski krug.) Naime, na pozadini interesantnih
filozofskih "proboja", koje je ovaj autor ostvario svojim
(marksistički obojenim) političkim čitanjem Lakana
u svojim "ranim radovima", devedestih godina smo imali
prilike da prisustvujemo njegovom preobraćenju u pravog-pravcatog
filozofskog super-stara i institucionalizovanog ekscentrika na svetskoj
intelektualnoj sceni - čemu je neminovno usledilo "štancovanje"
dajdžest izdanja i reizdanja njegovih knjiga u, za standarde filozofske
literature, enormnim količinama (blizu stotinu naslova + Reading...
kod Blacknjell-a!), tako da bismo danas,
bez mnogo preterivanja, mogli govoriti i o fenomenu svojevrsne internacionalne
"žižekovske" filozofske kulture devedesetih. Žižek bi,
u stvari, danas - pored Bodrijara, Sloterdajka i Čomskog -
zauzimao istaknuto mesto u onoj "poetizovanoj", komercijalizovanoj
i medijski vrlo atraktivnoj, rortijevskoj "post-filozofskoj
kulturi", čije je dominantno obeležje odsustvo poštovanja
za nauku i racionalni argument i predavanje literarnim afektacijama
i romantičnim propovedima.
Iako bi prva, gotovo prirodna reakcija na ovu okolnost od strane
nekog filozofskog puritanca mogla biti reakcija optuživanja za "tezgarenje",
"prostituisanje" i "laicizaciju" jedne ugledne
profesije, kao i sumnjičenja autora za "površnost"
i "nekompetentnost" u stvarima filozofije (što su sve
kvalifikacije koje su na Žižekovu adresu stizale od strane njemu
nesklonih i ne toliko popularnih kolega), ove reakcije treba najčešće
pripisati, i kao takve odmah odbaciti, histeričnim izlivima
i nemoćnom revoltu "nesrećne svesti" jedne branše
koja je sebi namenila povlašćenu poziciju u korpusu ljudskog
znanja i koja već vekovima ne ume da izađe iz svoje duboke
adolescentske krize identiteta. U stvari, moguće je da ovo
Žižekovo "mekdonaldizovanje" Lakanove teorijske psihoanalize,
i gotovo opsceno "profanizovanje" tradicionalne opskurno-aristokratske
poz(icij)e filozofije u njenoj samonametnutoj getoizaciji, predstavlja
najpozitivniju stranu celokupnog njegovog rada. Međutim, ono
što relativizuje ovaj utisak jeste činjenica da pomenuta Žižekova
holivudski razigrana popul(ar)izacija teorije, istovremeno nije
uspela da razgradi sopstveno tvrdo doktrinarno jezgro marksističke
ortodoksije, zaostale iz njegovih prvih, "čisto-filozofskih"
spisa. Naime, u većini knjiga iz devedesetih (uključiv
i ovu koja je pred nama) ovog, po vlastitom ("samoironičnom")
priznanju, "poslednjeg živog staljiniste", možemo naići
na mnoštvo duhovitih, vrcavih i lucidnih ironizacija i zajedljivih
komentarisanja na račun svega i svačega, ali ono što,
po definiciji, nikakvom komentarisanju i ironizaciji ne podleže,
ono smrtno-ozbiljno, posvećeno "mesto" čitavog
njegovog "opusa", jeste autorovo fundamentalno-ontološko
osećanje da je kapitalizam najveće zlo ovoga sveta. Paradoksalno,
ovaj Žižekov para-teorijski, emotivno-ideološki a priori, daje neku
vrstu perverzne unutrašnje kohezije njegovom, inače, po sebi
neintegrisanom tematskom i idejnom galimatijasu dosetki, pošalica
i polumisli na zadatu temu "poznavanja svega". Tako, sa
ovim našim omniologom opšte prakse, nekako uvek unapred znamo na
čemu smo. Bilo da je reč o političkoj ekonomiji ili
lakanovskoj psihoanalizi, bombardovanju Jugoslavije ili Hičkokovim
filmovima, ratu u Čečeniji ili, pak, o šostakovičevoj
"Petoj simfoniji", uvek unapred znamo da će se "na
kraju balade", u ulozi "loših momaka", pojaviti omnipotentna
američka administracija sa svojim sveobuhvatnim, "totalitarnim"
pretenzijama da u ime "anonimne logike Kapitala", potčini
ceo-celcati svet svojoj satanskoj i neprirodnoj vladavini.
A upravo je ovaj Žižekov radikalni anti-amerikanizam, ovo njegovo
"tvrdo", nereflektovano proto-staljinističko doktrinarno
"jezgro", kao što je poznato, ono što ga u najvećoj
meri preporučuje pažnji ove naše srbijansko-malovaroške javnosti.
Doduše, Žižek neće impozantnom konspirološko-političkom
idejnom masivu onoga-ovde-oduvek-znanog pridodati nijednu novu istinu
(gledano iz tog ugla, Žižek bi ovde u najboljem slučaju mogao
zadobiti status tek priučenog šegrta u Centru za geopolitičke
studije, tj. običnog antiamerikaniste-amatera); međutim,
ono čime će Žižek neminovno na sebe skrenuti pozornost
našeg čitateljstva, jeste njegova nesporna elegancija stila,
njegova lakanovska "analitička" konzistentnost i
filozofska kompetencija, što su sve kvaliteti koji će odsad
krasiti ono naše starostavno "znano". A sve to još iz
pera jednog objektivnog i nepristrasnog svetskog pisca! Umesto da
se i dalje zamajavamo logički nezgrapnim, politički sumnjivim
i teorijski restringiranim "verifikacijama" svoje temeljne
ideološko-političke intuicije - "skrparenim" od strane
domaće ćiril-filosofske intelektualne "avangarde"
(kompromitovane saradnjom sa Miloševićevim režimom) - Žižek
će nam sada, u svom lepršavom hip-hop stilu i metodološki besprekornom
maniru čoveka koji jednim jedinim "gestom" ume da
raskrinka i razobliči sve to beskrajno mnoštvo "iskazivanja"
fundamentalnog i ubikvitetnog Američkog Zla (čija mnogostrukost
i sveprisuće može vrlo lako da pokoleba, zavede i obmane one
bez dovoljno filozofskog obrazovanja i lakanovske posvećenosti
u Tajnu - jer, mi najteže spoznajemo ono što nam je najbliže...),
lepo objasniti i pokazati kako se artikuliše autentična idejno-politička
borba protiv ove vrhunaravne svetske pošasti na međunarodnom
planu i u novim i vrlo nepovoljnim okolnostima. Uostalom, zar nam
se i sam autor, već u svom Predgovoru... (u svojoj "poruci srpskoj javnosti nakon hapšenja Miloševića"),
svesrdno ne preporučuje svojim lucidnim zapažanjem - istovremeno
nam in nuce demonstrirajući čitav svoj filozofski prosede
- jedne logički trivijalne, analitičke istine? Naime,
prema našem autoru, Tribunal u Hagu je lažan (jer američki)
Sud, (a američki je) budući da ne želi da uhapsi bivšeg američkog
državnog sekretara, Henrija Kisindžera, i aktuelnog američkog
predsednika, DŽordža Buša. U prilog istinitosti svojih optužbi na
račun ove dvojice zlikovaca, Žižek za prvog kandidata "haške
pravde" navodi "gest" jednog britanskog novinara
i jedan svoj san, dok bi za drugog ovejanog ratnog zločinca
bilo već po sebi blasfemično i deplasirano uopšte dovoditi
u sumnju ovu tvrdnju. Ergo, da bi se dokazala nepobitna istina o
lažnosti haškog Tribunala, i time konačno doakalo beskrupuloznim
svetskim moćnicima, prava, autentična, strateška reakcija
srpske javnosti, treba, umesto jadikovanja nad Miloševićevim
hapšenjem, da bude beskompromisno insistiranje na tome da se u Hag
smeste (ili psihoanalitički situiraju!) i "krupne zverke",
"Kisindžer i Buš (uporedi, str. 7-11). "Umesto osude ekstradicije
treba svi da se borimo da se ona univerzalizuje, jer će se
na taj način njena lažnost pokazati na politički mnogo
efikasniji način" (ibid).
Zaista, "ponekad je najlukavija politika, politika potpune
naivnosti" (ibid). Za ovo postoje dublji, strukturni razlozi.
Ako nam je Lakanov genij frojdovsko (mistično-biologističko)
nesvesno učinio pristupačnim svojom tezom da je "nesvesno
strukturisano kao jezik", na tragu Žižekove ingenioznosti i
njegovog "materijalističkog" čitanja Lakana,
konačno shvatamo da su viševekovni napori generacija filozofa
i naučnika da razumeju stvaran svet oko sebe, bili potpuno
besmisleni, čak geo-politički sumnjivi i u funkciji besprimerne
vladavine multinacionalnog Kapitala, u čiju su "logiku"
ovi jadnici bili upregnuti, a da toga nisu bili ni svesni, jer u
svom slepilu nisu umeli da dođu do jednostavnog uvida (do kojeg
danas dolazi Žižek), naime, da je svet strukturisan kao tautologija!
Kad ovu istinu shvatimo u svoj njenoj naivnoj, ali zato ne i manje
lukavoj jednostavnosti, sve će nam biti jasnije. Svet za nas
više neće predstavljati nedokučivu Tajnu. Shvatićemo
da ne postoji nikakva Tajna, da je svet samo "ništa kao privid
nečega", tek "puki omotač praznine", a
da je ono što nas nagoni da verujemo svojim očima i zdravom
razumu, ono što "posreduje i podržava naš pristup realnosti",
jedan grozni mali crv, objet petit-a,
u stvari, isto to ništa - ideologija u svom čistom vidu. Ništa,
čisto ništa, bez ikakvog daljeg određenja, čujemo
kako kroz vekove odzvanja hegelovsko spekulativno-dijalektičko
prevazilaženje logike i zdravog razuma u ovom Žižekovom razobličavanju
kapitalističke ideologije Tajne. Na tragu ove svoje jednostavno-lukave
(tautološke) istine - u stvari, pravog malog filozofskog otkrića
- Žižek nam na raznim primerima ilustruje kako u savremenom svetu
funkcioniše ova "skrivena" (tautologična) priroda
stvari. Tako, na primer, odmah proziremo zašto američka vlada
neizostavno mora imati svoje prste u podloj zaveri nametanja bljutavog
Coca-Cola bućkuriša svetskom javnom mnenju (str. 31), ali istovremeno
i u Čečenskom ratu, gde ona (pogađate) iz pozadine
"vuče konce" ovog marionetskog "komplikovanog
baleta" (sic!), koji se odigrava na vrućem krompiru naftnih
bušotina (a ne ljudskih prava, kako tvrde oni koji ne proziru "logiku
Kapitala"), a sve u "trouglu" između Rusije,
Čečenije, Turske i Azerbejdžana (trougao je, doduše, geometrijska
slika sa tri ugla, ali ova okolnost ne sme da nam zamrači pogled
na ono bitno), kao pukih nesvesnih objekata prepredenih Gospodara
Sveta u njihovoj nameri da zavladaju strateški važnom regijom kaspijskog
basena (str. 19). Isto tako, odmah nam se razbistrava ontološko-politička
etiologija naše rak-rane, naime, "perverzna strategija NATO-a"
pri intervenciji na Kosovu, tako što uviđamo da NATO svojom
intervencijom uopšte nije hteo da, u ime humanitarnog prava, zaštiti
Albance od terora srbijanskog režima, već je svim snagama pokušao
da blokira istinsku alterantivu i NATO-u i Miloševiću (koje
Žižek vidi samo kao različite "izraze" pomenute kapitalističke
logike - jer, koja bi ih "logika" mogla inače povezati?),
alternativu koju Žižek vidi u "najširem oružanom otporu samih
Albanaca" (str. 166) pod vođstvom (žižekovski viđene)
OVK, kao zalozi (ili supstitutu?) buduće svetske antikapitalističke
revolucije.
Ali, zadržimo se za trenutak na ovom mestu, jer nam ono može poslužiti
kao dobar model za razumevanje, kako to sam autor formuliše, "krajnje
političkog horizonta ove knjige" (str. 23). Naime, autor
uviđa da se povodom bombardovanja Jugoslavije može govoriti
o izvesnom orvelovski intoniranom "paradoksu", paradoksu
"humanitarne intervencije", ili "militarističkom
humanizmu" (Ulrih Bek); takođe, znamo da autor nije neko
ko bi se plašio paradoksa, naprotiv: uprkos svom radikalnom antiamerikanizmu,
autor je smatrao da treba "herojski podržati militaristički
pacifizam", iako je jasno da su za njega svi drugi koji su
činili to isto - Havel recimo - sluge retrogradnih proto-fašističkih
tendencija kapitalizma! Pa, kako onda Žižek razrešava ovaj svoj
paradoks, kako objašnjava ovakav svoj samo-protivrečni politički
stav? Evo u čemu je kvaka: "Problem nije ni to što se
mete bombardovanja očigledno ne biraju iz čisto moralnih
razloga, već selektivno, u skladu s neobjavljenim geopolitičkim
i ekonomskim strateškim interesima (kritika u marksističkom
stilu). Problem je, zapravo, u tome što takva čisto humanitarno-etička
legitimizacija (ponovo) do kraja depolitizuje vojnu intervenciju
u jasno definisanu političku borbu. Drugim rečima, problem
s ‘militarističkim humanizmom/pacifizmom’ nije u ‘militarizmu’,
nego u ‘humanizmu/pacifizmu’: u načinu na koji se ‘militaristička’
intervencija (u društvenu borbu) predstavlja kao pomoć žrtvama
(etničke, itd.) mržnje i nasilja, i direktno opravdava depolitizovanim
ljudskim pravima. Prema tome, ono što nam je potrebno nije ‘istinski’
(demilitarizovani) humanizam/pacifizam, nego ‘militaristička’
društvena intervencija bez svoje depolitizovane humanističke/pacifističke
politure" (str. 164-165). Žižek se, dakle, uprkos svojoj načelnoj
podršci NATO intervenciji u SRJ, istovremeno distancira od humanitarno-etičke
legitimizacije te intervencije. NATO intervencija je opravdana ne
zbog njenog humanizma, već zbog militarizma - i tu Žižek čini
sledeći korak: distancire se od samog NATO-a kao organizacije
i nudi svoju podršku onom, u ovu "organizaciju" neintegrisanom
elementu, a to je OVK. NATO je kao organizacija neprihvatljiv za
Žižeka, zbog toga što je isuviše prožet humanitarnim obzirima (po
tome on Žižeka podseća na instituciju Crkve), ali i zato što
je agent sveopšte liberalno-kapitalističke depolitizacije političkog
prostora. NATO je previše institucija (Crkva), a premalo organizacija, autonomni vojni
činilac, sposoban da po sopstvenom nahođenju, samostalno
interveniše u jasno definisanu političku borbu.
Tu dolazimo i do Žižekovog shvatanja političkog. Aluzija na
Karla šmita nije ovde slučajna. Naime, poput šmita, i Žižek
razdvaja politiku od normalne političke delatnosti; i za njega politika poseduje jednu
eminentno konfliktnu prirodu, gde je institucija kompromisa potpuno
odstranjena iz političkog života; i za Žižeka političko
prožima čitav društveni prostor, a Neprijatelj nije empirijska
kategorija, Neprijatelj nije strogo definisan, tj. Neprijatelj može
postati bilo ko; takođe, Žižek, poput svog ideološkog pandana sa desnice, zazire
od svakog upliva morala u politiku. Ono, pak, gde se Žižek i šmit
razilaze jeste šmitovo shvatanje krajnje političke instance,
naime njegovo shvatanje Suverena. šmitov Suveren, onaj ko odlučuje
o vanrednom stanju, za Žižeka je još uvek jedna predmoderna politička
kategorija, isuviše "stabilizujući" činilac,
isuviše institucija. Žižek bi se od Karla šmita distancirao upravo
u shvatanju onog političkog entiteta, u definisanju one eminentno
političke institucije, zbog koje se ovaj nacistički pravnik
zamerio i svojim političkim tutorima. Naime, šmit je svom Suverenu
namenio jedno povlašćeno političko mesto, ali ga je istovremeno shvatao isuviše etatistički, naime, poistovetio
je Suverena sa Državom, stavljajući ga iznad Pokreta i Naroda.
Upravo na ovoj liniji rezonovanja Žižek i optira za OVK i odbacuje
NATO, izvlačeći sasvim dosledno svoju krajnju političku
poentu sloganom: "Tamo gde je bila Crkva, treba da dođe
Vojska!" (str. 129). O kojoj je vojsci reč, koja će
militaristička organizacija zauzeti mesto Žižekovog "Suverena",
mora ostati potpuno otvoreno pitanje; odnosno, Žižek se mora, u
slučaju bilo koje radikalne militarističke organizacije,
pojaviti u ulozi onih mudraca iz, njemu tako drage priče iz
"1001 noći", koji izvesnog mladića dočekuju
rečima: "čekamo te već 300 godina". Ili, da to kažemo zajedno sa Lakanom: "Pismo
uvek stiže na svoje odredište." Tu, konačno, shvatamo
i zašto "istinska alternativa" pomahnitalom svetskom kapitalizmu
i sverazornom neoliberalnom ludilu nisu ni sindikalni mekušci, ni
izdajničke "trećeputaške" socijal-demokratske
partije koje paktiraju s Kapitalom (ili, kako to Žižek pregnantnije
i lepše kaže, "konformistički liberalni nitkovi"),
a još manje razno-razni trećesvetski Slobodari iz Iraka, Kube,
Severne Koreje ili Libije (oni su tek neautentični "patološki
uzurpatori" na - od dominacije Kapitala - "slobodnim teritorijama"
(str. 81), već pre svega nepotkupljivi i neintegrivi borci
za slobodu, poput (žižekovski viđene) OVK, Crvenih brigada,
Crnog septembra, "17. novembra", Crvenih Kmera, Al-Kaide,
Markuzea, F. DŽejmsona, Čomskog, Žižeka, i inih kojima, u stvari,
nisu potrebna nikakva sofisticirana dostignuća naše civilizacije
da bi se sa njom obračunali (sem nešto organizacionog umeća).
Oni su kao takvi transcendens po sebi - ili, kako bi to rekao naš
narod, složio sa ovim našim malicioznim imputiranjem neke njegove
navodne "srodnosti po izboru" sa izvesnim - pogotovo u
postseptembarskoj međunarodnoj konstelaciji - nezgodnim "idejnim
saborcima", koji u svojoj "idejnoj borbi" umeju povremeno
i da se "zaborave" i "zanesu" (recimo, putničkim
avionom u poslovni toranj na Menhetnu - toj "žili kucavici"
svetskog Kapitala). (Treba samo pročitati nedavni Žižekov tekst
"Dobrodošli u pustinju Realnog", koji znatno pada ispod
nivoa političkog radikalizma ove njegove knjige, vraćajući
njegovu kritiku Amerike i kapitalizma na nivo "moralističkih
upozorenja" glede iracionalnosti "logike Kapitala"
i neuravnoteženosti svetske socijalne i kulturne dinamike.) Optužio
bi nas da koristimo njujoršku tragediju da bismo blokirali svaku
mogućnost radikalne politike, po analogiji sa "depolitizacijom
holokausta": "Ukratko, bez obzira na nesumnjivu iskrenost
nekih njegovih zastupnika, "objektivni" ideološko-politički
sadržaj depolitizacije holokausta, njegovog uzdizanja na nivo vrhunskog,
apsolutnog Zla, predstavlja politički pakt agresivnih cionista
i zapadnih desničarskih antisemita, uperen protiv današnjih
radikalnih političkih potencijala." (str. 92). Dakle,
treba imati na umu da poenta ove Žižekove knjige ima i izvesnu hrišćansku
dimenziju, skrivenu u podnaslovu knjige (Više ljubavi - manje mržnje.
Ili, zašto je vredno boriti se za hrišćansko nasleđe).
Međutim, ukoliko bi se neko na ovom mestu želeo da podsmehne
Žižeku kao onom ničeanskom profesoru koji je svoje studente
podučavao o natčoveku, a kada su mu njegovi puleni doneli
glavu njihovog metiljavog, nearijevskog kolege, nemoćno uzviknuo:
"ali, ja nisam tako mislio!", treba da zna da se Žižek
ne priklanja hrišćanskom nasleđu zbog uzvišenosti njegove
moralne poruke, već se divi hrišćanskoj organizaciji kakvu
je ustanovio sveti Pavle. Žižekov junak je sv. Pavle, a ne Hrist.
Žižek vrši "iskopčavanje Hrista". Podsetimo se: Hrist
umire na krstu kao poslednji bednik, i to se čini kao konačni
slom njegove Misije. Međutim, sv. Pavle tada čini jedan
"gest" kojim reinterpretira čitav smisaoni horizont
poražavajuće smrti Mesije - on NJegovu smrt postavlja u središte
svoje interpretacije i tvrdi da je upravo ta Smrt ispunjenje čitave
Misije našeg Iskupitelja, da je taj apsolutni poraz (smrt Boga),
u stvari, ultimativna zaloga budućeg trijumfa (nadolaska Carstva
nebeskog). Žižek u hrišćanstvu uočava jedan "ideološki
rez", koji mu, onda, služi da na tragu tog "hrišćanskog
nasleđa" reinterpretira čitav ideološki kontekst
nakon sloma komunizma u SSSR-u i istočnoj Evropi. Nakon sloma
apsolutnog horizonta svih "prezrenih na svetu", Žižek
se danas, poput nekada sv. Pavla, nipošto ne predaje; on zna da
je upravo ta Smrt zaloga budućeg Spasenja. Naravno, greška
"realnog socijalizma" je bila u tome što je ovaj bio suviše
"etatistički", isuviše Crkva, a premalo "organizacija",
isuviše podređen svom utopističkom horizontu. Komunisti
nisu došli do lakanovskog uvida da se simbolički okvir stalno
urušava i da je upravo to njegovo urušavanje, njegovo prevazilaženje
imaginarno-utopističkih identifikacija bilo najveća zaloga,
krajnja garancija njegovog budućeg uspeha. (Vidi pogl. "Kad
partija izvrši samoubistvo".) Nakon rušenja komunističke
Crkve na Istoku, Žižek sada sve snage usmerava na uspostavljanje
jedne, manje ideološki "opterećene", ali zato funkcionalnije
"organizacije" na međunarodnom planu borbe protiv
paganskog, dehumanizujućeg kapitalističkog Sistema. Evo
kako taj "rez" Žižek elokventno psihoanalitički poima:
"Da bismo bliže objasnili te dve zajednice u iskušenju smo
da rizikujemo pozivanje na samog Frojda, koji u svojoj Psihologiji
mase daje dva primera formiranja masa, Crkvu i Vojsku. One se najčešće
formiraju kao istovetne, bez obzira što među njima postoji
razlika. A šta ako ta razlika jeste ključna, shvaćena
u sklopu Lakloove opozicije između strukture razlika i antagonističke
logike ekvivalencija? Crkva je globalna, strukturirana Institucija,
sveobuhvatna mreža hijerarhijski uređenih pozicija, u osnovi
ekumenska, tolerantna, sklona kompromisima, inkluzivna, i profit
deli među podgrupama, dok je u Vojsci naglasak na antagonizmu,
na Mi protiv NJih, na egalitarnom univerzalizmu (svi smo na kraju
jednaki kad se suočimo s NJima, s Neprijateljem), tako da je
Vojska u suštini ekskluzivna, sklona uništenju drugog. (...) U pogledu
političkih borbi, Frojdovo njo es njar, soll ich njerden, moglo bi da se pročita i kao:
gde je bila Crkva, tu treba da dođe Vojska" (str. 128-129).
I eto, tako je ovaj naš postmoderni sv. Pavle protrčao kroz
kritiku "logike Kapitala", sve usput se boreći za
"hrišćansko" u pokušaju da, pri svom definisanju
jedne nove zajednice "hrišćanskih" (komunističkih)
fanatika, povrati bar neke od atributa svoje izgubljene ljubavi, koja je svojom pojavom uterivala
strah u kosti belosvetskim kapitalističkim moćnicima.
Ne treba biti surov prema ovom našem lucidnom kritičaru svega
postojećeg. To što je danas njegova knjiga za nas bez neke
naročite intrinsične vrednosti, posledica je jednostavno
okolnosti da je naš autor rođen prekasno da bi bio (ozbiljno)
shvaćen. Ipak, iako bez neke intrinsične vrednosti, ova
njegova knjiga nije bez ikakve vrednosti. Naprotiv! Pozitivna strana
objavljivanja ove knjige na srpskom jeziku, sadržana je u omogućavanju
domaćoj, konspirologijom zadojenoj klijenteli, da spozna da
dotična (naime konspirologija) nije stvar samo njene endogeno
palanačke pometenosti, već jednog generalnijeg arhetipskog
defekta. Ustvari, uprkos svom očiglednom militantnom neznanju
o bilo čemu što je vezano za ekonomsku, ili političku
teoriju, Žižek je već - zajedno sa nezaobilaznim Čomskim
- u ovoj našoj kulturnoj palanci (ali i u svetskom vilajetu) stekao
status poznatog i priznatog egzegete savremenih geo-političkih
kretanja i ukupnih tendencija kapitalističkog sveta na izdisaju.
Čitaocu koji preferira ovu vrstu "kulture" i "argumentacije",
Žižekova knjiga predstavljaće pravo malo Jevanđelje "za
poneti". Ovo bi istovremeno moglo biti i upozorenje našim domaćim
geo-strateškim špekulantima i ćiril-filosofima da se dadu upamet,
jer će im ova knjiga neminovno pomračiti slavu i dramatično
sniziti vrednost njihovim akcijama u prestoničkim saloonima
i provincijskim underground kafanama. Ova Žižekova knjiga neopozivo
pokazuje da nijedna nacija nema monopol na političku glupost, u šta smo sve donedavno i sami
verovali i kako nam uporno sugeriše naša intelektual-državotvorna
elita. Razlika između Žižeka i, recimo, Dragoša Kalajića,
ili Mihaila \urića, meri se mikronima stila i lučnim sekundama
slučajne, ni-kriv-ni-dužan svetske afirmacije, a ne svetlosnim
godinama navodne emancipovanosti od provincijskog mračnjaštva,
intelektualne zapuštenosti i neprosvećenosti, kao sigurnog
jemstva poštovanja racionalnog argumenta i nepodleganja vladavini
sumanutih ideja i raznih nadri-teorija.
Darko Drašković
Slavoj Žižek, Manje ljubavi - više mržnje,
ili, zašto je vredno boriti se za hrišćansko nasleđe
Beogradski krug, 2001. str. 185, preveo:
Ranko Mastilović
Teorijsko
stanovište slovenačkog teoretičara psihoanalize Slavoja
Žižeka najlakše se da izraziti njegovim sopstvenim rečima kao
"eksplozivna smeša marksizma i teorijske psihoanalize Žaka
Lakana". Ovakva teorijska postavka nosi striktno političke
implikacije koje bi trebalo da imaju subverzivni karakter u odnosu
na postojeću konjunkturu vladajućih globalno-društvenih
odnosa. Data politička konjunktura, obeležena vrtoglavim i
"zlim krugom" nekontrolisane samoreprodukcije Kapitala
koji je samo Realno građanskog društva, može se prevladati
jedino autentičnim etičko-političkim aktom, čije
koordinate je u stanju da opiše jedino psihoanaliza. U svetlu takvih
teorijskih napora, koji bi želeli da izvrše refleksiju globalnih
političkih kretanja, pojavljuje se knjiga provokativnog naslova
Manje ljubavi - više mržnje, čije domaće izdanje objavljuje
Beogradski krug, 2001. godine.
Slavoj Žižek pokušava da pomoću lakanovskog shvatanja psihoanalize
izvrši politički reinvenciju subverzivnog jezgra samog marksizma.
Kod njega se, dakle, ne radi naprosto o tome da se politizuje psihoanaliza
putem marksizma, već da se sam marksizam repolitizuje na osnovu
bitnih uvida psihoanalitičke teorije. Promišljajući samo
tkivo društvenosti, Žižek smatra da je ono obeleženo centralnim
antagonizmom, antagonističkim jazom koji se nalazi usred same
društvenosti. Nastupajući tako nasuprot ideologiji organske
zajednice, uređene prema principima korporativizma, Žižek se
u knjizi Manje ljubavi - više mržnje nedvosmisleno suprotstavlja
ideji multikulturalizma koja za svoju glavnu maksimu ima "let
the thousend flonjers bloom", ili kako se to navodi u samoj
knjizi, koja istupa pred nas, pledirajući za "bujajuće
mnoštvo", na šta Žižek odgovara da "čim uvedemo ‘bujajuće
mnoštvo’ mi zapravo tvrdimo nešto sasvim suprotno, temeljnu i sveprožimajuću
Istost, što znači da je ideja radikalnog antagonističkog
jaza koji utiče na celokupno društvo ukinuta: ovde je neantagonističko
Društvo globalni ‘sadržatelj’ u kojem ima dovoljno prostora za celokupno
mnoštvo kulturnih zajednica, životnih stilova, religija, seksualnih
orijentacija..." (str. 15). Ono što ovde možemo prepoznati
kao krucijalno za Žižekov stil rezonovanja, jeste namera da se odupre
kulturalizaciji svakodnevnog života i, naposletku, redukciji politike
kao takve na kulturne procese. Ono što unosi nemir u harmoničnu
i ravnodušnu, takoreći, do besvesti dosadnu i rđavo beskonačnu
igru postmodernih multikulturnih razlika, može biti samo gest striktne
repolitizacije kulturnog života. Tako možemo videti kako Žižek dalje
odgovara na zdravorazumski rezon multikulturalizma u pogledu eskalacije
etničke mržnje i nasilja koji tvrdi da je glavni razlog takvih
događaja u preteranoj identifikaciji sa prekomernom privrženošću
individua svojim etničim korenima, kao i u nedostatku političke
kulture tolerancije i arhaizmu izvesnih društvenih grupa.
Ovde sada možemo tematizovati uobičajeno zapažanje kako je
glavni zadatak psihoanalize da akomodifikuje subjekte njihovoj životnoj
sredini i tako otupi oštricu njihove subverzivnosti, koja ima poreklo
u tome što nisu prilagođeni društvenom okolišu unutar kojeg
se kreću. Upravo nasuprot tome, glavna ideja Žižekove psihoanalize
leži u afirmaciji te neprilagođenosti, tog izvesnog "out
of joint" podređenih i eksploatisanih individua unutar
neke zajednice. Već na razini psihološkog doživljaja, to se
izražava kao neminovna "nelagodnost u kulturi" pripadnika
određene zajednice, kojem se uvek nekako čini da mu tu
gde se nalazi nekako nije mesto. Taj fundamentalni manjak je uslov
mogućnosti ne samo "manipulacije" svojim etničkim/religijskim
korenima i drugim formacijama u odnosu na koje je moguće nešto
što DŽudit Batler naziva "passionate attachment", već
i teme samorefleksije za koju pledira humanistički orijentisana
politička filozofija. U tom smislu, Žižek agituje za stanovitu
vrstu političke solidarnosti neprilagođenih, koji bi prema
toj tezi trebalo da repolitizuju svoju kulturno obojenu mržnju i
da je upere protiv ideoloških snaga multikulturalizma, koja predstavlja
ideološku legitimizaciju trendova neokolonijalizma i neoimperijalizma.
Nastavljajući da govori o depolitizaciji globalnih razmera,
koja svoj glavni simbol ima u "brbljanju" o "post-ideološkom"
društvu, i elaborirajući temu staljinizma kao perverzne mašinerije,
Žižek dalje navodi temu Holokausta oko koje se okuplja čitava
glomazna akademska industrija tekstova koji najflagrantnije oduzimaju
politički karakter ovom tragičnom događanju iz skorašnje
prošlosti. "Međutim, upravo ta depolitizacija holokausta,
njegovo uzdizanje na nivo vrhunskog Zla, nedodirljiva Izuzetnost
koja ga smešta van ‘normalnog’ političkog diskursa, može biti
čin krajnje cinične manipulacije, politička intervencija
čiji je cilj legitimizovanje neke vrste hijerarhizovanih političkih
odnosa. Prvo, ona je deo postmoderne strategije depolitizacije i/ili
viktimizacije. Drugo, ona diskvalifikuje oblike nasilja koje se
sprovodi u Trećem svetu i za koje su (sa)odgovorne zapadne
države, kao beznačajne u poređenju sa Apsolutnim Zlom
holokausta. Treće, ona služi da baci senku na svaki radikalni
politički projekat, to jest da osnaži Denkverbot protiv radikalne
političke imaginacije: ‘Da li si svestan da to što predlažeš
u krajnjoj liniji vodi holokaustu?’" (str. 91-92). Uzimajući u obzir to što Žižek naziva "radikalnom
političkom imaginacijom", došli smo do centralnog mesta
Žižekove političke filozofije, mesta na kojem se analizira
šta je to zapravo autentični politički akt, budući
da on može biti prisutan samo u korelaciji sa izvesnim tipom "radikalne
imaginacije".
Žižekova teorija radikalnog političkog akta sa jedne strane
nasleđuje i preuzima ono bitno Badiuovog koncepta događaja
istine, dok sa druge strane pokušava da reafirmiše neke od fundamentalnih
ideja nasleđa hrišćanskog mišljenja. Za Badiua, autentični
politički događaj ne nastaje na temelju mogućnosti
čije su koordinate date unutar egzistirajućeg i vladajućeg
ontološko-društvenog poretka, već ga u bitnom smislu transcendira,
i iz perspektive ovog prvog je nepredvidljiv i neshvatljiv. Dalju
artikulaciju ovakvom badiuovskom razmišljanju Žižek daje kroz pokušaj
reafirmacije hrišćanskog nasleđa, odnosno invencije Razlike/Raskida,
koja se u istorijskom smislu prvi put pojavljuje sa hrišćanstvom.
Tako Žižek piše kako "hrišćanska ‘Dobra vest (Jevanđelje)’
kaže da je moguće preseći (pokidati) Veliki lanac bića:
suspendovati teret prošlosti, preseći konopce koji nas vezuju
za ranija dela, raščistiti sa prethodnim i početi od nule.
To ne podrazumeva nikakvu natprirodnu magiju: oslobođenje jednostavno
znači razdvajanje ‘ontološke’ i ‘etičke’ dimenzije: Veliki
lanac bića se može prekinuti na etičkom nivou, grehovi
mogu biti ne samo oprošteni, nego i retroaktivno u potpunosti izbrisani
- Novi početak je moguć" (str. 132). Tako "hrišćanstvo
zasniva jednakost i direktan pristup univerzalnom upravo kroz potvrđivanje
najradikalnije Razlike/Raskida" (str. 133). Ono što sam čin
omogućuje, nisu dakle neke prethodno postojeće okolnosti
na koje bi ovaj bio bez ostatka svodljiv, već autentični
čin menja koordinate samih uslova mogućnosti za akciju
koji postoje unutar datog ontičkog stanja stvari, ispisujući
tako retroaktivno vlastite uslove mogućnosti. To postaje do
kraja jasno kada Žižek daje finalnu, psihoanalitičku interpretaciju
autentičnog čina, govoreći o tome kako u situaciji
nametnutog/prisilnog izbora (a to su upravo te neutralne/objektivne
okolnosti, protiv kojih subjekt tobože mora da kapitulira, povinujući
se sudbini) "subjekat pravi ‘ludački’, nemoguć izbor,
kojim praktično nasrće na sebe, na ono što je njemu samom
najdraže. Taj čin ne predstavlja slučaj nemoćne agresivnosti
okrenute prema sebi, on menja koordinate situacije u kojoj se subjekt
našao: oslobađajući se dragocenog objekta kroz čije
ga posedovanje neprijatelj drži pod kontrolom, subjekt stiče
prostor za slobodu akcije" (str. 136).
Za čitaoce sa ovih prostora bilo bi naročito interesantno
da se razmotri kako Žižek tretira jednu od najkontroverznijih (ne
samo u zemlji u kojoj živimo, već i na globalnom planu) tema
recentne prošlosti: NATO intervenciju povodom humanitarne katastrofe
na Kosovu, u sada već bivšoj SR Jugoslaviji. U tim odlomcima
Žižekovog teksta, vrlo jasno možemo videti na šta on misli kada
govori o autentičnom političkom aktu. Kritikujući
poziciju Vaclava Havela prema NATO intervenciji, kao "očigledan
primer ‘verskog fanatizma’", Žižek se kroz neku vrstu negativnog
uvoda u svoju teorijsko-političku poziciju razračunava
sa sledećim, prema njemu apolitičnim i zdravorazumsakim
pozicijama, koje su hegemonizovale polje kritike NATO bombardovanja
SR Jugoslavije: "Problem sa tim terminom "militaristički
pacifizam/humanizam" nije to što se radi o orvelovskom oksimoronu...
Problem nije ni to što se mete bombardovanja očigledno ne biraju
iz čisto moralnih razloga, već selektivno, u skladu sa
neobjavljenim geopolitičkim i strateškim interesima. Problem
je zapravo u tome što takva čisto humanitarno-etička legitimizacija
(ponovo) do kraja depolitizuje vojnu intervenciju i pretvara je
u intervenisanje u humanitarnu katastrofu, zasnovano na čisto
moralnim razlozima, a ne u intervenciju u jasno definisanu političku
borbu. Drugim rečima, problem s ‘militarističkim humanizmom/pacifizmom’
nije u ‘militarizmu’, nego u ‘humanizmu/pacifizmu’: u načinu
na koji se ‘militaristička’ intervencija (u društvenu borbu)
predstavlja kao pomoć žrtvama (etničke itd.) mržnje i
nasilja, i direktno opravdava demilitarizovanim ljudskim pravima"
(str. 164-165). U toj logici/paradoksu viktimizacije, koja se sastoji
"u identifikovanju samog (ljudskog) subjekta ‘kao nečega
što može biti povređeno’", jasno možemo videti kako je
"Drugi kojeg treba zaštiti dobar sve dok ostaje žrtva",
te je prema Žižeku "ideologija viktimizacije taj oblik kroz
koji Realno Kapitala nameće svoju vlast" (str. 167).
Ukoliko bismo sada pokušali da nešto produbljenije razumemo ideju
da treba "herojski podržati militaristički pacifizam...
bez svoje humanističke politure", onda je ono što je herojsko
u tom aktu, prema rezonovanju koje se povodi za žižekovim (premda
to Žižek nigde direktno ne kaže), akt nasrataja na ono što nam izgleda
kao najviše/najvrednije u našem savremenom političkom biću,
a to su ljudska prava. Da takav čin, kojim subjekt stavlja
u zagradu i apstrahuje od onoga što mu je najdragocenije (oko čega
se konstituiše njegovo moralno/etičko biće), vodi situaciji
nemogućeg izbora, vidljivo je iz onoga što Žižek govori o NATO
intervenciji na drugom mestu, u tekstu "NATO kao leva ruka
boga". U datom članku Žižek govori o tome kako je Miloševićev
režim, protiv kojeg je prema izjavama čelnika NATO pakta bila
usmerena vojna intervencija, zapravo tek simptom, ili mesto gde
se pojavljuje istina novog svetskog poretka i njegovih glavnih nosilaca
i distributera, kao što je NATO pakt. Iz toga sledi, prema Žižeku,
da je "mogućnost izbora između Novog svetskog poretka
i neo-rasističkih nacionalista lažna: to su lice i naličje
iste stvari; Novi svetski poredak sam stvara monstruoznosti protiv
kojih se bori".
Ono što je indikativno i što bi na kraju trebalo primetiti jeste
da knjiga o kojoj je ovde reč, naslov nosi u imperativnoj formi
"manje ljubavi - više mržnje!", što u nekom smislu predstavlja
upravo obrnuti oblik analogne hrišćanske zapovesti. Ako sada
to shvatimo u vezi sa podnaslovom ove knjige, koji glasi: "zašto
je vredno boriti se za hrišćansko nasleđe", onda
možemo primetiti da Žižek u ovoj knjizi između ostalog nastoji
da reinterpretacijom hiršćanstva ispostavi ono što je aktuelno
i revolucionarno u njemu samom, u današnjoj globalnoj socio-političkoj
konjukturi. Ovakav afirmativan stav prema hrišćanstvu ne znači
nikakav povratak korenima ljudskog bića, već protiv-udarac
naivno levičarskoj poziciji otpisivanja hrišćanstva kao
bespovratno anahrone pozicije (koja participira u globalnoj eksploataciji
niže klase). Naime, suprotstavljajući se dominantnom stanovištu,
koje je paradigmatično razradio Lešek Kolakovski u tekstu "O
teološkom nasleđu u savremenom mišljenju", Žižek tvrdi
da marksizam ne preuzima neke elemente i ne trpi latentne uticaje
hrišćanstva, već da samo hrišćanstvo predstavlja
marksizam u njegovom neprepoznatom i mistifikovanom obliku. Idući
dalje preko lakanovske i badiuovske razrade filozofije svetog Pavla,
Žižek na drugim mestima, kao i u ovoj knjizi pokušava da filozofsko-teorijsku
fizionomiju autentičnog etičko-političko akta, pokušavajući
da reaktivira praktično-revolucionarne potencijale teorije
u opštoj klimi defetizma levice, koja moralistički i oportuno
pledira za "treći put" - globalni kapitalizam sa
ljudskim likom.
Tijana Milosavljević-Čajetinac
Vil Kimlika, Multikulturalno građanstvo,
Liberalna teorija manjinskih prava
Centar za multikulturalnost, Novi Sad, 2002,
str. 224, prevod: Vladimir Gvozden
"Postoje
pokoljenja engleskih mislilaca koji su naučili osnove liberalne
teorije na univerzitetima u Engleskoj i otišli u prekomorske zemlje
s nadom da će presaditi te principe, ali su tamo bili suočeni
sa skupom problema vezanih za manjinska prava za koje nisu bili
pripremljeni" str. 77).
Multikulturalno građanstvo; liberalna teorija manjinskih prava,
jednog od danas najuticajnijih političkih filozofa, Vila Kimlike,
spada među malobrojne kod nas objavljene knjige, koje se bave
problemima multietničnosti i multikulturalnosti. Fantazija
o etnički čistoj državi, tamo gde nje zapravo nema, kao
jedinom mogućem i izvoru stabilnosti, često dovodi do
tragičnih posledica po njene građane, ne samo one koji
pripadaju manjinskim, već često i po pripadnike većinskih,
dominantnih grupa. I pored toga, ta ubeđenost pokušava da opstane,
tabuizirajući probleme vezane za nesumnjivu činjenicu
da je etnički čistih država danas sve manje. Zato je razmišljanje
o načinima kako da na jednom prostoru žive zajedno pripadnici
veoma različitih kultura, vera, nacionalnosti i opredeljenja,
ne samo izazov, već i najbolji pravac u kome možemo da se orijentišemo
živeći u takvom društvu.
Takav izazov naveo je Kimliku da u knjizi iznese ne samo svoje
liberalno stanovište kao takvo, već i da preispita sve njegove
posledice, paradokse, prednosti i slabosti, služeći se iskustvima
savremenih liberalnih demokratija, kao i mišljenjima vodećih
teoretičara liberalizma.
Preispitujući ovu tradiciju, autor poredi dva polazna stanovišta
liberalne misli devetnaestog i dvadesetog veka. Prvo je stanovište
DŽona Stjuarta Mila (John Stenjart Mill), prema
kome je demokratija "vladavina ‘naroda’, ali samovlada je jedino
moguća ukoliko je ‘narod’ ‘jedan narod’ - jedna nacija"
(str. 74). Drugo stanovište je bilo (npr. lorda Aktona), da je istinska
sloboda moguća samo u multinacionalnim državama, odnosno da
"podele među nacionalnim grupama i njihova želja da vode
unutrašnji život, na svoj način služe kao prepreka za rast
i zloupotrebu državne moći" (str. 75). Ovim stanovištem
ne samo da se iznose neke prednosti multikulturalnih društava, već
i moguće slabosti jednonacionalnih država, koje, pozivajući
se na ideal nacije (vere, partije ili bilo kog drugog imaginarnog
izvora jednistva), teoretski, mogu vršiti represiju i nad sopstvenim
građanima.
Poredeći ova dva stanovišta, od kojih je drugo naizgled liberalnije
i prihvatljivije u korist afirmacije multikulturalnosti, Kimlika
lucidno uočava da "nijedno od ovih ranih stanovišta ne
odobrava ideju - za koju se bore mnogi savremeni liberali - da bi
država kulturnu pripadnost trebalo u potpunosti da tretira kao privatnu
stvar. Nasuprot tome, liberali su ili odobravali zakonsko priznavanje
manjinskih kultura, ili odbacivali manjinska prava, ne zato što
su odbacivali ideju zvanične kulture, već upravo zato
što su verovali da treba da postoji samo jedna zvanična kultura"
(str. 75, podvukla T. M.-Č). Ta ideja tipična je za evropsku
tradiciju u kojoj velike nacije imaju vodeću ulogu u kulturnom
i ekonomskom razvoju. Ova tradicija postepeno se prevladava pojavom
američkog anglokonformističkog imigrantskog modela i ovde
Kimlika ističe gledišta danas vodećih teoretičara
liberalizma Majkla Volcera (političkog filozofa i urednika
levičarsko liberalnog časopisa Dissent)
i Natana Glejzera (sociologa i urednika desničarsko liberalnog
časopisa Public Interest). Oba autora
slažu se, da, kada je reč o ovom u istoriji specifičnom
modelu, treba praviti jasnu razliku između nacionalnih manjina
i imigrantskih etničkih grupa, čija je odluka o imigriranju
u novu državu, ma koji razlozi i motivi postojali, dobrovoljna,
te da ta činjenica, potvrđuje Kimlika, "utiče
na legitimitet njihovih zahteva" (str. 85).
Ove, i mnoge druge specifičnosti kojima se Kimlika bavi u
svojoj knjizi, navode na jednu od glavnih dilema prilikom priznavanja
prava manjinama. Naime, nije više reč o tome da li da se određena
prava priznaju ili ne, već je, u velikom broju slučajeva,
reč o tome na koji način ona treba da budu priznata -
da li da se priznaju samo kao opšta građanska prava, poput
slobode veroispovesti, izražavanja, kretanja ili političkog
okupljanja u cilju zaštite grupne razlike, ili je, pored ovih, potrebno
uvesti i neke oblike grupno specifičnih prava, (ono što teoretičarka
Ajris Jang zove "diferencirano građanstvo") gde se
tačno određenim nacionalnim grupama dodeljuje specifičan
status. Autor ovde kritički razmatra u kojoj meri ovakva prava
doprinose očuvanju i prilagođavanju grupnih razlika, a
u kojoj meri vode samoisključenju, pozitivnoj diskriminaciji
ili ugrožavanju individualne slobode (u ovom slučaju unutar
manjinskih grupa), a afirmacija individualne slobode smatra se određujućom
osobinom liberalizma.
Zbog ovakvih dilema, Kimlika naglašava da treba razlikovati tri
vrste grupno-specifičnih prava: 1) polietnička, 2) predstavnička
i 3) samoupravna. On će pokazati na koji način prve dve
vrste prava predstavljaju zahteve manjina za uključivanjem
i punim učešćem u širem društvu, i da ih ne treba posmatrati
kao pretnju stabilnosti ili solidarnosti, dok bi treća vrsta
mogla da bude izvor pretnje društvenom jedinstvu, ali i da poricanje
tih prava može podstaći "ozlojeđenost i čak
secesiju".
Autor na zanimljiv način razmatra i odnos prema manjinama
u socijalističkoj tradiciji. Najpre, zbog evolucionizma koji
leži u osnovi socijalističkih teorija, a evolucija je često
definisana u smislu ekspanzije, očekuje se da manje kulturne
zajednice ustupe pred većim. Ovde se ponovo javlja ideja da
su velike nacije Evrope, "sa svojim visoko centralizovanim
političkim i ekonomskim strukturama (...) nosioci istorijskog
razvoja" (str. 92), te da su se male nacije, tretirane kao
primitivne i zaostale, morale asimilovati. Doduše, u praksi je bilo
pokušaja da socijalisti obrate pažnju na kulturni i nacionalni identitet,
ali samo ako je to bilo od pomoći sticanju ili očuvanju
vlasti. U suštini, "ovi strateški pokušaji u prilagođavanju
kulturnih zajednica bili su razvijeni bez bilo kakve temeljne teorije
o vrednosti kulturnog identiteta. U socijalističkoj tradiciji
je prisutno vrlo malo istrajne refleksije o tome zašto i da li pripadnost
jednoj nacionalnoj manjini ima bilo kakvu vrednost mimo strateške
uloge u borbi za socijalizam" (str. 95).
Autor će se pozabaviti i pitanjem da li prihvatanje liberalnog
modela života i uključivanje u širu društvenu zajednicu nužno
znači i gubitak kulturnog i nacionalnog identiteta. U čemu
se sastoji važnost ovih identiteta i da li su oni stvar nužnosti,
izbora ili fikcije, Kimlika će rasvetliti u završnim poglavljima
knjige na način koji ne presuđuje u ovoj dilemi, ali daje
obrazac za razmišljanje u pravcu najboljih mogućih, mada nikad
definitivnih rešenja. |
|